כל מה שחשוב ויפה

עוצב בישראל 2011

לפני יומיים התפרסמה בגלריה ביקורת שכתבתי על שבוע העיצוב חולון ועל אירועי עוצב בישראל 4 של קהילת המעצבים. הביקורת, איך להגיד את זה, לא הייתה מחמיאה במיוחד. עיקרי הדברים למי שפספס: חלק מהתערוכות לא ראויות להיקרא בכלל "תערוכה"; יש בעיה עם תערוכות שעולה כסף להציג בהן (וליתר דיוק, הרבה בעיות); ההתמקדות במוצרי צריכה גם היא בעייתית ולא משקפת את מכלול הנושאים שעיצוב עוסק בהם, ובמיוחד לא כל מה שקשור בתרבות; וככלל, אם כבר מדברים על זה, העבודות ברובן – מקצועיות ככל שיהיו – לא מאד מעוררות השראה.

לא היה פשוט לכתוב על כל הדבר הזה. קודם כל באופן עקרוני אני חושב שהמוסד הזה שנקרא קהילת המעצבים הוא מוסד חשוב. פרגנתי לו בשקט כשהוא קם ובמשך שנתיים אפילו הייתי חבר בקהילה, עד שלפני שנה עזבתי. גם בביקורת השתדלתי לציין את העובדה שאני מודע לכך שמדובר בגוף חשוב; עצם העובדה שזו התערוכה הרביעית היא כבר השג גדול. בעייה אחרת שעמדה בפני הייתה שאני עדין מעצב פעיל. אמנם עיקר העשייה והפרופיל שלי בשנה שנתיים האחרונות מתמקדים בכתיבה אבל אני עדין מעצב לכל מיני גופים שונים ומשונים.

מבחינת סיקור, שתי תערוכות עוצב בישראל הראשונות התקיימו לפני שהתחלתי לכתוב בגלריה (אבל על שתיהן כתבתי בבלוג – עוצב בישראל 1עוצב בישראל 2). בשנה שעברה כבר כתבתי בגלריה על עוצב בישראל 3, אבל מכל מיני סיבות זה היה רק לפני שהיא נפתחה, כשראיינתי את דיויד גרוסמן שעומד בראש קהילת המעצבים (וגם אז הקהילה וגרוסמן לא זכו לתגובות מחמיאות במיוחד). השנה הכל קפץ מדרגה – זו הפעם הרביעית שהערוכה מתקיימת והחיבור למוזיאון העיצוב חולון ולאירועי שבוע העיצוב של העיר חייבו התייחסות מפורטת יותר.

האתגר היה לנסח את הביקורת בצורה מנומסת, לא צעקנית, לא בוטה, לא משתלחת. הכי קל זה לקטול, להגיד מה לא טוב, והרבה פעמים זה מה שאנשים מצפים שיקרה (זו אחת הביקורות עלי, אפרופו, שאני לא מספיק ביקורתי). אבל, כמו שהרגע אמרתי, זו לא חוכמה לשבת ליד המחשב ולקטול – לא משנה את מי. הנה, מגיב 11 לכתבה כתב "יפה כתבת מר סער. עדין מידי, אבל נגעת בנקודות חשובות. התעשיה הזו חולה, וכזה גם שבוע העיצוב שלה". אני לא בטוח עד כמה התעשייה הזו חולה אבל בכל מקרה אני מאמין שאפשר להגיד דברים חריפים ונוקבים גם כשמדברים באנדרסטייטמנט או בשאלות רטוריות, במיוחד כשצריך לזכור שמדובר בעיצוב, לא בעניינים של חיים ומוות.

כמובן שיש גם תגובות שונות. החביבה עלי לבינתיים היא תגובה מס' 17 של הגולש דני דין שאלו עיקריה: "קשקוש, הכתב מנסה לקדם אג'נדה פרטית וטיפה מתבלבל במונחים. די להציץ באתר הבית של יובל סער ולהבין שמדובר ב"יוצר" מתוסכל (כפי שנהוג לומר על מבקרים). אדון סער מרבה לקדם את דעתו כי עיצוב ממוסחר הוא דבר רע, קפיטליסטי ונמוך אך כמעצב הוא חוטא ככולם רק ברמה נמוכה יותר […] אם חסר למר סער אמנות אז כדאי שיקפוץ לבקר במוזיאון תל אביב או בתערוכת מעצבי העתיד ששם ניתן לראות עבודות סטודנטאליות שניה לפני שהם בעצמם "מתמסחרים". האם מר סער סובל כל כך לצאת מתחומי העיר תל אביב?? מדוע המיקום הגיאוגרפי כל כך חשוב בעיניו? נשמע לא רלוונטי וחשוד…". לסיום מקפיד דני דין לסייג ולהגיד "מדובר בתחושת בטן והשערות פרטיות שלי ולא בעובדות ולכן יצאתם נקיים מחמת הספק".

[מה אני אגיד? נו. היו גרועים מאלו. ולא שאני חושב שלמישהו יש ספק אבל כמובן שלא הגשתי את העבודות שלי לתערוכה, לא לזו וגם לא לאלו שלפניה. מעולם גם לא התיימרתי להיות בחזית סצינת העיצוב המקומית מבחינת השגים. יש בתחום הזה לא מעט אנשים שהם ודאי הרבה יותר מוכשרים ממני]

אחד הדברים המסקרנים זה מה יקרה לקהילת המעצבים שדיויד גרוסמן יפסיק לעמוד בראשה (זו אמורה להיות השנה האחרונה שלו בתפקיד). האם יימצא מישהו שיקדיש לה כל כך הרבה זמן? האם הקהילה תמשיך באותו כיוון? דבר אחר שמסקרן אותי זה לראות איזה אופי יהיה לתערוכת עוצב בישראל 5 ולשבוע העיצוב חולון בשנה הבאה. לשם כך נצטרך לחכות בסבלנות עוד שנה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. מעצבת

    ההתנהלות של הסטודיו שאירח וניהל את תערוכת מעצבי העתיד היתה ממש בזיונית ועל הפנים. לא הודיעו לנו כלום, ואם הודיעו, זה היה רק שבועיים לפני התערוכה. לא היה סדר.לא הבנו כמה מקום יש לכל אחד, והיה ממש צריך לחלוב את הפרטים הכי בסיסים מהם.
    לא הייתה בכלל חשיבה על סדר והיררכיה נכונים של דיספליי.החלל היה סגור ודחוס, ולא היה שיתוף במידע. היו עבודות סאונד שהוצגו אחת מול השנייה והיה מדובר בכלל ב8 מציגים שונים, הסאונד נאבד והתערבב עם עבודות שמע אחרות.
    התצוגה הייתה בזיונית, ואני מקווה ששנה הבאה הם יתנו את המושכות לסטודיו אחר.

    ..ואם רואים שהחלל בעייתי.. למה להציג בכוח?
    זה פשוט היה נראה רע, ומספר לא מבוטל מהמציגים בתערוכה מרגיש כך. או שתחתכו במספר המציגים, או שתתנו חלל ראוי.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden