כל מה שחשוב ויפה
אורית רף, מים רבים. צילום הצבה: ליאת אלבלינג
אורית רף, מים רבים. צילום הצבה: ליאת אלבלינג

אורית רף // מים רבים

אורית רף יוצרת בגלריה העירונית של רמת השרון ארכיאולוגיה מדומיינת - או זיכרון עתידי - ומעלה שאלות על ההיסטוריה שחוזרת על עצמה, על העתיד הצפוי לדורות הבאים, ועל האיום בשקיעה פיזית ורוחנית שמלווה אותו

רונגהולט הייתה עיר נמל משגשגת ועשירה מול חופי צפון גרמניה. ב־1362 הוצפה העיר על ידי סופת הוריקן עזה וטבעה במי הים הצפוני. במשך 600 שנה היו הממצאים המדעיים והארכיאולוגיים מה״העיר האבודה״ חלקיים, ורק לאחרונה, באמצעות טכנולוגיות סריקה חדשניות, התגלו ממצאים נוספים התומכים בסיפור ההיסטורי. כך או כך, רונגהולט האמיתית או המיתולוגית הוצפה ושקעה תחת המים. האגדה מספרת שעד היום אפשר לשמוע בחופי האזור את צלילי פעמוני הכנסייה שירדה למצולות.

סיפור זה הוא מקור ההשראה לתערוכה שלי ״מים רבים״ בגלריה העירונית לאמנות עכשווית ברמת השרון (אוצרת: רווית הררי). עבדתי על התערוכה כשנה: היא נפתחה בספטמבר, נסגרה למשך חודש בעקבות השבת האיומה של ה־7.10, שבה השתנו פני הדברים ללא הכר. גם העבודות בתערוכה מקבלות משמעויות נוספות, וכמו שמה של התערוכה ״מים רבים״, מכסים ומסתירים את מה שאי אפשר יותר לראות ומה שלא הסכנו לראות מלכתחילה.

צילום וידאו: אבנר שחף

צילום וידאו: אבנר שחף

צילום: ליאת אלבלינג

צילום הצבה: ליאת אלבלינג

צילום וידאו: אבנר שחף

צילום וידאו: אבנר שחף

המיתוסים של אטלנטיס – היבשת המיתית האבודה – ושל המבול התנכ״י, מהדהדים גם בסיפור זה, ומזמינים לראות בשיטפון עונש על חטאי תושבי העיר שפגעו במשאביה הטבעיים. כרייה מאסיבית של מלח מאדמת העיר הובילה לשגשוג כלכלי, אך פגעה בעמידותה של האדמה להצפות. כך נקשר גם משבר האקלים העכשווי לסיפור ההיסטורי, לצד נבואות זעם על הצפה עתידית.

את חלל הגלריה החשכתי כדי ליצור אווירה תת־ימית שתעטוף את הצופה. החלל מכיל עבודות וידאו, פיסול וצילום ובו אלמנט הסאונד מהותי. העבודות בתערוכה מפגישות בין ההיסטורי למיתולוגי, תוך התייחסות לסוגיות אקלימיות ואקולוגיות בוערות לצד שאלות על אמונה.

הן מחברות בין אירועים אמיתיים שמגובים בעדויות חומריות לבין הסיפורים שנקשרו בהם ונתנו להם ממד מיתי, ובתוך כך יוצרות ארכיאולוגיה מדומיינת או זיכרון עתידי. העבודות מעלות שאלות על ההיסטוריה שחוזרת על עצמה, על העתיד הצפוי לדורות הבאים, ועל האיום בשקיעה פיזית ורוחנית שמלווה אותו. 

בחלל ישנו וידאו שנעשה באנימציית תלת־ממד ובורא נוף מצולות קודר שבמרכזו מתנדנד פעמון ענק, עדות לכנסיה ששקעה. בניגוד לכל חוקי הפיזיקה, הפעמון ממשיך לנוע ולהתנגן תחת המים, כמו מהדהד את רוחות האמונה והתקווה שהפיח בעבר שמסרבות לגווע, או מבקש להתריע מפני אסון עתידי – אולי אקולוגי – שמתרגש ובא. 

צילומים: ליאת אלבלינג

צילומי הצבה: ליאת אלבלינג

birds

לצדו, שתי עבודות וידאו שצולמו בחופי ישראל, ומזוהות עם השפה הפרפורמטיבית של עבודות הוידאו הקודמות שלי. בעבודות אלו אני מנסה באמצעות גופי, בפעולות חסרות תוחלת להשפיע על הסביבה, לשנות סדרי טבע.

בווידאו אחד, אני האם, שוכבת אופקית, מתוחה ומתאמצת, מנסה לעצור את גלי הים השוטפים את החוף ולמנוע בגופי את האסון המתקרב ובא. בווידאו השני, נראית בתי, כשלוחה של גופי, מזרימה אל הים מים מצינור ומנסה לשנות את גובה פני הים. היא פועלת בניגוד לטבע ובלית ברירה נכנעת בדממה לשקיעה שהיא מביאה על עצמה. 

אל עבודות הווידאו מצטרפות עבודות צילום ופיסול המדמות שרידי עבר או מאובנים עתידיים: ריאות אדם שנכחדו בהעדר שימוש ונשלו מן הים כמאובן בדיוני, קונכייה מפוחמת שמבוססת על קונכייה מסוג ״חצוצרת הים״ ושורת קונכיות שאספתי בחופי הים התיכון וסרקתי כשפתחם פעור לעיני המצלמה. הסריקות הושחרו עד שהדימוי כמעט נעלם ונמוג אל תוך אפלת המצולות, מבליח כשריד קלוש של ראיה מתוך חשכת העיוורון הכללי. פתחי הקונכיות נדמים לפיות שזועקים ללא קול, או אולי מיכלים צופני סוד המזמינים לצלילה פנימה. 

אורית רף | מים רבים
אוצרת: רווית הררי
הגלריה העירונית לאמנות עכשווית, רמת השרון
נעילה: 


מדור הגשות כולל חומרים שהתקבלו במערכת פורטפוליו. שלחו לנו סיפורים חדשותיים, מידע בלעדי ופרויקטים מעניינים ותקשורתיים. פרטים נוספים בעמוד ההגשות שלנו

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden