כל מה שחשוב ויפה
עינב צוקר. צילום: מ״ל
עינב צוקר. צילום: מ״ל

עינב צוקר: אין לי לקוחות בנות 18, בגיל הזה הן עדיין לא מחפשות את מה שאני מציעה

עינב צוקר זכתה לפני 20 שנה בתחרות ITS (והצטרפה לדיזל כמעצבת קו הנשים); הקימה לאחר מכן עם אחותה הדס את ״רוס אובטה״ (שנסגר בעקבות המחאה החברתית); ומציינת כעת שמונה שנים למותג העצמאי ZUCKER (״בסגנון רלוונטי היום ושיהיה כזה גם בעוד שנים״)

יש מספיק סיבות טובות לקיים בימים אלה ראיון עם עינב צוקר, מי שעומדת בראש המותג ZUCKER שחוגג שמונה שנים, אבל המרגשת מביניהן מבחינתה, היא ההזמנה לעיר טרייסט שבאיטליה, כדי לחגוג 20 שנה לתחרות הבינלאומית ITS (בחסות המותג דיזל). לפני 20 שנה הייתה זו צוקר שזכתה במקום הראשון בתחרות, מה שלדבריה שינה את חייה המקצועיים.

תחרות ITS (ראשי תיבות של International Talent Support) נוסדה על ידי קבוצה של מובילי דעת קהל שהגיעו לאיטליה ממדינות שונות ומסביבות תרבותיות מגוונות, וב־20 השנים האחרונות עוסקים באיתור ובעידוד מעצבים ואמנים צעירים. במהלך התחרות זוכים בוגרי בתי ספר לאופנה מכל העולם לחשיפה, תמיכה ואפשרות להשמיע את קולם היצירתי מול חבר שופטים, המורכב מאנשי אופנה בכירים בעולם. התחרות נערכת בארבע מסגרות: אופנה, אקססוריז, צילום ועיצוב תכשיטים.

השופטים בתחרות שבה השתתפה צוקר לפני 20 שנה היו לא אחרים מעורכת האופנה המיתולוגית איזבלה בלאו; ניקולה פורמיקטי, שאז היה עורך מדור אופנת הגברים במגזין Dazed and Confused ובהמשך הפך למנהל הקריאטיבי של דיזל; טרי ג׳ונס, המו״ל של מגזין התרבות והאופנה iD; ומעצב האופנה הישראלי ויוי (ויקטור) בלאיש – שהיה אז הבעלים של מותג אופנה עצמאי באיטליה.

איך היה לחזור אחרי 20 שנה?

״מרגש לראות שגם היום התחרות עדיין נחשבת למשמעותית וחשובה בעולם האופנה. היא משמשת כחוט שמקשר בין הסטודנטים שנבחרו או זכו לבין החברות המסחריות שמחפשות את הטאלנט הבא. פגשתי שם את אותם האנשים שהקימו את התחרות שעדיין עובדים שם, והם זכרו אותי. פגשתי גם את אנדריאה, הבן של רנצו רוסו (המייסד והבעלים של דיזל), שאחראי לכל הפיתוח העסקי של דיזל, וגם זוכים שונים משנים קודמות. כל אחד מאיתנו סיפר מה הוא עושה היום ואיך התקדם בתחום. זה היה מרתק״.

עינב צוקר מקבל את הפרס מרנצו רוסו (דיזל) בתחרות ITS 2003. צילומים: מ״ל

עינב צוקר מקבל את הפרס מרנצו רוסו (דיזל) בתחרות ITS 2003. צילומים: מ״ל

ITS 2003

ITS 2003

ITS 2022

ITS 2022

עינב צוקר ואנדריאה רוסו

עינב צוקר ואנדריאה רוסו

למרות שאנחנו חיים בעידן וירטואלי ודיגיטלי שבו האפשרויות הרבה יותר גדולות, תחרות ITS רק הופכת משמעותית יותר מדי שנה, ולו רק בגלל שהיא מציגה רף גבוה ותנאי קבלה וזכייה גבוהים ביותר. השופט הראשי בתחרות השנה, לדוגמה, היה המעצב הראשי של בלנסיאגה – שגם זכה בעצמו בתחרות בשנת 2004. קרש הקפיצה שהזוכה בתחרות מקבל הוא הזדמנות יוצאת דופן לכניסה לעולם האופנה. בנוסף הקימו אנשי הקבוצה במהלך השנים ארכיון משמעותי, מוזיאון לכל דבר, שמציג את הקולקציות של כל השנים וכל ספרי הסקיצות שנשלחו.

מזמינות, מודדות – ורק אז משלמות

צוקר היא בוגרת המחלקה לעיצוב בשנקר משנת 2002, אחת מתוך מחזור בוגרים יוצא דופן שכלל מספר לא מבוטל של מעצבים שהטביעו חותם על עולם האופנה המקומי: אירה גולדמן, שגיב גלעם, שחר דנציגר, ליאורה טרגן, מירית ויינשטוק, אסף ביטון, גולדי סרוסי ועוד.

חלקם אפילו יצאו יחד עם צוקר לאותה התחרות ושלושה מתוכם זכו בה בפרסים: ביטון על עיצוב בגדי הגברים; סרוסי בפרס ״דו־פונט״ לקולקציית לייקרה; וצוקר, שהציגה בתחרות את פרויקט הגמר שלה משנקר, ״אודיסאה בלבן״. היא זכתה בפרס דיזל שכלל מענק כספי בסך 2,500 יורו ועיצוב של קולקציית קפסולה לדיזל תחת שמה. בנוסף, היא זכתה בהצעה להצטרף לדיזל כמעצבת קו הנשים של המותג.

אחרי שלוש שנים של עבודה בדיזל פתחה יחד עם אחותה הדס (גם היא בוגרת לימודי עיצוב אופנה, ברויאל אקדמי באנטוורפן) את המותג ״רוס אובטה״. עד לשנת 2009 מכרו השתיים ב־40 נקודות מכירה באירופה, ארצות הברית וביפן, לצד חנויות שפתחו גם בישראל והפכו לסיפור הצלחה מקומי עם קבוצת לקוחות גדולה ואוהדת.

״במהלך המחאה החברתית של 2011 הבנו שלהישאר בפורמט המכירה המסורתית שלפיו עבדנו יהיה קשה, והחלטנו לסגור. סגרנו בשיא, ולקחנו את הזמן כדי לחשוב איך נכון לפתוח מחדש״.

אני מנסה להבין מה באמת חשוב ללקוחה שלי ומתחדדת אצלי המסקנה יותר ויותר שנדרשת קולקציית פריטים מבוססת איכות, על זמניות ודיוק. אני מבינה שהפריטים שאישה אוספת למלתחה שלה אמורים להיות נצחיים ולא תלויים בטרנדים חולפים

עם הסגירה של המותג עזבה הדס לסין, שם עבדה במשך שש שנים. בשנת 2014 פתחה צוקר את המותג שנושא את שמה באופן עצמאי, שנמכר מתחילתו רק אונליין. ״ההחלטה שלי היתה לפתח גישה צרכנית חדשה עם מבנה עסקי שבנוי על מודל Vertical Integrate: כל הפעילות נעשית על ידי קבוצת אנשים קטנה אין־האוס, מה שמאפשר לי לצמצם עלויות ולהגיש את המוצר בצורה ישירה ללקוח (Direct to Customer).

״מדובר במכירה ללא פערי תיווך, ללא מערך מורכב ויקר וללא עלויות של אחזקת חנויות. באופן הזה אני יכולה להציע קולקציות באיכות גבוהה, עשויות בדי משי כמו סריגים איכותיים – ובמחיר יחסית נגיש״.

חתיכת הימור להשיק אתר מכירה אינטרנטי בשנת 2014. ממש הקדמת את זמנך.

״יתכן, אבל לגמרי הבנתי שהעולם הולך לשם. זה היה אתגר, אבל הרגשתי שהקהל שלי יידע להתמודד איתו. אחת הדרכים שסייעו לי היתה שיטת המדידה שהצעתי: הזמיני, קבלי, מדדי – ותשלמי רק אחרי שתבחרי את מה שאת רוצה שיישאר אצלך. אולי בזכות זה שהקדמנו את זמננו, לקורונה הגעתי הכי מוכנה שאפשר והמכירות שלנו היו מצוינות. האתר פעל ביעילות ולא נדרשתי לעשות שום שינוי בשיטת העבודה״.

birds

את שומרת על שפה וייחודיות מתחילת הדרך. מהו האני מאמין העיצובי שלך?

״אני מסתכלת סביבי וגם סביב נשים נוספות ומבינה בכל פעם מחדש שאנחנו מוקפת ביותר מדי דברים לא חיוניים. הדברים היחידים שבאמת נחוצים לנו הם לעיתים קשים להשגה מכל מיני סיבות אוביקטיביות. אני מנסה להבין מה באמת חשוב ללקוחה שלי ומתחדדת אצלי המסקנה יותר ויותר שנדרשת קולקציית פריטים מבוססת איכות, על־זמניות ודיוק. אני מבינה שהפריטים שאישה אוספת למלתחה שלה אמורים להיות נצחיים ולא תלויים בטרנדים חולפים, וכך אני מדייקת את הקולקציות מדי שנה ומציעה פריטים שמשתלבים במלתחה קיימת ובכל אאוטפיט.

״אני מעצבת פריטים שמטרתם לענות על הצרכים הבסיסיים של אישה אורבנית, מעודכנת ומוקפדת. אני שמה דגש על חומרי גלם איכותיים שמעניקים למוצרים אורך חיים ארוך. מאז ומתמיד הייתי מחויבות לחומרי הגלם האלה, עוד בימי הלימודים בשנקר ואז בכל תחנות הקריירה שלי.

״כל אלה מתקיימים לצד גזרות מדויקות, הקפדה על פרטים ובחירת סקאלה צבעונית נצחית, ופלטפורמת מכירה נגישה ופשוטה. סגנון הלבוש שאני מציעה רלוונטי היום ויהיה כזה גם בעוד שנים. הלקוחות שלי הן בנות 35-70. אין לי לקוחות בנות 18, בגיל הזה הן עדיין לא מחפשות את מה שאני מציעה״.

איך עובדת השיטה של מדידה בבית?

״כבר מההתחלה היה לי ברור שאני צריכה לנסות ולהקל על תהליך הבחירה, המדידה והרכישה. אני מאפשרת ללקוחות שלי למדוד בבית ולשלם רק על הפריטים שמתאימים להן ושאותם החליטו לרכוש. בכל קניה הלקוחה יכולה להוסיף עד חמישה פריטים לסל הקניות שלה ומשלמת בשלב ראשון רק 1% מערך ההזמנה. הפריטים נשלחים אליה הביתה בחינם ומרגע קבלתם יש לה 72 שעות להחליט איזה פריטים היא רוצה לשמור ואיזה להחזיר״.

וזה עובד? אין תקלות של לא מחזירים, לא משלמים וכדומה?

״מהיום שאנחנו עובדות בשיטה הזו לא היתה אפילו פעם אחת שלא הוחזרו פריטים. בנינו קהל לקוחות של לקוחות נאמנות״.

אולי בזכות זה שהקדמנו את זמננו, לקורונה הגעתי הכי מוכנה שאפשר והמכירות שלנו היו מצוינות. האתר פעל ביעילות ולא נדרשתי לעשות שום שינוי בשיטת העבודה

קולקציית חורף 22/23 של צוקר תכלול כ־40 פריטים בצבעים חמים שאותם תשיק צוקר בדרופים לאורך העונה. יהיו בה חולצות מכופתרות רכות ונשיות, ג׳ינסים בגזרה נשית ומחמיאה, טרנץ׳ חורפי, בלייזר גברי וקולקציית סריגים חורפית עשירה בטקסטורות. לצד הביגוד כוללת הקולקציה גם אביזרי אופנה כמו נעליים, חגורות, צעיפים, תיקים וכובעים.

את הקולקציה כולה, ללא יוצא מן הכלל, היא מעצבת בעצמה. הייצור נעשה בסין ובטורקיה. בכל אחת מהמדינות יש לה ספקים איתם היא עובדת כבר שנים, עוד מימי רוס אובטה. בנוסף, בסין יש לה משרד שמייצג אותה ודואג לכל הצרכים של החברה. ״זה משרד שעובד בסטנדרטים גבוהים עבורי ועבור מותגי אופנה עולמיים נוספים״.

את אוהבת את העבודה שלך? האם תחזרי לחנויות פיזיות?

״אני מתה על העבודה שלי. נכון שהרבה מהזמן שלי הוא לא בהכרח עיצוב נטו, אבל אני נהנית מכל רגע ומכל עיסוק בכל פרט קטן. אני מנסה להימנע מפתיחת חנויות. יחד עם זאת, אני לגמרי מאמינה שחנות אופליין מגבה מכירה אונליין. אם הייתה לי חנות קטנה במרכז תל אביב זה יכול היה להיות נהדר, אבל אני לא מספיק מתעקשת על זה. אני מרגישה ששירות המדידה שלי מחפה על כך שאין לי חנות מכירה מסורתית״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden