כל מה שחשוב ויפה
נעם ונקרט, הנשענים; מוזיאון רמת גן. צילום: רן ארדה
נעם ונקרט, הנשענים; מוזיאון רמת גן. צילום: רן ארדה

הרשימה המשותפת // 4.7.24

כל הימים, כל הימים במוזיאון רמת גן; רק תבונת לב תתקן במוזיאון יפו; היראקי סאווה במוזיאון ארץ ישראל; אברהם קריצמן, אור סגל ואלון קדם בגלריה מאיה; עוז זלוף בגלריה אחד העם 9; ברית אינשטיין, דובי הראל וברוך רפיח בקיבוץ כברי

כל הימים, כל הימים במוזיאון רמת גן

״כל הימים כל הימים״, תערוכה העוסקת במשחקיות באמנות הישראלית, תפתח הערב (4.7) במוזיאון רמת גן (אוצרות: שרי גולן, עדייה פורת) ותמחיז את הקשרים וההשפעות ההדדיות המתקיימים בין משחק, דמיון ויצירה. היא מתחקה אחר ההתנסות היצירתית הבראשיתית, המתגלמת בחוויית המשחק והמשחקיוּת ומבקשת לגעת באותו מקום תודעתי שביכולתו לברוא מציאות, ואליו מתכנסת הנפש לשם התרגעות, שעשוע ויצירה.

בתערוכה משתתפים אמניות ואמנים ישראלים עכשוויים, הבוחנים את גבולות היצירה באמצעים משחקיים ומעלים מגוון תהיות באשר למציאות הישראלית. הם מציגים שאלות על טבע ותרבות, על זהות ועל רב־תרבותיות, לצד ביקורת על החברה שבה אנו חיים באמצעות עבודות במגוון סוגי מדיה: וידיאו, מיצב, ציור, צילום ופיסול, שחלקן נוצרו במיוחד לתערוכה.

התערוכה מחולקת לשלושה פרקים תמטיים הנפרסים על פני שלוש קומות המוזיאון וחושפים רבדים והיבטים שונים, המתייחסים לנקודות ההשקה בין פעולת המשחק לבין מעשה היצירה. אירוע פודקאסט לייב של תיק עבודות עם מירי סגל, מישל פלטניק, ונעם ונקרט יתקיים ביום שישי 26.7.

שירה גלזרמן במוזיאון רמת גן. צילום: רויטל טופיול

שירה גלזרמן, יריד ההבלים. צילום: רויטל טופיול

ורד אהרונוביץ, מסיבת התה של אליס. צילום: מיכאל לירן

ורד אהרונוביץ, מסיבת התה של אליס. צילום: מיכאל לירן

שמואל גולדשטיין. צילום: מ״ל

שמואל גולדשטיין, כדור רגל. צילום: מ״ל


רק תבונת לב תתקן במוזיאון יפו

״רק תבונת לב תתקן״, תערוכה קבוצתית של בוגרי.ות תכנית יונה פישר לאוצרות ומוזיאולוגיה בבית לאמנות ישראלית, תפתח ביום שני (8.7) במוזיאון יפו (אוצרת מלווה: תמי כץ־פרימן). שם התערוכה שאוב משירו של אהרן שבתאי ״תיקון״ שנכתב לאחר ה־7 באוקטובר. התערוכה מבקשת להחזיר לתודעה את רעיון התיקון כדי להתבונן בזהירות לא רק על השבר, אלא גם על כוחות הריפוי שמציעה פעולת האמנות.

אחד העוגנים התאורטיים של התערוכה הוא תערוכת ״תיקון: היבטים באמנות הישראלית של שנות השבעים״ (1998) שאצר מרדכי עומר בגלריה של אוניברסיטת תל אביב והתייחסה לפצע החברתי שהותירה מלחמת יום הכיפורים. כמחווה לתערוכת העבר, עבודות של מוטי מזרחי וגדעון גכטמן שהוצגו בה מוצגות גם כאן, יחד עד עבודות של האמניות נועה אשכול ויוכבד וינפלד, שנעדרו מתערוכתו של עומר והכללתן בתערוכה מייצרת תיקון כפול. עוגן אחר קשור למושג repair (לתקן בהקשר שיקומי) שהפך להיות שגור בשיח הפוסט־קולוניאלי העכשווי בעקבות הפרויקט של האמן הצרפתי ממוצא אלג'ירי קאדר עטיה.

דניה צ'למינסקי במוזיאון יפו. צילום: רן ארדה

דניה צ'למינסקי במוזיאון יפו. צילום: רן ארדה

אריאן ליטמן. צילום: גל מוסינזון

אריאן ליטמן. צילום: גל מוסינזון

עדי פלומן. צילום: טל ניסים

עדי פלומן. צילום: טל ניסים

היראקי סאווה במוזיאון ארץ ישראל

״זרימת המים״, תערוכת יחיד לאמן היפני היראקי סאווה מוצגת במוזיאון ארץ ישראל (אוצרת: מרי שק). סאווה, אחד מאמני הווידיאו המובילים ביפן, מצלם מצבים שקטים במהלכים איטיים, המבטאים הלך רוח זני. הוא חוקר זמן, זיכרון, הגירה, ומתוכם הוא בוחן את מקומו בעולם. הוא משלב בעבודות הווידאו אנימציה ותצלומים ומערב בין פנטזיה ומציאות.

בתערוכה מוצגות חמש עבודות וידאו שנוצרו בשנים 2023-2010. העבודות, מלאות רוך ורגישות, מרחפות בין הממשי לדמיוני. מאגר הדימויים שמופיעים בעבודותיו של סאווה נובע מסיפורי אגדה שסיפרה לו סבתו בשעה שרכב על סוס עץ בבית ילדותו. האמן מקפיא את הזמן, משמר את זיכרונות ילדותו, מספר סיפור על התבגרות ועל הגירה מאסיה לאירופה.

היראקי סאווה במוזיאון ארץ ישראל. צילומים: מ״ל

היראקי סאווה במוזיאון ארץ ישראל. צילומים: מ״ל


אברהם קריצמן, אור סגל ואלון קדם בגלריה מאיה

שלוש תערוכות חדשות ייפתחו הערב (4.7) בגלריה מאיה. הראשונה, ״גבהים״, תערוכת יחיד לאברהם קריצמן (אוצר: טמיר חן), שבה יציג סדרה חדשה של ציורי שמן, פסלי חימר ומיצב ציורים לבן על לוחות אלומיניום. סדרת ציורי השמן מהווים נקודת התחלה, מעין ״עבודות מקור״ המהוות השראה לשאר העבודות בתערוכה. בציורים מתוארים נופים, דמויות וחפצים המשולבים יחדיו לתוך מרחב מיתי חסר זמן, התלוי בין אמת לבדיה, בין חלום לסיוט.

השנייה, ״את מתקרבת להתמזגות של דרך״, תערוכת יחיד המלווה בספר אמנית של אור סגל, תוצר של פרויקט העוסק במשיכה, אהבת נשים ואהבה גאה בגילאי ילדוּת. זהו מחקר חזותי וטקסטואלי המביט על רגשות של כאב ובלבול לצד המון הומור והתרפקות על מה שנותר מילדוּת שהייתה ועברה. השלישית, ״מי בפנים מי בחוץ״, קיר אמן לאלון קדם הכולל ציורים חדשים שהם חלק מגוף עבודות חדש ומתהווה. הם מצוירים על גבי בד יוטה גס, המאפשר צלילה לתוך פני השטח הציוריים.

אברהם קריצמן בגלריה מאיה. צילום: אלעד שריג

אברהם קריצמן בגלריה מאיה. צילום: אלעד שריג

אור סגל. צילום: מ״ל

אור סגל. צילום: מ״ל

אלון קדם. צילום: מ״ל

אלון קדם. צילום: מ״ל


birds

עוז זלוף בגלריה אחד העם 9

״איי פיל לאב״, תערוכה לעוז זלוף תפתח ביום שלישי (9.7) בגלריה אחד העם 9 של הפקולטה לאמנויות במכללת סמינר הקיבוצים (אוצרת: דרורית גור אריה). זלוף מבנה חוליה בין שדה האמנות לעיסוק חברתי תרבותי. יצירתו מבוססת קהילה ואסתטיקת היחסיםRelational Aesthetics) ) תוך דגש על אינטראקציה בינו כאמן ויוצר לבין תמהיל אנושי של קהילה. בתערוכה מתמקד זלוף בתכנים של החמצה ומימוש של חלומות נעורים של נשים, אנטי־גיבורות בגיל השלישי החיות בשוליים הפריפריאליים של ישראל. הוא מעמיד את הגוף המתבגר חשוף לעין ולמבט הפנימי והחיצוני.

זלוף מבקש בסרטו לחלץ חוויות תשוקה ובעיקר כמיהה לאהבה, מעלה שאלות אודות אינטימיות, זוגיות ומיניות מתוך שיחותיהן ומשחקן של הנשים מול המצלמה. משתתפות: חנה מדר, רחל מיכאל, תלמה נבו, מרב סודאי, אורלי עמית, יפה קורנט, רותי רונן, ניצן ריבלין פלדמן, יהודית ריבקו.

עוז זלוף בגלריה אחד העם 9. צילומים: מ״ל

עוז זלוף בגלריה אחד העם 9. צילומים: מ״ל

 


ברית אינשטיין, דובי הראל וברוך רפיח בקיבוץ כברי

״קיץ חם״, תערוכה משותפת לברית אינשטיין ודובי הראל מוצגת בגלריה השיתופית היהודית־ערבית בקיבוץ כברי (אוצרת: תמר הורביץ ליבנה). אינשטיין, בת קיבוץ מגן, מגיבה אל השדות ואל הנוף של עוטף עזה. ימים ספורים לאחר ששרדה את שבעה באוקטובר היא שבה לשם, לעבודה בחקלאות. הראל מציג ציור וחמש עבודות וידאו קצרות, שנוצרו בשנים 2018–2024. הראל מביא אל הווידאו את יכולותיו כרשם. הוא מחבר אלפי רישומים עמלניים אחד לשני, יוצר תנועה ומחבר מחשבות, הומור ורעיונות אבסורדיים על תכלית החיים.

עוד תפתח בשבת (6.7) באטליה שמי שבקיבוץ כברי ״ציפור ירח״, תערוכת יחיד לברוך רפיח (אוצרת: סמדר שינדלר), שמצלם בעיקר בשחור לבן, מפתח במעבדה משלו וחי את התהליך, את עבודת הנמלים עם חומר, את ההמתנה ואת הקסם שקורה בדרך. פרקטיקת העבודה שלו משמרת מסורת של הצלם המשוטט, הסתובבות חסרת תכלית וחוסר ידיעה לגבי מה הוא הולך לפגוש או למצוא, מה יעשה עם מה שימצא, והאם זה מה שהוא מחפש.

ברית אינשטיין בגלריה כברי. סטילס מתוך וידיאו

ברית אינשטיין בגלריה כברי. סטילס מתוך וידיאו

דובי הראל. סטילס מתוך וידיאו

דובי הראל. סטילס מתוך וידיאו

ברוך רפיח באטליה שמי. צילום: מ״ל

ברוך רפיח באטליה שמי. צילום: מ״ל

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden