כל מה שחשוב ויפה
אנה דולוב, הפילהרמונית הישראלית. צילומים: מירי דוידוביץ
אנה דולוב, הפילהרמונית הישראלית. צילומים: מירי דוידוביץ

מירי דוידוביץ // הפילהרמונית הישראלית

מאז שנת 2020 מצלמת מירי דוידוביץ פורטרטים של נגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית. לרגל סבב הצילומים השלישי היא מסבירה איך נותנים לכל נגן פורטרט אינדיבידואלי, ויחד עם זאת שומרים על שפה אחידה ומובהקת?

הפילהרמונית הישראלית היא אחת התזמורות הפילהרמוניות הטובות ביותר בעולם, מוסד מפואר שנוסד לפני קום מדינת ישראל ומסמל ערכים רבים ואהובים, מתוך הערכים שלאורם הוקמה המדינה. כן, לא פחות.

בתחילת 2020 הוזמנתי לצלם פורטרטים חדשים לכל אחד מ־110 הנגנים של התזמורת, ובנוסף פורטרטים קבוצתיים לפי כלי הנגינה. הרגשתי אחריות גדולה; אחריות להביא לידי ביטוי את הערכים עליהם מבוססת התזמורת ויחד עם זאת להציע רוח חדשה; ערכים של מצוינות, העמקה, אהבת המוזיקה, התרגשות ממוזיקה וטיפוח כישרון.

הסיבה הישירה לעריכת הצילומים היתה המיתוג המחודש של התזמורת שנעשה על ידי משרד המיתוג Open, לרגל החלפת המנהל האמנותי המיתולוגי של התזמורת, זובין מהטה, במנהל אמנותי חדש ומבריק אף הוא – להב שני; רוח חדשה. הבריף למיתוג הוצג בפני בהרחבה על ידי אנשי Open: תהליך המחשבה, הערכים, השפה, הצבעוניות, האווירה. הבקשה ממני היתה: צילומים שיוצרים חיבור רגשי ומייצגים את הנגנים. ״הכי מצוינים, רלוונטיות״ – אלה המילים שרשמתי לעצמי בפגישה. ובקשה נוספת – צילומי פורטרט לא שגרתיים.

איך נותנים לכל נגן פורטרט אינדיבידואלי, ויחד עם זאת שומרים על שפה אחידה ומובהקת? החלק השני של השאלה דווקא היה ברור לי מהרגע הראשון, עוד בפגישת הבריפינג – צילומים בתאורה שיוצרת דרמה ומושכת להתבונן ולהעמיק. צילומי סטודיו עם תאורה דרמטית. פלאש אחד, מקור אור אחד, שמאיר מכיוונים דרמטיים. בעיקר מלמעלה, לפעמים מאוד מהצד, כמעט מאחורי הדמות, לפעמים טיפה יותר מקדימה כדי לאפשר זיהוי של הפנים, אבל תמיד תמיד ממוקד, דרמטי ומהצד.

דוד סגל

דוד סגל

מיכל מוסק

מיכל מוסק

אייל רפיח

אייל רפיח

אמיר ון דר האל

אמיר ון דר האל

דמיטרי גולדרמן

דמיטרי גולדרמן

ניר ארז

ניר ארז

בחרתי בתיבת תאורה ענקית, על הפלאש, שמצד אחד מרוכזת וממקדת את המבט ובמקביל רכה ומחליקה. תאורה כזו נוטה להיות ״מסוכנת״, במובן שאפשר בטעות להחשיך את האזורים שאנחנו רוצים לראות, ולהפך. זו אחת הסיבות שלא משתמשים בה לעיתים קרובות. בנוסף, הדרמה מאלצת לעבוד יותר באיטיות ובתשומת לב רבה, כדי לא לטעות. זו היתה המעטפת, או יותר נכון חלק מהמעטפת.

פורטרט אינדיבידואלי לכל נגן ונגנית. איך עושים את זה? יצאתי לתחקיר מקיף ואספתי מאות צילומי רפרנס של נגנים, מכל התקופות וסגנונות המוזיקה. ממיילס דיוויס וקווין ועד לנגן כינור בן זמננו – לאונידס קבקוס, ועוד. במקביל בחנתי וחקרתי סנאפשוטים של נגני הפילהרמונית עצמם, וניסיתי לתהות על קנקנם, כדי לנסות להתכונן מראש. לנסות, והמילה לנסות כאן היא עקרונית, ולדעת קצת למה לצפות. לנסות לנחש מראש למי יתאימו צילומים יותר הרפתקניים ולמי יתאימו צילומים יותר קלאסיים. לפעמים קלעתי ולפעמים גם לא. אבל באתי מוכנה.

בחנתי וחקרתי סנאפשוטים של נגני הפילהרמונית עצמם, וניסיתי לתהות על קנקנם, כדי לנסות להתכונן מראש. לנסות, והמילה לנסות כאן היא עקרונית, ולדעת קצת למה לצפות. לנסות לנחש מראש למי יתאימו צילומים יותר הרפתקניים ולמי יתאימו צילומים יותר קלאסיים

כדי לעבוד עם כל נגן בצורה מעמיקה תכננתי לצלם רק חמישה פורטרטים ביום. אני יודעת לעבוד בקצב מהיר, אבל בפרויקט הזה רציתי לעבוד לאט עם הרבה מחשבה, תשומת לב, חקירה ואינטואיציה, ולמזלי שיתפו איתי פעולה.

חלק נוסף במעטפת של השפה האחידה היתה הצבעוניות. בחרתי שלושה צבעי רקע שנעבוד איתם בכל הצילומים – שחור, לבן ואפור. נתנו לרקעים גוונים שונים באמצעות תאורה. כדי לייצר סקאלת צבעוניות מתונה וכמעט מונוכרומטית של הלבוש של הנגנים והנגניות, עברנו על צילומי אופציות לבוש שהנגנים שלחו לנו, ובחרנו בגדים בצבעים מתונים, פרט לאדום על גווניו. ללא פטרנים וללא תחרות. צבעוניות שתעזור לעין התמקד בנגנים, וגם תשמור על מעטפת של שפת צילום אחידה.

החלטה נוספת בנוגע ללבוש הייתה לעודד את הנגנים והנגניות ללבוש גם בגדי יומיום ולא רק בגדי הופעה, וביניהם גם מעילי חורף, סוודרים, ג׳ינס ומעילי עור, כדי לגוון את המופע המקובל של בגדי הופעה.

דמיטרי רטוש

דמיטרי רטוש

הרן מלצר

הרן מלצר

סיון מעיני

סיון מעיני

טל בן רעי

טל בן רעי

אדלינה גרודסקי

אדלינה גרודסקי

איתי אגמון

איתי אגמון

יוליה רובינסקי

יוליה רובינסקי

אלכסנדר נמירובסקי

אלכסנדר נמירובסקי

birds

בנינו סטודיו בתוך היכל התרבות, על הבמה של אולם צוקר, סטודיו לכל דבר ועניין ששימש אותנו בכל ימי הצילום. לקראת כל יום צילום הכנתי את עצמי ושיננתי רשימה של ערכים שרשמתי לקראת הצילומים: התלהבות, קסם, דרמה, הגזמה, אמנותי, סקסי, חן, משובה, הפתעה, התפעלות, חדשנות, אהבה, התעלות, פלרטוט, אנרגטיות, רוך, אינטימיות, ריכוז, כבוד, הומור, אור בעיניים, חיים, התמסרות. לא חייב מבט למצלמה. הזכרתי לעצמי גם שלא לחשוש מהגזמה של רגש. להגזים, להגזים!

בהתרגשות רבה ניגשתי לצילומים. ברגע האמת, בחקירה ובהתבוננות על כל אמן למדתי איזה כיוון אור ואיזו זווית של מצלמה, תבטא אותה או אותו בצורה הטובה ביותר. גם כלי הנגינה היו מפתח חשוב באפיון כל נגן ונגנית. כלי הנגינה היפהפיים, חלקם עתיקים ונדירים, עזרו לנגנים לבטא את עצמם – חלק באנרגטיות, חלק בעדינות, במופנמות, בהחצנה ועוד. לכל נגן.ית , כמעט, בחרתי בזווית צילום שונה. קלוז אפ ולונג שוט, מלמעלה ומלמטה, בתנועה או בדרמה סטטית.

היו נגנים.ות שהצילום היה מאוד קל וזורם עבורם והיו כאלה שצילמתי שעות וניסיתי את כל הזוויות האפשריות כדי להגיע למיטב. חלקם היו קצת נבוכים מתשומת הלב הרבה, וחלקם קיבלו זאת בטבעיות. כוכבים שהם: 110 נגנים וכל אחד עולם ומלואו.

תודה לליאת זק גלי, טל מיכאלוב, אופק אבשלום, איל רגב וגלית ורטהיים שעזרו לי בצילומים.


מדור הגשות כולל חומרים שהתקבלו במערכת פורטפוליו. שלחו לנו סיפורים חדשותיים, מידע בלעדי ופרויקטים מעניינים ותקשורתיים. פרטים נוספים בעמוד ההגשות שלנו

עמרי וינברג

עמרי וינברג

פולינה יהודין

פולינה יהודין

אורי ארבל

אורי ארבל

מריה רוזנבלט

מריה רוזנבלט

אנריקה מלץ

אנריקה מלץ

עמרי בלאו

עמרי בלאו

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

5 תגובות על הכתבה

  1. לרר

    לא מבין את רעיון סדרת הצילומים של גב. מירי דוידוביץ? את מי מענין צילומי נגני הפילהרמונית?. מוזר.

  2. ק. פריש

    חכו, חכו, עם זה יהיה תלוי בשלטון העכשווי הם יבטלו כל תזמורת או שידרשו כתב נאמנות לביבי…

    1. אור כביר

      עצוב ונכון.לאט לאט התקציבים ה"פחות" חשובים יועברו לביטחון

  3. שדה גולדשטיין שוש

    כל תמונה מאד מעניינת ומלאת חיים ברו שהסך הכול יוצר קולג' אנושי מרגש…..יפה שוש

  4. עידית

    רעיון נפלא וביצוע עוד יותר… הנגנים הם תמיד אנונימיים בתוך התזמורת ומירי מוציאה אותם לאור כאינדיבידואלים. צלמת מוכשרת, ביצוע מבריק! שאפו!

הוסיפו תגובה
';
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden