כל מה שחשוב ויפה
קמע דיבון, Contained 2.0. צילומים: מ״ל
קמע דיבון, Contained 2.0. צילומים: מ״ל

RCA 2023 // ירון מאייר, קמע דיבון, עדי אבידני

קיומם של גבולות במציאות, הצבעים של המדבר ובקבוקי קוקה קולה הם חלק מהנושאים שהיוו השראה לפרוייקטים של ירון מאייר, קמע דיבון ועדי אבידני, שמסיימים השנה את לימודיהם במחלקות לעיצוב קרמיקה זכוכית ועיצוב תעשייתי ברויאל קולג׳ בלונדון

ירון מאייר // המחלקה לקרמיקה וזכוכית

מי אני

ירון מאייר, בן 32, מירושלים. בוגר התואר ראשון במחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל בשנת 2018. מסיים בימים אלה את התואר במחלקה לקרמיקה וזכוכית ב־RCA, במסלול זכוכית. מסלול הזכוכית ברויאל קולג׳ הוא תואר שני משמעותי עם שלל הרצאות מרחיבות, שאותו זכיתי ללמוד הודות למלגה שהוענקה לי על ידי קרן קלור־בצלאל בתמיכת קרן קלור ישראל.

היה לי החופש להעמיק בלמידה ולספוג את העיר. המחלקה הוציאה אותנו להמון טיולים בגלריות, קיימה מפגשי סטודנטים עם אוצרי גלריות ואוצרי מוזיאונים באנגליה ומחוצה לה, אפשרה לי חשיפה במגוון תחרויות עיצוב ומפגש עם אמנים וחוקרים בינלאומיים.מדבור – Desertification

גדלתי בחלק הצפוני מזרחי של ירושלים בשכונת פסגת זאב, ממש על גבול מדבר יהודה. אמנות הייתה עניין משמעותי. אמא שלי חלמה והתקבלה לבצלאל אך נסיבות החיים לא איפשרו לה ללמוד שם. החלום נשאר בגדר חלום עד שאני ואחי התאום הגשמנו אותו. היום שנינו בוגרי בצלאל.

המדבר, ירושלים ונוף הילדות שלי (פסגת זאב, שכונת קצה בעוטף ירושלים) הם ההשראה הגדולה של הפרויקט: צבעים עזים, החום והצמחייה המקומית. הארץ ככלל חסרה לי מאוד. עם הגעתי לבריטניה הרטובה והירוקה, שוטטתי ימים ברחבי העיר העצומה בשקט, ספגתי את הצבעים הריחות והאנשים המגונדרים הממהרים תמיד לאנשהו. במהלך השנה האחרונה עשיתי מחקר: ״כמה מהבריטים ראו מדבר בחייהם?״ וגיליתי שרוב גדול לא ראה מדבר בחייו. ידעתי שאני בכיוון הנכון, והעמקתי במדבר.

פרויקט הגמר שלי טומן בחובו גם ביקורת חריפה על עולם האמנות בישראל. זהו עולם חי, בועט ויפהפה אך דל משאבים בהשוואה למקומות אחרים בעולם. האמנים שמצליחים לגדול בשדה האמנות שלנו הם חדים, מחוספסים ומעזים כמו קוצים במדבר.

ירון מאייר, Desertification. צילומים: מ״ל

ירון מאייר, Desertification. צילומים: מ״ל

הפרויקט כולו עשוי מזכוכית בטכניקות של ניפוח זכוכית בכבשן ופיסול זכוכית רכה במבער. אחרי ביקור קצר בארץ הבאתי איתי בטיסה אבנים וקוצים מירושלים. האבנים הירושלמיות שימשו אותי ביצירת הטקסטורה הייחודית לפרויקט, כך שעל חלק מאבני הזכוכית שלי יש חלקי אבנים מירושלים. את הקוצים שצומחים מתוך האבנים פיסלתי במבער, בהשראת הקוצים שאספתי במדבר.

פלטת הצבעים שאני עובד איתה הוזמנה במיוחד לפרויקט – צבעי העיר והמדבר המיוחד שלנו. זכוכית צבעונית היא חלק חשוב בעבודות שלי. כמדיום, צביעת זכוכית שונה מדיסציפלינות אחרות כי כמות הצבע יכולה לקבוע אם האובייקט יהיה אטום או שיהיה אפשר לראות דרכו. עוד משתנה שנוסף לתערובת הוא כמות החשיפה לאור.

עם הזמן הפרויקט התפתח גם לסדרת כלים שאני ממשיך וחוקר, שנקראת Impact (בעברית הוא ייקרא התנגשות או השפעה/פגיעה – השם הסופי טרם נבחר). סדרת הכלים הראשונה שיצרתי הוצגה בתערוכת היחיד שלי שנסגרה זה מכבר במרכז לונדון.

בתערוכת הגמר הוצגו שלושה פסלים רב חלקיים, שלושה סוגי מדברים וצמחים. המטרה היתה לספק לצופים תחושת שוטטות ויזואלית ולהתרשם מהאינסוף של חזרתיות המדבר. כל פסל עשוי בטכניקה שונה של ניפוח זכוכית בשילוב יצירה שפוסלה במבער.

עתידות

נכון להיום אני במשא ומתן עם מספר גלריות בלונדון המבקשות להמשיך ולהציג את יצירותיי, וכרגע שומר על קו ישראל־לונדון. אני מקווה לראות לאן תערוכת הגמר תיקח אותי. לתחושתי, אמנות הזכוכית בארץ מתפתחת בקצב מדהים. בשנת 2017 במסגרת לימודי בבצלאל כתבתי סמינריון ראשון על סדנאות הזכוכית. בזמנו היו רק חמש כאלה, היום קיימות שמונה סדנאות לניפוח זכוכית בארץ נוסף לסדנאות שקיימות באקדמיה ובמפעלים, וזה גידול מטורף.

אני חוזר לארץ בקיץ, למשפחה, לבת זוגי ולדאלי הכלבה שלנו, ואנחנו עוברים לגור בתל אביב. עם חזרתי אתחיל לעבוד יחד עם ה.ד.ק טכנולוגיות – מפעל מדהים במרכז הארץ שמייצר ציוד מעבדות תאורה ועיצוב פנים בעבודת יד. במקביל אתן הרצאות ואמשיך ליצור לקידום הקריירה האמנותית שלי. בהמשך אני מקווה שהידע שאצבור יאפשר לי להקים מרכז בינלאומי לזכוכית בארץ שאליו יגיעו מכל העולם ללמוד וללמד על החומר הנפלא והמיוחד הזה, כך שיהיה למרכז ידע וחדשנות.


קמע דיבון // המחלקה לעיצוב תעשייתי

מי אני

קמע דיבון, מעצב, חוקר ומייקר. בימים אלה אני מסיים את לימודיי ב־RCA בתמיכה מלאה של מלגת קרן קלור מטעם בצלאל, לאחר שסיימתי את לימודיי בבצלאל במחלקה לעיצוב תעשייתי. העבודות שלי מתעמקות בצמתים של עיצוב, מלאכה וטכנולוגיה. על ידי שילוב דיסציפלינות מגוונות, החל מטכנולוגיות חדשניות ועקרונות מדעיים ועד למחול, מוזיקה וחלל, בשאיפה לפתוח את הפוטנציאל היצירתי של העתיד תוך הערכה מחודשת של משמעות העבר. במהלך לימודיי ב־RCA נהניתי מחופש הפעולה, מההיכרות והדיונים עם סטודנטים מכל העולם וממנעד האפשרויות והקשרים שנחשפתי אליהם במהלך הלימודים בלונדון.

Contained 2.0

פרויקט הגמר שלי התחיל כפרויקט קצר המונע מההיקסמות שלי מאמנות העשייה והחיבור העמוק שלנו עם חפצים. הכל התחיל בהרהורים על הרעיון של כלכלה מעגלית ומשמעות הייצור המקומי שבה יצרנים וצרכנים מתקיימים יחד בתוך אותה מערכת הרמונית. פניתי אל חבר יקר ומנפח זכוכית מיומן, ירון מאייר. בשילוב של חיתוך מתכת בלייזר וניפוח זכוכית, השגנו שילוב הרמוני של מלאכה וייצור דיגיטלי. החיתוך בלייזר סיפק אלמנטים טכניים, בעוד ניפוח זכוכית הוסיף נפח. התבנית היא חלק בלתי נפרד מהמסע היצירתי ומותירה חותם בל יימחה ומחושב על האובייקט הסופי. לנצח התמזגו עם הזכוכית המפוצצת, התבנית הפכה לסמל נצחי למשחק הגומלין בין מסורת לחדשנות.

Contained 2.0. צילומים: מ״ל

Contained 2.0. צילומים: מ״ל

Contained 1.0

Contained 1.0

מתוך הפרויקט הזה המשכתי עם הסקרנות שלי לגבי זכוכית, ההיסטוריה וההקשרים החברתיים שלה. המשכתי את הדיאלוג עם ירון ובמקביל שוחחתי עם המעצב נועם דובר ועם אוצרים מתחום הזכוכית. תוך כדי המחקר והפיתוח הרעיוני נחשפתי ליוצר זכוכית מדהים מהמאה הראשונה לספירה בשם אניון (Ennion). משם התבהר לי הקשר בין תחילת האימפריה הרומית והתפשטותה לבין הקפיטליזם והתרבות האמריקאית – פקס־רומנה לעומת פקס־אמריקנה. התבהר לי גם הקשר שבין עיצוב וטכנולוגיות לייצור לבין כלכלה ומסחר, ואיך כל אלו מתקיימים באקו־סיסטם של החברה.

בפרויקט Contained 2.0 אני בוחן ומראה את הקשר שבין Ennion שהיה יוצר כלי זכוכית עם חתימה מיוחדת משלו ונשאה את שמו, לבין קוקה קולה ובקבוק הזכוכית האיקוני שלהם, ואת הדרך שבה המסחר, הכלכלה והטכנולוגיה השפיעו והושפעו על ידם.

עתידות

אני מתכנן להמשיך לפתח את הפרויקט, ויש כבר כמה כיוונים ומקומות אופציונליים שאוכל להמשיך אותו בהם. לאחר שאסיים את הלימודים אני מתכנן לחקור עוד את לונדון ומגוון האפשרויות העצום שבה, להמשיך לפתח עוד כמה פרויקטים שאני עובד עליהם ושיתופי פעולה עם אנשים מעניינים שהכרתי פה.


birds

עדי אבידני // המחלקה לקרמיקה וזכוכית

מי אני

עדי אבידני, בת 31. בוגרת תואר ראשון בספרות באוניברסיטת תל אביב ותואר שני בחינוך מיוחד לאמנות ב־UCL. בימים אלה מסיימת תואר שני במחלקה לקרמיקה וזכוכית ברויאל קולג׳.

לפני חמש שנים עברתי לגור באנגליה. לפני שהתחלתי ליצור בעצמי, אחרי תואר ראשון בספרות ותואר שני בחינוך, הקמתי בקיימברידג׳ הפסטורלית סטודיו אמנות שילובי לילדים. לימדנו שם רישום, ציור, פיסול, עבודה על אבניים וכל מה שילד יכול להעלות על הדעת. עידוד הילדים ליצור באופן ישיר השפיע עלי: הרצון שלי ליצור בעצמי גדל, ולאחר שנתיים של לימוד קיבלתי את האומץ לפתח את הסטודיו הפרטי שלי. בקיימברידג׳ למדתי קרמיקה, פיסול והתאמנתי ברישום. הלימודים ב־RCA היו אינקובטור שבו הייתה לי את הזכות לצאת מאזור הנוחות שלי ולמצוא דרכים טובות, מעניינות ובעיקר חדשות לבטא את עצמי.

Dissolving Lines

פרויקט הגמר שלי מתמקד בגבולות: מהם גבולות ומדוע הם קיימים, האם יש גבולות מטושטשים וכיצד ניתן למתוח אותם? עבודת הגמר שלי מובלת על ידי החומר, ושאלות ותשובות רבות עולות רק בזמן או לאחר תהליך היצירה. אני מקבלת השראה רבה מהמפגש שבין אור וצל, האשליה שנוצרת לעתים בין דו־ממד לתלת־ממד, ובעיקר מהרכבי אבנים שנוצרים בטבע באופן טבעי ללא התערבות אדם (Naturla rock formatin).

עדי אבידני, Dissolving Lines. צילומים: מ״ל

עדי אבידני, Dissolving Lines. צילומים: מ״ל

בעבודתי אני משתמשת בגבס כאחד מהמרכיבים העיקריים שלי, ולא רק לשם יצירה תבניות, אלא תהליך העבודה הראשוני מתקיים מיציקת אוביקטים בגבס בטכניקה שמערבת שפיכת גבס אל תוך חומר אלסטי, שכלוא בתוך קובייה. הגבס שמתקשה לאחר כמה שניות מצד אחד מקבל צורה חופשייה ועדינה (כיוון שנוצק אל תוך יריעה אלסטית) ומצד שני מקבל את פני השטח של הקובייה – מה שיוצר ניגוד. התוצאה היא קוביות דינמיות שמשמשות כמעין פאזל לצופה. אפשר לפרק ולהרכיב, ולערום אותן אחת על השנייה.

הפסלים שאני מייצרת בעזרת הקוביות מבטאים את הדינמיות שבגבולות ואת החופש שניתן למצוא גם בתוך המגבלה. כמעט כמו במשחק ילדים, אפשר להרכיב הרכבים חד־פעמיים ואינסופיים. הם גם מבטאים את נקודת המבט שלי על תהליך היצירה שלי, הרצון לשנות והסיפוק שבחזרתיות.

עתידות

בעתיד ארצה לגשר בין הרצון שלי ליצור בחימר ובגבס ולייצר פרויקטים מבוססי מקום. התחום של אמנות ציבורית מרתק אותי, ואני מוצאת שהדרך שבה אני חושבת ומבטאת את עצמי מתאים לפסלים ומיציגים מהסוג הזה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden