כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

פרויקט 90 מעלות. צילומים: דור קדמי

שבוע העיצוב ירושלים 2019 // היום השני

Club All, המועדון הכי לוהט בשנגחאי, נפתח בבית הנסן בשבוע העיצוב ירושלים; פרויקט 90 מעלות עוטף את בית הנסן במדרגות ובשטיח ורוד, ושלושה גנים נסתרים ממתינים לגילוי

פורטפוליו בשיתוף שבוע העיצוב ירושלים


אתמול

שבוע העיצוב ירושלים נפתח אתמול (חמישי) בערב במסיבת גן סוערת עם אלפי מבקרים שהציפו את בית הנסן והגנים סביבו, ובמופע הפתעה מסעיר של להקת ימן בלוז. לצד המופע המרכזי התקיימו אירועי מופעים אלטרנטיביים ברחבי הבית. אחד מאלה הוא התערוכה/המועדון CLUB ALL, שהתור בכניסה אליו העיד על אופיו – כמו בכל מועדון אורבני שמכבד את עצמו.

סין הקומוניסטית אימצה והפנימה את אידיאולוגיית הקפיטליזם המערבי ״גדול יותר, מהיר יותר, טוב יותר״ והביאה אותם לקיצוניות והפרזה שאינה יודעת שובע. בארבעת העשורים האחרונים סין הצליחה להתאושש מבידול תרבותי ועוני מרוד, ולהפוך לאומה חדורת אמביציה ובעלת אנרגיה היפראקטיבית, המעצבת מציאות פוטוריסטית.

ימן בלוז בהופעה בערב הפתיחה, שבוע העיצוב ירושלים 2019

CLUB ALL

 

הדס צוקר התאהבה בשנחאי וחייתה בעיר חמש שנים, שבהן צפתה בהשתאות ואף מצאה את דרכה שלה בתרבות ובתרבות־הנגד העכשווית. קלאב ALL, שיבוש שמו של מועדון אמיתי בשנחאי, נמצא בליבה של הסאב־קלצ׳ר במדינה בה תרבות וביטוי אישי הם מושגים מתעתעים. צוקר מגדירה את התופעה ״היפר־מציאות ומקסימליזם, בחברה שהצעירים שבה גדלו במשטר מאוד הדוק וכעת מוצאים חופש קפיטליסטי מאוד פרוע – ומנסים להגדיר את קולם שלהם. כמו לעבור מאפס להכול ברגע אחד״.

•  רוצים לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>  

היא מעבירה את החוויה הגדושה והמוטרפת של המועדון הסיני למספר חללים סמוכים בחצר בית הנסן, בתערוכה חיה, שכמו מציעה לשגר את המבקר אל העתיד המתהווה בסין העכשווית. עבודות אמנות של מספר אמנים סינים ופרויקטים שפיתחה צוקר עצמה, מעורבים בסשנים של מוזיקה חיה עם DJ; ביקורים במועדון באמצעות מציאות מדומה, תאורה,  וידאו ארט וכרזות גרפיות פסיכדליות, מייצגו מעין קידמה משובשת, כפי שהיא מתבטאת בסין העכשווית: שפע צרכני, אורבניזם מואץ, ופיתוחים טכנולוגיים. סממנים של ניתוק ועומס דיסטופי (ומרתק) של גירויים.

במסגרת CLUB ALL יתקיימו אירועים מיוחדים במהלך השבוע. לפרטים ומידע שווה לעקוב אחר אתר שבוע העיצוב.

לקריאה נוספת
  • שבוע העיצוב ירושלים 2019 // היום הראשון - מגזין פורטפוליו
    שבוע העיצוב ירושלים 2019 // התכנית המלאה

  • שבוע העיצוב ירושלים 2019 // היום הראשון - מגזין פורטפוליו
    שבוע העיצוב ירושלים // לא מנקודת מבט מערבית


הפרטים המלאים באתר שבוע העיצוב ירושלים

היום

כיצד משנים את פניו של בית הנסן, ו״מנחיתים״ עליו את שבוע העיצוב – לא רק מבחינת תוכן, אלא גם פיזית? 90 מעלות – פרויקט שאפתני של HQ אדריכלים – עוטף את המבנה ההיסטורי של בית הנסן בגרם מדרגות זמני, המטפס מהמסד עד הטפחות, ממפלס הגן ועד מעל לגג, עטוף בשטיח ורוד ומפתה, חובק את הבניין ומזמין את הבאים לטפס. גרם המדרגות נישא על פיגומים ומעביר את המבקרים במסלול היקפי שמסובב את הבניין, מגיע לשיאו בגובה עם תצפית מרגשת על ירושלים לכל עבריה, ומשם בירידה לתוך חלל הקומה העליונה של המבנה.

בעוד שבית הנסן העתיק מאורגן כמערך תנועה סבוך בין החללים, המדרגות המרחפות סביב ועולות מעלה מעניקות לו מעטפת קלילה למראה ותחושת טיפוס על פני מתקן בלונה פארק. מערך הפיגומים האלכסוני מטפס על הבניין ממערב למזרח, ממפלס הקרקע ועד מעל לגג. כיוון הטיפוס מציע זווית התבוננות חדשה על המבנה – בניגוד לכיוון הכניסה הצפוני. כאשר הוא חודר לתוך החצר הפנימית הוא מייצר חללים חדשים, מגדיר רצף תנועה חדש.

משכימי הקום (או המאחרים ללכת לישון) שיטפסו על החזית מתחילתה ועד סופה, ממערב אל המזרח, יזכו לקרן שמש של אור הזריחה הראשון על ירושלים.

עבודות אוריגמי של שלי פרימן בשילוב כלים בתערוכת עיצוב מטייוואן

מחר

האוצר הראשי של שבוע העיצוב ירושלים, טל ארז, ממליץ להקדיש בשבת תשומת לב לשלושה גנים נסתרים שנפרשו ברחבי בית הנסן, המזמינים רגעים של התבוננות פנימית. המעצבים עידן סידי וגל שריר פורסים בגן בית הנסן גן נוסף במיצב ״גנים פרטיים קטנים״. 12 עמודים לבנים, שלא מסגירים במאום את תוכנם, מתפקדים כל אחד כגן פרטי קטן, האוצר בתוכו סיפור של פרח ארץ ישראלי. לכל גן כזה שער כניסה, דרכו יכול רק אדם אחד להציץ.

בחדר אינטימי בקומה השניה של הבניין המיצב ״צומח/דומם״ של המעצבת שלי פרימן מזמין את המבקרים, שניים בכל פעם, לנתק עצמם מן הקצב התזזיתי של חיי השגרה המערביים, המכוונים תמיד אל עבר מטרות עתידיות, ולהשתקע בהתבוננות בפרטי הפרטים. פרימן יוצרת פרחי אוריגמי שהיא מחברת לענפי צמחים אמיתיים, אותם היא אוספת בשיטוט בטבע ובעיר.

קבוצת ורבורג, בפרוייקט ״Siri zen master״, תוהים על התרגום של תרבות הזן־בודהיזם המזרחית, והטמעתה בעולם הטכנולוגי והצרכני המערבי. המתח בין השניים ונסיונות ההתקרבות זוכים למענה אירוני ב״גן הזן״ הטכנולוגי שהם יוצרים. שם נפגשים המבקרים עם ״סירי״, גיבורת־העל של העידן הטכנולוגי, שהפעם מנסה לענות על שאלות קיומיות ולתת עצות ברוח הזן לשאלות המבקרים. התוצאה מזכירה באופן משעשע חוכמת זן בנוסח עוגיות מזל.

קליעת שטיח פרחים בבוטיק שווארמה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden