כל מה שחשוב ויפה
פסטיבל האיור החל ב־26.11.2020
אפרת איל. צילום: מ״ל

Digging Digging ו״צבעים״ בבית בנימיני

פורטפוליו Promotion: התערוכה Digging Digging, שהוצגה לראשונה בברלין ושבוחנת את נושא החפירה מנקודות מבט שונות, והתערוכה ״צבעים״ בהשתתפות יהודה קורן ומיכל קורן, יפתחו ביום חמישי 3.5 בבית בנימיני. בוקר של הרצאות בהשתתפות אורחים ואמנים המשתתפים בתערוכה Digging Digging יתקיים בשישי 4.5

התערוכה ״Digging Digging״ מציפה את הדיון על התמורות והעיוותים בנוף ועל שינויים עירוניים וטבעיים הנובעים מכריית מחצבים והשימוש שנעשה בהם. כריית חומרי גלם והשלכותיה הכלכליות והסביבתיות משפיעה על החברה ומעצבת את פניהם של אזורים שלמים בעולם ומהווה סוגיה מקומית וגלובלית כאחת.

נקודת המוצא הקונספטואלית של התערוכה – שהוצגה לראשונה בגלריה Galerie am Körnerpark בברלין במאי 2016 – הייתה מיקומה של הגלריה בפארק ששימש במאה ה־19 כמכרה חצץ. הפארק שבו ממוקמת הגלריה נמוך בהרבה מסביבתו העירונית, כיוון ששם הוקם המכרה על ידי תיאודור קרנר, יצרן חומרי גלם לבנייה שהתעשר בזכות אותם חומרים, ששימשו לבניית רבעי העיר התחתית של ברלין.

Hendrik Lietman. צילום: מ״ל

שלומית באומן. צילום: אילן עמיחי

התערוכה בוחנת את נושא החפירה מנקודות מבט שונות, כולל גישות של תיעוד וחקירה וגישות נרטיביות, בנוסף לגישות השואבות השראתן מהרושם החזותי של השינויים במרחב ובנוף העירוני. המרחב והמבנה הצורני של החפירות במכרות שונים מהווה הזדמנות לחקירה אמנותית, וכך גם חומריות המחצבים והרכבם. ה״חפירה״ הזו (המעשית והמטאפורית כאחד) בשכבות השונות של הנושא – מייצרת הקשרים חדשים ואסוציאציות מקוריות.

הזמנת התערוכה לישראל מהווה חלק מפעילותו של בית בנימיני לקדם דיון בשימוש במשאבי טבע בהקשר מקומי. הגלריה של בית בנימיני עוסקת בהקשר הרחב של חומר, מינרלים וחומרים אחרים, ובכוונתה לתת פרשנויות חדשות למושג ״חפירה״. לפיכך, הוזמנו ארבעה אמניות ישראליות להשתתף בגרסה המקומית של התערוכה בנוסף לאומנים האורחים מגרמניה.

משתתפים: אפרת איל, רלי דה פריס, סיגלית לנדאו, שלומית באומן, עדיטל אלה & סטודיו קריאטרה
ANNA LENA GRAU, HENDRIK LIETMANN, INKEN REINERT, INGEBORG LOCKEMANN, OLIVER VAN DEN BERG, ROSWITHA VON DEN DRIESCH & JENS-UWE DYFFORT, SVEN KALDEN

נעילה: 23.6

רלי דה פריס. צילום: ליאת אלבלינג

בוקר של הרצאות בהשתתפות אורחים ואמנים המשתתפים בתערוכה (הכניסה חופשית – הרשמה מראש):
TERRA DEFORMATION | HUMAN – NATURE – שישי 4.5

10:30 דברי פתיחה
שלומית באומן / אמנית, אוצרת ראשית של גלריה בית בנימיני ומרצה בכירה במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון

10:45 Digging at Körnerpark – סוון קלדן (Sven Kalden), גרמניה, אמן ואוצר התערוכה
הקשר בין מיקום הגלריה בגרמניה לתמת התערוכה, וסקירה של מספר עבודות המוצגות בתערוכה, תוך שימת דגש על היבטים של התנגשות בין מעשה ידי אדם לבין טבע ומשאביו.

11:15 ישראל בעידן האנתרופוקן – צפריר רינת, כתב סביבה של עיתון הארץ
האנתרופקן הוא כינוי שניתן על ידי מדענים לעידן הנוכחי ומשמעותו תקופה גיאולוגית חדשה המתאפיינת בשינויים מרחיקי הלכת שחולל האדם על פני כדור הארץ. ההרצאה תתייחס לכמה שינויים כאלו שחולל האדם בישראל ובהם שינוי דרמטי בהיקפם של מקורות המים ובמצבם (ים המלח ואגם החולה), ושינויים בהרכב ומבנה הקרקע כתוצאה מבינוי, כרייה, חציבה וזיהום של פסולת ושפכים.

12:00 Cut and Fill – רלי דה־פריס, אמנית ואדריכלית גנים
מושגי ההנדסה האזרחית הקשורים בחפירה ובמילוי (Cut and Fill) עומדים בבסיס פרויקט ארוך טווח שבו עוסקת רלי דה־פריס – ״מזרח לים התיכון״ – חתך רוחב גיאולוגי בלב ארץ ישראל / פלסטין / עבר הירדן. במהלך ההרצאה תדבר האמנית על הפרויקט ועל האופן שבו היא עובדת וחושבת על תהליכי בניה והרס במרחב המקומי.

12:30 חפירות אידיאולוגיות – עדיטל אלה, מעצבת, מייסדת ומנהלת חברת קריאטרה ומרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי, מכון טכנולוגי חולון
בהרצאתה תשתף אלה בתהליך הקמת חברת קריאטרה ובתהליך הפיתוח של הטכנולוגיה המעגלית הייחודית של החברה. ההרצאה תעסוק בתהליך בו פותחה טכנולוגיית אדמה חדשנית המאפשרת ייצור תעשייתי של מוצרים קונסטרוקטיביים מרוכבים מאדמה וסיבים מן הצומח, ובפוטנציאל של יישום עודפי חפירה במחצבות בטון ואספלט כבסיס לטכנולוגיה סביבתית.

מיכל קורן ויהודה קורן. צילום: ניר אליאס

בגלריה הקטנה תוצג התערוכה צבעים (COLORS), בהשתתפות יהודה קורן ומיכל קורן (אוצרת: עינב ברנס אליאסב). התערוכה היא השנייה בסדרת התערוכות העוסקות בקשר בין דורי המתקיים באופנים שונים בין יוצרים.

יהודה ומיכל, אבא ובת, יוצרים יחד בשנים האחרונות וידועים בהתמחותם הטכנולוגית בעולם הקרמי וביכולת לפתח מנעד רחב של גלזורות ,אנגובים ומרקמים ייחודים. יהודה החל את לימודיו בצ׳ילה בהנדסה קרמית ואחרי כן המשיך ללימודי אמנות. בשנת 1960 החל את דרכו במפעל ״לפיד״ בתל אביב ובמקביל החל ללמד בבית ספר ״ויצו״. מאוחר יותר פתח את ״קרמיקה קורן״ מפעל לייצור ומכירה והחל את הוראת הטכנולוגיה בבצלאל שם לימד מעל ארבעה עשורים. גם היום ממשיך יהודה ללוות תלמידים ויוצרים רבים.

מיכל נחשפה כבר בילדותה לעולם הקרמי, ובשנת 2003 התקבלה ללימודי הקרמיקה בבצלאל. עם סיום הלימודים פתחה סטודיו בתל אביב ושמה משקל רב על ללמד ולהנגיש את העולם הטכנולוגי לתלמידים המגיעים אליה ללימודי קרמיקה. לאורך השנים בכל מוצאי שבת נפגשים יהודה ומיכל בסטודיו בתל אביב ומדברים על צבע. בוחנים גלזורות, אנגובים, מרקמים, שכבות, שוקלים,רוקחים, מפתחים ומתעדים עוד ועוד טסטים חדשים.

בעולם הקרמי הטכנולוגיה מלווה את תהליך היצירה ומהווה חלק מהותי ובלתי נפרד ממהלכי החשיבה והפיתוח הרעיוני והצורני אצל יוצרים רבים. התערוכה מבקשת להציג באופן מעט אחר את העולם הטכנולוגי הקרמי, לא רק כמעבדה וכמלאי שרשראות טסטים קטנטנים או ארגזי לוחיות צבעוניות ״ממשפחות״ צבע, אלא כאוביקטים של ממש המחברים צורה וצבע יחד ובוחנים אפקטים של גלזורה, חיבורים ושילובים, ואופן הנחתם על האובייקט. הקשר בין יהודה למיכל מאגד בתוכו לא רק קשר בין אבא לבת, סיפורי חיים, חוויות ילדות אלא גם קשר מקצועי המעביר ידע עצום להמשך הדורות הבאים.

נעילה: 23.6

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden