כל מה שחשוב ויפה

הטקסט הרץ של עודד עזר

הבוקר התפרסם ראיון שערכתי עם המעצב והטיפוגרף עודד עזר, לציון יציאתו לאור של פונט חדש שעיצב (למעלה אתם יכולים לראות את הצילום הנהדר של טלי מאייר שמילא את חלקו העליון של העמוד). עזר הוא אחד ממעצבי הפונטים המוכשרים בארץ, ויצא לי לכתוב עליו בעבר גם בבלוג וגם בעיתון. כששמעתי על הפונט החדש שעיצב – פונט רץ, המיועד לשימוש בטקסטים ארוכים – ידעתי שאני רוצה לכתוב עליו. העובדה שזו הכתבה הראשונה שלי לשנת 2011 בכלל משמחת – איזו דרך נפלאה להתחיל שנה.

יחד עם זאת, לא הייתי בטוח עד כמה הדבר יהיה נגיש וברור לכלל הקוראים, ועד כמה זה יעניין אותם: לכאורה, עוד פונט; מה העניין ולמה זה חשוב? זה כמובן נכון, אבל את אותו הדבר היה אפשר להגיד על כמעט כל דבר אחר – עוד ספר, עוד דיסק, עוד הצגה, עוד סרט. ופה טמון העניין שאני הכי גאה בו – ההוכחה שאפשר לספר על פונט חדש בעמוד הראשון של גלריה באותו האופן שמטפלים בחומרים אחרים, שאפשר לכתוב על פונט חדש של עודד עזר כמו על ספר חדש של דויד גרוסמן, סרט חדש של ניר ברגמן או דיסק חדש של אסף אבידן (וכמובן שזה לא אני זה שמחליט, יש מערכת שלמה שעומדת מאחורי כל תהליך קבלת ההחלטות). באופן מעט מוזר, עזר התייחס לסוגיה באופן דומה. כששאלתי אותו על סיכויי ההצלחה של הפונט לאור השליטה הבלעדית של הפונט פרנק-ריהל, הוא ענה: "אני כמו במאי קולנוע שמוציא סרט לעולם ומקווה שהוא יצליח ושיראו אותו הרבה אנשים. אני לא שואף להחליף את פרנק-ריהל, את הדסה או את נרקיסים. התקווה שלי היא שפונט רץ יצטרף לקבוצה הזו כאופציה, אולי יותר עכשווית".

מי שקצת עוקב אחר הבלוג יודע עד כמה אני חובב טיפוגרפיה. לשמחתי, עם הזמן, אני מגלה שלא חייבים להיות מעצבים כדי להתעניין בתחום, על אף שיש בכתב משהו שקוף – כולנו הרי כותבים באופן "טבעי", בין אם בעזרת הידיים ובין אם בעזרת המקלדת. כשפגשתי את עזר ושוחחנו על הפונט החדש לא שיערתי לעצמי שיהי לי מספיק חומר לכתבה ארוכה כל כך, ורק בסוף גיליתי פתאום שיש לי סיפור הרבה יותר מעניין ממה שחשבתי בהתחלה. מוקדם עדין להגיד האם הפונט אכן יהיה סיפור הצלחה והאם קהל המעצבים – ובעקבותיו הקהל הרחב – ייאמצו את הפונט. כך או כך אני חושב שהנסיון להתאים את הכתב העברי למאה ה-21 תוך הישענות על מסורת הוא אתגר מרתק שודאי שעוד לא נאמרה בו המילה האחרונה.

לטובת קוראי הבלוג, הנה הפונט המדובר ומיד אחריו הצצה למחברת הסקיצות של עזר.

פונט רץ

מתוך מחברת הסקיצות של עודד עזר

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. יפתח

    ברוך שובך. (ותודה לרוני על ההפניה המחודשת).
    רק לומר שהכתבה בהארץ היתה מרתקת! תודה!

    (ואם כבר, עוד הערה/תהיה קטנה לגופו של גופן: בעיתון, לפחות בגרסת האונליין, לא ראו הרבה מדי מהפונט, רק דוגמא אחת, פה רואים יותר ואני תוהה: האם אני היחיד שנראה לו שהאות אלף "פונה אחורה" לכיוון ה"לא-נכון"? אתמהה)

    1. עודד

      יפתח,
      יובל ביקש ממני להגיב, ואני נענה ברצון:
      הזרוע העליונה של האות 'א' אכן פונה "לאחור". גם של האות 'צ'. בחרתי כאן להשתמש במוטיב המאפיין כתיבה "אשכנזית", משיקולים אופטיים (יחסי חלל פנימי/קו של האות בגדלים קטנים).
      בכלל, גופן רץ מאופיין בכך שהוא מרכז פתרונות מגוונים ואף סותרים לעיתים ("אשכנזיוּת" ו"ספרדיוּת", מודלים סריפיים וסנס-סריפיים, השפעות פרנקריהליות והדסיות, השפעות עבריות ולטיניות וכדו'). לי נותר רק לקוות שהעין שלנו תתרגל לתוצאה (ואולי אפילו תתאהב בה…), שבעיני לפחות (מן הסתם) מייצרת פונט נעים וזורם לקריאה בגדלים קטנים ולטקסטים ארוכים ומורכבים במיוחד.

      ובהזדמנות זו – תודה ענקית ליובל על הכתבה הכה אינטליגנטית והכתובה בכשרון כה רב, וכל כך כיף שחזרת לבלוג (על משקל "לכתוב")!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden