כל מה שחשוב ויפה
ארז וגלית מעודד ברוידא. צילום: מ״ל
ארז וגלית מעודד ברוידא. צילום: מ״ל

שדרת המעצבים // גלית ברוידא, COTTON

כבר 30 שנה שארז וגלית מעודד ברוידא מייצרים בגדים נינוחים ונושמים במסגרת מותג האופנה שלהם, COTTON. את החשיבות שבאופנה בת־קיימא הם הבינו הרבה לפני שהיא הפכה לנושא מדובר, ואת זה הם מתכוונים להנחיל גם לדור העתיד

ארז וגלית מעודד ברוידא הקימו את COTTON לפני 30 שנה, וכבר אז הם החליטו שזה יהיה מותג אופנה שימזג בין חזון ירוק למניפסט חברתי. זה היה הרבה לפני שענייני אקולוגיה בכלל, ובענף הטקסטיל והאופנה בפרט, היו פופולריים כפי שהם היום. ״הלכה למעשה, מאז ועד היום מדובר במותג אופנה שמציע בגדים נוחים ופרקטיים העשויים מחומרים טבעיים״, אומרת ברוידא, שאותה אני פוגשת בחנות ברחוב דיזנגוף בתל אביב, אחת מתוך 17 חנויות שמונה הרשת.

״נושא המודעות הסביבתית חשוב לנו והמטרה שלנו היא לעורר מודעות. בעולם האופנה קשה להיות מותג ירוק. אנחנו משתדלים לבחור בחומרי גלם ובתהליכי יצור שלא פוגעים בסביבה או שמזיקים כמה שפחות״.

ברוידא, בת קיבוץ כפר מנחם, גדלה בפתחת רפיח שבחצי האי סיני עד גיל 14 ולאחר מכן ביישובי עשרת. את ארז מעודד, שגדל גם הוא ביישובי עשרת, היא הכירה כשמלצרה בבית קפה מרשת קפולסקי. בהמשך עבר לתל אביב ועבד במחסן אופנה סיטונאי, וצרף את גלית לעבוד איתו. כעבור ארבע שנים נישאו והיום הם הורים לשלושה ילדים.

תחילת הדרך שלהם כיזמים היתה במכירות אופנה שקיימו בבתים פרטיים, מה שקרה בזכות קשר שנוצר שיצרו עם בעלי מותג האופנה ״פיפל״. ״מכרנו בעיקר את הפריטים שלהן ועבדנו כמו משוגעים, אבל הבנו שזה לא יכול להמשך ככה לעד״.

צילומים: נועה סלטי

צילומים: נועה סלטי

אחרי שנישאו החליטו להשיק מותג משלהם וצרפו לחלום את בעלי המותג פיפל; בשנת 1992 הקימו יחד את COTTON. ״זו היתה תקופה שונה. לא היו קניונים, החנויות היו ברחוב, קניון איילון ברמת גן רק נפתח. פעלו כאן בעיקר מעצבים ישראלים, היבוא היה מינימלי״. אחרי כשנתיים יצאו אנשי פיפל מהשותפות ובני הזוג מעודד ברוידא קנו את חלקם והפכו לבעלי המותג הבלעדיים. בשנת 1995, כשהמעצבת שהעסיקו יצאה לחופשת לידה, מצאה עצמה ברוידא מתיישבת על הכסא שלה וכשזו הודיעה שאינה חוזרת מהחופשה – הפכה ברוידא למעצבת הראשית של המותג.

חשבת שתהיי מעצבת אופנה?

״ממש לא. בצעירותי הייתי פעילה חברתית והייתי בטוחה שאהיה חברת כנסת. תכננתי ללמוד באוניברסיטה ומשם להסתער על עולמות הפוליטיקה. אבל תמיד יצרתי לעצמי פתרונות לבוש ושכשהייתי הולכת איתם, היו תמיד מתעניינים לגביהם. לא למדתי עיצוב מעולם ועד היום אני לא מגדירה את עצמי כמעצבת אופנה טיפוסית. עם השנים למדתי את עולם העיצוב הלכה למעשה.

לפעמים אני עוברת על צילומים שעשינו במהלך השנים או טקסטים שכתבתי בעבר, ואני מרגישה שהקדמנו את זמננו. בתחילת שנות האלפיים צילמנו דוגמנית מבוגרת עם שיער שיבה וכבר אז זה היה יפה ונשי בעיניי

״אני מאמינה שבגד צריך להיות פרקטי וללוות אותנו לאורך החיים. רכישת בגד חדש היא תוספת למלתחה שמרעננת אותה ומשתלבת בקיים. בפריטים שאנחנו מייצרים אנחנו מקפידים על מגע נעים לעור. לעולם לא נעבוד עם חומרים כמו ויניל או ניילון. אנחנו לא מציעים אופנה לקורבנות אופנה, זה חלק מהאני מאמין שלנו. אנחנו רוצים שכאישה לובשת בגד שלנו היא תרגיש בו טוב, שתוכל לנשום ולהתנועע, להזיז את הידיים, להתכופף. זה לפעמים נתפס בעיני אחרים כמשהו שמיועד רק לנשים מבוגרות, אבל זה לא נכון״.

מה אפיין את הקולקציה הראשונה שעיצבת?

״היא עוצבה ללא מידות אלא פריטי וואן סייז, בגדים גדולים ורחבים על הגוף. עם השנים דייקתי את הסגנון והתמקצעתי״.

מי הלקוחה שלכם?

״במהלך השנים התפתחה שפת מותג ויש לנו קהל לקוחות נאמן שפוקד את 17 סניפי הרשת ואת אתר האינטרנט. יש לנו לקוחות במידות וגילים שונים, שהמשותף לכולן הוא החיפוש אחרי פתרונות לבוש שמאפשרים אמירה אישית, שמירה על המרחב בין הבגד לגוף, גזרות שנוצרו מתוך מחשבה על גוף האישה כמכלול ומראה על־זמני שמתאים לכל מקום וזמן.

״ככל שלקוחה מתבגרת היא מגבשת טעם אישי. יש נשים שזה בא להן בגיל צעיר, אבל אצל הרוב זה קורה בגיל מאוחר. הרבה נשים נחשפות אלינו דווקא בהריון הראשון. אנחנו מציעים אופנה שאינה בהכרח מיועדת לנשים הריוניות, אבל מתאימה לתקופה הזו בזכות הסגנון הנינוח״.

קולקציות עבר. צילום: יואב אלקובי

קולקציות עבר. צילום: יואב אלקובי

צילום: יואב אלקובי

צילום: יואב אלקובי

צילום: שרון ברקת

צילום: שרון ברקת

צילום: שרון ברקת

צילום: שרון ברקת

צילום: מיכל ישראל

צילום: מיכל ישראל

במהלך השנים עבר המותג לייצר את הבגדים בבאלי שבאינדונזיה, אבל אחר כך חזרו לייצר בארץ. ״התנהלנו בטיסות אינסופיות לבאלי וחזרה. עם הזמן, ולמרות שבשלב מסוים הקמנו שם מתפרה שעובדת אקסקלוסיבית עבורנו, הבנו שזה לא מספק לנו את הצרכים. החלטנו שאנחנו מסיימים את העסקים שלנו שם וחזרנו לייצר כאן״.

בשנת 2000 אחותה של גלית – רון ברוידא אשל, בוגרת לימודי עיצוב פנים במכון טכנולוגי חולון, הצטרפה למותג ולדברי גלית היא זו שהביאה איתה סגנון צעיר, עכשווי ומרענן. עם הצטרפותה של אחותה עזבה ברוידא את ההחברה לתקופה מסוימת ופנתה להשלמת תואר שני בלימודי מידענות באוניברסיטת בר אילן. לאחרונה חזרה ברוידא לשולחן העיצוב וכיום היא מעצבת לבד. ״עם השנים אני מזקקת ומדייקת את עיצוב הקולקציה. תמיד אכלול פריטים בשחור לבן, אבל תמיד יהיה צבע נוסף שיתווסף לצבעי היסוד, שממנו אעצב קבוצת פריטים״.

הקדימו את זמנם

חנויות הרשת אינן ממוקמות בקניונים המרכזיים. מרביתן פועלות במרכזים קטנים. אחת החנויות החזקות יותר של המותג פועלת ברחוב דיזיגוף בתל אביב, ועוד חנויות חזקות יותר פועלות בערים כמו באר שבע ורעננה. ״גם המוכרות בחנויות שלנו הן מיטיבות לכת. בחנות התל אביבית יש לנו מוכרת שעובדת איתנו כבר 19 שנים, ואחרת איתנו כבר 30 שנה. למוכרות שלנו יש מערכת יחסים מתמשכת ומלאה עם הלקוחות ועם הבגדים. זה לא מפגש חד פעמי. כותון היא משפחה: אנחנו לא חברה גדולה, בסך הכל עובדים ברשת כ־50 איש״.

מה השתנה בסגנון שלכם במהלך השנים?

״מה שעשינו אז – אנחנו עושים גם היום. הפריטים שלנו מאפשרים נינוחות, תנועה ונשימה. פריטים שמתחשבים קודם כל באישה אבל גם בקהילה ובסביבה. לפעמים אני עוברת על צילומים שעשינו במהלך השנים או טקסטים שכתבתי בעבר, ואני מרגישה שהקדמנו את זמננו. בתחילת שנות האלפיים צילמנו דוגמנית מבוגרת עם שיער שיבה וכבר אז זה היה יפה ונשי בעיני. בהמשך צילמנו מה שמכונה היום ׳נשים אמיתיות׳, כאלה שאינן במידות הקלאסיות של דוגמנית.

בתקופת הקורונה הרגשנו שהכל קורס תחתינו. הוצאנו את העובדים לחל״ת, כינסנו את הילדים ואמרנו את האמת – שאנחנו מודאגים. הם רתמו וניהלנו את האופרציה כולם יחד. אפילו את השליחויות עשתה הבת שלנו כשהיא רוכבת על אופניים ברחבי תל אביב ומספקת את ההזמנות ללקוחות

״גם הנושא של אופנה בת־קיימא היה חשוב לנו לפני שכולם עסקו בזה. באחד הטקסטים שכתבתי בעבר, שהם רלוונטיים גם היום, כתבתי ׳בדרך כלל נהוג לדבר על בגדים במונחים של יופי או אופנה, עבורנו בגדים מגלמים הרבה יותר. הדרך שלנו אומרת שאפשר להתקיים ולהגשים את עצמך וגם לפעול כעסק תוך התחשבות בקהילה וצמצום הנזקים לסביבה׳״.

מהי החלוקה בינך ובין ארז?

״ארז הוא חולם החלומות, ואני זו שנמצאת עם הרגליים על הקרקע. ארז הוא היזם, אם היה תלוי בי זה לא היה קורה. יש לו תעוזה ומעוף, שלי כנראה יש פחות. ארז אחראי לחנויות, לעיצוב ולניהול שלהן. אני מעצבת ואחראית לנושאי התמחור. החלוקה ביננו מאוד ברורה. פעם עשינו הכל יחד אבל עם החזרה שלי לחברה קבענו את תחומי העיסוק של כל אחד מאיתנו״.

גם בקולקציית סתיו־חורף 23 ממשיך המותג באותה השפה ובאותו הקו. אסופת הסתיו גם היא חלק מסיפור ארוך שנים של יצירת אופנה ישראלית מקורית ואיכותית בעלת מראה עכשווי, נקי ונוח. הבגדים מיוצרים בהקפדה ותפורים מבדי פשתן, משי, כותנה, ויסקוזה ופוליאמיד בהרכבים שונים, כשכל אחד מהמרכיבים נותן את הערך המוסף הייחודי לו כמו שמירת הצבע ויציבות הבגד לאורך זמן, נידוף, מגע נעים, חדשנות ואיכות.

צילומים: נועה סלטי

צילומים: נועה סלטי

בכל עונה מושקים בדרופים כ־130 דגמים, שמיוצרים בכמויות קטנות המותאמות לשוק הישראלי, כדי לשמור על ייחודיות, התחדשות ושמירה על הסביבה. המחירים נגישים ביחס למותגי האופנה המקומיים האחרים ונעים בין 179 ועד ל־399 שקלים לפריט. הייצור נעשה כולו בארץ, למעט סריגים ואביזרים שמיוצרים ומיובאים מחו״ל.

במהלך השנים היו כאלה שתפסו את המותג ככזה שמכוון לנשים דתיות. ״אני באופן אישי אוהבת תחושה של נוחות והרגשה של צניעות בבגד, אבל לא במובן הדתי״ מסבירה ברוידא. ״אבל אני ההפך מדתייה, אני מגיעה מבית חילוני לחלוטין. בעיצובים שלי אני תמיד מחפשת סוג של סקסיות כמו לדוגמה בחולצה עם מחשוף אבל לא בולט מדי. אני רוצה שהלובשת תרגיש בנוח, תרגיש צעירה, יפה, סקסית, אבל לא חשופה לציבור. אנחנו בהחלט מלבישים גם נשים דתיות, אבל אנחנו לא מותג אופנה לדתיות״.

birds

על תקופת הקורונה מספרת ברוידא ש״בהתחלה זו היתה כמעט תחושה של סוף העולם. הרגשנו שהכל קורס תחתינו. הוצאנו את העובדים לחל״ת, כינסנו את הילדים ואמרנו את האמת – שאנחנו מודאגים. הם רתמו וניהלנו את האופרציה כולם יחד. אפילו את השליחויות עשתה הבת שלנו כשהיא רוכבת על אופניים ברחבי תל אביב ומספקת את ההזמנות ללקוחות. לשמחתנו הכל חלף וזה מאחורינו, אבל זה היה מאתגר״.

יול מעודד, בתם של גלית וארז, סיימה השנה לימודי עיצוב אופנה בשנקר. קולקציית הגמר שלה היתה מחווה לסבא שלה – נגר שיצר צעצועי עץ, שדרכו למדה על עבודת כפיים וחדוות היצירה. לשאלה שלי אם היא תשתלב בחברה המשפחתית עונה ברוידא שהיא היתה רוצה שכך יהיה, אבל שום דבר עדיין לא ברור. ״יול נמצאת כרגע בטיול בחו״ל עם בן זוגה, הכל עומד לרשותה ולהחלטה שלה, ומה שהיא לא תהיה – נקבל אותה באהבה. בין אם תצטרף לחברה ובין אם תחליט לפתוח מותג עצמאי שישתלב בכותון. נאפשר לה הכל״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. סדיקה

    רשת כותון בגדים באיכות ונוחות את מרגישה כיף וחופשיות שאת לובשת , בדים נעימים באיכות מאוד גבוהה שמחה מאוד שהכרתי את הרשת , וכל הכבוד לזוג המושלם והמקסים ארז וגלית תעלו ותצליחו …

  2. מעין

    הכרתי אותם עוד קודם, אבל בזמן הקורונה היו להם כמה הברקות מצוינות. בגדים שנעים ללבוש, בבית ובחוץ.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden