כל מה שחשוב ויפה
אולם התצוגה החדש של פיטרו. צילומים: עמית גירון

מפגש האולמות והעולמות של פיטרו

מתחם העיצוב החדש שהשיקה בחולון בחודש שעבר חברת פיטרו, מגלם יותר מכל את השינויים שהתחוללו בסביבות העבודה: את פריצת הגבולות המסורתיים שאפיינו אותן ואת תפיסתן היום כמרחבים רב־תכליתיים, משתנים ודינמיים

הדרך אל אולם התצוגה החדש של חברת פיטרו עוברת באזור התעשייה של חולון, אבל כשנכנסים אליו משתנה הנוף האפור והמאובק של החוץ באחת, ומתחלף בתחושת ניתוק שמזמן החלל המרשים, שחזותו מוזיאלית משהו. האולם, המכיל בשטחו גם את משרדי החברה, הינו חלקו הארי של מתחם הנחלק לשלושה חללים/אולמות שונים בתכלית זה מזה. כל אחד מהם מוקדש לתוכן/נושא אחר, וביחד הם מצטרפים למכלול המייצג את התפיסות העכשוויות בזירת העבודה ובזירות שיתופיות לסוגיהן, ולא פחות מכך את סיפורה של החברה הוותיקה.

פיטרו הוקמה בשנת 1962, על ידי משה פיטרו, רפד ונגר אומן, שאליו הצטרפו מאוחר יותר גם ביתו וחתנו, אורה ושלום בלכמן. כחברה שוחרת עיצוב, שתדיר עסקה בחיפוש אחר אפיקי יצירה חדשים, החלה בשנות ה־70 להתמחות בכבישת עץ צורנית, ומאז שנות ה־2000 הרחיבה את פעילותה גם לייבוא מערכות ופריטי ריהוט משרדיים מבית מיטב המותגים הבין־לאומיים. היום, עם לידתם של מודלים חדשניים ודפוסי התנהלות חדשים בשדה עיסוקה, השכילה פיטרו לחבור לרוח התקופה ולהביאה לידי ביטוי במתחם החדש.

משימת תכנונו ועיצובו של המתחם החדש הופקדה בידי האדריכל פיצו קדם, בעליו של משרד ״קדם אדריכלים״ והאדריכליות סיגל ברנוביץ ואירנה גולדברג, בעלות משרד ״ברנוביץ־גולדברג״, שביצעו את התהליך במשותף. האדריכלית האחראית על הפרויקט הייתה עדי פקט ממשרד ברנוביץ־גולדברג, על עיצוב התאורה הייתה אמונה אורלי אברון אלקבס, ועל מלאכת הסטיילינג המעצב ירון שמואלי.

חלל ה־office

חלל ה־social

שלושת האולמות/חללים משלבים את רובדי המסורת היצרנית של החברה עם חדשנות של ״כאן ועכשיו״ והם נחלקים ל־OFFICE, שמציג פתרונות מתקדמים למשרדים וסביבות עבודה, ומכיל בשטחו גם את משרדי החברה; SOCIAL, שמציג מערכות ופריטים מעוצבים לאזורי עבודה משותפים ולאזורי בילוי ואירוח; ו־ATELIER, בית המלאכה של פיטרו, שמתמחה בכבישת עץ צורנית ומאפשר ייצור מותאם ייעודית.

האתגר שניצב בפני האדריכלים בתכנון אולם ה־OFFICE היה, לדבריהם, כפול: לנתק אותו מסביבתו התעשייתית והלא אטרקטיבית בעליל, וליצור חווית חלל עם נוכחות אדריכלית מובהקת, שבה בעת מספקת רקע הולם וראוי למוצרים המוצגים. שילוב האדריכלות והעיצוב משקף קשר ראוי ומתבקש בין שתי המהויות ומעמיק את החוויה הנחשפת באולם – עוצמה ארכיטקטונית, שכמו בהפוך על הפוך נרקמת כ״שקט בעיניים״ התומך בתצוגה.

מאחר ומשרדי החברה משתלבים אף הם באולם, הם מוקמו במפלס גלריה ובמפלס הכניסה באופן שמפריד אותם מהשטח הציבורי שיועד לתצוגה. מארג החלל נשען על חומריות אחידה וצבעוניות מונוכרומטית – משטחי מיקרו־טופינג אפורים בצורות שונות ובזוויות משתנות, שמשמשים בריצוף, בתקרה ובקירות, ואגב כך מטשטשים את הגבולות ביניהם. הצורניות המשתנה של המשטחים מייצרת עניין ומגויסת לטובת חלוקת אזורים במרחב האוורירי למראה, ובכלל זה גם לשילוב סקיילייט מלאכותי שמפיץ אור המלווה את כלל החלל ממעל, מהכניסה ועד עומקו.

עבודה, בילוי ואירוח

במרכז החלל משתלבת מחיצה מפוסלת המייצרת הפרדה בין אזור המשרדים ושטח התצוגה, ובמקביל קושרת בינו לבין קומת הגלריה כשהיא משמשת כבסיס שנושא את גרם המדרגות הקונזולי שמוביל אליה. בעיצובה האוורירי, שמושתת על פרופילי פלדה דקים, היא מעניקה מבט־על ממפלס הגלריה אל החלל המשתרע תחתיו, ובמפלס הכניסה היא מאפשרת לקיים קשרי עין עם אזור המשרדים.

לצד פריטי ריהוט המובחרים שמוצגים באולם, משתלבות בחלל מחוות ראויות לנגרות האומן ומומחיותה של פיטרו בכבישת עץ צורנית: דלפק קבלה מעוצב כאלמנט פיסולי המשמר את תצורת היריעות ואת מופעו הגולמי של החומר; וספריה/מחיצה שעיצובה משלב כבלי פלדת אל חלד דקיקים ומדפי עץ שכמו מרחפים ביניהם. המדפים נוצרו בתהליך של כבישה צורנית, כשלצורך ייצורם נבנו תבניות חדשות והרכבת הספרייה עצמה, כמו גם הרכבת דלפק הקבלה, בוצעו ״מעשה בית״ בידיו המיומנות של הבעלים, שלום בלכמן.

אולם ה־SOCIAL הוא מעין ״לוח השראות״, המציג רעיונות וקונספטים שונים לעיצוב חללי עבודה שיתופיים, שרווחים היום במנעד גרסאות מושקעות, ולצד אזורי העבודה ״הרשמיים״ כוללים פונקציות מגוונות נוספות – אזורי בילוי ופנאי, פינות ישיבה ואירוח ועוד. כמו באולם ה־OFFICE גם בחלל זה אפשר להתרשם מהיכולות היצרניות של פיטרו כפי שהן באות לידי ביטוי באלמנטים שונים, דוגמת יחידות קיר ומידוף שעיצובם מבוסס על כבישת עץ; וממגוון רחב של פריטי ריהוט ופריטים משלימים בשלל עיצובים. חלוקת החלל לאזורים מובחנים מיטיבה להמחיש אפשרויות עיצוב ושילובים שונים של סגנונות, צבעים וחומרים, והמנעד העשיר מציע מענה מגוון לדינמיות ולצרכים המשתנים שעולים מסביבות עכשוויות של עבודה, בילוי ואירוח.

מטבע הדברים חלל ה־ATALIER, בית המלאכה/נגריית האומן של פיטרו, נעדר את הממד הארכיטקטוני של אולם ה־OFFICE או את המראה המסוגנן של אולם ה־SOCIAL. את אלה מחליפות מכונות הכבישה ויריעות עץ, שמגלמות ומדגישות את הפעילות היצרנית של החברה, ואת נקודת ההתחלה של הדרך שהובילה למה שנפרש עכשיו כמפגש ״אולמות/ עולמות״ מושכל ונכון לרוח הזמן.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden