כל מה שחשוב ויפה
שני ברזל. צילום: רועי שור

שני ברזל מאמינה ב״מהר יותר״, לא ב״מהר״

מנהלת צוות העיצוב ב־AI21 Labs כבר לא מפחדת מהדף הלבן כמו פעם, אבל זה לא אומר שהיא רוצה להחליף את בני האדם בבינה המלאכותית: ״המטרה שלנו אף פעם לא הייתה לתת תחושה שאנחנו יודעים לעשות יותר טוב, אלא איך נעשה טוב יותר״

לפני ארבע שנים, כששני ברזל, מנהלת צוות העיצוב ב־AI21 Labs, החלה לעבוד בחברה, מודלי שפה וצ׳אט ג׳י.פי.טי היו בעבור רוב בני האדם בגדר מדע בדיוני. ״הכרנו וורד, את תיקוני הדקדוק ושגיאות הכתיב למיניהן שהתכנה מדגישה, אבל הייתה עוד דרך לעבור מתיקוני דקדוק לרגע שבו אנשים מרוצים מהטקסט״, היא אומרת.

״ובדרך הזו יש כל מיני דברים שקורים. עד היום, אם אנחנו לא דוברי אנגלית, מה שהיינו עושים זה לתת לחבר דובר אנגלית לעבור על הטקסט, לעזור לנו לתרגם את המחשבות למילים הנכונות״.

והיום?

״כשהצטרפתי לחברה היה לה חזון שאפתני לשנות את הדרך שבה אנשים קוראים וכותבים. בלי קשר ל־AI, זו חברה שבמהות שלה עושה מודלי שפה, ונמצאת ממש בקדמת הטכנולוגיה לצד מתחרות כמו Open AI. אבל מעבר לטכנולוגיה יש גם מוצר, Wordtune, שאליו נכנסתי. זה התחיל מלחשוב איך אנשים קוראים וכותבים, להבין מה חסר, איך אפשר לעשות את זה אחרת. משם, ב־2020, נולד וורדטיון: ממקום שהבין כאבים סביב עולמות הכתיבה.

״וורדטיון הצליח להסתכל על המכלול ולתת מענה בעזרת בינה מלאכותית. הוא נולד כתוסף כרום שנותן לך הצעות ניסוח מבוססות קונטקסט למה שכתבת, למה שאתה מנסה להגיד. מאז הוא התפתח גם למוצר דסקטופ והיום גם למובייל. כעבור שנה אמרנו בואו נתחיל ללמוד את עולמות הקריאה״. 

ואז מה?

״ואז נולד מוצר משלים שהתחיל מלסכם טקסט, לסכם מאמרים שהמשתמש הביא. היום זה נשמע ברור, אבל אז, ב־2021, זה היה אתגר טכנולוגי מאוד גדול, שנה וחצי לפני צ׳אט ג׳י.פי.טי״.

תמיד בצד, לייעל ולשפר

AI21 היא יוניקורן בינה מלאכותית ישראלי מהמובילים בעולם, המפתח מודלי שפה ומנגיש את יכולות הבינה המלאכותית הגנרטיבית לעסקים ברחבי העולם. המודלים שפיתחה AI21 נבנו מאפס על ידי מהנדסות ומהנדסי החברה, כשהיא מפתחת את הדור הבא של מערכות בינה מלאכותית המשלבות הסקת מסקנות והצבעה על המקור שממנו נלקח המידע. 

וורדטיון, עזר הקריאה והכתיבה החינמי שפיתחה החברה, הגיע תוך זמן קצר למיליוני משתמשים פעילים בחודש. כיום יש לו מעל עשרה מיליון משתמשים והוא אחד התוספים הפופולריים בגוגל כרום. חברות כמו מאנדיי ואי־ביי מציעות לעובדים שלהן את וורדטיון ככלי עבודה ופרודוקטיביות, והוא הוא צ׳אט השפה שעובד בצורה הטובה ביותר בשפות עברית וערבית.

העיקרון המנחה שלנו הוא שאנחנו לא באים להחליף את הבן אדם: לא בידע, לא בכתיבה; תמיד בצד, לייעל ולשפר

״העיקרון המנחה שלנו הוא שאנחנו לא באים להחליף את הבן אדם: לא בידע, לא בכתיבה; תמיד בצד, לייעל ולשפר. בכתיבה זה הצעות לניסוחים, שאתה יכול לראות ולא לקבל, או לכתוב כמה מילים ולנסח מזה משפט.

״בקריאה זה במעט טקסט לראות שהעברת את המהות ולא שכחת משהו חשוב. זה גם אתגר טכנולוגי וגם אתגר עיצובי, איך אתה יוצר אמון שאתה יכול לקרוא את הסיכום ולא את המקור. איך אתה יכול לסמוך עלינו״.

איך באמת?

״התחלנו בלשים את הטקסט המקורי במרכז ואת הסיכום בצד, כדי שתבין מאיפה הוא נלקח. הבנו מהמשתמשים שזה חשוב, שהמקור יופיע לצד הסיכום. זה אומר שאנחנו לא רק סיכום, תמיד יש את הטקסט המקורי, ואתה יכול לבחור את רמת העומק שאתה רוצה להגיע אליה. 

״דבר נוסף הוא לסמן ממש מאיפה הדברים נלקחו, ברמה שאתה מרגיש מאיפה הדבר נלקח. ככה אתה צובר את האמון תוך כדי הקריאה. ואתה יכול להגיד זה טוב, זה לא טוב, לג׳נרט מחדש, ותמיד לראות את המקור״. 

ובכתיבה?

בעולמות הכתיבה אנחנו מציגים לך אופציות, לא ישר מציגים טקסט ומחליטים בשבילך. זו גם דרך ליצור אמון בטכנולוגיה במשהו חדש, שלא היה קיים אז כמו היום. כשאתה נותן אופציות, אחת מהן תהיה מספיק טובה למה שאתה מחפש״.

אני מניח שהיום אנחנו מאמינים מהר יותר מפעם?

״כן, זה השתנה משמעותית. היציאה של צ׳אט ג׳י.פי.טי טרפה את הקלפים להסתגלות של AI. אנשים מבינים ויאללה, רצים. הם מגיעים למצב של תן לי, אין לי זמן לזה, אני סומך עליך. אבל יש הבדל בין מייל אישי למייל מקצועי: המייל שאני שולחת בעבודה הוא מי אני, הוא מייצג את מי שאני. במקום העבודה איך שאתה מתבטא זה מי שאתה, ואם תהיה שם ׳פאלטה׳ זה ישפיע על התפיסה המקצועית שלך. הטולרנטיות אחרת, כמו שהתכתבות בווטסאפ היא משהו אחר״.

למה איחדתם בין מוצר הקריאה והכתיבה למוצר אחד?

״המוצרים הבשילו וגדלו, הגיעו לעוד פלטפורמות, AI התפוצץ וכשאנשים מצפים ממוצר לעשות הכל, להחזיק שני מוצרים בנפרד נשמע פחות הגיוני. אז הוחלט לאחד את שני המוצרים שנראו אחרת: הממשקים היו שונים, שני דיזיין סיסטם, רמת עומק פיתוחית אחרת.

״זה היה אתגר מעניין, אפילו ברמה של האם לצבוע את שני המוצרים בסגול ולעשות לינקים ביניהם, לגשר על פערים טכניים ולייצר מעבר כמה שיותר חלק ביניהם. לעבודת עיצוב הייתה משמעות מאוד גדולה בעזרת חווית משתמש, אפילו בניווט, מאיפה אני נכנס למסמך חדש ואיפה אני מתחיל לכתוב״.

זה לא אוטומט

ברזל, בת 33, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר (2018), החלה לעבוד עם סיום הלימודים בסניף הישראלי של סוכנות העיצוב Designit. ״כבר בלימודים נחשפתי לעולמות של חווית משתמש, אבל לא באמת הבנתי את המשמעות של זה בעולם האמיתי. בדיזייניט נחשפתי למתודולוגיות שונות של עיצוב בהרבה פרויקטים, למדתי המון.

״התחלתי בתור מעצבת, הרבה פרויקטים של מחקר, עם לקוחות כמו ג׳נרל מוטורס, יס ועוד. נעתי על המון צירים בין מחקר לביזנס, לפרודקט, מעיצוב פיקסלים ועד להובלה של תהליכים מול מנהלי מוצר. בשלב מסוים הרגשתי שחסר לי השלב הבא. בסוף, חברת יעוץ מגיעה עם הלקוח עד שלב מסוים; אתה עושה תהליך וממשיך לפרויקט אחר״.

לפני ארבע שנים הצטרפה ל־AI21 כמעצבת שנייה בחברה. ״היה מעצב אחד ואני הצטרפתי אליו. הוא מהר מאוד עבר לניהול מוצר ונשארתי המעצבת היחידה. מאז המוצר גדל, החברה גדלה, והיום יש צוות של שבעה מעצבי פרודקט שאני מובילה״.

איפה את עומדת ביחס לאתיקה של הבינה המלאכותית? מהתרחיש שהיא תחליף את כולנו?

״אנחנו לא באים להחליף את האדם אלא לעבוד לצידו; להרים את האיכות למישהו שהיה לוקח לו הרבה זמן להגיע לתוצאה הרצויה, או שהוא לא היה מגיע אליה בכלל. אני לומדת מזה, אני היום מתנסחת משמעותית יותר טוב באנגלית. זה לא אוטומט, זה דורש ממך מחשבה.

״אחת התובנות החשובות שאליה הגענו היא ׳מהר יותר, לא מהר׳ (faster, not fast). אם המטרה הייתה נטו מהירות היינו מחליטים בשבילך, אבל בין מהיר לאיכותי יש מנעד, וורדטיון נמצא איפשהו באמצע. נקצר לך את הזמן אבל אתה עדיין צריך לוודא ולקרוא.

״אף פעם המטרה שלנו לא הייתה לתת תחושה שאנחנו יודעים לעשות את זה יותר טוב, אלא איך נעשה טוב יותר. זה ממש הוביל אותנו בהרבה מקומות: אנחנו נותנים לך לאשר בחירות, תמיד יש לך אפשרות לחזור לגרסה הקודמת. אנחנו קצת מראים לך את המוח, ואתה מחליט בסוף ובוחר מה מתאים לך. בקריאה זה כמובן יותר קשה, אתה רוצה הרי שאנשים יקראו את הסיכום ולא את המקור. בכתיבה אתה מבין מהר מאוד, בחרת בסוף את אחת האפשרויות״. 

איך אם כך אתם מודדים הצלחה בקריאה?

״אם היוזר חזר עוד פעם אתה יודע שהוא היה מרוצה. האם הוא לוחץ ורואה את המקור? איך אתה גורם ליוזרים להיות טיפה יותר אקטיביים? יש לך יכולת חיפוש חכם, יכולת לסכם אחרת, להעמיק בנקודה מסוימת. הערך הכי משמעתי ששמענו מכל יוזר זה ה׳סייד בי סייד׳, שאנחנו לא נותנים רק את הסיכום. ככל שצברנו ביטחון יותר בסיכום שלנו, נתנו לו יותר מקום בעיצוב – ממש חצי חצי״.

זה שם פוקוס במקומות הנכונים, אבל אני מפעילה שיקול דעת, הוא לא יכול להחליף אותי באמת, לא בכתיבה ובטח שלא בקריאה. קריאה זה חלק מתהליך, זה יכול לעזור לי במה אני רוצה להעמיק. זה לא באמת מחליף, זה שלב אחד

בסוף AI יותר מלחיץ או יותר מלהיב אותך?

״יותר מלהיב אותי. אם פעם הייתי מזיעה ממשימת כתיבה, היום אני פחות מפחדת מהדף הלבן. ממחקרים שעשינו, צ׳אט ג׳י.פי.טי משמש הרבה אנשים בתחילת הכתיבה: הוא עוזר להם להתחיל משהו שהוא לא מאפס. 

״זה שם פוקוס במקומות הנכונים, אבל אני מפעילה שיקול דעת, הוא לא יכול להחליף אותי באמת, לא בכתיבה ובטח שלא בקריאה. קריאה זה חלק מתהליך, זה יכול לעזור לי במה אני רוצה להעמיק. זה לא באמת מחליף, זה שלב אחד.

״זה ממש עוזר לנו לשים פוקוס כאנשים במקומות שבהם אנחנו נדרשים להם קוגניטיבית. בסוף צריכים לדעת לכוון את המוצר, לעזור למשתמש להבין מה התוצר, מי הולך לקרוא אותו, עם מי אני מדבר, מי הולך לקרוא את האימייל. מה שעבדנו עליו בשנתיים, שלוש, ארבע אחרונות עדיין רלוונטי: באינטראקציה, בדיוק; בסוף אתה שותף פעיל״.

עדיין.

״אנחנו בעיצומה של מהפכה מטורפת. המילה ׳עדיין׳ סביבנו כל הזמן ואנחנו חייבים להצליח להביא את זה לידי ביטוי ולייצר נרטיב שכן, יכול להיות שמחר הוא לא יהיה רלוונטי יותר. אז כן. המילה ׳עדיין׳ תמיד רלוונטית בתחום הזה. אנחנו עדיין לא יודעים. עדיין לא שם״.

birds

מה הפרפסקטיבה שלך על עולם העיצוב מאז שנכנסת אליו?

״שש שנים בתחום זו דרך, אבל עדיין בתחילתה. לדעת לחקור ולהבין מה מצליח לתת אינדיקציה מהירה זה תמיד יהיה כוח שיש למעצבים. היכולת לזהות הזדמנויות מלדבר עם משתמשים ואנשים, ולהבין איך אתה מתרגם את זה לפיקסלים. ברור שעיצוב יכול להיות פי 200 יותר טוב אם הייתי משקיעה בו עוד חודשים, אבל בקצב שבו אנחנו עובדים, אין מצב, זה צריך לצאת מחר.

״בשש שנים האלו, אם בדיזייניט היינו משקיעים חודש במחקר, אין לי את הפריבילגיה הזו בעולמות של חברה שצריכה להוכיח כל הזמן שיש לה זכות קיום ושהיא רלוונטית, בטח בעולמות של AI. אנחנו חייבים להיות מהירים במחקר, בלחדד מהר, גם כמעצבים זה מחדד לנו את החושים. אם לא הייתי לומדת את זה בפרקטיקה האמיתית היה לי קשה למצוא קיצורי דרך. אין תחליף להבנה של מתודולוגיות. 

״אני בלמידה מתמדת, עקומת שיפור, יש לי הרבה לאן להתפתח וללמוד, גם בעולם טכנולוגי וגם בעולם עיצובי. במיוחד בניהול עיצוב. בסוף אני לא עובדת לבד: יש לי מעצבים שהם אלו שנתקלים באתגרים – כל מעצב משמעותי מאוד לפיצוח של הדבר. יש צוות שעובד מאוד קשה בלהמציא את עצמם ואת החוויה מחדש ולהישאר עם היד על הדופק״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden