כל מה שחשוב ויפה
הדס רוזנברג ניר, רב כנפי. צילום: אוהד מטלון

הדס רוזנברג־ניר ובוגרי מלגת סטודיו ראשון בתערוכות חדשות בבית בנימני

פורטפוליו Promotion: הדס רוזנברג־ניר תציג בבית בנימיני תערוכה המסכמת שלושה עשורים מיצירתה, ספר אמנית וסדרת עבודות חדשות שמתייחסות לכוונות מטוסי תקיפה ישנים; בוגרי מלגת סטודיו ראשון מסכמים שנה של יצירה בתערוכת סיום

Fix 'n' Gyro, תערוכת יחיד להדס רוזנברג־ניר, תציג החל מיום חמישי (19.9) עבודות חדשות וישנות של האמנית. התערוכה תסכם שלושה עשורים של אחת מאמניות הקרמיקה הבולטות בישראל, ובערב הפתיחה יושק גם ספר אמן על יצירתה. לרוזנברג־ניר שפה אישית מזוהה והיקף עבודה רחב, ואלו הקנו לה הכרה והערכה רבה בשדות האמנות והקרמיקה. ביצירתה נוכח המתח המובנה בין שיח האמנות לבין השפה הקרמית; המפגש בין שני שדות אלו יוצרים התנגשות מבורכת המתיכה בו זמנית מושגים כמו טכנולוגיה ואינטואיציה, תכנון וחוסר שליטה, מסורת ועכשוויות, רוח וחומר – לכדי אמירה מורכבת, פואטית ופוליטית.

שם התערוכה נובע משיבוש שם הכוונות שהותקנו במטוסי תקיפה ישנים, להם כוונת אחת ״טיפשה״ (Fix), כלומר קבועה, וכוונת שנייה ״חכמה״ (Gyro) כלומר מתקנת את הסטייה של הכוונת הראשונה בהתחשב בתנועה, בזמן, במהירות ובמיקום המטוס במרחב. רוזנברג־ניר יוצרת מתוך כמיהה למעין סט כוונות אישי, כזה שיכול לתקן טעות, לתת פרספקטיבה ולהוות משענת טכנולוגית – אשליה של מכשיר מדעי היוצר סדר בעולם ומאפשר לחמוק מסחרחורת, מטעות בניווט, מבלבול באוריינטציה, מנפילה או התרסקות.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

העבודות החדשות בתערוכה, פורמטים עגולים ותלת־מימדיים, ספק משטח עבודה לאובניים וספק קריאת תיגר על משטח הציור הריבועי המקובל, מתכתבות עם תולדות הקרמיקה ותולדות האמנות בעת ובעונה אחת. הפורמט העגול מזכיר חור הצצה, או חור הזעיר דרכו נכנס האור בקמרה אובסקורה והופך את המציאות על ראשה, עדשת המצלמה הלוכדת מציאות בדימוי, או טלסקופ המקרב אותנו לנופים רחוקים. אוצרת: שלומית באומן. שיח גלריה יתקיים בתערוכה ביום שישי, 27.9, בשעה 11:30. נעילה: 2.11.

הדס רוזנברג ניר, Fix 'n 'Gyro. צילום: רם ברכה

הדס רוזנברג ניר, פנתר כחול. צילום: רון עמיר

הדס רוזנברג ניר. צילום: רם ברכה

תחנה בזמן 2019 – בוגרי מלגת סטודיו ראשון

בגלריה הקטנה תפתח בחמישי תערוכת תחנה בזמן, שתציג מעבודתיהם של בוגרי מלגת סטודיו ראשון לשנה זו: אלון יונג, אתי פרץ ודורון נעמה גלפר. את התערוכה אוצרת רוית לצר, והיא תוצג עד 16.10.

מלגת סטודיו ראשון מזמנת לזוכים בה הרפתקה אנושית וחומרית כאחד. שנת המלגה מאפשרת התמקצעות והתמחות בתחומים שונים: קדרות, בניית יד, פיסול פיגורטיבי, מחקר טכנולוגי, ניהול סטודיו ועוד. המפגש עם מרצות ומרצי בית הספר ועם אמני תכנית שהות אמן בבית בנימיני מזמן התבוננות ולמידה מעמיקה של אופני לימוד שונים ומגוונים ובחינה של מהלכי חשיבה ויצירה של אמניות ואמנים פעילים בתחום. במשך שנת המלגה לצד העבודה והלמידה בבית הספר ממשיכים המלגאים להתפתח וליצור גוף עבודות שעבור חלקם הוא המשך ישיר של תקופת הלימודים ועבור אחרים גוף עבודות חדש.

אלון יונג, בוגר המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, רואה באדם בעל חיים שהינו חלק מהמערכת האקולוגית. אלון יציג בתערוכה זוג פסלים וסדרת מיכלים, דרכם הוא בוחן שאלות הנוגעות למערכת היחסים בין האדם לבין הסביבה בה הוא חי; מהתקופה בה היה חלק מן הטבע ועד ימינו אנו, בהם הוא תופש את עצמו כנפרד מהטבע וכשולט בו.

אתי פרץ, גם היא בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, בחרה להתמקד בעבודת הגלגל ליצירת שתי סדרות אובייקטים שונות. הראשונה עוסקת בפירוק והרכבה של כלים שימושיים שונים הנבנים בדיוק רב לכדי אובייקט אחד המסמן בהיותו מורכב את הפוטנציאל החבוי בין חרכיו. הסדרה השנייה  עוסקת בנפחים שלמים ומושלמים, רכים ועגלגלים אשר בנויים כגוף אחד המורכב לכאורה מכמה גופים המפוענחים על ידי עיני המתבונן.

דורון נעמה גלפר, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, מתייחסת לגוף האישה וקימוריו בסדרת אובייקטים הנקראת קימורים, ומלווה במחקר טכנולוגי וצבעוני שיצרה בהשראת הריבוי והגיוון האנושי. בסדרה נוספת תציג דורון פסלוני נשים, פרשנות אישית אינטימית שלה לקמעות, פסלוני אלילים וצלמיות פריון. מיניותן של הצלמיות מוקצנת ומלאה הומור, יכולת ההכלה שלהן, פשטות הנגיעה והחן הופך אותן לחפצים יקרי ערך.

אתי פרץ. צילום דקלה מוסקוביץ

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden