כל מה שחשוב ויפה

יכולנו להמציא לעצמנו מה זה אומר ״קטלוג דיגיטלי לתערוכה״

עם 100 ספרים. 200 עטיפות שנפתחה בשבוע שעבר, אונליין אופליין שתיפתח בשבוע הבא ושאר התערוכות שאני עובד עליהן (כמו אומת האיור למשל, ויש עוד), אחד הנושאים שמעסיקים אותי זה התיעוד שלהן, מה נשאר אחרי, מה עושים עם קטלוג, האם לעשות קטלוג, וכן הלאה. לכן, המייל שנחת בתיבת הדואר האלקטרוני נראה מבטיח: קטלוג האייפד העברי הראשון! הקטלוג הופק בעבור מעלה קרחות, תערוכת היחיד של שחר פרדי כסלו, שמוצגת כעת במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית.

רציתי לעניין אותך, כתבה אוצרת התערוכה נועם סגל, בפלטפורמה שנויה במחלוקת שעוסקת בשאלות כמו הרומנטיקה של הדפוס, הבלעדיות לבעלי אייפד בלבד שמאפשר גישה לתכנים נוספים, וחווית שיטוט מורכבת שצורתה מבנה התבוננות אחרת, לאו דווקא לינארית, בחומרים עצמם. כמובן שמיד הסתקרנתי (ותוך כדי נזכרתי במחשבה של מושון זר אביב באנטייטלד, לפרסם קטלוגים יפים בשביל אף אחד). הורדתי את הקטלוג לאייפד, ואין ספק שהתוצאה מוצלחת במיוחד. הכי חשוב אולי – היא עושה חשק ללכת לתערוכה. לכן, מיד חשבתי שיהיה מעניין לשוחח עם נועם ועם עופר להר, האחראי על העיצוב. הנה מה שהיה להם לספר.

Yuval Saar: שלום שלום. כולם פה?

ofer.lehr: הי.

Noam Segal: כן, הי

Yuval Saar: מה שלומכם?

Noam Segal: הכול בסדר

ofer.lehr: הכל טוב (:

Yuval Saar: מקסים. בואו נתחיל שכל אחד יספר קצת על עצמו, מה ואיפה למדתם, מה עשיתם מהלימודים וכן הלאה

ofer.lehr: ליידיז פירסט

Noam Segal: אוקי. למדתי לתואר ראשון בפילוסופיה ומדע המדינה באוניברסיטת תל אביב, ותואר שני בתכנית לפרשנות בבר אילן, שם אני כותבת דוקטורט. הקמתי ואצרתי את פרויקט רוטשילד 69, שמבסגרתו גם מוצגת התערוכה של פרדי, וזו שירת הברבור שלו (של הפרויקט). חוץ מזה אני אוצרת עצמאית ואאצור בהמשך השנה תערוכות במוזיאון פ"ת ובמוזיאון ת"א

Yuval Saar: מותר לשאול על מה הדוקטורט? אני יודע שדוקטורנטים לא אוהבים לענות על זה…

Noam Segal: "אמנות המיצב כסוכן חברתי; אסטרטגיות של הבניית עמדות חברתיות וקהילתיות בעבודות מיצב" ההה…

Yuval Saar: לגמרי. תגידי רגע כמה מילים על פרויקט רוטשילד 69

Noam Segal: פרויקט רוטשילד, שגם לווה במגזין האמנות "פרוגרמה", היה פרויקט שעשיתי עם מתי ברודו ועבר כמה דירות וכמה גלגולים. בגדול מה שעשינו היה להעניק תקציב ומחקר עבור הפקת גוף עבודות חדש או עבודת אינסטיילשן לאמנים, תוך התמקדות בפרויקטים שהם לא מסחריים בעליל

Yuval Saar: תכף נדבר אולי על הלא מסחריים בעליל, אבל בואי נשמע רגע על עופר… הבמה שלך

ofer.lehr: יפ. אז למדתי תקשורת חזותית בבצלאל, סיימתי ב-2008. מיד אחרי הלימודים התחלתי לעבוד ב-open ואחרי שנתיים וחצי פרשתי ופתחתי סטודיו. ממש בחודש האחרון השהיתי אותו ועכשיו נכנסתי לתפקיד הארט דיירקטור במגזין טיים אאוט.

Yuval Saar: טיים אאוט! מגניב. איזה סוג של עבודות עשית עד היום?

ofer.lehr: ב-open מן הסתם רוב העבודה היתה מיתוג וכל מה שמסביב. כעצמאי עבדתי במגוון גדול של תחומים, בעיקר מיתוג (עבדתי ביחד עם פילטרנט על כל החומרים השיווקייים של נ.ת.ע – החברה הממשלתית שמקימה את הרכבת הקלה בגוש דן) ובשנה וחצי האחרונות יותר ויותר דיגיטל – אפליקציות, מיתוג ואפיון אתרים.

Baldy Heights screensho 3

כל הצילומים: יעל אנגלהארט

Yuval Saar: אז בואו נדבר על דיגיטל באמת. קטלוג האייפד הראשון? האם נכון יהיה לקרוא כך לקטלוג של מעלה קרחות?

Noam Segal: כן. העברי כמובן. בינ"ל היו קודם של מאוריציו קטלן ושל אנרי סאלה

ofer.lehr: בארץ למיטב ידיעתי כן. וגם בחו"ל ממה שראינו התחום הזה עדיין בחיתוליו

Yuval Saar: של מי היה רעיון?

Noam Segal: פרדי ואני דיברנו על זה מההתחלה, שאם התערוכה תצא לפועל אז נרצה לעשות כזה קטלוג, זה הרבה יותר הלם את רוח הדברים מקטלוג מודפס

Yuval Saar: למה? אולי באמת תספרי קצת על פרדי ועל התערוכה

Noam Segal: התערוכה מורכבת מארבע עבודות: קוף על קוביה, קקטוס, העץ שעשה קקי וזחל אוכל כדור. פרדי הוא טיפוס מאוד עשיר במחשבה שלו, ומאוד מתפצל גם. במובן הזה, טקסט אחד שזורק את הקורא לקו מחשבתי או פרשנות יחידה היה החטאה. למשל, פרדי חשב על אנדרטת הנגב, אוכל בזוגות, הייקו, תולעים, חתולים על פסלים, וכל הרעיונות האלו מקבלים ביטוי הרבה יותר נוכח בטקסט אלקטרוני עמוס ברפרנסים. מה שניסיתי לומר הוא שחווית קריאה שהיא בעצמה מפוצלת, תרמה, אני מקווה, להבנה של רוח הדברים ושל האמן יותר מאשר אפשרויות תיעוד אחרות

Yuval Saar: ובאיזה שלב של העבודה על התערוכה מתחילה העבודה על הקטלוג הדיגיטלי?

Noam Segal: רק מרגע שאושר לנו החלל הסופי, האולם הגדול במוזיאון הרצליה, פרדי ואני מתחילים לשבת על זה ועופר הצטרף

ofer.lehr: עבדנו בערך חודשיים וחצי

Noam Segal: החומרים כבר היו לנו – הטקסט ומאגר הדימויים שרצינו לכלול

Yuval Saar: הכרתם קודם?

Noam Segal: אני ועופר?

Yuval Saar: כן

Noam Segal: רק דרך פרדי, הוא עשה את השידוך. הוא רצה לעבוד עם עופר 😉

ofer.lehr: אגב, חשוב לציין שמשלב מאוד מוקדם צירפתי לעבודה גם את המעצב הצעיר והמוכשר בן נתן, והעבודה התחלקה בין שנינו. הרעיון לצרף אותו התחיל ממחשבה על כיוון קליגרפי לטיפול בטיפוגרפיה ובסופו של דבר לא הלכנו באותו כיוון אבל בן נשאר איתנו (:

Yuval Saar: סבבה, הוא אכן מוכשר. אז באו אליך עופר ומה ביקשו? גרסה מגניבה לקטלוג באייפד? שהכל יזוז וישמיע קולות של ציפורים…? 😉 ובמילים אחרות – מה היה בבריף

ofer.lehr: עבדתי עם פרדי על פרויקט אחר מספר חודשים קודם לכן וכבר היינו מורגלים בעבודה משותפת. ישבנו ביחד, חקרתי אותו על התערוכה וראיתי קצת סקיצות ודימויים. ואז התחלנו לגלגל רעיונות. ידענו שאנחנו רוצים לעשות קטלוג דיגיטלי, והתחלנו לחשוב על האפשרויות שקטלוג כזה נותן, על התפקיד שלו, ובמה הוא שונה מקטלוג פרינט. מה שהיה מעניין בתהליך זה שבניגוד לבדרך כלל – לא היה לנו הרבה על מה להסתמך – אז יכולנו להמציא לעצמנו מה זה אומר "קטלוג דיגיטלי לתערוכה"

Yuval Saar: נועם – מה לך היה חשוב כאוצרת?

Noam Segal: לי היו חשובים שני דברים מרכזיים: שהתערוכה תתועד כמו שצריך ושהקטלוג יהיה משמעותי מסך אבריו. כלומר, לא רק במובן של תיעוד, אלא שהוא יהיה סינרגטי עם התערוכה ויוסיף עוד המון הקשרים, דימויים ומחשבות, שיעשיר את הדמיון למבקר, כי התערוכה עצמה הזויה לחלוטין ועם זאת מינימליסטית

ofer.lehr: כן, במהלך העבודה דיברנו על התפקיד של הקטלוג. איך אנחנו רואים אותו – האם ככלי לתיעוד התערוכה או כתוספת, מעין עבודה חמישית. על הסקאלה שבין תיעוד להרחבה התשובה היתה שהוא צריך להיות הרבה יותר קרוב לעבודה חמישית.

Yuval Saar: ולא הטריד אתכם שלרוב המבקרים בתערוכה ככל הנראה עדין אין אייפד? יש קטלוג פרינט אגב?

Noam Segal: האמת שזה היה ועדיין מאוד מטריד. עם זאת, וזו הביקורת המאוד ברורה והמתבקשת על הדבר הזה, זו עדיין הפלטפורמה היחידה המאפשרת לעשות כזה דבר בעלויות לא גבוהות, והיא מאוד מתגמלת עבור המזמין ועבור המשתמש. יש 50 עותקי קטלוג פרינט, שהוא הרבה הרבה יותר מצומצם מהאייפד, ותפקידו להישלח לספריות ולהשאר בעולם במקרה שלא יהיה יותר אינטרנט ואייפדים, קצת בקטע של הנצחה

ofer.lehr: אם ניכנס לפרטים טכניים לרגע, העבודה נעשתה על פלטפורמת ה-digital publishing suite של adobe, מה שאיפשר לנו לעצב את הקטלוג באינדיזיין ולייצא לאייפד, ללא צורך בעבודה פיתוח. המינוס של העבודה עם הפלטפורמה הזאת הוא שכרגע בגלל שיטת התמחור של אדובי הייתה אפשרות לייצא רק לאייפד. אבל אם נסתכל על באופן עקרוני, אז רק השבוע התפרסמה עוד תחזית על כך שמכירות הטאבלטים עומדות לעקוף את אלה של ה-pc כבר ב-2015 אז להערכתי אנחנו נראה שמהר מאוד השאלה של הזמינות לקהל תהיה הרבה פחות קריטית להבא

Baldy Heights screensho 4

Yuval Saar: אוקי. אז אחרי שדיברנו על כל זה, בואו נדבר קצת על עיצוב ועל תוכן. תספרו קצת על הקטלוג הדיגיטלי, איך הוא בנוי, איזו חוויה רציתם שתהיה לצופה בקטלוג, מה הוא איפשר לכם שגרסת הפרינט לא, וכן הלאה

Noam Segal: מבחינת בנייה אני אשאיר לעופר. בחינת חווית צפייה ואפשרויות נוספות על פרינט – למשל, בטקסט יש חלק שאנחנו מדברים על היצורים הלכאורה מגעילים של העולם, כל מיני תולעים וגלמים גושיים, מתחת לקטע טקסט זה, יש כל מיני גלמים אבל גם כל מיני פסלים של העיבוד התפיסתי של יצורים האלו. שכבת מחשבה נוספת על האובייקט שעליו דיברנו, ומכלילה גם את רמת הפרצפציה שלו.

במקום אחר לדוגמה אנחנו מדברים על התקה, ועל אפשרות של יצירת טבע אחר, מעורב בגיאומטריה ובעלי חיים. אחרי זה אפשר לראות דוגמאות מגן החיות בלונדון, שלא כולם מכירים, כאפשרות ממשית לחשוב על עיצוב סביבה. בנוסף יש את קטע הפתיחה מהאודיסיאה של קובריק, שבעצם מראה איך קופים מנסים להבין את המסתורין של המונוליט. כשאתה קורא את הרעיונות האלו, זו חוויה אחת, אבל היא הופכת למשהו אחר שאתה צופה במימוש הויזואלי שלהם בכל מיני אופנים.

ofer.lehr: יש שני אופנים עיקריים שבהם השתמשנו בדיגיטל באופן שהפרינט לא יכול היה להתנהג. בהצגה של העבודות עצמן התאפשר לנו להציג גלריות תמונות ולהציג תצוגה אינטראקטיבית של 360 מעלות של אובייקטים. כמובן שגם התאפשר לנו להציג את אחת מעבודות הווידאו שבתערוכה במלואה וגם צילומי וידאו שצילמנו במיוחד לתיעוד החלל. מהבחינה הזאת החוויה של האפקליקציה הרבה יותר עשירה בהעברה של העבודות עצמן והחלל. ובנוסף, התאפשר לנו לעבות את כל החלק הטקסטואלי של הקטלוג בקרוב למאה דימויים שמלווים את הדיון על התערוכה. מהבחינה הזאת רצינו חוויה דומה לחוויה שחווים כשקוראים טקסט בויקיפדיה למשל, ונודדים מרפרנס לרפרנס ומגלים עוד כל מיני פנינים שקשורות לטקסט.

Noam Segal: לגבי הוידאו חשוב לציין שקטלוגים בפורמט של דיוידי כן נעשו, וזה כן תפס את האובייקטים ב-360 מעלות, עם קבצי וידאו וסאונד. אבל אייפד, כפי שעופר אמר, מאפשר את הפנינים הנלוות שבלתי אפשרי לכלול בדיוידי

ofer.lehr: ובדי.וי.די אין טאצ' (:

Yuval Saar: אתם יכולים לתת דוגמאות ספציפיות?

ofer.lehr: כל חלק הדיון, שהוא ראיון של נועם עם פרדי, מלווה ברפרנסים ויזואליים וטקסטואלים. כך שכמו שנועם ציינה קודם, כשפרדי מדבר על דני קרוון או על אמן מסויים שעולה באסוציאציה, מלווים את הדיון דימויים רלוונטיים והכל מאוד עשיר ברפרנסים ובאינפורמציה

Noam Segal: אני חושבת שהיכולות של האייפד שיכללו פחות את תיעוד העבודות, כי כל מה שנעשה ככה יכול להעשות בפורמט דיוידי, אבל מבחינת קטלוג כאובייקט זה הפך את הסיפור למשהו אחר לגמרי. מבחינת מחקר והעמקה בתערוכה, הצופה מרוויח לחוות ולחשוב על כל שבילי המחשבה והדימוי שליוו את האמן ביצירת התערוכה, שזה כמעט תמיד משהו שנחסך ממנו, מהצופה, בגלל חוסר אפשרות

ofer.lehr: את העבודה "ללא כותרת" קקטוס אפשר לראות ב-360 מעלות אינטראקטיבי. ואת עבודת הוידאו "העץ שעשה קקי" אפשר לראות במלואה בקטלוג. כמובן שאנחנו עוסקים פה בעיצוב אחרי הכל ויש משמעות קריטית לאופן שבו מובאים הדברים. כלומר, אפשר היה גם תיאורטית לייצר קטלוג פרינט ולצרף לו די.וי.די עם וידאו וסטילס אבל ברור שזאת חוייה אחרת לגמרי

Baldy Heights screensho 2

Yuval Saar: תגיד משהו על הניווט בקטלוג.

ofer.lehr: עברנו הרבה גלגולים אבל בסופו של דבר הגענו למסקנה הלא מפתיעה שהניווט צריך להיות מינימלי ככל האפשר, ולתת לתוכן להיות הממשק, כמו שאומרים. המבנה הכללי של הניווט פחות או יותר הוכתב על ידי הפלטפורמה מכיוון שבאופן דיפולטיבי בונים את האפליקציה במה שנקרא articles. המטאפורה היא מטאפורה של מגזין. בשורה התחתונה, החוויה שרצינו ליצור היא חוויה של שקיעה בתכנים עצמם, בדימויים ובטקסטים ועם as little design as possible כמו שאומר דיטר ראמס

Yuval Saar: רק עכשיו בסוף אני קולט שלא אמרתי שזה נראה מעולה ושזה ממש עושה חשק לראות את התערוכה! מה עוד? משהו חשוב להוסיף?

Noam Segal: שנשמח שתבוא לראות התערוכה 😉  ושזה חינמי ולא תופס מקום

ofer.lehr: בדיוק (:

Yuval Saar: עד מתי אמרנו שהיא פתוחה?

Noam Segal: עד ה-3.8.13

Yuval Saar: זו הבעייה… אם היית אומרת עד שבוע הבא בטוח הייתי הולך, עכשיו כשאני יודע שיש לי זמן עד תחילת אוגוסט זה מדרון חלקלק

Noam Segal: כן, זו בעיה.

ofer.lehr: מתי עוד יזדמן לך לראות פסל קינטי של זחל בולע כדור?

Yuval Saar: זה נכון… מה הדבר הבא שכל אחד ממכם עובד עליו?

Baldy Heights screensho 1

ofer.lehr: הגיליון של השבוע הבא (:

Yuval Saar: תגלה לנו מה יהיה על השער?

ofer.lehr: לא בטוח שמותר לי (: אבל יהיה מעניין.

Yuval Saar: נו בסדר. נמתין בסבלנות

Noam Segal: אני עובדת על תערוכה במוזיאון פ"ת שתעסוק במושג השחקן, ותציג תערוכה קבוצתית ופרוייקט יחיד, השתתפותי, לעינת עמיר. פתיחה באוקטובר

Yuval Saar: מה זאת אומרת השתתפותי?

Noam Segal: מבוסס על השתתפות הקהל. אין פרויקט / תערוכה בלי מבקרים משתתפים, ואין צופים ואין אובייקטים, רק מה שיקרה במהלך הביקור שלך שם

Yuval Saar: אוקטובר 2013! יש למה לחכות! ואם הגעתם עד לפה ויש לכם אייפד, הנה לינק להורדת הקטלוג.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden