כל מה שחשוב ויפה
נסטסיה זמור ויונתן הפנר נאמן. צילום: Meta
נסטסיה זמור ויונתן הפנר נאמן. צילום: Meta

גם ב־reels, הסאונד הוא המלך

93% מהצפיות בסרטוני הרילס הן עם סאונד. זו הסיבה שהסניף המקומי של Meta השיק לאחרונה ספריית סאונד חינמית ומותרת לשימוש חופשי באינסטגרם ובפייסבוק

״אני יכולה להראות לך״.
התכוונת להשמיע.
״כן.
״תחשוב שאתה צריך למכור מוצר כלשהו. עכשיו תעצום עיניים, תקשיב לסאונד, ורק אז, לפי מה שאתה שומע, תכתוב תסריט״.

נסטסיה זמור, מנהלת ואסטרטגית קריאייטיב (Creative Strategist) בסניף הישראלי של Meta, בצוות שעוזר לסטארט־אפים, משקיעים וחברות ישראליות להגיע לקהל היעד וליעדים שלהם, בפלטפורמות הסושיאל של החברה (פייסבוק ואינסטגרם). כמי שמקדמת את ״כל מה שקשור ליצירתיות בפלטפורמות שלנו״, היום, היא אומרת, ״זה בעיקר reels, הפורמט הכי צומח שלנו.

״מה שמעניין זה איך רילס הפך להיות שפה, איך הוא משפיע על הצורה שבה אנחנו צורכים מידע ותוכן, וחלק גדול מזה זה סאונד. אם עד היום צוותי קריאייטיב היו חושבים על בריף, מכינים סטוריבורד, ורק בסוף מוסיפים סאונד, עכשיו אנחנו חושבים איך להתחיל את המחשבה על קריאייטיב מסאונד״.

הסיבה לכך טמונה במספרים. לפי הנתונים שזמור משתפת, 93% מהצפיות בסרטוני הרילס הן עם סאונד, וקריאייטיב עם סאונד מצליח ב־82% יותר מללא סאונד (וסאונד זה מוזיקה, זה קולות, זה אנשים שמדברים, זה קצב וכן הלאה). לכן, אם עד לאחרונה – וזה לא משנה אם בפגישה, בנסיעה או גלילה בבית – הגלישה בפלטפורמות השונות היו בדרך כלל ללא קול, הרילס שינו את חוקי המשחק: ״רוב הזמן הסיפור עובד דרך סאונד; אנשים מספרים סיפור דרך סאונד״. 

לאחרונה חבר צוות הקריאייטיב של מטא בראשות זמור לשורה של אמנים ויוצרי סאונד, במטרה להנגיש למפרסמים ספריית סאונד חינמית ומותרת לשימוש חופשי באינסטגרם ובפייסבוק. הספריה החדשה של מטא פותרת לא רק את הסוגיה של מציאת הסאונד המתאים – לפי קטגוריות כמו חשיפה, רשימות, דיאלוג, תגובה, לפני ואחרי וכדומה – אלא פותרת גם את אחת הבעיות העיקריות שאיתן מתמודדים המפרסמים: זכויות היוצרים. 

אחד מהיוצרים הוא המפיק והראפר הצעיר הפנר (יונתן הפנר נאמן), שהספיק לעבוד עד היום עם שמות כמו רביד פלוטניק, סוויסה, דודו פארוק ועוד. הפנר, שתפקידו מוגדר כסאונד קריאייטור במטא, מסביר ש״זה מתחיל מלנסות לפצח את העניין של סאונד בווידאו לפי קהלי היעד. הפנייה לגילאי 40-50 תהיה שונה מהפנייה לגילאי 20 ומשהו או 30. צריך להבין מה ידבר אליהם מבחינת סאונד, מה הטרנדים״. 

זה מתחיל בבריף: ״לכל לקוח ולכל מוצר יש בריף אחר, ואנחנו מנסים להבין ביחד איזה סאונד הכי יתאים להם. לפעמים יש תסריט ולפעמים אנחנו מנסים לפתח את התסריט מהסאונד, וזה מה שחדש – שזה נבנה על הסאונד ולא הפוך. יש במוזיקה ובסאונד משהו נורא מופשט – זה לא כמו צילום או ציור, אתה לא רואה ואומר ׳אה, זה ככה׳. בעזרת סאונד אתה יכול להלביש על ויז׳ואל הרבה סיפורים״.

איך זה עובד?

זמור: ״הם באים עם בריף, אנחנו לומדים אותו ביחד, או שמלכתחילה אנחנו מייצרים בריף לסאונד. הוויז׳ואל עדיין מאוד חשוב, הכותרות, הטקסט, אבל פתאום נכנס שחקן חדש שזה הסאונד. אנחנו מנסים למצוא את ההוק הנכון, את הרגע שבו שכשאתה עושה סקרול בפיד יגרום לך לעצור״.

הפנר: התסריט נבנה על הסאונד ולא הפוך. יש במוזיקה ובסאונד משהו נורא מופשט – זה לא כמו צילום או ציור, אתה לא רואה ואומר ׳אה, זה ככה׳. בעזרת סאונד אתה יכול להלביש על ויז׳ואל הרבה סיפורים

אתם יכולים לתת דוגמה?

זמור: ״אחת התמות היא ׳לפני ואחרי׳. בכל מוצר אתה יכול לחשוב על החיים לפני שהיה לך את המוצר ואחרי שהתחלת להשתמש בו. איך הסיפור הזה יכול לעבור עם סאונד? ישבנו עם הסאונד קריאייטור וחשבנו איך אפשר להעביר את זה.

הפנר: ״כמוזיקאי האתגר היה ליצור ל׳לפני׳ מוזיקה שתשדר משהו גרוע בכוונה, ואז לתקן אותו ולהראות את מה שאתה רוצה להדגים בסרטון. זו דוגמה מעולה שיכולה להתאים להרבה מותגים. אז ב׳לפני׳ המוזיקה ׳לא טובה׳, הקול מזייף, ואז אתה עובר למוזיקה מקפיצה. או משהו נשבר, אתה שומע שזה מזייף, וזה גורם לך לעצור״. 

זמור: סאונד הוא סטורי־טלינג: דרך מוזיקה, דרך קול של אנשים, דרך רגשות, מישהו עצוב ומישהו שמח, מישהי שאומרת ׳אומייגאד זה מהמם׳. לפעמים לא צריך יותר מזה, בטח ברילס, קטעים מאוד קצרים שמספרים סיפור ולפעמים רק קול מספיק״.

המוזיקה בפרונט, על השנייה הראשונה

הסניף המקומי של מטא שונה באופיו ובפועלו מהסניפים השונים של החברה ברחבי העולם. המשימה המרכזית שלו היא לסייע לסטארט־אפים מקומיים לצמוח על הפלטפורמות של החברה, וללוות אותם בשלבים השונים של חייהם.

הסניף פועל במבנה ורטיקלי, שבמסגרתו כל צוות עובד עם לקוחות בתחומי התמחות ספציפיים – החל ממסחר מקוון, דרך בריאות דיגיטלית, פינטק ועוד. הצוותים המקומיים מעניקים שירותים ייעודיים בהתאם לשלב ולצרכים של כל סטארט־אפ, כמו בניית תמהיל המדיה ומדידת הביצועים, בניית אסטרטגיה שיווקית ועסקית, פיתוח מוצרים חדשים, הגדרת קהלים והתרחבות גיאוגרפית לשווקים חדשים. 

birds

״הפרויקט של ספריית הסאונד עושה סקייל לכל מה שלמדנו על סאונד״, אומרת זמור. ״אין הרבה מקורות שמאפשרים שימוש בסאונד ללא זכויות. הבאנו את הקריאייטורים שלנו להקאתון, יחד עם מנהלי קריאייטיב מחברות כמו לייטריקס וארטליסט. ראינו איך סאונד יכול להשפיע, לספר סיפור, ואז עברנו על כל התמות ובנינו בריפים לכל הקטגוריות. 

״זה עדיין פיילוט, כלי חדש למפרסמים שלנו. בסוף זה קשה לעשות הכל לבד: אנחנו בעולם של פרפורמנס והם צריכים לייצר מאות קריאייטיבים בחודש. כרגע יש בערך 100 טרקים בשמונה קטגוריות, ואנחנו חושבים לעשות עוד שיתופי פעולה, ליצור קטעים בסגנון אחר. אבל קודם כל אנחנו רוצים ללמוד ולראות מה עובד, במה משתמשים״. 

זמור: התוכן הוא המלך גם ברילס וגם במוזיקה, ואני שמחה שאנחנו יכולים להכניס את הסאונד לאקוסיסטם שלנו: לראות איך הוא מהווה טריגר ליצירתיות ומרגש אותי לראות לאן זה יילך

הפנר: ״בסוף סאונד הוא מה שמביא את הרגש. אתה יכול לראות סצינה שמישהו הולך בה ולשים מוזיקה של קרקס, מוזיקה מותחת, מוזיקה קצבית – הסאונד מכתיב את הרגש. לפעמים יש גבול לכמה רגש ויז׳ואל יכול להכיל, ואם אתה מוסיף מוזיקה מתחת לזה, זה גורם לך להבין יותר טוב מה אתה רואה״. 

זמור: ״זה ההבדל מהסרטים של פעם, שיש בילד־אפ והמוזיקה מגיעה בסוף, ועכשיו היא בפרונט, על השנייה הראשונה, על ההתחלה. רילס הוא הפורמט הכי מבדר – כדי להצליח אתה צריך לשעשע, להיות relatable, שאנשים ירצו לשתף, שילמדו מזה, שיצחקו״.

הפנר, איך קשור לכל זה הרקע שלך בהיפ־הופ?

״יש בהיפ־הופ משהו מאוד מיידי, הביטים נורא פשוטים, יושבים על אלמנטים בסיסיים. זה מאוד עזר לי שבאתי מהיפ־הופ, לעבוד מהר. אתה יושב עם ראפר בסטודיו והוא רוצה משהו מייד. גם בריל זה ככה, זה מאוד דומה בסוף. זה מטורף איך זה פותר בריף״.

זמור: ״בסוף אנחנו חיים בעולם של תוכן. התוכן הוא המלך גם ברילס וגם במוזיקה, ואני שמחה שאנחנו יכולים להכניס את הסאונד לאקוסיסטם שלנו: לראות איך הוא מהווה טריגר ליצירתיות ומרגש אותי לראות לאן זה יילך. זה תמיד היה הדבר האחרון שמוסיפים וזה חשוב כמו הוויז׳ואל, אם לא יותר״.

הפנר: ״יותר״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

';
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden