כל מה שחשוב ויפה
דולב אלרון, מערבולת מקרית. צילום: שי ארבל
דולב אלרון, מערבולת מקרית. צילום: שי ארבל

טל מסלבי, דולב אלרון וענבר אבנרי - בוגרי שנקר בתחרויות בינלאומיות

טל מסלבי ודולב אלרון נבחרו לרשימת עשרת המועמדים הסופיים בתחרות היוקרתית Hyères ששלב הגמר שלה יתקיים באוקטובר; ענבר אבנרי זכתה בתחרות שהתקיימה במסגרת שבוע התכשיט במילאנו

טל מסלבי ודולב אלרון, שסיימו את לימודיהם רק לפני שנתיים במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, עלו לרשימת הפיינליסטים בתחרות העיצוב היוקרתית Hyères. התחרות, שנחשבת לאחת המפורסמות והמוערכות בתעשיית האופנה, מתקיימת כבר 39 שנים בצרפת ויוצרת הזדמנויות רבות עבור הזוכים בה. לצד אלרון ומסלבי יתחרו עוד שמונה מעצבים ממדינות שונות. הזוכה במקום הראשון יקבל פרס בסך 20 אלף יורו והזדמנות לקחת חלק בפרויקטים יחודיים, להשתתפות באירועי אופנה חשובים ועוד.

ב־Hyères מקדמים מעצבים ואמנים צעירים בתחומי האופנה, הצילום ואביזרי האופנה. היא כוללת שלוש תחרויות שונות שלשלביהן הסופיים עולים עשרה מעצבי אופנה, עשרה צלמים ועשרה מעצבי אביזרים. תחום האופנה מוצג באמצעות תצוגות מסלול, הצילום בתערוכת צילום קבוצתית, ואילו האביזרים מוצגים באמצעות סרטון.

דולב אלרון, מערבולת מקרית. צילומים: שי ארבל

דולב אלרון, מערבולת מקרית. צילומים: שי ארבל

הקשרים ההדוקים של התחרות עם תעשיית האופנה הם אחד הנכסים העיקריים שלה: חברות אופנה מובילות נותנות חסות לכל האירועים והפרסים ובכך מסמנות את מעורבותן והמעקב שלהן אחרי כישרונות צעירים. בין המעצבים שהשתתפו כשופטים בתחרות לאורך השנים נמצאים מרטין מרג׳יאלה, הלמוט לאנג, ז׳אן פול גוטייה, ג׳ון גליאנו ועוד. בין הזוכים בתחרות בשנים עברו אפשר למצוא את ויקטור אנד רולף, אנטוני וואקרלו שמעצב לאיב סאן לורן וג׳וליאן דוסנה מבית פאקו רבאן.

בהגשת המועמדות לתחרות הגיש אלרון עבודות מתוך פרוייקט הגמר שלו בשנקר, ״מערבולת מקרית״: ג׳ינס חמישה כיסים, חולצת טי, ג׳קט פרפקטו, גופיית סבא, חולצת משבצות ועוד; פריטים שהפכו מסמל של תת־תרבות מרדנית במאה ה־20 לבגדים גנריים לחלוטין. לאורך הזמן הם נשחקו ממשמעותם, ואלרון רצה להזריק בהם משמעות חדשה, להחזיר אותם להיות יוצאים מן הכלל.

בשלב הגמר שייערך באוקטובר, הקולקציה שיציג אלרון תגדל ותכיל גם מספר שיתופי פעולה. ״אני רואה בזכייה הזו הזדמנות אדירה״, הוא אומר. ״אני מתרגש להמשיך ולפתח את הקולקציה שלי, ולהציג בפלטפורמה המכובדת הזו. חומרים שכיחים כמו ג׳ינס, עור וכותנה מרכיבים מערכות לבוש המבקשות לבלבל את הצופה, ומזמינות אותו להסתכל על הרגיל בפרספקטיבה חדשה. הקולקציה משבשת קלישאות של גבריות ומציגה אשליה אופטית של נורמטיביות״.

טל מסלבי, תגובת מצהר חושית עצמאית. צילומים: אסף עיני

טל מסלבי, תגובת מצהר חושית עצמאית. צילומים: אסף עיני

birds

מסלבי הגיש לתחרות שבע סקיצות לקולקציה, לצד מערכת לבוש שלמה עשויה עור וכזו שעושה מסאז׳ ללובש אותה. מדובר בתופעה שהוא חוקר מזה זמן מה ונקראת ״תגובת מצהר חושית עצמאית״ (ASMR) – תופעת רשת חובקת עולם שצימחה קהילה של מיליוני אנשים שחווים תחושה פיזית של אופוריה או רוגע עמוק כתוצאה מגירויים טקסטילים וקוגניטיביים – צליל, מגע ותנועה.

המערכת השלמה הוצגה כסרט שיצר מסלבי עם האמן אסף עיני, פרוייקט שזיכה אותו בפרסים נוספים. בפודקאסט תיק עבודות סיפר מסלבי: ״היה לי ברור שאני צריך לעשות סרט, גם כי נקודת המוצא של ASMR קורית בווידיאו. הסרט מסביר את מה שיצרתי ובנוי כך שהוא נותן במה לכל מערכת לבוש.

״הנושא המרכזי שמעסיק אותי הוא היחסים בין הלובש לבגד והאינטראקציה שנוצרת בין אנשים דרך הבגד. קשה לי להגיד שאני מחפש לייצר אופנה. התהליך שלי כמעט ולא מתעסק באיך הבגד יחמיא לגוף, אלא יותר בקונספט. הרלוונטיות שאני מחפש אולי לא קשורה למה שרלוונטי בבגדים, אבל המדיום שבו אני משתמש הוא הבגדים״.

לשלב הגמר מתכנן מסלבי לעצב מערכות חדשות. ״אני מאוד מתרגש להציג על הבמה הזאת״, הוא אומר. ״זה כבוד גדול עבורי. אני מתכנן להביא לשם עוד הרבה הפתעות ועיצובים חדשים״. במסגרת השלבים האחרונים של התחרות ייקחו השניים חלק בפרויקטים אקסקלוסיביים של התחרות. הם יעבדו לצד ניקולה די פלס, הקריאטייב דירקטור של Courrèges שמשמש גם כשופט הראשי של התחרות.

ענבר אבנרי. צילומים: שלומי ברנטל

ענבר אבנרי. צילומים: שלומי ברנטל

ענבר אבנרי, בוגרת המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר, זכתה בפרס התכשיט העכשווי הטוב ביותר לשנת 2023 בתחרות שהתקיימה במסגרת שבוע התכשיט במילאנו. מדובר באירוע נרחב המתקיים במרכז מילאנו בחללים שונים – מבנים היסטוריים, בתי מלאכה, סדנאות צורפות, אקדמיות, גלריות לאמנות, בוטיקים לאופנה ואולם תצוגה לעיצוב.

את התכשיטים עיצבה אבנרי במסגרת פרויקט הגמר שלה בשנת 2020 והם מוצגים כעת בגלריה בעיר. תהליך היצירה של תכשיטי הפרויקט החל מספרו של חורחה לואיס בורחס ״ספר הישויות הדמיוניות״ והמשיך במחקר שערכה על דמויות של חיות בסיפורי עם ואגדות לאורך ההיסטוריה. בהשראת אותם סיפורים ציירה אבנרי חיות דמיוניות, שהתפתחו והתרוממו לכדי יצורים חדשים תלת־ממדיים העשויים מתכת.

״לפני כמה שנים קראתי את ספרו של בורחס״, מספרת אבנרי. ״בזכות הספר נחשפתי ליצורים שהומצאו בתרבויות שונות. תהיתי על איזה צורך היצורים האלה ענו, מה הם סיפקו לאנשים שהאמינו בהם? יחד עם המחשבות האלה, התחלתי לצייר יצורים משל עצמי, חיות מוזרות ושונות שעד היום אני מציירת ללא הפסקה.

״במשך הזמן, השאלה על איזה צורך היצורים האלה עונים, הופנתה אלי. עם הפיכתם של היצורים לתכשיטים ׳חיים ונושמים׳ בתלת־ממד, הבנתי שהיצורים האלה מספקים לי אפשרויות: להגשה, לבריחה ולשינוי. מהיותן רב גוניות ובלתי צפויות, ראיתי בחיות כלי עזר להבנת העולם. ניתן להשליך עליהן הסבר על תופעות טבע שונות ותכונות ססגוניות שבני האדם, או לפחות אני, לא היינו מעיזים לשייך לעצמנו״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden