כל מה שחשוב ויפה
מראה התערוכה. כל הצילומים: אלעד שריג

עזרי טרזי וחיים פרנס מתאמצים להתארגן מחדש

בחודש יולי - במה שנדמה כעידן אחר בכל הקשור ל״מצב״ - נפתחה במוזיאון מגדל דוד התערוכה מחוז חפץ, שמפגישה שני מעצבים בכירים, ילידי ירושלים – עזרי טרזי וחיים פרנס. ארבעה חודשים לאחר מכן השניים מספרים כיצד משפיעה המציאות הבטחונית על הפרשנות של התערוכה, ומה היו מוסיפים לה כיום אם הם היו נדרשים ליצור בעבורה אוביקט חדש

Parnas+Tarazi_020

עזרי טרזי

בתערוכה ״מחוז חפץ״ מציג טרזי תשעה שולחנות אירוח. המשותף לכולם הוא מתאר היקף השולחן שנבנה על פי מתאר חומת העיר העתיקה בירושלים. במרבית השולחנות רגלי השולחן הם בצורת בזנ״ט מחודד בקצהו. כל שולחן מציג פירוש אחר, וראיה מזווית שונה על סוגיות חומריות, פוליטיות ותרבותיות הקשורות לעיר ירושלים. כל שולחן עשוי מחומרים ותהליך ייצור שונים, אך רצף השולחנות מציג פנורמה רחבה המייצגת את המגוון המאפיין את העיר, כפי שהיא נתפסת על ידי טרזי.

שולחן מיפוי מחדש

שולחן מיפוי מחדש

שולחן מיפוי מחדש_עזרי טרזי_צילום אלעד שריג

איזה אובייקט הכי מייצג את התערוכה לדעתך?

״שולחן ׳מיפוי מחודש׳ עשוי לוח בטון שטוח החתוך במתאר העיר העתיקה, ועליו מוקרנת מפת הרחובות הפנימיים של העיר המחולקת למקטעים קטנים. העברת היד מעל השולחן במרחק של כ-5 ס״מ מפרקת את מרקם העיר ופורעת אותו לחלוטין. מיד לאחר פעולת ׳ההרס האורבני׳ מקטעי העיר מתאמצים להתארגן מחדש.

״הרעיון שעומד מאחורי השולחן מדגיש את הרגישות הגבוהה של העיר לכל אחד מהמבקרים שמגיעים אליה ומנסים להפר את האיזון העדין הקיים בה בין תושביה ואורחיה. ההקרנה נשלטת על ידי חיישן תלת ממדי המזהה את תנועות הידיים ומתרגם אותן לתוכנת מחשב השולטת בתמונה״.

  1. איזה תגובות מפתיעות קיבלת על התערוכה מאז שהיא נפתחה?

״התגובה הכי מפתיעה היתה הגעתה של גב׳ נחמה רבלין, אשת נשיא המדינה, שהייתה הראשונה להגיע לשיח הגלריה שקיימנו במקום, וההתעניינות העצומה שלה בעיצוב בכלל ובפרטי התערוכה בפרט״.

שולחן חלוקת העיר

שולחן חלוקת העיר

שולחן מקאם מקום

שולחן מקאם מקום

האם ואיך משפיע מה שנקרא ״המצב״ בירושלים ובארץ על הפרשנות ועל הקריאה של התערוכה?

״׳התקוממות הסכינים׳ מתרחשת בראש ובראשונה כתגובה לסכסוך המתחדש על הר הבית בין המוסלמים ליהודים, וירושלים עומדת כאן במרכז הסכסוך כאובייקט דתי. במידה רבה התערוכה זאת ניבאה את הדברים, ואף במידה מסויימת התריעה עליהם. שולחן ׳חלוקת ירושלים׳, ושולחן ׳מקאם מקום׳ מדברים ישירות על הסכסוך הדתי הזה, ומציעים דרך אחרת להתבונן על המציאות. כך שהתערוכה היתה רלוונטית ואקטואלית גם בזמן פתיחתה, אך האירועים של ׳התקוממות הסכינים׳ שחלקם מתרחש בשולי העיר העתיקה ובתוכה, רק מדגישים את חשיבותה ועוצמת האמירה בתערוכה״.

אם היה מוטל עליך היום לעצב לתערוכה אובייקט חדש, מה היית מעצב ולמה?

״הייתי בונה שולחן במתאר העיר העתיקה שהוא גוף תאורה מפיץ אור לבן בוהק וחלבי מתוכו, ובכל פעם שאדם מתקרב אליו למרחק של פאדום (מידה ימית של 180 ס״מ) השולחן כבה באיטיות. רק כשהאדם מתרחק מעבר למרחק הזה השולחן נדלק״.

חיים פרנס

חיים פרנס

חיים פרנס

בתערוכה מציג פרנס ״הרכבות״ של חפצים עתיקים/ישנים עם חדשים ובנוסף הוא מקיים רובד של חיבורים בין סמלים, וחפצים סמליים, מתוך התרבות החומרית המקומית/ ישראלית עם עולם המושגים הפרטי שלו. בנוסף הוא נותן ביטוי לדרך המחשבה שלו התופשת חפצים כספרי לימוד ומנסה לחבר באמצעות העשייה שלו נוסטלגיה עם עתידנות. ״היכולת להגות ולייצר חפצים בדיוניים הניתנים לפיענוח על ידי מי שחי כאן בצורה שונה לחלוטין ממי שחי במקום / תרבות אחרת חשובה לי בפענוח הגנטיקה של החפץ הישראלי״, הוא אומר.

פנקס פרנס 2

פנקס פרנס 2

איזה אובייקט הכי מייצג את התערוכה לדעתך?

״בתערוכה מוצג ספרון קודש כרוך עור שדפיו עשויים חומר עוצר כדורים, שנלקח מאפוד מגן. הטקסט שהוא מכיל אינו כתוב אלא עשוי תקווה״.

  1. איזה תגובות מפתיעות קיבלת על התערוכה מאז שהיא נפתחה?

״הפתיעה אותי כמות גדולה מאד של תגובות שכללו הבנה של העבודות בממד הרגשי, משום שסברתי שרוב העבודות לא יובנו ממש״.

האם ואיך משפיע מה שנקרא ״המצב״ בירושלים ובארץ על הפרשנות ועל הקריאה של התערוכה?

״׳ישנו ניתוק פיזי ותרבותי בין סצינת הגלריות והמוזאונים התל-אביבית, והמצב הביטחוני שהחמיר לא ממש שינה את העובדה ששוחרי עיצוב רבים מהמרכז נשארו קרוב לעצמם״.

גבעות טמבל

גבעות טמבל

אם היה מוטל עליך היום לעצב לתערוכה אובייקט חדש, מה היית מעצב ולמה?

״העבודה ׳גבעות טמבל׳ שאני מציג עכשיו בגלריית ויטרינה בחולון, בתערוכה העוסקת בזיכרון יצחק רבין, היא פרי שצמח מתוך גוף העבודה – למעשה אובייקט חדש טרי ומאובק״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden