כל מה שחשוב ויפה
הקולקציה השחורה החדשה של אבן קיסר. צילומים: טום מניון

מור קרישר: לקחת את המוצר לשלב הבא

מור קרישר, המעצב ההראשי של אבן קיסר, אומר שהגורם המשמעותי ביותר בפיתוח הוא החומרים, ושהנגיעה בהם פותחת את הראש ואת הלב

הצבע הכהה שמאפיין את קולקציית המשטחים החדשה של אבן קיסר, שמאופיינת בגווני שחור־גרפיט לסוגיהם, לא היה בבחינת החלטה שהתקבלה מראש, מספר מור קרישר, המעצב הראשי של החברה. להבדיל ממהלכים מוכרים בתחום העיצוב, לפיהם צבעים שמוכרזים על ידי חברות צבע הופכים אצל יצרנים לבסיס עיצובי שמנחה יצירת קולקציות חדשות, הקולקציה השחורה הייתה תוצר של תהליך שהתפתח באופן טבעי ורק אחר כך התכנס לסדרה.

״לדגמים יש אבולוציה והם נבנים תוך כדי עבודה, וכך היה גם כאן״, הוא מבהיר, ״כשכל אחד מדגמי הקולקציה התפתח בפני עצמו, וביחד נוצר מכלול עם מכנה משותף של מופע כהה. השחור Oxidian לדוגמה, שהוא שחור מתכתי שמשלב מראה טבעי עם מתועש, נוצר כשחיפשנו לתת ביטוי למתכות ככלל, והבלאק טמפאל, שצבעו גרפיט, נולד בהשראת אבני צפחה וטרוורטין. השחור ׳הכי שחור׳, פיאטו בלאק, נולד בעקבותיהם ולכבודו פיתחנו גם גימור חדש, מט טבעי עם מגע נעים״.

דגם 4735 Oxidian

מור קרישר. צילום: מ״ל

הדגמים, הוא מוסיף, תאמו גם את הפידבקים שזוהו בשטח, ושאותתו על תזמון נכון לאגד את הכהים לקולקציה. ״אנשים מתחברים היום לגוונים כהים. מעניין לראות איך הם נטמעים כלגיטימיים אחרי שנים של ׳טבואים׳ והקשרים אסוציאטיביים מרתיעים, והופכים למבוקשים. קשה להעלות על הדעת ששנים אחורה מישהו היה בוחר לשלב צבעים שחורים במטבח או בחדר הרחצה״.

״חדר הלידה״ של הדגמים

כשקרישר, בעל תואר ראשון בעיצוב תעשייתי ותואר שני בעיצוב משולב ממכון טכנולוגי חולון, הגיע לעבוד בחברת אבן קיסר לפני עשר שנים, הוא היה ספקן. אחרי שקודם לכן שימש כמעצב בסטודיו לעיצוב מוצרים ועסק גם בעיצוב מוצרים רפואיים, היה לו ספק לגבי העניין היצירתי שיכול להיות טמון במשטחים הדו־ממדיים, מעבר לצבעים השונים שלהם.

אולם הספקנות, לדבריו, התבררה כלא מוצדקת בעליל וההיכרות עם זירת המשטחים פתחה בפניו עולם חדש ומאתגר ביותר. ״עד היום אני מופתע לגלות שתמיד יש ׳עוד משהו׳ שאפשר לשלב במשטחים ו/או עוד טכנולוגיה שאפשר לעשות בה שימוש שמתאים לייצור שלנו, וזה מרתק״. 

 

דגם 5810 Black Tempal

אחרי שלוש שנות עבודה הוא הפך למעצב הראשי של החברה, והיום עם ארבעה מעצבים לצדו הם פועלים כמחלקה. המגרש שלהם הוא מעבדה, שמהווה את ״חדר הלידה״ של הדגמים. שם הם עורכים ניסויים, בוחנים פיגמנטים, תוספים והרכבים חומריים, ורק אחר כך ניגשים לביצוע ניסיונות ייצור. ״נושא החומרים הוא עצם העניין, הגורם המשמעותי ביותר בפיתוח, ואני מאמין שהנגיעה בהם פותחת את הראש ואת הלב״.

״נושא החומרים הוא עצם העניין, הגורם המשמעותי ביותר בפיתוח, ואני מאמין שהנגיעה בהם פותחת את הראש ואת הלב״

״אנחנו אוספים השראות ופידבקים, זה הבסיס שלנו לעבודה. במעבדה יש לנו קו ייצור קטן לביצוע ניסיונות, וזה שלב שתמיד נתון להפתעות, לטוב ולרע. במהלך השנים קרה שפסלנו תוצרים שלא ענו על מה שכיוונו אליו, וזה לא רק הצבע, שהוא אמנם מאפיין משמעותי בנראות של המוצר הסופי, אבל לא רק. ישנם גורמים רבים נוספים שמשפיעים על המופע שלו, ואפילו הקוורץ, החומר העיקרי בהרכב המשטחים, הוא לאו דווקא נתון קבוע.

״ישנם סוגים שונים של קוורץ ׳שמתנהגים׳ באופנים שונים, ומבחינתנו זו פלטפורמה ליצירת ויזואליה מגוונת. כל דגם מפותח ומתגבש עם סוג של ׳מתכון׳ משלו, שכולל את גודל החלקיקים, את התוספים שמשולבים בו, את סוג הגימור וכדומה. גם טכנולוגיות הייצור השונות שבהן נעשה שימוש ומידת ההתערבות שלנו בתהליך, הם גורמים שמשפיעים על ההבדלים בין הדגמים. יש גם מכונות שאנחנו בונים בעצמנו; אם בעקבות זיהוי צורך כזה או אחר שנדרש לייצור, אם כדי להתייעל ולייעל, ואם כתוצר של פיתוח רעיוני שמטרתו לספק אמצעי והזדמנות ליישום חדש״.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

ההשראות שקרישר ואנשיו אוספים מגיעות, לדבריו, מהחיים (״כל דבר יכול להפוך מבחינתנו להשראה, לרעיון ולנקודת מוצא לפיתוח חדש״). בנוסף להשראות שהם עצמם מלקטים מהסביבה ולביקורים בתערוכות בין־לאומיות, כדי לשמור את היד על דופק הסצנה בכל הקשור לטרנדים, הם מסתייעים גם בחברת הייעוץ של חזאית הטרנדים המיתולוגית לי אדלקורט. ״במפגשים אלה אנחנו מנהלים סיעור מוחות, בוחנים הלכי רוח וטרנדים קיימים או מסתמנים ואחר כך ׳מנסחים׳ אותם למוצרים שעונים עליהם.

״כמו שהחומרים השונים מספקים לנו רעיונות לחידוש ולגיוון, כך גם הטרנדים מספקים לנו פלטפורמה רעיונית. היום, לדוגמה, מדברים על התחדשות בתחום עיצוב המטבח ועל קשר בין עיצובו לבין טרנד הקולינריה הגואה, שמתורגם לחללים פחות ׳לבנים־סטריליים׳. המגמה היא לכיוון של עיצובים יותר חווייתיים וחושיים עם יותר עומק, והקולקציה הכהה ׳נופלת׳ היטב במשבצת הזו״. 

עד היום, מספר קרישר, יש לאבן קיסר פורטפוליו עשיר הכולל כ־90 דגמים שפותחו ויוצרו במהלך השנים. ״המשטחים מופצים ברחבי העולם, ואנחנו חייבים להיות קשובים לכל השווקים. לכל שוק יש מאפיינים והעדפות אסתטיות משלו, והאחריות שלנו היא לספק לכולם את המענה הרצוי להם״. בתוך כך, הוא מסכם, האתגר שתפקידו מציב לו כפול. ״בראש ובראשונה האתגר הוא לשמור על מעמדה של אבן קיסר כמותג מוביל וחדשני בתחום שהיום הפך לתחרותי.

״האתגר השני הוא עיצובי ׳פרופר׳, אבל מתקשר לשמירת החדשנות של המותג, וזה לקחת את המוצר לשלב הבא. היום, בעידן של טכנולוגיות מתקדמות אפשר לחשוב על קשר רחב ופרקטי יותר עם המשטח עצמו, שייקח את חוויית השימוש בו לחוויה שהיא מעבר למה שאנחנו רגילים. זה לא פשוט, אבל זה בדיוק גם מה שכל כך מרתק״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden