כל מה שחשוב ויפה

התפיסה של אתר אינטרנט כדבר ברור וענייני השתלטה בשנים האחרונות על הרשת

 כמי שמתעניין לא מעט בקטלוגים, בפרינט בתערוכה ובעידן הדיגיטלי, שמחתי לגלות את סמן השיפט האדום הקטן שמסתתר בפינה השמאלית התחתונה של האתר המרשים של רשמים 5 – הביאנלה לרישום. אם לא ביקרתם באתר, שעיצבו גיא שגיא ומושון זר אביב מסטודיו שועל, אתם מוזמנים להיכנס ללינק, לשחק קצת עם העכבר וללחוץ מדי פעם ככה סתם על מקש השיפט.

traces2

ביקשתי מגיא ומושון שיספרו על הבריף ועל תהליך העבודה, וכמובן על מה שמעניין אותי במיוחד: איך מתמודדים עם אובייקט הקטלוג בעידן הדיגיטלי. כצפוי, יצא מאד מעניין!

guy saggee:

בוקר טוב

Yuval Saar:

בוקר אור. מה שלומכם?

guy saggee:

אני על הרגלים, זה כבר חיובי

Yuval Saar:

מושון, אתה שותף לאופטימיות?

Mushon:

בכל זאת ראשון בבוקר. אבל כן, מוכן ומזומן

Yuval Saar:

אז בואו נדבר על הביאנלה ה-5 לרישום בישראל. מאד מצא חן בעיני האתר, במיוחד כשקלטתי שאני יכול לרשום בו בעצמי!

Mushon:

🙂

Yuval Saar:

תגידו כמה מילים מה היה הבריף, ואז נדבר גם על התוצאה ועל אתרים אחרים שאמורים להכיל מידע רב על אירועי תרבות

Mushon:

הבריף היה מאתגר למדי. מדובר על הביאנלה לרישום ביוזמת והפקת בית האמנים בירושלים שבסיבוב החמישי שלה, האוצרת טל יחס בחרה לעסוק ברישום אבל לא על נייר. זאת אומרת, לבחון מה הוא רישום אם לא לוקחים את סוגיית המצע שלו כמובן מאליו. בהקשר הזה גם עניין את טל לא לייצר קטלוג קלאסי על נייר אלא לשאול שאלות גם על המצע הזה. אז היא הגיעה אלינו עם הרקע הזה, ואז היא גם הוסיפה שהיא רוצה שהקטלוג המקוון יהיה גם עבודת רישום בעצמו

Yuval Saar:

לשאול שאלות על קטלוגים זה ממש אתם

Mushon:

כן, האמת שהיא קראה את הפוסט שלי באנטייטלד לפני שהיא הגיעה אלינו, וגם זה כיוון אותה להגדיר את הבריף כמו שהיא הגדירה

Yuval Saar:

נייס… ואז מה? ישבתם וחשבתם ו…. איך זה עובד?

guy saggee:

התחלנו בכמה פגישות שבהן באמת רק חשבנו, עיפרון ונייר לתעד כמה רעיונות. אני חושב שהרעיון של קו רישומי שנוצר מהזזת העכבר עלה כבר מההתחלה. היה בזה משהו מתבקש, אבל לא הייתה סיבה להתנגד לזה, רק למצוא לזה קונטקסט וסביבת פעולה רחבה יותר. ואז התחברו עוד כמה נושאים: המבט העילי של המפה והרישום הקולקטיבי של כלל הגולשים באתר. מושון, תרחיב לגבי המפה…

Mushon:

כן, בין הרפרנסים שלנו היו מפות סיטואציוניסטיות

Yuval Saar:

כלומר?

Mushon:

אלה מפות שקבוצת הסיטואציוניסטים (פריז, 60's) היו מייצרים כדי לכוון לשיטוט שונה בעיר, לנסות לפרק את ההכוונה של העיר ע״י שיטוט שאינו מכוון מטרה. פחות או יותר מה שהיה לי עם הבן שלי היום בדרך לגן

guy saggee:

צריך להגיד שהרעיון של המפה הסיטואציונית לא מומש עד הסוף. בהתחלה רצינו שארבע כנפות הממשק/המסך יהיו נגללות ופתוחות להמשך השיטוט

Mushon:

הרעיון היה יותר להתייחס לביקורת שלהם. הם טענו שהעיר מכוונת אותך למסלולים קבועים מראש, ואנחנו טוענים שהממשק עושה את זה ברשת

guy saggee:

בכל אופן נשארנו עם הכיוון השגור של ממשק = גלילה מטה ומשמאל לימין, אבל הנחנו את כל הלינקים בתפזורת כך שאתה גם נדרש לשוטט ובעצם כך גם ליצר את הזיכרון הרישומי

Mushon:

והתכנים והכפתורים באתר מפוזרים בכוונה בצורה שמזמינה שיטוט, והקו שנוצר עם תנועת העכבר מראה לך את העקבות של ההחלטות שלך

guy saggee:

זה השלב ששנינו נגיד אותו הדבר

Mushon:

זה השלב ששנינו נגיד אותו הדבר

guy saggee:

פחחחח

Mushon:

pjjjj

reshamim

Yuval Saar:

משהו אתם. מזל שאני פה… אני רוצה רגע לחזור להן של מושון ומסלול ההליכה לגן. למה זה חשוב השיטוט הזה באתר אינטרנט. בסך הכל אני רוצה לדעת מה יש ואיפה ומתי ומה עולה ושיניחו לי בשקט. איפה עובר הקו בין משהו מגניב, חדשני ומקורי לבין משהו שאי אשפר להתמצא בו?

guy saggee:

גם הביאנלה רשומה/מפוזרת בעיר. היא אינה קורית במקום אחד = ההתייחסות למפה באה ביחס לזה ואינה קפריזית.

Yuval Saar:

אבל אתר זה משהו אחר

guy saggee:

ברמה המופשטת ההתייחסות לרישום וההתייחסות למפה ולמיקום במרחב מקבלות ביטוי באתר

Mushon:

אבל באמת ההחלטה לשמור על מבנה אתר סטנדרטי ולא לפזר את הכל על מפה היתה בדיוק תשובה לשאלה שלך. האתר מנסה לשחק כל הזמן בין המוכר (גלילה אנכית, לינקים, ניווט) לבין הצפה ושרטוט של ההחלטות שלך

guy saggee:

וגם האתר על פי הבריף הוא עוד עבודה בביאנלה. מכאן יש מנדט לפעול בצורה הזאת, בהקשר של האתר כעבודה בביאנלה. זה היה אחד האתגרים הגדולים. טל רצתה שנשלב קטלוג אמנות ועבודת אמנות שזה בדרך כלל מתכון לאסון

Yuval Saar:

בדיוק. אבל סליחה, זו לא קצת קלישאה, שגם האתר הוא עבודה וגם המבנה הוא מוצג וכן הלאה?

Mushon:

היה לנו חשוב שלא ליפול במלכודת ולא לאלץ את היצירה שלנו על היצירות של האחרים. ולכן נקודת המוצא שלנו היתה השיטוט בקטלוג כקטלוג

guy saggee:

ועוד דבר לגבי אתרים, אכן התפיסה של האתר כדבר ברור וענייני השתלטה בשנים האחרונות על הרשת, כמעט נעלמה הרוח הראשונית של אתגר ועניין עיצובי והמצאתי

Mushon:

האתר מכריז על עצמו מראש ככזה שדורש קשב אחר. בעצם הנכחת העכבר אנחנו מבקשים סוג של התבוננות על פעולת השיטוט, כזו שהגישה הרווחת של Don't make me think ממש מדירה מהרשת

Yuval Saar:

כלומר אין טעם לשאול אם האתר הוא קטלוג, או בואו נקרא לזה כרגע ידיעון אינפורמטיבי של מי שמחפש מה קורה, מתי ואיפה?

Mushon:

למה ידיעון? יש שם תיעוד דו לשוני של כל העבודות וטקסטים רחבים על כל התערוכות. מה הופך אותו לידיעון? זה שיש גם שעות? אז גם וגם. מי שמחפש מידע יבש יוכל למצוא אותו באתר. למעשה כאתר רספונסיבי בביקור במובייל אנחנו עוד יותר מכוונים לפרטים יבשים. אבל מה שהאמנות בכל זאת מבקשת זה קשב אחר וכאחד מהמצעים לאמנות גם הקטלוג המקוון דורש את זה. הקטלוג אם כן הוא חלק מהמהלך של טל לבחון את הרישום ומופעיו שמעבר לנייר, מבלי שזה יבוא על חשבון היכולת שלך לדעת איפה ומתי

traces3

Yuval Saar:

אז יש לי עוד שאלה: כמה לקחתם בחשבון את השאלה של מה יקרה לקטלוג המקוון בעוד חודש, שנה, שנתיים? אם הוא ייראה ישן או מעודכן, עכשווי או מיושן?

guy saggee:

בעיקרון אורך החיים של הקטלוג הזה הוא שנה עד האתר של הביאנלה השישית

Mushon:

למה אתה מתכוון גיא?

guy saggee:

הוא משנה פאזה עוד שנה, אתר אחר יחליף אותו, ואז הוא נשאר אך ורק תיעוד

Mushon:

ברמת ה-url. אגב ביאנלה זה פעם בשנתיים

guy saggee:

נכון…

Mushon:

אורך החיים שלו מקביל לאורך החיים של אתר בית האמנים כל עוד הם ימשיכו להחזיק אותו שם. התוספת של אתר נוסף מקבילה לתוספת של קטלוג נוסף למוזיאון או גלריה. אין בה מכדי לגרוע מקודמתה

guy saggee:

לא ממש, האתר של הביאנאלה השישית יהפוך לראשי והאתר הזה יהפוך להיות ארכיוני

Mushon:

מה שכן, הצד המתעדכן באתר הוא קטן, הקטלוג נבנה גם ככה כתיעוד של תערוכה ולא כפלטפורמת תכנים משתנה

Yuval Saar:

אבל קטלוג מודפס היה נשאר אולי לא לנצח, אבל יותר שנים. מה יעשה מי שבעוד שלוש שנים ירצה לראות את הקטלוג?

guy saggee:

מפתחים מדפסת שתדפיס את האתר הזה חלקים חלקים…

Yuval Saar:

אולי נלחץ על שיפט…

Mushon:

האתר של הביאנלה השישית יופיע בכתובת traces.art.org.il/6/, בזמן שהנוכחי יושב על /5

guy saggee:

כן, נלחץ על שיפט

Mushon:

shift

guy saggee:

אגב, משהו מענין קרה כשראיתי את הגולשים האחרים באתר שגולשים/רושמים במקביל אלי כשלחצתי שיפט. דמיינתי רישום קו שעובר מלינק ללינק ונוצר רישום קולקטיבי שקו אחד עולה על משנהו ולאט לאט משחיר, ובעצם, הגולשים בחרו להשתולל ולהתיילד עם הרישום. דודלים אול אובר

Yuval Saar:

אני רוצה לחזור רגע לשאלה הקודמת שלי כי אני מרגיש שלא קיבלתי תשובה מספקת. כמה העסיקה אתכם בתהליך העיצוב העובדה שאתרים רבים שנוצרו לפני איקס שנים נראים מיושנים?

Mushon:

העסיק אותנו במידה מוגבלת. העיצוב של האתר הזה אינו מקובע בזמן, הוא לא מצטט שפה גרפית עכשווית. ברמה הטכנולוגית הוא עכשווי אבל לא בצורה בוטה

guy saggee:

אפשר לומר שזה נתון מראש שהאתר יראה מיושן, זה גורלו של כמעט כל אלמנט ברשת

Mushon:

עיצבנו אותו מיושן מראש… דווקא חוסר הנסיון שלו לתת מענה עכשווי לסוגיות של שמישות מגן עליו קצת מהקיבוע בזמן

guy saggee:

כן, הפונט המוביל באנגלית נוצר ב1908-

Mushon:

והעברי ב-1952. בנוגע ל-url, הסיבה שהוא יושב תחת הספרה 5 היא בדיוק כדי לשמר את היו.אר.אל המקורי בסיבוב הבא של הביאנלה

Yuval Saar:

גיא, אתה צודק כנראה שזה גורלו של כמעט כל אלמנט ברשת, ועדין, אפרופו קטלוגים, אני מוצא את המקום הזה בזמן כמרתק. חוסר הוודאות הזו מעייפת אמנם מצד אחד אבל בטח לא משעממת

guy saggee:

דווקא מהסיבה שבסופו של דבר זה אתר שברגע שהושק נקבע גורלו, גמר להתעדכן – לא הכנסנו את השיקול איך הוא ירגיש רלוונטי בעוד שלוש שנים. השאלה הזאת מאוד חשובה באתרים גדולים שאמורים להתעדכן באופן קבוע ולפעול לאורך זמן

Yuval Saar:

יש עוד הרבה דברים להגיד אבל אני חושב שאת החשובים אמרנו. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

Mushon:

חשוב לציין בנוגע למשך החיים של הקטלוג שיש פן אינטרנטי שלא דיברנו עליו. עצם זה שהתיעוד הזה ברשת אומר שהוא זמין בעוד הרבה מאוד דרכים. הטקסט והתמונות חפישים, אפשר למצוא אותם ולא רק בנבירה בארכיונים. תיעוד התערוכה הזאת הופכת לחלק ממרקם הידע של הרשת, מה שלא קורה בפרינט. זה עם או בלי קשר לעיצוב הקטלוג

guy saggee:

הייתה מחשבה באיזשהו שלב לאפשר לגולשים לשמור את כל הרישומים/שיטוטים שלהם באתר. ויתרנו על זה

Mushon:

כי רצינו לשמור את המהלך נקי

Yuval Saar:

אני יכול להבין את זה

Mushon:

יש משהו בר חלוף בתנועת העכבר והיא גם נמצאת בכל מקום. באותו הקשר אחד מהפידבקים המעניינים ביותר שקיבלנו היה מאנשים שהתחילו לדמיין ולצפות לראות את הקו בכל אתר בו הם מבקרים

Yuval Saar:

נייס. אבל זה כבר לביאנלה השישית…

 

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden