כל מה שחשוב ויפה

איור עכשיו. מפגש 08: איתמר דאובה

אם יש מאייר שלא הייתי רוצה להתחלף איתו זה איתמר דאובה (אתרבלוג), בגלל סיבה אחת: מכל המאיירים בעולם, הוא זה שנבחר להחליף את ירמי פינקוס כראש תוכנית הלימודים לאיור במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. איך מתחילים בכלל להחליף את מי שדאובה בעצמו מכנה ״פאקינג ירמי פינקוס״? ונניח שכבר מתחילים, איך מתפקדים כשהדבר הזה נמצא איי שם ברקע כל הזמן?

זו בדיוק השאלה שאיתה פתחתי פחות או יותר את הפגישה שלי עם דאובה, כחלק מהמחקר לקראת התערוכה. אני חושב שמהתשובות שלו אפשר ללמוד הרבה על השינויים שעובר התחום בעשור האחרון, והכי כיף – כשעברתי על האיורים באתר שלו גיליתי לשמחתי את האיור שהוא עשה לכתבה שפרסמתי לפני שנתיים וחצי במוסף הארץ שעסקה בטיפול פסיכולוגי ברשת.

idaube1

דאובה, בן 37, הוא בחירה מצויינת (אם יורשה לי לקבוע את זה) שמתאימה לרוח הזמן. הוא בוגר מסלול אנימציה במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל משנת 2002
. פרויקט הגמר שלו היה קליפ ללהקה שניגן בה גיטרה בס. הוא התחיל לעבוד כקומיקסאי וגרפיקאי בערוץ הילדים כבר אחרי הצבא והמשיך תוך כדי הלימודים. אחרי שנה ב׳ התחיל לעבוד בסטרטאפ, ככה נחשף לעולם של אינטראקטיב.

אחרי הלימודים עבד במנטיס כשנתיים – בעיקר ביצירת תוכן סלולרי (דור ב׳) שכלל אז משחקים, קריוקי, שומרי מסך וכיוצא בזה. לאחר מכן עבד כפרילאנס במשך כשנתיים ובמקביל החל לאייר לעיתונות המודפסת ולעולם הפרסום.

בשבע השנים האחרונות הוא מלמד אנימציה ואיור בשנקר ועובד בערוץ בייבי פירסט, ערוץ תוכן לפעוטות שהתחיל כערוץ ברודקאסט ליניארי והפך לערוץ תוכן (לא משדר בישראל). הערוץ עוסק כיום בטלווויזה, אינטרנט, סלולר ואפילו קולנוע. כיום הוא מכהן שם כסמנכ״ל קריאייטיב ואחראי על כל מה שקשור לתהליכי פיתוח ויצירת סדרות וסרטים (לאו דוקא אנימציה), אריזת הערוץ ופיתוח אפליקציות.

50_Cars_anim.blog spot

אז איך מחליפים את ירמי פינקוס?

״ירמי היה מורה שלי והסיבה שבכלל התעניינתי בתחום. תמיד הייתי מהמשרבטים, אבל מה שהדליק אותי ופתח לי את העיניים היה הטור של מאיר שלו בידיעות אחרונות. אתה רק יכול לנחש מה קורה גם היום כשירמי בחו״ל ואני צריך לאייר את הטור שלו. זו סגירת מעגל, אני את שלי עשיתי. עד היום, הוא פאקינג ירמי פינקוס בשבילי. אני מנחם את עצמי בעובדה אחת, והיא שהוא עצמו בחר בי…

״התפקיד של ראש מסלול/תוכנית הלימודים לאיור לא היה משהו שבניתי עליו או ששאפתי אליו, זה די הפתיע אותי כשהוא עזב ושהם בחרו בי. רק לאחר מכן התחלתי לשאול את עצמי שאלות על התחום. מה שהנחה אותי כל הזמן היה להגיד: אוקי, אני לא ירמי. תגיד את זה בקול רם וככה תוכל לעשות משהו. אין לי את העומק האקדמי/ספרותי/הסטורי שיש לו, ואני אומר את זה בתור תלמיד שלו״.

idaube3

״הדבר השני שעשיתי היה להשליך את הנסיון האישי שלי על כל התחום. כלומר, אם ההגדרה של איור היא רק ציור עשיר, ריאליסטי, ספרי ילדים וכו׳, אז זה לא אני. אני נורא רחוק מזה. עבורי זה משהו רוחבי יותר, זו לא רק פלטפורמה אחת, זה לא רק פרינט, זה לא רק סטטי, יש פה גם ציר זמן. אלה הבדלים גדולים. מצד שני עם כל הרוחביות עדין מתעסקים בטקסטים וביצירת דמויות, סביבות וסיפורים; זה לא השתנה.

״בפרקטיקה זה מאד השתנה. ירמי אמר בפגישה איתך שאם זה היה תלוי בו הוא היה מושך את המסלול עוד צעד קדימה ופותח מחלקה לאיור בבית ספר לאמנות. אני בצד השני כי אני מתייחס לכל התחום הזה קודם כל כמקצוע, ואני אהיה אפילו "בוטה" ואגיד זו פרנסה, זה משלוח יד, זו עבודה״.

תן דוגמה לקורס שלא היה קודם במסלול.
״אין כמעט כאלה, לא בתחום האיור ההארד־קור בכל אופן. וזה ייאמר לזכותו של ירמי. אני מאמין שכל האמירות שלו על אמנות נובעות מהאופי וההשקפה שלו אבל הוא עדין מכיר בעובדה שהמבנה הנוכחי של המסלול מתאים יותר לאופן ההכשרה. הוא לא ניסה להפוך את מסלול האיור לאמנות״.

idaube2

״כמי ששייך לדור הדיגיטלי אני טוען שאין לכך שום יתרון. שנה ב׳ ו־ג׳ נתקלים במחשב ובהתחלה ברוב המקרים זה רק אסונות. מדובר במין אילוף סוררת ובעבור מי שלא עבר הכשרה ולא למד לאלף את המחשב זה אסון. זה אולי קל יותר בעיצוב, בעולם נקי יותר. באיור, אם אתה לא מאולף זה אסון. גם באנימציה זה ככה (וגם במוסיקה, דרך אגב). ברור שהמחשב מציע אפשרויות עבודה בלי להתלכלך ולירוק דם אבל אתה רואה תיקי עבודות של אנשים שמגיעים לוועדות קבלה וזה לא נותן להם שום יתרון. רק אסון.

״היתרון הגדול של העולם הממוחשב נמצא אולי באספקטים אחרים, ביכולת לשלוף ולצפות בתכנים. תחשוב, איך מרצים היו מביאים רפרנסים להראות אנימציה? הם היו מסתובבים עם מזוודות של קלטות VHS. הסטודנטים חשופים היום ליותר תכנים ואמנים אבל לא צריך להיסחף. אני תמיד בטוח שהם יודעים הכל אבל אז מסתבר לי שלא, הם עדין סקרנים ועדין מופתעים כשאתה מציג דברים בכיתה".

idaube4

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה איור עכשיו שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden