כל מה שחשוב ויפה
תצוגת האופנה של קורס Fashion tech בשנקר, בשת״פ עo סמסונג. צילום: איתי נדב

מה חדש // Fashion Tech

בקורס Fashion Tech במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר למדו הסטודנטיות להשתמש בטכנולוגיות עיצוב אופנה בתלת־ממד. באמצעותן הן מאתגרות את תהליך העיצוב הסטנדרטי ומתנסות בדיגום חופשי וירטואלי באופן אינטואיטיבי ומשחקי

מי אני

מאיה ארזי, מעצבת אופנה ומרצה בכירה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר.

במשפט אחד

תצוגת האופנה של תוצרי קורס פאשן־טק, כחלק מהשקת מכשיר סמסונג גלקסי AI S24.

שירה רזניקוב. צילומים: רפי דלויה

שירה רזניקוב. צילומים: רפי דלויה

דריה ג׳ינו

דריה ג׳ינו

פז עומר

פז עומר

מאי עזריה

מאי עזריה

ניצן אייזמן

ניצן אייזמן

מיכל צפניוק

מיכל צ׳פניוק

מאיה ארזי. צילום: אחיקם בן יוסף

מאיה ארזי. צילום: אחיקם בן יוסף

מה חדש

כמרצה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר אני כל הזמן שואלת את עצמי מיהו מעצב האופנה של העתיד, ואיך אני יכולה להכין אותו טוב יותר בדרך לשם. עולם האופנה עובר טרנספורמציה מרתקת, כשהמרחב הפיזי והווירטואלי משתלבים זה בזה באופן הדוק. קורס Fashion Tech בוחן את ההשפעות מרחיקות הלכת של טכנולוגיות אלו על תהליך העיצוב.

בקורס שאני מלמדת לצד האדריכלית מירב גזית והלן סופרין, אנחנו בוחנות את ההשפעות של טכנולוגית שונות על תהליך העיצוב, בדגש על שימוש בכלים דיגיטליים מתקדמים כמו סריקות תלת־ממד, תוכנות וירטואליות ואמצעי ייצור דיגיטליים.

טיימליין

אחד התחומים הבולטים שאימץ את הדיגיטציה היה עולם האדריכלות. מאז תחילת השימוש של אדריכלים בתוכנות מחשב, השתנו פני הארכיטקטורה כמעט לבלי הכר. הבולטת בתחום הייתה זאהא חדיד – אדריכלית בריטית ממוצא עיראקי, שבתחילת דרכה הייתה מזוהה עם סגנון הדה־קונסטרוקטיביזם באדריכלות, אבל בהמשך דרכה דבקה בזרם האדריכלות הדיגיטלית.

טכנולוגיית עיצוב אופנה בתלת־ממד יוצרת מהפך באופן שבו מייצרים וניגשים לעיצוב, לפיתוח מוצר, ליצירת דפוסים, להתאמת בגדים ועוד. באמצעות תוכנות מחשב אפשר לפשט את פיתוח העיצוב, להפחית את זמן העבודה ולהעלות ואת ההשפעה הסביבתית.

אור שמואלי. צילום: רפי דלויה

אור שמואלי. צילום: רפי דלויה

גל פלדמן. צילום: רפי דלויה

גל פלדמן. צילום: רפי דלויה

Fashion Tech הוא קורס בחירה סמסטריאלי של סטודנטים לעיצוב אופנה בשנה ג׳. הקורס מתקיים זו השנה השלישית וההחלטה לפתוח קורס כזה נבעה מהצורך לחבר את עולם עיצוב האופנה עם הדיגיטציה שהעולם כולו עובר, ושאינו פוסח על עולם העיצוב.

כיום מוצעות מגוון תוכנות דיגיטליות לעיצוב אופנה. התוכנה שאותה לומדים הסטודנטים בקורס היא CLO שהשימוש בה אינו מייתר את הצורך ללמוד את יסודות העיצוב כמו רישום ופיתוח דגם, גזירה ועוד. היכולת להשתמש ביעילות בתוכנות יכול לקרות רק עם שליטה מלאה בשיטות המסורתיות. טכנולוגיית תלת־ממד מאפשרת להציג תמונות ריאליסטיות במיוחד של האופן שבו הבגד יושב על הגוף ושל מראה הבגד, ובאמצעותה אפשר לשנות מידות או גזרות בקלות וביעילות.

בקורס לקחו חלק 12 סטודנטיות: ניצן אייזנמן, דריה ג׳ינו, גל גריסק, רון דבורה, נוגה וונגריק, ויטקאוסקייטה אווה, עמית לוי, מאי עזריה, עומר פז, מיכל צפניוק, שירה רזניקוב ואור שמואלי. כנקודת מוצא, התבקשו הסטודנטיות לבחור מקום או אוביקט בעל משמעות עבורן Sanctuary Place (״מקדש״), מקום שנוגע לליבן. הן בחרו אוביקט ספציפי אחד מתוך המרחב, שאותו סרקו בתוכנות תלת ממד על מנת ״להעביר״ את החומרים הפיזיים לממד דיגיטלי.

בממד הדיגיטלי אנחנו מאתגרות את תהליך העיצוב הסטנדרטי ומתנסות בדיגום חופשי וירטואלי באופן אינטואיטיבי ומשחקי. המסע הזה מאפשר לסטודנטיות לחקור את הפוטנציאל הבלתי מוגבל של עיצוב אופנה בעידן הדיגיטלי. הן לומדות לשלב בין טכנולוגיות חדשניות לבין יצירתיות אישית, תוך פיתוח קולן הייחודי כמעצבות אופנה עתידיות.

עמית לוי. צילום: גל בומנדיל

עמית לוי. צילום: גל בומנדיל

רון דבורה. צילום: גל בומנדיל

רון דבורה. צילום: גל בומנדיל

נוגה ונגריק. צילום: גל בומנדיל

נוגה ונגריק. צילום: גל בומנדיל

אווה דגני. צילום: גל בומנדיל

אווה דגני. צילום: גל בומנדיל

birds

רון דבורה, לדוגמה, בחרה בחדר שלה ובנורה של מנורת הלילה שלה, שהזכיר לה את הפחד מהחושך עוד מילדותה. בדגם שעיצבה הביאה לידי ביטוי את השקיפות של הנורה וצורתה התלת־ממדית, שבאים לידי ביטוי בשקיפות בד האורגנזה ועצמות סיליקון לאורך הדגם שהדגימו את חוטי הלהט של הנורה.

אווה דגני בחרה כמקום המעניק לה כוח את בית הקיץ של משפחתה בליטא שבו בלתה בילדותה, והיה מוקף גינה פורחת עם פרחים מסוגים וצבעים שונים שאותם היתה מציירת. היא בחרה שלושה פרחים שציירה והפכה אותם להדפסים על השמלה שעיצבה. הפרחים מחוברים לשמלה במגנטים הניתנים להפרדה וחיבור מחדש.

בשלב המתקדם של הקורס קיבלו הסטודנטיות מכשיר טלפון נייד גלקסי S24 של חברת סמסונג שמציע כלי AI חדשניים וחווייתיים שיכולים לסייע גם בתהליכי עבודה של מעצבי אופנה. השימוש בטכנולוגיה טלפונית ליצירת תכנים חדשים בעיצוב אופנה, פותחים אפשרויות חדשות ומרתקות עבור דור העתיד של מעצבי האופנה ומאפשרים להם ליצור בגדים בעלי גזרות חדשניות שלא היו יכולים להתקיים ללא השימוש הטכנולוגי בתהליך העיצוב. בסיום הקורס התקיים אירוע שבו הוצגו תוצרי הקורס הדיגיטליים והפיזיים.

מהו פרויקט החלומות שלך ומה צריך לקרות כדי שהוא יתגשם?

שיתוף פעולה רב תחומי בין מעצבים ואנשים בעלי מוגבלויות פיזיות כדי לרתום את הטכנולוגיה ואת הכוח של העיצוב כדי לעשות טוב בעולם שבו אנחנו חיים. בשביל זה למצוא מימון וגוף שיאפשר את הקיום של הפרויקט.

אולי יעניין אותנו גם

אחד מחלוצי האופנה הווירטואלית בעולם – רועי דרהי, בוגר המחלקה לאופנה בשנקר – היה סטודנט בקורס פאשן טק לפני שנים רבות וכיום הוא בעל מותג האופנה הווירטואלי Placebo שהוקם ב־2019.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden