כל מה שחשוב ויפה
דימויים: שחף רודברג
דימויים: שחף רודברג

סיכום 2023 / האדם אינו אלא תבנית נוף אלגוריתמיותו

״אלגוריתמיזם״, בנו הרוחני של הפופוליזם, מכתיב יצירת תכנים שהאלגוריתמים יאהבו, בלי קשר לשאלה האם אנחנו מאמינים או מבינים בדברים שעליהם אנחנו מדברים

01

לפני כמה שנים טובות, אי שם בין הסגר הראשון לשני, ישבתי עם חבר יוצר ואמן מוכשר שיחסית מוכר בנישה שלו. הוא אמר לי משפט שנחקק אצלי בראש: ״אחד הדברים שהכי מתסכלים אותי כרגע זה שאני מרגיש שהקהל שלי הוא כבר לא הקהל שלי; הקהל שלי הוא האלגוריתם של אינסטגרם״.

02

כמי שיוצר במרחבים האינטרנטיים נאלצתי להסכים איתו, ואז המשכנו לפרוק תסכול אחד עם שני. אבל הטקסט הזה לא עוסק בתסכולים של בני האדם מאלגוריתמים של פלטפורמות סושיאל, אלא דווקא בבני אדם שמבינים שאלגוריתמים מכתיבים את כללי המשחק ומנצלים את זה לטובתם.

אבל לפני שנבין את התופעה, שאני מכנה ״אלגוריתמיזם״, חשוב לחזור שנייה להגדרה של האב הרוחני שלו, ה״פופוליזם״. ההגדרה הכי טובה שמצאתי נמצאת בעמוד הוויקיפדיה של הערך, שבו הוא מתואר כ״סגנון בפוליטיקה המנסה לרכוש את אהדת ותמיכת הציבור, מתוך שימוש במסרים פשטניים וקליטים״.

כך, אני רואה באלגוריתמיזם המשך ישיר לפופוליזם, רק שהוא מותאם למדיום האינטרנטי ולדרך שבה אנחנו מקבלים את התכנים שאנחנו צורכים היום. אותן אמירות שמנסות למצוא חן בעיניי ההמון לטובת השגת תשומת לב ופופולריות, מכוונות באינטרנט לאותם אלגוריתמים שלא רק שולטים פחות או יותר בכל דבר שאנחנו מכניסים למוח שלנו, אלא גם דואגים להפיץ אותו ביעילות גם למוחות אחרים. 

האלגוריתמיזם בעיקרו אומר שיוצרים, משפיעניות וסתם א.נשים רנדומלים בטיקטוק יוצרים תכנים או מבטאים דעות שהן יודעות שהאלגוריתמים יאהבו, בלי קשר להאם הם מאמינים או מבינים בדברים שעליהם הם מדברים. אני לא מדבר עכשיו על פייק ניוז או תוכן שנוצר על ידי AI גנרטיבי. אני מדבר על א.נשים שהתוכן שלהם נוצר במטרה אחת ברורה: לרצות את האלגוריתם ולהשיג חשיפה ועוקבים, ועל הדרך לייצר לעצמם יכולת השפעה חזקה.

03

מזה שנים שאנחנו מבלים שעות על גבי שעות בגלילה אינסופית ברשתות החברתיות שכולנו אוהבות לשנוא־לאהוב כמו פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם. אבל ה״פידים״ שבהם אנחנו גוללים הם כבר לא אותם פידים נאיבים ונטולי אג׳נדה עם תכנים של אלה שבחרנו לעקוב אחריהן, אלא פידים שמבוססים על אלגוריתמים מהונדסים עם אג׳נדה ברורה. 

פלטפורמות המדיה החברתית שגדלנו עליהן, שכוללות תכנים שנוצרו והופצו על ידי א.נשים מהרשת החברתית שלנו, הפכה למה שמכונה היום ״מדיה מבוססת המלצות״. כלומר, תכנים שנוצרים על ידי א.נשים שאנחנו שלא בהכרח מכירים ומוגשים לנו על ידי אלגוריתם מותאם אישית. 

עד לפני פחות משנה, יכולת להחשף בפיד של אינסטגרם או בפייסבוק גם לתכנים שלא בהכרח יעניינו אותך (לדוגמה ארוחת הצהריים של מישהי שלמדת איתה בתואר השני), אבל לפחות הם הגיעו מ.אנשים שבחרת לעקוב אחריהם. במדיה מבוססת המלצות (כמו ב־For You בטיקטוק או טוויטר) תמיד נקבל דברים שאנחנו אוהבים, לאו דווקא מא.נשים שבחרנו לעקוב אחריהם, מה שמשאיר אותנו דבוקים למסכים. 

וזו האג׳נדה של האלגוריתמים: לספק לנו את התכנים שאנחנו רוצים במטרה להשאיר אותנו כמה שיותר זמן בתוך הפלטפורמה בשביל למכור את תשומת הלב שלנו לכל המרבה במחיר. ואין מקום שהפרקטיקה הזאת יותר בולטת מבמכשיר התעמולה הכי אפקטיבי בהיסטוריה של המין האנושי: טיקטוק.

האלגוריתם של טיקטוק מציג סרטונים קצרים שהוא חושב שנאהב, בהתחשב במעט מידע שסיפקנו לו על תחומי העניין שלנו ומעט סרטונים שהתחלנו לצפות בהם. הוא לומד מהאינטראקציות שלנו עם התוכן, כמו אם צפינו בסרטון עד הסוף, האם דילגנו עליו, האם שיתפנו אותו או האם עקבנו אחרי היוצר, כדי להציע לנו עוד סרטונים שיכולים לעניין אותנו. כל הלופ הזה מתרחש על בסיס יומי, אם לא שעתי, בתוך קופסה שחורה שגם המהנדסות הכי בכירות בטיקטוק לא יודעות להגיד איך בדיוק הוא עובד. 

04

המנגנון המשומן לוקח את כל התחלואות שנוצרו במדיה החברתית, כמו כליאה של א.נשים בתוך תיבת תהודה של מסרים ותכנים, התמכרות לטלפונים וכו׳, ומעלה את זה בחזקת 4. אחת התחלואות שנוצרו בעקבות עליית המדיה מבוססת המלצות היא האלגוריתמיזם.

אפשר לראות את זה אצל כל אותם ״מומחים״ (ואני בכוונה כותב בלשון זכר), שב־2021 היו מומחים לקריפטו, ב־2022 הם פתאום מומחים לגיאופוליטיקה של מזרח אירופה וב־2023 הם הפכו להיות מומחי AI. כמובן שיש קומץ של א.נשים שבאמת יש להם יכולת ללמוד נושאים מגוונים ולהנגיש אותם לקהל הרחב, אבל הרוב אינם כאלה, הם פשוט מאוד טובים בלהאכיל את האלגוריתם.

אחת התחלואות שנוצרו בעקבות עליית המדיה מבוססת המלצות היא האלגוריתמיזם. אפשר לראות את זה אצל כל אותם ״מומחים״ שב־2021 היו מומחים לקריפטו, ב־2022 הם פתאום מומחים לגיאופוליטיקה של מזרח אירופה וב־2023 הם הפכו להיות מומחי AI

לצערנו הרב אפשר לראות את ההשפעה המאוד קריטית של אלגוריתמיזם על דעת הקהל העולמית בכל הנוגע למלחמה הטראגית בעזה שהחלה בטבח ה־7 באוקטובר וגל האנטישמיות שסוחף את העולם מאז עם עשרות אלפי א.נשים שיוצאים לרחובות, וכמובן גם לטיקטוק, וצועקים From the river to sea מבלי להבין על איזה נהר או ים מדובר. בגלל שקצרה היריעה ובאמת שאפשר לכתוב רק על הסוגייה הזאת ארוכות, לא אכביר במילים. המספרים בטיקטוק פומביים ולצערנו מדברים בעד עצמם, ואיך לומר, העולם לא כל כך איתנו.

05

אפשר לומר בגדול שהאלגוריתמיזם בא לידי ביטוי בשלוש דרכים עיקריות. 

1. נרטיבים פשוטים: הדבר הכי חשוב לפלטפורמות המונעת על ידי אלגוריתמים זה אנגייג׳מנט, כלומר כמה א.נשים מייצרים אינטראקציה עם פיסת תוכן (משך צפייה, לייקים, שיתופים וכו׳). זה אומר שברוב המקרים התכנים (בעיקר בטיקטוק) הם מאוד קצרים, מה שמוביל לרידוד של בעיות מורכבות. המלחמה הטראגית הנוכחית מצטמצת רוב לכדי קטעים קלים לעיכול, טעונים רגשית ומאוד חד צדדיים.

2. תמיכה עיוורת בטרנדים: ניכר שלהרבה א.נשים צעירים במערב אין את הזמן או הרצון להתעסק בהבנה עמוקה של נושאים עקובים מדם כמו הסכסוך הישראלי־פלסטיני, אז הם פשוט תומכים במה שטרנדי לתמוך. במה טרנדי לתמוך בימים האלה? במה שהאלגוריתם של טיקטוק אומר שטרנדי לתמוך, כלומר במסרים שהם פרו־פלסטיניים ו/או אנטי ישראלים (עיינו ערך ב־#lettertoamerica ההאשטאג האולטרה פופולרי בטיקטוק עם מעל ל־14 מיליון צפיות בסרטונים של א.נשים שמצדיקים את דבריו של בן לאדן, המתקפה ב־11 בספטמבר וטבח ה־7 באוקטובר.

3. הפעלה רגשית: תוכן שמעורר תגובות רגשיות חזקות נוטה יותר להיות מקודם על ידי אלגוריתמים, וכשאני אומר ״תגובות רגשיות חדשות״ אני לא מתכוון לאהבה ואושר, אלא לשנאה ופחד. לצערנו אפשר לראות את זה הלכה למעשה עם הסרטונים והסיפורים (לעיתים שקריים) שיוצאים מעזה: הם מעוררים הרבה יותר הזדהות או זעם, הופכים לוויראליים ומשפיעים על דעת הקהל ורק גורמים לסייקל.

ולמה זה קורה? בגדול האשמה המרכזית נופלת על החברות המסחריות ועל פלטפורמות המדיה החברתית שכלאו אותנו בתוך ״כלכלת תשומת הלב״, במטרה למקסם את רווחיהן על חשבון תשומת הלב שלנו, המשאב הכי יקר ערך היום. המותגים והפלטפורמות מתמודדות על תשומת לבנו, כי ככל שהם מחזיקים בה יותר, הם יכולים לסחור בה במחירים יותר גבוהים ולאסוף יותר נתונים בשביל להאכיל את האלגוריתמים שלהם; או כמו שהקלישאה המדכאת אומרת, ״אם אתה לא משלם – אתה המוצר״.

06

אבל אפשר גם להאשים אותנו. לא באופן אישי כמובן, אלא יותר באופן קולקטיבי כבני אדם. בסופו של יום, אנחנו חיות חברתיות שבין היתר מחפשות סטטוס, או כמו שהביולוג אדוארד א׳ וילסון כתב: ״הבעיה האמיתית של האנושות היא כזאת: יש לנו רגשות פליאוליתים, מוסדות מימי הביניים וטכנולוגיה דמויית אלוהים״.

סיבה נוספת (שהיא סוג של מטא־סיבה) היא הפנטזיה שיש לא.נשים ליצור משהו ויראלי. העניין הוא ששיכנעו אותנו שבשביל ליצור משהו ויראלי אנחנו חייבים לכבוש את ליבו של האלגוריתם. אי אפשר להתחמק מזה – בטוויטר יש שרשורים על איך האלגוריתם של טוויטר עובד, ביוטיוב יש עשרות אם לא מאות סרטונים על איך האלגוריתם של יוטיוב עובד, ואיך לכתוב את הכותרת או ולעצב את תמונת הרקע של הסרטון. 

birds

כמובן שכמו לכל תופעה, גם לאלגוריתמיזם יש תופעה נגדית, פשוט כי כמו חבר שלי מתחילת הכתבה, ליוצרים ויוצרות נמאס לרצות את גחמות האלגוריתם ואלילי הטכנולוגיה שכל כמה חודשים משנים את חוקי המשחק. 

בגלל זה אפשר לראות התכנסות אל תוך מרחבים אינטרנטיים סגורים שאליהם לאלגוריתמים קשה יותר להגיע, מה שמכונה בעגה המקצועית Dark Social. מדובר על מקומות שבהם הקשר הוא ישיר, הדוק ואינטימי נטול תיווך אלגוריתמי. זה יכול להיות קבוצות וואטסאפ, רשימת טלגרם, קהילות קטנות בדיסקורד או סלאק, ובעיקר שימוש במדיום האינטרנטי האהוב עליי, הניוזלטר, שהוא כנראה המפלט האחרון של בני האדם שרוצים לתקשר באינטרנט מבלי שאף אחד אלגוריתם יפריע להם בדרך.

07

אלגוריתמיזם מעלה שאלות חשובות לגבי תפקידה של הטכנולוגיה בעיצוב השיח, אחריותן של פלטפורמות מדיה חברתית באצירת תוכן, וההשפעה הפוטנציאלית על השיח הציבורי והחברה. 

אם נחשוב על זה שנייה, לא מעט מההחלטות שבני אדם מקבלים על בסיס יומי מושפעות בצורה כזו או אחרת על ידי אלגוריתמים. מהמסלול (בווייז) שבוא א.נשים מנווטים לעבודה, דרך המוזיקה שהם שומעים (בספוטיפיי) תוך כדי נסיעה, עד לסדרה שהם יצפו בה (בנטפליקס) תוך כדי ארוחת ערב שגם עליה יש מצב שאלגוריתם (של וולט) המליץ להם.

אנחנו חיים בעידן שבו אלגוריתמים של המלצות תוכן הם כל כך דומיננטים עד שאנחנו מאבדים את היכולת שלנו לחשיבה ביקורתית ועצמאית. #TikTokMadeMeBuyIt כחזות הכל.

או אם לעשות פרפזה על טשרניחובסקי, האדם אינו אלא תבנית נוף אלגוריתמיותו.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden