כל מה שחשוב ויפה

אנחנו רוצים להחזיר את ההתרגשות מתהליך הייצור

נפתח בניסוי: לא משנה איפה אתם נמצאים, העיפו מבט מסביב, בחרו באובייקט אקראי וחישבו לרגע, האם אתם יודעים איך הוא מיוצר? איך הוא נראה רגע לפני שהוא יצא מפס הייצור של המפעל שבו הוא הורכב? מה החומרים שממנו הוא עשוי? האם אתם יודעים מה צריך לעשות כדי לייצר עפרון? פקק שעם? פחית משקה? שטר כסף?

כך נפתחה כתבה שלי שהתפרסמה היום בגלריה על התערוכה In The Making, שנפתחה בחודש ינואר במוזיאון העיצוב של לונדון (ותינעל בחודש הבא). התערוכה, שאצרו אדוארד ברבר וג׳יי אוסגרבי, עוסקת בדיוק בכך – בתהליך הייצור של אובייקטים תעשייתיים יומיומיים, רגע לפני שהם עזבו את המפעל והגיעו לחנויות ולבתים.

אף שהתערוכה נדמית במבט ראשון כמי שמיועדת בעיקר למעצבים – קהל היעד הטבעי שמתעניין בתהליכים, בחומרי גלם ובסקיצות – ברבר ואוסגרבי מספרים שהיא מיועדת קודם כל לקהל הרחב. מבחינה זו היא מתקשרת למגמה עולמית: ב-2011 הוצגה במוזיאון ויקטוריה ואלברט התערוכה The Power of Making. במרכז התערוכה (שאצר דניאל צ׳רני) עמד המרחק הגדל בין אנשים לבין מעשה המלאכה, ועל ההשפעה של אובדן הכישורים והידע הזה על העתיד, והוצגו בה 105 אובייקטים, שאת תהליך הבחירה שלהם הנחו שתי שאלות: איך עושים את זה ועד כמה אתה טוב בזה; ובמלים אחרות: טכניקה ומיומנות.

גם בארץ הוצגה תערוכה דומה. בחודש דצמבר התקיימה במסגרת שבוע העיצוב ירושלים התערוכה מוצר מדף, שאצרו דני הוכברג וסוניה אוליטסקי. בתערוכה הוצגו אוסף מוצרים של התעשייה המקומית שבחן את תהליך הפיתוח שלהם – משלב הרעיון ועד הגעתם לצרכן. האוסף כלל מגוון של מוצרים השונים זה מזה בייעודם ובתפקודם, ובין החברות המציגות היו כתר פלסטיק, קבוצת הארגז, שורש ועוד.

Mirren Rosie © Design Museum

כמעט כסא Thonet. צילום: Mirren Rosie (וגם של התמונה מתוך התערוכה שבראש הפוסט)

24 אובייקטים מוצגים בתערוכה, חפצים שתהליך הייצור שלהם הוקפא בשלבים שונים, במטרה להדגים את הדרך שבה הם מיוצרים ולאפשר לקהל הרחב להעריך את קנה המידה ואת החומר שממנו הם עשויים. בנוסף לתשעה עפרונות עץ מחוברים זה לזה לפני שהופרדו, פחית משקה ללא כיתוב ובלי מכסה, וגליון שטרות כסף לפני שהוא נחתך, מוצגים בתערוכה גם גב ורגלי עץ מכופפים של כסא Thonet, חזית של רכבת תחתית לונדונית טיפוסית, המארז של מחשב נייד מקבוק פרו של חברת אפל, יריעת לבד צהובה שנעשה בה שימוש בכדורי טניס, פריסה של חלק מנעל כדורגל של נייקי, גוש זכוכית שיהפוך לעדשות אופטיות, משטח חימר לפני שיהפוך ללבני בניה וספה של חברת B&B לפני שהכיסוי נתפר.

״המקום הראשון שאנחנו הולכים אליו כשאנחנו מקבלים עבודה חדשה זה למפעל״, סיפרו השניים בראיון לגרדיאן. ״כילדים היה לנו יותר קשר לאנשים שמייצרים דברים לעומת הילדים של היום. אם היינו צריכים מטאטא חדש היינו הולכים למי שמייצר את המטאטים, ותמיד היינו הולכים לראות איך מתקנים את האופנים שלי״.

״אנחנו רוצים להחזיר את ההתרגשות מתהליך הייצור״, מוסיף כעת ברבר. ״כולם מתעניינים בעשייה ובייצור, אנשים אוהבים לעשות דברים ולהרגיש דברים בידיים. הרעיון היה להראות איך נוצרים האובייקטים הרגילים שאנחנו משתמשים בהם מדי יום, כמו הרכבת תחתית שאנחנו נוסעים בה לעבודה או נעלי התעמלות שאנחנו משתמשים בהן כדי לשחק כדורסל. בתערוכה מוצגים אוביקטים שנוצרו במפעלים שונים ובטכניקות שונות ובכולם ניסינו להסיר את הסוד שמאחורי תהליך היצור שלהם, לעשות להם דה-מיסטיפיקציה. רוב האנשים הרי לא באמת יודעים איך מייצרים את האובייקטים האלו, ולכן אנחנו מקרינים בסוף החלל סרטים שצולמו בבתי החרושת ובפסי הייצור, ואפשר לראות איך כל הדברים האלו נוצרים״.

Torch,-photo-by-Lee-Mawdsley

הלפיד האולימפי בשלבי הייצור. צילום: Lee Mawdsley

כמעט עפרונות. צילום: György Kőrössy

כמעט עפרונות. צילום: György Kőrössy

אחת השאלות שעניינו אותי היא אם תהליך הייצור באמת מעניין אנשים? אם בעידן איקאה, זארה ו-H&M כשמשהו מתקלקל או נשבר, הרבה יותר זול לקנות משהו חדש. בתגובה ענה אוסגרבי: ״בדיוק בגלל זה אחד הדברים שאנחנו מקווים שיקרו אחרי ביקור בתערוכה, ברגע שלאנשים תהיה יותר הבנה בתהליכי יצור, כשהם יבינו מה כרוך בהכנת אוביקט, זה שהם יבינו שלחפצים שאנחנו מתמשים בהם יש ערך ושהם יעריכו אותם יותר. רצינו שאנשים יבינו שדברים לא קורים סתם. אתה לא סתם נכנס לאמזון וקונה משהו. יש המון מחשבה ועבודה מאחורי כל הדברים שהם משתמשים בכל יום, שיתייחסו אליהם יותר בכבוד״.

ברבר: ״מאחורי כל אוביקט שמוצג בתערוכה יש סיבות לכך שהוא שם. האחת, שהוא מגלה משהו מעניין על התוצר הסופי, והשניה כי הוא פשוט יפה ויש לו איכויות פיסוליות. כמעצבים אנחנו אולי מתעניניים בתהליכי יצור אבל אנחנו גם מתעניינים בייצור של דברים יפים. זה קריטריון שאולי לא היה קיים אם אוצר התערוכה היה מגיע רק מרקע טכני״.

אוסגרבי: ״עניין אותנו גם להראות אוביקטים לא גמורים, דווקא במוזיאון לעיצוב, בשני מסדרונות שחורים, מוארים בתאורה ישירה, כאילו הם פסלים או תכשיטים״.

לכתבה המלאה

בדרך להיות נעל כדור רגל. צילום: G�y�o�

בדרך להיות נעל כדור רגל. צילום: Gyorgy Ko rossy

Thonet-GmbH,-photo-Mirko-Krizanovic

כסא Thonet. צילום: Mirko Krizanovic

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden