כל מה שחשוב ויפה
קטייה ראבי, That’s It, We’re Leaving. צילום: אורי ליבני
קטייה ראבי, That’s It, We’re Leaving. צילום: אורי ליבני

חיים של יצירה: מעצבי תכשיטים ישראליים בשבוע התכשיטים של ניו יורק

21 מעצבים ומעצבות מקומיים הציגו בשבוע התכשיטים של ניו יורק, שהתקיים בחודש שעבר, בתערוכה שהוקדשה לעיצוב תכשיטים ישראלי עכשווי. אוצרת התערוכה גילי גולן מסבירה במה הוא שונה מעיצוב תכשיטים בשאר העולם, ולמה חשוב להציג אותו דווקא עכשיו

״זו התקופה הכי מאתגרת לקיים בה תערוכה ישראלית בחו״ל. מנגד, זו כנראה תקופה חשובה במיוחד לקחת בה חלק בתערוכה בינלאומית כדי להראות שאנחנו לא רק מדינת שמתקיימות בה מלחמות, אלא מדינה שיש בה ביטוי רב באמנות וביצירה״. כך מסכמת גילי גולן את התערוכה ״בין קצוות: תכשיטים ישראלים עכשוויים״, שאצרה במסגרת שבוע התכשיטים של ניו יורק שהתקיים בחודש שעבר, בחסות המרכז היהודי NY92.

גולן עובדת עם אמנים ומעצבי תכשיטים כבר למעלה מ־30 שנה, ומציגה את עבודתיהם בשווקים וללקוחות המתאימים ברחבי העולם. היא מתמחה בפיתוח עסקי ושיווקי, מרצה במחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר ומייעצת בפיתוח עיצובי לשיווק ומכירות בתכנון מסחרי. יחד איתה אצר את התערוכה יונתן וואהל, שמשמש כמנהל מרכז התכשיטים ב־NY92 מאז 1999, הסטודיו הפתוח הוותיק ביותר בניו יורק. עבודותיו של וואהל מוצגות באוספים הקבועים של מוזיאונים ברחבי העולם, ביניהם מוזיאון המטרופוליטן בעיר.

Between Edges. צילומים: מייקל פריסט

Between Edges. צילומים: מייקל פריסט

גילי גולן. צילומים: מארק סגל

גילי גולן. צילום: מארק סגל

״בסיטואציה הנוכחית הרגשתי שהתערוכה חייבת להתקיים. בחנתי שוב את העבודות ונדהמתי לגלות את הרלוונטיות שהעבודות קיבלו דווקא בקונטקסט הנוכחי. זו תערוכה שהתחלתי לעבוד עליה עוד בספטמבר 2022, עם תחילת המחאה, מה שגרם לי להאט את קצב העבודה. אבל החלטתי שאני ממשיכה למרות הבעיות החברתיות שהיו כאן.

״לקראת פתיחתה פרצה ב־7 באוקטובר המלחמה הנוראית, מה שכמובן יצר אצלי שוב בלבול וסערת רגשות גדולה. אבל החלטנו למרות הכל, ואולי דווקא בגלל הנסיבות, שאנחנו כן מקיימים את התערוכה כדי להפגין את הרצון שלנו לקיים כאן חיים נורמליים, חיים של יצירה ובתוך כך לטפח את הכישרונות הישראלים. ויש כאן רבים וטובים״.

כמעצבת הבוחנת את העיצוב הישראלי, אני רואה איך החיים הקיצוניים בישראל משפיעים על התת מודע שלנו. דמות המעצב חוקרת, בודקת קצוות וגבולות ומובילה אותנו לעיצוב תכשיטים חד ועכשווי

שבוע התכשיטים של ניו יורק הוא פסטיבל שנתי בן שבוע המזמין קהל בינלאומי לחוות את עולם התכשיטים. הוא משלב חוויות אישיות, פיזיות ווירטואליות, ומציגים בו הטובים והמבריקים ביותר בתעשייה. הפסטיבל מציע תערוכות, חוויות קניות, שיתופי פעולה עם אמנים מתחומים שונים, סיורים בסטודיו, חשיפה למעצבים חדשים ועוד.

במסגרתו התקיימה השנה לראשונה תערוכה ייחודית המוקדשת לתרבות הישראלית ולקונפליקטים שעולים ממנה, שהמציגים בה היו אמנים ישראלים מהשורה הראשונה, תחת השם Between Edges: Israeli Contemporary Jewelry.

בתערוכה הוצגו תכשיטים אמנותיים לצד מסחריים שנוצרו על ידי 21 מעצבים ומעצבות, ביניהם צעירים שסיימו לאחרונה את לימודיהם ולצידם ותיקים ומוכרים: נוי אלון, רחל דהן, יעל פילו, אלמה ליאון, דניאלה שרייה, פלג מרסדס מתיתיהו, קרן גיספן, אורינה פרנטה מרצקי, ענת אבוקיה גרוזובסקי, סמאח בטחיש, דגנית שטרן שוקן, עומר אדר, נטלי יצחק, שרה שחק, דנה חכים ברקוביץ, קטיה רביי, שירלי בר אמוץ, סופי זכרובה, נגה הראל, יפית בן משולם וגרגורי לרין.

סמאח בטחיש, soft as basalt. צילום: אחיקם בן יוסף

סמאח בטחיש, soft as basalt. צילום: אחיקם בן יוסף

שירלי בר אמוץ, Outburst. צילום: בועז נובלמן

שירלי בר אמוץ, Outburst. צילום: בועז נובלמן

עומר אדר, Anthropsoft. צילום: מ״ל

עומר אדר, Anthropsoft. צילום: מ״ל

ענת גרזובסקי אבוקיה. צילום: דניאל שריף

ענת גרזובסקי אבוקיה. צילום: דניאל שריף

העבודות התמקדו בקיצוניות של החיים בישראל, והטיימינג שבו הוצגה התערוכה ממחיש זאת היטב. העבודות עוסקות בישראל ובתרבות הישראלית כמקום של קונפליקט מתמיד, שבו החיים והיצירה נחווים ללא הרף על הקצה. התערוכה בחנה את תהליכי העיצוב, כיצד ומתי אנו מגדירים את הקצוות ומה קורה ביניהם. השימוש בחומרי גלם שונים ובדיסציפלינות שונות בתחום התכשיטים, פורץ את הגבולות בין קונספט גבוה לנמוך: שילוב של אשפה ויהלומים, פלסטיק עם זהב, ברזל עם מלח ומתכת עם חוט.

״כמעצבת הבוחנת את העיצוב הישראלי, אני רואה איך החיים הקיצוניים בישראל משפיעים על התת מודע שלנו״, אומרת גולן. ״דמות המעצב חוקרת, בודקת קצוות וגבולות ומובילה אותנו לעיצוב תכשיטים חד ועכשווי״. כך, בין העבודות שהוצגו בתערוכה, התכשיטים של דנה חכים ברקוביץ, שמשתמשת תדיר במוצרים יומיומיים מוכרים. היא משנה אותם ונותנת להם משמעות חדשה שמציעה הזדמנות לשיקוף ביקורתי.

זכרובה סופיה הציגה יצירות מקולקציות שונות אבל מאוחדות על פי נקודת המבט שלה, שכללו עגילים עם פנינה ותליון הכולל תופסן־סיכה משובצת באופל. ההשראה לעבודותיה היא מקומה של הדת בחברה הישראלית. שירלי בר אמוץ הציגה סדרת תליונים שטוחים שעליהם איורי ציפורים וצמחים המרפררים לכלי פורצלן מעוטרים בציפורי שיר ואורנומנטיקה צמחית. הציפורים פוערות מקור וחושפות שיניים חדות, הזעם מתפרץ החוצה והן הופכות לחיות פרא תוקפניות המאיימות לטרוף את הסובב אותן.

אורינה פרנטה הציגה צמיד העוסק בזהות אישית דרך סמל: דגלי מגן דוד חתוכים ומשובצים בתוך חוליות כסף רבות לכדי תנועת אריג, שבצורה זו מבטא בו זמנית את החלקים שהחברה הישראלית עשויה מהם, תוך כדי הצורך ההכרחי באחדות והתאמה על מנת ליצור תנועה ותפקוד. רחל דהן תענך הציגה עבודה שמייצגת מפגש בין קצוות, איכויות וחוזקות שהם חלק מהותי בעבודת הצורפות ובחיים בכלל. אחד המפגשים המוכרים והמהותיים בעבודת הצורפות הוא בין מתכת לאבן ולשיבוץ. ליבת העבודה שלה הוא הניסיון לשמור על האבן, תוך התאמת המתכת לממדיה וכוחותיה. ואילו שרה שחק הציגה קולקציית תכשיטים בשם ״טבע חד״ שנוצרה מתוך ניסוי וחקירת אפשרויות של הפיכת חומרים וצורות ליצירה חדשה, תוך השפעה מאוצר המילים החזותי של הטבע.

שרה שחק, Flowering. צילום: מ״ל

שרה שחק, Flowering. צילום: מ״ל

 דנה חכים ברקוביץ, 7 באוקטובר. צילום: מאיה שטיין

דנה חכים ברקוביץ, 7 באוקטובר. צילום: מאיה שטיין

רחל דהן. צילום: מאיה שטיין

רחל דהן. צילום: מאיה שטיין

אורינה פרנטה. צילום: מאיה שטיין

אורינה פרנטה. צילום: מאיה שטיין

birds

״העיצוב הישראלי שונה לחלוטין מהמקובל בעולם״, מספרת גולן. ״אצלנו בולט השילוב בין חומרים שכביכול לא הגיוני לחבר מהם, כמו לדוגמה בטון עם יהלומים. יש מתח גדול בין החומר לעיצוב. המעצבים האמריקאים מעצבים סביב החומר. ככה מלמדים אותם. לעומתם האירופאיים מאוד קונספטואליים ומעצבים סביב הרעיון. היפנים מעצבים מסביב לחוסר. ככה אני מגדירה את המינימליזם שלהם״.

מה היו התגובות של המבקרים בתערוכה?

״בחלל שבו הוצבו העבודות שלנו עברו במהלך שבוע התערוכה למעלה מ־2,000 מבקרים, קהל מגוון שבחן את העבודות בעיניים מקצועיות לחלוטין. התגובות היו משמחות ומעודדות. המבקרים ציינו שמדובר בעיצובים שונים, מגוונים ואיכותיים. נוצר קשר עם כמה מאספני אמנות התכשיטים להמשך רכישה או עבודה משותפת.

״קיבלנו תשומת לב מיוחדת מצד הקהילה היהודית בניו יורק, שגם אירחו אותנו בערב מרגש במיוחד עוד לפני פתיחת התערוכה. הקונסוליה הישראלית בניו יורק עזרה אף היא, ואנשיה מקדמים ומחפשים מקומות לניוד התערוכה.

״החוויה הכי מעניינת שלי מהתערוכה היא מפגש מקרי עם מעצבת תכשיטים איראנית, שהיתה בעלת עסק באיראן ובהמשך קיבלה ויזת לימודים לארצות הברית. מאז לא חזרה לשם. היא מתגוררת בקולורדו והגיעה לניו יורק במיוחד לשבוע התכשיט, בין השאר גם לתערוכה שלנו. שוחחנו גם על המלחמה. שתינו היינו בהודיה על החוויה המרתקת של השיח והמפגש״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden