כל מה שחשוב ויפה

אמרו לנו שלהוציא ספר ילדים על פיטבול שקול להוצאה של ספר ילדים על קריסטל מת׳...

למרות ששמעתי כבר לא מעט סיפורים על הדרך שבה מעצבים ומאיירים מקבלים פרויקטים, הסיפור של דולה יבנה – שנתקלתי בו במסגרת המפגש שלי איתה בסדרת הראיונות איור עכשיו – הוא הסיפור שהכי מייצג בעיני את כל מה שנפלא בעידן הדיגיטלי. יבנה עשתה repin בפינטרסט לתמונה שהעלה דגלאס אנתוני קופר, ואחרי כמה ימים היא קיבלה ממנו אימייל, שבוא הוא כותב שהוא רוצה לעבוד איתה. הסתבר שהוא ראה את האייקון שלה בפינטרסט, איור של כלב, ומשם הוא הגיע לתיק העבודות שלה.

כשהיא קיבלה את המייל שלו היא חשבה שזה מין מייל גנרי, אז היא התעלמה ממנו במשך שבוע, וגם כשכבר קראה אותו, היא חשבה שהוא בטח שרלטן, מין עוקץ ניגרי של מאיירים… אבל אז היא חיפשה בגוגל את השם שלו וגילתה שלקופר יש חוזה ברנדום האוס, שהוא כותב קבוע בהאפינגטון פוסט ושהוא הוציא שלושה רבי מכר בקנדה. היא מיד ענתה לו והם התחילו להתכתב. בחודש שעבר הם השיקו את קמפיין הקיקסטארטר לספר הילדים שלהם, Galunker, שבמרכזו כלב פיטבול חינני.

נפגשנו באוקטובר, אז גם פרסמתי את הראיון איתך. למה לקח כל הרבה זמן מאז ועד השקת הקמפיין?

״אכן, הרבה זמן (וזה עוד בלי להחשיב את החודשים שקדמו לראיון שלנו באוקטובר!). ההסבר נחלק לשניים: נתחיל בזה שכמעט ולא היה לי נסיון באיור לילדים ולקח לי לא מעט זמן לבחור את השפה הוויזואלית שהרגשתי שנכונה לספר. היה לי מאוד חשוב למצוא קו שמצד אחד יהיה ׳נכון׳, לתחושתי, לספר ילדים באופן כללי, ולספר הזה באופן ספציפי, ובמקביל – לא ירגיש לי כמו ויתור על הסגנון האישי שלי.

״אז המשכתי לעבוד עד שהרגשתי שמצאתי.ובכל זאת – הגורם המרכזי לתקופת ההמתנה הארוכה היא העבודה שנדרשה לתכנון קמפיין הקיקסטארטר שלנו. דאגלס אנתוני קופר (הסופר) ואני סיכמנו מראש שאני אחראית בלעדית על החלק הזה.

״בין היתר, על מנת להפיק את הקמפיין הזה, נדרשתי ללמוד את כל נושא הקיקסטארטר לעומק, כולל האספקטים הטכניים של עריכת וידאו ויצירת אנימציה. במשך חודשים, במקביל לאיור הספר, אספתי נתונים: כמה פעמים בשבוע עברתי על פרויקטים חדשים וישנים בקיקסטארטר – המצליחים ביותר והכשלונות הגדולים ביותר (מבחינת גיוס הכספים). רשמתי לי נקודות שלטעמי גרמו להצלחה/כישלון של כל פרויקט, קראתי הרבה מאמרים בנושא, כתבתי את התסריט לסרטון, מצאתי ספקים שיפיקו עבורנו את הפרסים (התיקים, החולצות וכו׳), פתחתי עמוד פייסבוק ופרופיל באינסטגרם על מנת שבזמן השקת הקמפיין כבר יהיה לנו בסיס של תומכים, ובקיצור – חייתי ונשמתי את הנושא.

״גיליתי שקמפיין קיקסטארטר דורש היערכות קפדנית ויש אין ספור החלטות לעשות, עד הפרטים הכי קטנים: תאריך אופטימלי להעלאת הקמפיין, כמה כסף לבקש, היערכות לתרחישים של הצלחה גדולה, כמו גם למצב של היענות איטית מהמצופה. בהתחשב בכל זה (ולמרות שבזמן אמת זה הרגיש לעיתים כמו נצח), אני כבר לא בטוחה שזה פרק זמן כזה שערורייתי…״.

bookmock12

איך ככלל את מסכמת את התקופה הזו?

״התקופה עצמה הייתה מעניינת, מאתגרת ודרשה ממני לשלם מחיר לא קטן: על מנת להתמסר לפרוייקט הזה ולבצע אותו בצורה אופטימלית התפטרתי ממקום העבודה שלי, נאלצתי לסרב להצעות לפרוייקטי פרילאנס ולמעשה, חייתי שנה שלמה בלי הכנסות ונכנסתי לחובות, כך שזה היה הימור כלכלי רציני מאוד מבחינתי. למזלי הגדול יש לי בן זוג תומך שעטף אותי והצחיק אותי ברגעים הקשים.

״ת׳כלס אפשר לומר שבשנה הזו כמעט ולא יצאתי מפתח הבית, במיוחד בחודשים שקדמו להשקת הקמפיין. אנשים מספרים לי שיש עולם בחוץ, אבל אני צריכה לראות כדי להאמין. ולמרות כל זאת: באף רגע לא היה לי ספק שאני עושה את הדבר הנכון ושאם יש משהו ששווה לי להקריב עבורו, זו האפשרות לעשות משהו שהוא באמת ׳של׳  ומקדם מטרה שאני מאמינה בה ובכלל – משהו שעוזר לי להגשים את עצמי מבחינה אמנותית״.

galm

מה את יכולה לספר על העבודה המשותפת עם דאגלס – גם בכלל וגם לאור העובדה שאת פה והוא שם. נפגשתם בכלל פעם פנים אל פנים?

״דאגלס, מעבר לעובדה שהוא סופר מוכשר ביותר, הוא גם איש מתוק בצורה יוצאת דופן. מעולם לא נפגשנו פנים אל פנים: הוא קנדי וחי בצפונה של מקסיקו ואני פה בתל אביב, כך שהעבודה בינינו התנהלה כולה על בסיס וירטואלי: התכתבויות על בסיס יומיומי בפייסבוק והרבה מאוד שיחות סקייפ. מהרגע הראשון הסיכום בינינו היה שאנחנו שותפים מלאים ליצירת הספר (וכן – שותפים שווים ברווחים), ולשמחתי הוא התגלה כשותף מאוד נוח. היה לי חופש מלא בכל הקשור לבחירת השפה הויזואלית ולאיור בכלל. הסיפור עצמו כתוב נפלא, לטעמי; חכם, מצחיק ושנון. הכתיבה הזכירה לי במידת מה את הכתיבה של ספרי ד"ר סוס, האהובים עלי״.

ytr

למה בחרתם בקיקסטאטר?

״אתחיל בהסבר קצרצר על מה זה קיקסטארטר לטובת מי שלא מכיר. קיקסטארטר, כמו אתרי מימון המונים אחרים, כשמם כן הם – עובדים על בסיס של גיוס כספים מההמון. כלומר – הרבה אנשים שמשקיעים כל אחד סכום קטן (יש דרגות שונות של אפשרויות השקעה) וביחד, עוזרים לפרויקט לצאת לפועל.

ככה, פחות או יותר זה עובד: אתה מעלה פרויקט יצירתי כלשהו ,לרוב לפני שהפרויקט גמור לחלוטין, מצרף סרטון שבו אתה מציג את הפרויקט ומספר גם על עצמך – מי אתה, מה הם ההישגים המקצועיים שלך עד כה – מסביר למה הפרויקט הספציפי הזה חשוב לך, מפרט למה בחרת דווקא באופציה של במימון המונים וכו׳.

״ברוב המקרים מדובר בפרויקטים שאם לא יתממשו ככה, יתכן ולא יצאו לפועל בכלל. בין אם זה בגלל שנדרש הון התחלתי לא קטן שבהרבה מקרים לא נמצא באמתחתו של היוצר, או בין אם מדובר בפרויקט נישתי עליו הוצאות לאור (או חברות התקליטים – במקרה של אלבום) לא מוכנות להמר. במיוחד היום, כשמעמדן של הנ״ל נחלש מאוד, ולכן, ע״פ מה שאני רואה, ניתנת פחות ופחות במה ליצירות שחורגות מהקונצנזוס. במידה ולא הגעת לסכום היעד לגיוס שקבעת מראש – לא תקבל אגורה (אבל אם הגעת מעל לסכום – תקבל את הסכום הכולל שנאסף).

״לטעמי, הכח האמיתי של הפלטפורמה הזו נובע מהאפשרות של אנשים להיות חלק מפרויקט שמעניין אותם. עבור השקעה (שיכולה להיות גם די סמלית) אתה הופך שותף ליצירה של משהו. בעיני, זה נפלא. ויש גם את העניין של פשוט להזמין מראש משהו – לתת אמון ביוצרים״.

galcov37_2

מה את יכולה לספר על קמפיין הקיקסטארטר עצמו – איך זה עובד, מה תכננתם, מה למדת בינתיים?

״במקרה שלנו, מלכתחילה הנחנו שהוצאה גדולה לא תעז להוציא ספר ילדים שהגיבור הראשי שלו הוא כלב פיטבול… (היו גם מי שאמרו לנו שלהוציא ספר ילדים על פיטבול שקול להוצאה של ספר ילדים על קריסטל מת׳…). למען האמת, מעולם לא העמדנו את התיאוריה הזו במבחן, כי די מההתחלה קסם לנו המודל של קיקסטארטר – שבו אתה לוקח את העניינים לידיים, וזאת למרות שדאגלס הוא סופר די מבוסס שהוציא עד היום מספר ספרים בהוצאת הגדולות ביותר באמריקה הצפונית, חלקם רבי מכר. כלומר – באופן תיאורטי, היה אמור להיות לנו פשוט יותר למצוא הוצאה לאור.

״הקצבנו לקמפיין 35 יום. ליעד  – 27,500 דולר קנדי – הגענו כבר אחרי יומיים וחצי (!). זה נפלא ומרגש, ובכל פרמטר זה נחשב להצלחה גדולה, אבל חשוב לציין שסכום היעד המקורי הוא סכום המינימום שנדרש על מנת להפיק את הספר – הדפסה, עיצוב גרפי, שליחת הספר והפרסים למשקיעים מכל העולם, כך שככל שנגייס יותר, נוכל להשקיע יותר בהפקה ובפרסום – ולקדם את הספר ואת המטרה שלנו בהיקף גדול יותר. מה שנקרא, להגשים את החלום בגדול, ככה שכל שקל חשוב.

״אני מרגישה שעדיין מוקדם לסכם מה למדתי, אחרי הכל, יש עוד מעל ל-20 יום לפרוייקט. אבל אחרי שהקמפיין יסתיים ואוכל סוף סוף לנשום או לישון כמו שצריך, אם מישהו ירצה להתייעץ לגבי הפקה של קמפיין מהסוג הזה, אז אייעץ בשמחה כמיטב יכולתי.

״וברשותכם, אנצל את השורות הבאות לקידום חסר בושה: אשמח מאוד אם כל מי שקורא את הראיון הזה יכנס אל עמוד הקיקסטארטר שלנו ויראה אם הוא מתחבר לספר שלנו. חשוב לומר שתומכי הקיקסטארטר שלנו יקבלו את המהדורה הראשונה של הספר, ויזכו לקרוא את הספר הרבה לפני כל אדם אחר בעולם, ושיש גם פרסים מגניבים. גם שיתופים של הפרויקט, אגב, ישמחו אותנו מאוד…״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

4 תגובות על הכתבה

  1. שייקה

    האיורים יפהפיים!

  2. דולה יבנה

    שוב תודה על הבמה הנהדרת, יובל. (תודה גם למגיבים/ות!)
    אני מניחה שזה עובר דרך הראיון, אבל מכיוון שקיבלתי כבר מספר שאלות בעקבותיו, אחדד:
    את הספר ניתן להזמין (אך ורק עד הראשון ביולי) דרך עמוד הקיקסטארטר שלנו,
    המגבים בקיקסטארטר (ובאמת – כל שקל חשוב!) יקבלו עותקים חתומים של הסםר – מהדורה מיוחדת- ושאר הפתעות, עפ"י סכום התרומה/השקעה. אשמח מאוד (מאוד!) לכל עזרה בשיתוף והפצה.

    דולה.

    זה הלינק, שוב, ליתר ביטחון:

    https://www.kickstarter.com/projects/590151478/galunker

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden