כל מה שחשוב ויפה
קאזויושי אוסוי, showa 96
קאזויושי אוסוי, showa 96

יחסים בינלאומיים: התערוכה Inside Out מראה שישראל ויפן לא כל כך שונות

בתערוכת צילום חדשה במרכז תאו בהרצליה מציגים צלמים.ות עכשוויים מישראל ומיפן שמתייחסים לסצנות פנים וחוץ שעוסקות בגעגוע ובמסורת. ״ניסיתי להראות שבסופו של יום, כולנו דומים״, אומרת האוצרת דלית מרחב

חיי היומיום מבפנים ומבחוץ בשתי מדינות שונות לחלוטין (לכאורה) – ישראל ויפן – עומדים במרכז תערוכת הצילום החדשה ״אינסייד אאוט״ שתפתח מחר (11.11) בגלריה של מרכז תאו בהרצליה. התערוכה היא יוזמה של האוצרת דלית מרחב, שלמעלה משנה עובדת על החיבור בין אמנים ואמניות שעוסקים בצילום – יפניים ומקומיים.

״הייתי כמה פעמים ביפן״, היא מספרת. ״בנסיעה אחרונה, ממש לפני שהתחילה הקורונה, התחדדו כמה רעיונות שהיו לי גם לפני. כשהבנתי שהשנה מציינים 70 שנים ליחסים הדיפלומטיים בין ישראל ויפן, נוצרה הזדמנות לתערוכה שעוסקת במרחב אישי ובמרחב ציבורי – בישראל, וביפן״.

יוקו אישיאי, אנחנו חברים

יוקו אישיאי, אנחנו חברים

יוקי אייוואמורה, Closed Olympics Games 2020

יוקי אייוואמורה, Closed Olympics Games 2020

הירוהיטו נומורו, PACHINKO

הירוהיטו נומורו, PACHINKO

מאסאקי יאמאמוטו, GUTS

מאסאקי יאמאמוטו, GUTS

היסאג׳י הארה ונאטסומי האיישי, מבט אל העולם

היסאג׳י הארה ונאטסומי האיישי, מבט אל העולם

קאזויושי אוסוי

קאזויושי אוסוי

מרחב היא אוצרת עצמאית ויועצת ברכישת אמנות, שמתמקדת בעיקר בתחום הצילום מזה שנים רבות, ועל כן מכירה בצורה מעמיקה את הצלמים המקומיים. אבל זו הפעם הראשונה שהיא עובדת מול צלמים יפנים, שעבור כולם זו גם הפעם הראשונה שבה יציגו בישראל. ״זה היה תהליך ארוך אבל בסך הכל נעים. היפנים מתנהלים יחסית באיטיות, אבל בסופו של דבר כל מי שפניתי אליו ורציתי שישתתף – מציג בתערוכה״.

בתערוכה מציגים שבעה צלמים.ות יפנים עכשוויים (שניים מהם עובדים כצמד) לצד 9 צלמים.ות ישראלים מוערכים בני דורות שונים ובעלי סגנונות שונים. ״בתחילת הדרך היה לי ברור שהדימיון המשמעותי בין ישראל ויפן הוא השגשוג הכלכלי שמתרחש בשנים האחרונות, שבא לידי ביטוי בעיקר בנושאים של הייטק, מדע וטכנולוגיה.

״אבל כשהתחלתי לעבוד על התערוכה הבנתי שיש עוד עניין משותף: בשתי המדינות יש געגוע לימים עברו, איזו נוסטלגיה, ערגה לפעם ולימים שהיו ולא יחזרו, לצד קשר הדוק למסורת. ביפן כמו בישראל – לא משנה מאיזה בית אתה בא, יש לכולם איזו זיקה למסורת, בצורה שמחממת את הלב. בנוסף, חולקות שתי המדינות את החלום לשלום. ביפן זה הצליח יותר, אצלנו פחות״.

ביפן כמו בישראל – לא משנה מאיזה בית אתה בא, יש לכולם איזו זיקה למסורת, בצורה שמחממת את הלב. בנוסף, חולקות שתי המדינות את החלום לשלום. ביפן זה הצליח יותר, אצלנו פחות

איך הכרת את הצלמים היפנים?

״כל אחד לגופו. יש צלם אחד שאני עוקבת אחריו כבר הרבה שנים, אחרים שקיבלתי עליהם המלצות מצלמים מקומיים שהכירו אותם. מבין הצלמים הישראלים בחרתי כאלה שעבדתי איתם ואני אוהבת את העבודה שלהם, וגם כאלה שמעריכים את המסורת, אבל עם אמירה״.

בין האמנים שמציגים בתערוכה אפשר למצוא את קאזויושי אוסוי (Kazuyoshi Usui), שהיה בין האמנים היחידים שהכירה מרחב עוד לפני. הוא עוסק בתקופה בהיסטוריה היפנית שמכונה עידן ה־Showa – התקופה שבין השנים 1926-1989 ביפן, שבה שלט במדינה קיסר בשם הנ״ל, והיא נחשבת לאחת התקופות שבה יפן הייתה בשיא השגשוג שלה. ״הוא מעריץ את התקופה הזו״, מסבירה מרחב, ״וחוקר אותה באמצעות סדרות של צילומים צבעוניים ונאיביים. הוא מצליח, בשילוב אהבה, כבוד וקריצה – להעביר מסרים של געגוע לעבר.

חיבור לשורשים

לעבודות של צלם יפני אחר, מאסאקי יאמאמוטו (Masaki Yamamoto), היא התחברה בעיקר כי הן הפתיעו אותה ועמדו בניגוד לכל מה שחשבה על בתים יפנים. ״אנחנו מתארים לעצמנו את היפנים ככאלה שגרים בבתים גדולים ומתוקתקים, והוא מראה סיטואציות פנים ביתיות שמתרחשות בבית קטן, צפוף, של חדר אחד. בני הבית שותים תה ומשחקים קלפים; מאוד בסיסי.

״אחר כך הוא מתאר בצילומים שלו את המעבר של המשפחה לבית חדש וגדול יותר, בסגנון מערבי יותר. אבל גם אחרי המעבר, הסבתא מגיעה ומציבה במרכז הבית תמונה גדולה של המשפחה וכותבת לא לשכוח את רוח המשפחה. דרך הפעולה הזאת אנחנו מבינים את החיבור לרוח, לשורשים״.

מיכאל צור, כביש 40

מיכאל צור, כביש 40

מיכאל ליאני, אורי מצביעה

מיכאל ליאני, אורי מצביעה

דלית מרחב. צילום: אגת הורן

דלית מרחב. צילום: אגת הורן

יוקו אישיאי (Yoko Ishii) היא צלמת שמתעדת לאורך שנים את הצבאים שמשוטטים בעיר היפנית נארה. הצבאים האלה הם חלק מהנוף שלהם, חלק מהמרחב החיצוני שלהם, כבר כאלף שנים. אל הצלם הירוהיטו נומורו (Hirohito Nomoto) היא הגיעה דרך הצלם הישראלי אלי סינגלובסקי, שמציג בתערוכה גם הוא.

נומורו מציג סדרת צילומים של בתי הימורים יפנים בשם ״פצ׳ינקו״, ״זה עניין מאוד מקובל ביפן ויש המונים כאלה שעדיין פעילים. הוא מצלם דווקא את אלה שננטשו ולא פעילים יותר, ואלה בניינים צבעוניים ומקסימים״.

אל צמד הצלמים הצעירים היסאג׳י הארה ונאטסומי האיישי (Hisaji Hara & Natsumi Hayashi) היא הגיעה דרך מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה. ״הם זוג, צלם וצלמת, שעובדים יחד ומצליחים מאוד ביפן, ומצלמים בעיקר דימויים של נערות צעירות וסצנות שנראות כמו הסתכלות לאחור אל תקופת הנעורים. בחלק מהעבודות שהם מציגים בתערוכה בולט הדימוי של הציקדה – צרצר, חרק שנחשב בתרבות היפנית כרומנטי ועדין נפש, שמופיע במקור בשירים ורומנים עתיקים וגם בקולנוע בסרטים קלאסים ועכשוויים״.

העבודות הגיעו מוכנות מיפן? או הודפסו בארץ?

״הרוב הגיעו כקבצים, מלבד אלה של צמד הצלמים ששלו לי תמונות מודפסות שהיו ארוזות היטב, כמעט כמו בבושקה. אבל גם העבודה מול כל השאר היתה מתוקתקת ונעימה, הם יודעים את העבודה אבל יש עוד איזו הרגשה של תמימות וצניעות״.

בגלל שהצילומים שונים הן בגודל, הן בפורמט והן בצורה, החליטה מרחב לצבוע על קיר התצוגה המרכזי פס מוזהב רחב, שעליו ייתלו חלק ניכר מהצילומים. ״יש משהו בפס הזה ששובר את הלובן הענק של מרכז תאו. וגם, בגלל שיש כל כך הרבה צלמים שונים וכל כך הרבה סגנונות שונים – רציתי משהו שיאחד את הכל. גם הזהב מבחינתי מסמל דברים שקשורים במקביל גם למסורת היפנית וגם למסורת הישראלית, בין השאר את פסי הזהב של על הקימונו היפניים או את חולות המדבר בישראל״.

פבל וולברג, רמת הגולן

פבל וולברג, רמת הגולן

אבישג שאר ישוב, home away from home

אבישג שאר ישוב, home away from home

ארז גולני סולומון

ארז גולני סולומון

birds

הצלמים הישראלים שמציגים בתערוכה הם בין השאר מיכאל ליאני, אבישג־שאר יישוב, איתן ויתקון וארז גולני סלומון, אדריכל וצלם שמתגורר מזה שנים ביפן. הוא מציג סדרה של צילומים שצילם ברצועת החוף בצפון מזרח יפן שנפגעה ברעידת האדמה והצונאמי שהתרחשו במרץ 2011. שלושת התצלומים שלו שמוצגים בתערוכה מתעדים סביבות טבעיות, שהצלקות כמעט ואינן נראות בהן, אבל הן נשארו חרוטות עמוק בזיכרון הציבורי.

״זה דבר שדווקא שונה בין שתי המדינות. היפנים, גם כשקורה משהו, משתדלים לא להראות את הדברים כמו שהם. אצלנו מראים הכל, את כל הבלאגן. אבל כן היה לי חשוב לא ליצור שום השוואה.

״אין בתערוכה ציניות ואין בה פוליטיקה. יש בה את החיים, פה ושם, בגובה העיניים. ברור שיש סטיגמות גם על החיים בישראל וגם על החיים ביפן, אבל נמנעתי מלהכנס אליהן. להפך – ניסיתי לשבור אותן ולהראות שבסופו של יום – כולנו דומים״.


Inside Out – צילום עכשווי מישראל ומיפן
אוצרת: דלית מרחב
מרכז תאו, הרצליה
פתיחה: 11.11; נעילה: 2.1

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden