כל מה שחשוב ויפה

עומר פולק: מראה שחורה וקשת בענן

עומר פולק מציג יער מזוייף בדנמרק ואומר ש״הגיע הזמן שתהיה התעוררות לגבי מערכת היחסים המורכבת שאנחנו מנהלים בשלישיה עם הטבע והטכנולוגיה״

Yuval:

בוקר טוב עומר, מה קורה? איפה אני תופס אותך?‎

Omer:

בוקר טוב יובל, אני בסטודיו שלי, בקרויצברג ברלין‎

Yuval:

כמה זמן אתה כבר בברלין? תעשה לי רגע תקציר הפרקים הקודמים‎

Omer:

האמת שלא ממש דיברנו כבר די הרבה זמן… עזבתי את הארץ לפני שנתיים וחצי כמעט. ‎בהתחלה לשוויץ, שם עשיתי תואר שני ב־ECAL ומשם לברלין. סך הכל אני בברלין שנה וקצת ‎

Yuval:

למה ecal ולמה ברלין?‎

Omer:

חיפשתי תוכנית לתואר שני שתתן לי ההצה נוספת לתעשייה, ומצאתי את התכנית של ECAL שעוסקת בקראפט וב־LUXURY DESIGN, תכנית ששמה דגש על המלאכה ועושה הרבה שיתופי פעולה עם חברות מסחריות כמו הרמס לדוגמה. ברלין הייתה פתרון נוח אחרי שוויץ, מבחינת מיקום ונגישות לאירופה, מחירי סטודיו ומחיה נוחים, וגם קהילת אמנים ומעצבים ענפה‎

עומר פולק, SENSE ME. צילומים: Pujan and Stefan

עומר פולק, SENSE ME. צילומים: Pujan and Stefan

Yuval:

ועכשיו בוא נדבר על הפרויקט האחרון שלך: מיצב היער האינטראקטיבי. מה קורה שם?‎

Omer:

לאחרונה פתחתי מיצב חדש שמוצג כחלק מהתערוכה SENSE ME במוזיאון TRAPHOLT שבדנמרק. המיצב מתעסק בתרחיש ספקולטיבי־עתידי, הבוחן את הקשר שלנו עם טבע וטכנולוגיה. מדובר ביער מלאכותי, מעין קליניקה רפואית של יער, חדר של 20 מ״ר מוקף מראות ורצפה לבנה. מהתקרה יורדים מוטות רטן בצורות שונות. כל מוט מפיץ ריח אחר לצד סאונד ש״הקלטתי״ ביער. לדוגמה, ריח של פטריה וסאונד של טרמיטים אוכלים גזע עץ מבפנים. המבקר יכול להסתובב בין המוטות ולחוות חויות ספציפיות ומבודדות מהיער

Yuval:

הקלטת?

Omer:

כן: כשאני כותב הקלטתי, אני מתכוון גם לריחות. על הפרויקט עבדתי בשיתוף פעולה עם חברת SYMRISE, אחת מיצרניות הריחות הגדולה בעולם. בעזרת טכנולוגיה מתקדמת יכלנו לאסוף מולקולות ריח סביב אוביקטים ביער, לחזור עם המבחנות מלאות במולקולות למעבדה, לנתח את הנתונים ולייצר באופן מלאכותי את הריח המתבקש

Omer:

זה פייק־נייצ׳ר. ככלל אני מתעניין מאוד בפייק, בשקר, במה שהוא למראית עין…‎

Yuval:

למה? מה מעניין אותך בזיוף?‎

Omer:

בהקשר הזה העניין לא היה לייצר מקום שהוא יער מזוייף, אלא לייצר חוויה חדשה של היער כרעיון. אחת השאלות שליוו את הפרויקט הייתה, מה יקרה אם היערות ימשיכו להיעלם בקצב מסחרר ובעתיד הלא רחוק יערות יהפכו להיות תופעת טבע נדירה שהמוני תיירים פוקדים? איך זה ישפיע על אורך חיים שלנו, על ה־WELLBEING ועל הבריאות שלנו? והאם נצטרך לזייף את הטבע על מנת להמשיך ולקיים את האנושות על כדור הארץ. ‎

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

יש בתהליך הזיוף המון אפשרויות ודגשים שאפשר לתת, וזה חלק מעולם האמנות והעיצוב מאז ומעולם. אני אוהב את תחושת ההפתעה והוואו כשמדובר בזיוף טוב שמשאיר חותם, וחוץ מזה זיוף ופייק הם חלק בלתי נפרד מהתרבות היום־יומית שלנו וזה רק יתגבר בעתיד

Yuval:

זה מעניין מה שאתה אומר: אתה מדבר על זיוף כמשהו חיובי, או כזה שיש לו גם הבטים חיוביים, בעוד שזיוף הוא מושג שיש לו קונוטציות שליליות בדרך כלל‎

Omer:

האמת שאני משתדל לא ממש לתת את דעתי לגבי טוב או רע. זיוף של טבע בעזרת טכנולוגיה יכול להיות מדהים ולהוביל ליצרת איברים מלאכותיים שמצילים חיי אדם, אבל גם יכול להיות מהלך מתעתע שמוביל לאסונות. אני חושב שזו הסיבה שזה מענין אותי: יש בזה הכל, מראה שחורה וקשת בענן.

בפרויקט שלי אני ממש לא מנסה להגיד שזו הדרך שאנחנו צריכים לחיות. אני לוקח את המבקרים לתוך חוויה שתעלה אצלו.ה שאלות לגבי העתיד, לגבי הקרבה שלנו לטבע, לאמת, ובתקווה גם שאלות של מה איתנו? מה עלינו לעשות ואיך לפעול בתקופה כל כך קריטית למקום שבו אנחנו חיים. הגיע הזמן שתהיה איזו התעוררות גדולה לגבי מערכת היחסים המורכבת שאנחנו מנהלים בשלישיה עם הטבע והטכנולוגיה. אני משחק פה תפקיד קטן של בורג נוסף במהלך גלובלי של אנשים ויוצרים, שמנסים לעורר מחשבה ומודעות ובתקווה גם נקיטת פעולה ‎

Yuval:

אז מה אתה מקווה שיקרה למבקרים בזמן הביקור במיצב? אחריו? ‎

Omer:

המיצב נותן חוויה ספציפית: הוא מוחק את היער על כל מרכיביו ומשאיר רק שמונה ריחות ו־15 סאונדים חלשים שמלווים את הריח. זה נותן מקום של זן, של התרכזות במרכיב אחד. אני מקווה שבעזרת פירוק התרחיש העתידי המבקרים ישאלו את עצמם שאלות לגבי העתיד והאחריות שבאה איתו.

היו בתערוכה כאלו שהזדעזעו מהרעיון וממש התעצבנו שחשבו שזו ההצעה שלי, שאני מאמין שזה הפתרון היחיד, והיו שהתרגשו מהרחה של שרף של עץ בסביבה ניטרלית, מה שהציף אצלם זכרונות ילדות של טיפוס על עץ וחיות משפחתיות מהעבר. ברגע שזה נוגע בפנים בנפש זה פשוט עובד. משם כל אחד לוקח את זה לדרכו ‎

Yuval:

יש לך איזה עניין עם ריחות, עוד מפרויקט הגמר בבצלאל. זה לא עוזב אותך, הא?‎

Omer:

זה אחלה חומר לעבוד איתו: יש לו כוחות פלא לגעת באנשים. אני משתמש בריח ככלי עיצוב בדיוק כמו שמשתמשים בצבע וצורה‎

Yuval:

וסאונד? אני פחות זוכר סאונד בפרויקטים המוקדמים שלך‎

Omer:

נכון, זה היה מהלך חדש בעבורי. נוצר חלל מעניין במקום של חיבור ריח עם סאונד ואיך הם משפיעים אחד על השני

Yuval:

נראה ככה. מה עוד על הפרק?‎

Omer:

יש תוכניות מרגשות לקראת 2020, ״קאמינג סון״ מה שנקרא, אבל אולי כדאי לחכות קצת לפני שנספר עליהן. וכמובן שאני גם מקווה להצליח להביא את המיצב לאחר מהמוזיאונים בארץ… תמיד חשוב לי להציג בארץ ולשמוע על הקשר עם המקום שלי‎

Yuval:

מניח שזול זה לא יהיה

Omer:

זול זה לא, במיוחד כשמדובר בהובלות לישראל, אבל יש לי תחושה טובה ויש הרבה התעניינות. נחזיק אצבעות ‎

Yuval:

בהחלט

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. יוסף הצדיק

    מה זאת ההתעלמות הזאתי מתערוכתו של הרב שליטא אריה חן במוזיאון העיצוב בחולון?

  2. מיכל

    עומר אתה כזה מוכשר!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden