כל מה שחשוב ויפה
רענן שטרן. צילום: גדעון לוין

בחזרה לעתיד // רענן שטרן

בשנת 2010 רענן שטרן היה בשנתו האחרונה ללימודי אדריכלות. מאז הוא הבין שבניין הוא רק חלק קטן מהאדריכלות, והפך למאמין גדול בחידוש המרקם האורבני הקיים, ״גם אם אלו לא הפרויקטים המונומנטליים שיתפרסמו במגזיני עיצוב״

לפני 10 שנים

בשנת 2010 רענן שטרן היה בשנת הלימוד האחרונה שלו במחלקה לאדריכלות בבצלאל. הוא עבר לגור בתל אביב לאחר תקופה של חילופי סטוטנ ב־UDK בברלין, אז גם פגשתי אותו במסגרת מדור ביקור בית שפרסמתי בזמנו במוסף גלריה של עיתון הארץ.

״אנחנו מחפשים את הריגוש מהפרטים, מהעיצוב, מהיכולת האנושית״, הוא סיפר. ״יש משהו בעייתי בלשחרר את הכל לתוך המחשב ולהתפעל מהיכולת שלו. כתוצאה מכך ה׳וואוו׳ לא נוצר מהארכיטקטורה אלא מהטכנולוגיה. לטעמנו, זה מפוספס. כשהתוצאה מהודקת מדי, זה לא יפה בעיניי: אם יש גימור מושלם, זה לא מאפשר לו להיות אמיתי, זה נראה לי תפאורה״.

בשנה האחרונה ללימודים ״הראש לא היה עדיין לגמרי מסודר״, הוא מוסיף כעת. ״בזכות ברלין הצלחתי להבין שכבות קצת יותר עמוקות של עיצוב, תכנון ותרבות, אבל האדריכלות עדיין הייתה אצלי מאוד מקוטלגת כ׳בניין׳. היום אני מבין שזה רק חלק קטן מהעולם הזה״.

פאסט פורוורד

לאחר ששטרן נכנס למציאות של עיצוב כמקצוע ודרך חיים, הוא הבין שהעולם הרבה יותר עשיר, ושהכוח של עיצוב לא תמיד קשור לקנה המידה של הפרויקט. ״הבנתי את המשמעות של פרטים מעניינים, של עולם החומר האינסופי. הבנתי גם שעיצוב ואדריכלות מבחינתי לעולם יהיו קשורים ללקוח ספציפי ושהדיאלוג הוא חלק בלתי נפרד.

״לפעמים הדיאלוג הוא האתגר הכי קשה ולפעמים הוא מוציא פרויקטים שמרגשים אותי. ולמדתי את המשמעות של עבודה בצוות, של חשיבות הסינרגיה וההפרייה המחשבתית שמתכננים יחד״.

הדירה של שטרן ב־2010. צילום: יובל טבול

דירה לזוג. צילום: יואב פלד

משרדי IronSource. צילום: גדעון לוין

Biga Cafe&bakery. צילום: יואב פלד

בשבע השנים האחרונות הוא פועל ביחד עם האדריכלית שני טל תחת השם סטודיו RUST, שמתעסק מאז 2013 במנעד רחב של פרויקטים פרטיים וציבוריים, בניינים קהילתיים ופרויקטי מגורים לטווח קצר, מלונות, משרדים לחברות היי־טק, רשתות מזון ועוד. העיסוק המעמיק שלהם בצורות מגורים חדשות, עם יחידות בגודל 8 מ״ר לצד מרחבים ציבוריים גדולים, מתחבר בפרויקטים פרטיים לצורך במרחבים חברתיים גדולים ושיתופיים.

״בתחילת הדרך התראיינתי ל־xnet על שני פרויקטים של דירות קטנות שתכננתי במרכז תל אביב. באותו סופשבוע הפכתי לשם נרדף לאדריכל שממקסם תכנון פונקציונלי, קיבלתי מלא טלפונים, גם על פרויקטים וגם לייעוץ. נשאבתי – אחר כך ביחד עם שותפתי, שני – לעולם שאנחנו הכי מוכרים בו היום: יכולת חלוקת חלל כבסיס החשוב ביותר לכל פרויקט. גם אם יש שטח מאוד מצומצם והרבה דרישות. היום אנחנו כבר מתכננים מאות יחידות דיור בפרויקטים, אבל הכל התחיל בשתי דירות קטנות במרכז העיר״.

10 שנים אחרי

״אני מאמין גדול שהעיר היא הדבר הכי נכון, חסכוני וערכי לגור בו. אמנם אני לא מתכנן רק בעיר, אבל חושב שכל פרויקט שמחדש את המרקם האורבני הקיים מחזק אותו, בין אם זה רק תכנון של דירה שתשאיר משפחה בפחות מ״ר אבל עם עולם תרבותי ורכב אחד (אם בכלל), ובין אם זה בניין דירות חדש או תכנון מסחרי שמייצר קהילות. 

אני חושב שכל פרויקט שמחדש את המרקם האורבני הקיים מחזק אותו, בין אם זה תכנון של דירה שתשאיר משפחה בפחות מ״ר, או תכנון מסחרי שמייצר קהילות. אלו פרויקטים שלא תמיד יופיעו במגזיני העיצוב, כי הם בדרך כלל לא מונומנטליים, אבל הם יכולים לגעת בהרבה אנשים ולעשות לנו טוב כחברה

״אלו פרויקטים שלא תמיד יופיעו במגזיני העיצוב, כי הם בדרך כלל לא מונומנטליים, אבל הם יכולים לגעת בהרבה אנשים ולעשות לנו טוב כחברה. כך, המושג ׳קהילה׳ הפך להיות חלק בלתי נפרד מהתכנון: הוא כבר לא הנושא המפחיד שכולם חששו ממנו בפוסט מודרניזם; הוא הגעגוע של האנשים למרחבים פיזיים שהם פוגשים בהם אנשים עם תחומי עניין שונים אבל עם מגוון תפיסות״.

מה הקורונה עשתה לזה? 

״הקורונה מאתגרת את המושג הזה, בעיקר בגלל הריחוק הפיזי, אבל הרצון של האנשים לייצר איזון בין מסך האייפון לשיחה אנושית מאלץ את כל האדריכלים, מהגדולים ביותר וגם אותנו, לחשוב איך מתכננים חללים ומרחבים למפגש בין אנשים. אני מנסה להעביר את התפיסה הזאת גם לסטונדטים שלי, אפילו ללא קשר לסגנון או לטעם שלהם, כי אני מאמין שאם הם יחשבו ברגישות, גם המוצר הסופי יהיה טוב״.

Hiro by Aharoni. צילום: גדעון לוין

דופלקס בתל אביב. צילום: איתי בנית

אלהיוגה. צילום: יואב פלד

צילום: גדעון לוין

מגדלי BSR. צילום: יואב פלד

birds

בעוד 10 שנים

״בנקודת הזמן הזאת, האימפקט המיידי הוא ההשקעה של אנשים במרחב המגורים שלהם; זה כמובן תהליך מיידי וישיר. המשרד שלנו היום מתכנן שני פרויקטים חדשים בתחום המגורים על כל פרויקט מסחרי שנעצר; זה לפעמים נראה כמו טירוף אבל זה גם מאוד הגיוני. 

״כרגע אנשים ספונים בעצמם ובתא המשפחתי שלהם, ומבקשים להשקיע בתכנון המרחב האישי שלהם; למקסם את מה שכבר קיים, להוסיף חללים או תוספות בניה, או לזרז תהליך בנייה של פרויקטים קיימים, מתוך הבנה שכרגע החללים החשובים ביותר הם חללי המגורים. ברור שבשלב מסוים, בין אם תיבלם הקורונה ובין אם נדע לחיות לצידה, נהיה חייבים להתאים אליה את המרחבים הציבוריים והמסחריים, ואני מתעסק בזה היום המון״.

ובאופן אישי?

״באופן אישי אני מקווה שבעוד עשר שנים אתעסק בתכנון של מרחבים חינוכיים, פורמליים וא־פורמליים, בחלל או במרחב הציבורי, מתוך הבנה שיש קשר הדוק בינם לבין הבית או הבניין מגורים שתכננו. תחום התכנון הקהילתי האט משמעותית, אבל אנחנו מנסים למצוא לו את המסלול הנכון ואני מבטיח לעולם לא להפסיק להתעסק בו או לדבר עליו״.

לקריאה נוספת

״הוצאת הספרים הגרמנית גשטלטן היא מאגר ההשראה הכי גדול שלי. אני קונה ספרים שלהם באובססיביות: יש שם עבודת איסוף פרויקטים, תמונות וחומרים טכניים שמשקפים את כל מה שנכון כרגע בעולם הפיזי והמדיות הווירטואליות.

״בנוסף, אני עוקב באדיקות, כמו רבים, אחרי עולם האדריכלות האוסטרלי, שהפך להיות פורץ דרך בעיקר בתחום המגורים בשנים האחרונות. משרד האדריכלים Austin Maynard הוא דוגמה טובה לכך, עם היכולת גם לתכנן חללים וחזיתות טובים, להשתמש במגוון חומרים, טקסטורות ומשחקי אור, ובנוסף ליצור מבנים שאי אפשר לא להתאהב בהם כמו ילד. הם מבחינתי שיא ביכולת אדריכלית ובעיצוב בכלל. ממליץ לעקוב״. 

צ׳ארלי ברלין. צילום: נעם רוזנטל

משרדי Playstudios. צילום: גדעון לוין

*כוכבית מייצגת שדות חובה

3 תגובות על הכתבה

  1. פיהוק

    כתבה על כלום ושום דבר. שעמום ושום תעוזה. שיחזור לעוד 10 שנים בברלין אולי ימצא קו או משהו מעניין להגיד

  2. אדריכל

    ברבורים של אדריכל. הוא מדבר על הבניין כפרט קטן במרחב הגדול, אבל בסוף הוא עוסק בעיצוב פנים הכי איזוטרי והכי לא חדשני.

  3. נירה כלב

    בדירה לזוג אני מאוד אוהבת את הארון המעוגל שליד המטבח , יש אווירה אינטימית בחדר הזה.
    בצילום של גדעון לוין HIRO BY AHARONI אני ממש רואה טקסטורה יפה אומנותית גם השילוב של הטקסטורה בבטון והקיר הבורדו אדום משתלבים כל כך יפה יחד.- מעורר השראה.
    אלהיוגה שצילם יואב פלד ,זה מזכיר לי את הכניסה לחנות ביתילי בפאוור סנטר אשקלון.
    עיצוב החלל הביתי צריך לתת לנו הגנה, שלווה וירק מהטבע כדי שנחוש מוגנים -בימים אלה כולל החוץ והמרפסת.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden