כל מה שחשוב ויפה
אפי ריבקינד בתערוכה ״אפי״. צילום: אמנון חורש
אפי ריבקינד בתערוכה ״אפי״. צילום: אמנון חורש

״אפי״: תערוכת מחווה למעצב והמאייר אפי ריבקינד

פורטפוליו Promotion: תערוכה חדשה בשנקר מתמקדת בקו האיורי, בהומור ובקלות היד של המעצב והמאייר הוותיק אפי ריבקינד, ומגוללת דרך העבודות גם את קורותינו המשותפים בארץ

מרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל מציג תערוכת איור אופטימית ומקומית, מתוך עבודותיו של אפי ריבקינד, שעבד כמעצב וכמאייר קרוב ל־65 שנים ונמנה על הדור שיצק את יסודות העיצוב הגרפי המקומי. עבודתו רבת השנים הטביעה את חותמה על תחום התקשורת החזותית המקומית, ועל המורשת החזותית של שנות ה־60 ואילך.

למרות שהדימויים והפרסומים שיצר מוכרים לכל – שמו פחות מוכר לקהל הרחב. התערוכה ״אפי״ היא תערוכת היחיד הראשונה של המעצב, שמבקשת למקד את המבט במעצב משפיע ופורה שלא זכה עד כה להכרה ההיסטורית הראויה. בעבודתו העשירה בסטודיו יצר עבור חברות מסחריות וגופים ציבוריים מרכזיים בישראל, עד לפרישתו בגיל 85, לפני ארבע שנים.

סמטה ירושלמית, 1962

סמטה ירושלמית, 1962

עוצמתו של הפיל לעומת האוביקט, 1961

עוצמתו של הפיל לעומת האוביקט, 1961

משחק הסביבון, משחק לוח לאל על, משרד פרסום שחר לוינסון אילון, שנות ה־60

משחק הסביבון, משחק לוח לאל על, משרד פרסום שחר לוינסון אילון, שנות ה־60

ריבקינד עסק בעיצוב גרפי, באיור ובטיפוגרפיה, לצד פיתוח קונספט, אסטרטגיה וקופירייטינג. מצויד תמיד בעפרון, ברפידוגרף, ביד חופשית, בדמיון פרוע, באהבה גדולה ואופטימיות אין קץ. מתוך אלפי עבודותיו, תערוכה זו מבקשת להתמקד בקו האיורי, בהומור, בקלות היד ובחופש המחשבה. האיורים משוחררים מהקשרם המקורי ומציר הזמן, כך שדמויות, מילים וסיטואציות משתלבות זו בזו וסיפורים חדשים מתגלים.

הוא נולד וחי בתל אביב, ולמד עיצוב גרפי בבצלאל. כילד חווה את סוף ימי המנדט הבריטי, וכנער את שנות הקמת המדינה. התפתחותו האישית כאדם וכמעצב ליוותה את התפתחות המדינה הצעירה וההיסטוריה הישראלית נרשמה בזמן אמת באיוריו. כפועל יוצא מכך התפתח גם סגנונו האישי, ובו ניכרת השפעה בין לאומית: צבעוניות עזה, נופים פסיכדליים, דימויי זוהר של מלחמה וניצחון, אופנות מתחלפות, איקונות אמריקאיות וקולנוע הוליוודי.

הומור, סימבוליות ועניין רב בלבוש כפתח לעולמות רחוקים – משתלבים כולם יחדיו לכדי גוף עבודות מלא שכבות ורבדים: באיוריו לחיל החימוש, הטנקים האכזריים דומים לגברים מחויטים; הברגים והאומים של הטנק מזכירים כפתורים בחליפות גברים; ודמות הגבר המאויר לעילא ולעילא חבוש בכובע אופנתי, נדמה כקאובוי במערבון יותר מאשר חייל בצה״ל עם כובע טמבל. בסדרת משחקי הלוח שיצר לאל על מתואר פסיפס נופים וחוויות ישראליות, באופן גרפי ואלגורי גם יחד. סך החלקים מאפשרים התבוננות רב־ממדית, עמוקה ומשעשעת על האופי המקומי ועל התרבות הישראלית.

אפי ריבקינד, שנות ה־60. צילום: אלבום משפחתי

אפי ריבקינד, שנות ה־60. צילום: אלבום משפחתי

חלל התערוכה. צילום: אמנון חורש

חלל התערוכה. צילום: אמנון חורש

birds

פעמים רבות שילב ריבקינד משפטי קופירייטינג שהגה בעיצוביו המוזמנים. ״אתה אחד מן הצוות״, סלוגן המתנוסס באחד מעיצוביו לאל על, מתאים במיוחד לתיאור עבודתו. איוריו עתירי התרחשויות ודמויות רבות הפועלות יחד. ״אצלי אין סופרמנים״, מעיד ריבקינד, שבוחר בדרך כלל במקבץ דמויות על פני גיבור מרכזי אחד. אהבת האדם שמאפיינת את אפי מיתרגמת לנדיבות יצירתית ביחס לדמויות, שזוכות כל אחת לעלילה קטנה משלה.

רישומים, סקיצות ופרגמנטים מעבודותיו משולבים זה בזה ומוצגים בגלריה יחד. אוצרת ומעצבת התערוכה, מיכל שפירא, ליקטה פרטים מעבודותיו ומהסקיצות הרבות שיצר, ושזרה אותן בפורמט המשכי ורציף. התערוכה מגוללת את קורות עבודתו כמו גם את קורותינו המשותפים בארץ – בפשטות, בתמימות ובאופטימיות האופייניים לאפי, ונדמה שנדרשים כאן יותר מתמיד.


אפי | תערוכת מחווה למעצב והמאייר אפי ריבקינד
אוצרת: מיכל שפירא; בשיתוף מרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל
גלריה שנקר ע״ש יעקב ותמר רוזן, ביאליק 137 רמת גן
נעילה: 31.5

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden