כל מה שחשוב ויפה
פסטיבל האיור החל ב־26.11.2020
תמיר נעים (מימין) ואוריאל ואן דר לוכט. צילום: איתי גורן

RADICAL: אסקימו לימון ביפנית, הצלצול הגואל בעברית

רדיקל, המיזם הצבעוני והפופי של תמיר נעים ואוריאל ואן דר לוכט, הוא מחווה לילדות של שנות ה־80 וה־90, שמנסה לשחזר ״את התחושה הממגנטת שהייתה לנו כילדים, שנכנסים לחנות צעצועים מלאה במרצ׳נדייס צבעוני, חדש ונוצץ״

הסיפור של תמיר נעים ואוריאל ואן דר לוכט הוא סיפור על חברות יוצאת דופן, שהפכה לעסקים משותפים. הם הכירו בכיתה ד׳, כשואן דר לוכט עלה ארצה מהולנד עם הוריו, שבחרו להתיישב בכפר תבור, שם התגוררה משפחתו של נעים.

השניים הפכו לחברים הכי טובים ועכשיו, 25 שנה אחרי, נעים, כיום בן 33, ואן דר לוכט בן 34, מתגוררים מזה שלוש שנים כשותפים בדירה בתל אביב, ולפני כחצי שנה הקימו עסק משותף: רדיקל. להחלטה לממש את התחביב והאהבה לתרבות פופולרית, פופ־ארט וצעצועי אמנות לכדי עסק הם הגיעו בזכות ימי הזוהר שבהם גדלו: שנים של קלטות וידאו, גיבורי־פעולה, דיסקטים, לטאות ענק, כפפות כוח, רובוטים משני צורה, מתאבקים מחופשים והמון צבעי מאכל מלאכותיים. 

מוטיבים אלו היוו גם את השראה למסלולי הלימודים בהם בחרו. נעים למד קולנוע באוניברסיטת תל אביב, ואן דר לוכט תקשורת חזותית בשנקר. נעים עבד לפרנסתו כעורך וידאו, ואן דר לוכט עבד שנתיים במשרד פרסום ולאחר מכן כפרילנס בתחומי מיתוג ופרסום.

Story Killers – Le Petit Chaperon Rouge, Artoyz. צילומים: מ״ל

Karate Kid, Beginners Luck bootleg

Waxpacks

Toony Toys

birds

החיבה לתרבות הפופ לא עזבה אותם, ולפני כחצי שנה הם החליטו לממש את התחביב, שלא לומר הפטיש שלהם לתחום, ולהפוך אותו לעסק. הם ערים לכך שהנושא כמעט ובתול לחלוטין במחוזותינו מהבחינה המסחרית, ורואים בכך הזדמנות עסקית: הם חדורי אמונה ונחישות שהמיזם יהווה מקור פרנסה לשניהם.

כך, הם החליטו לעבור הכשרה להקמה וניהול עסקי ב״מעוף״, ורק לאחר מכן להקים את רדיקל. השניים מעידים שהיה להם חשוב לעשות את זה ״כמו שצריך, בלי טעויות בדרך״. האג׳נדה היתה קיימת, אבל צריך היה לתרגם הכל לתוכנית עסקית מסודרת, ״וזה הוכיח את עצמו כנכון״. 

דנוור הדינוזאור והנסיך המדליק מבל אייר

האג׳נדה של ואן דר לוכט ונעים היא לייצר פלטפורמה אינטרנטית גלובלית, שבאמצעותה יציעו שלל מוצרים, לצד בנייה של קהילת אמנים ומעריצים, אספנים ומעצבים, גיקים והיפסטרים, שחולקים אהבה משותפת ״לכל מה שרדיקלי״. הם מנסים לשחזר את התחושה הממגנטת שהייתה להם כילדים, שנכנסו לחנות צעצועים מלאה במרצ׳נדייס צבעוני, חדש ונוצץ. 

״המטרה הסופית היא לגרום לקהל המקומי להפסיק להסתכל על כל דבר שנראה כמו צעצוע כצעצוע ולהבין שיש כאן אמנות לכל דבר. התקופה השתנתה והאמנות משתנה, היום אנשים פחות קונים תמונות של מלך מהמאה ה־17 או עציץ מהמאה ה־19״, אומר נעים.

״יותר ויותר אנשים ממקומות שונים בעולם קונים היום צעצועי מעצבים שמשקפים את הדברים שהם גדלו עליהם. בברזיל, לדוגמה, נרשמה התעניינות חריגה בצעצוע מעצבים שאנחנו מייבאים, שמשלב בין מריה הקדושה לפאוור ריינג׳ר, שני דברים מאוד נפוצים בברזיל. הברונזה והחרסינה שייכים לעבר, העתיד בתחום נמצא בפלסטיק״.

״יותר ויותר אנשים בעולם קונים היום צעצועי מעצבים שמשקפים את הדברים שהם גדלו עליהם. הברונזה והחרסינה שייכים לעבר. העתיד בתחום  נמצא בפלסטיק״

באתר שפתחו הם מציעים במה לבוטלגים וצעצועי מעצבים מכל העולם, פרינטים ועוד. האתר מחולק לקטגוריות שונות ובהן מגוון עיצובים אקסקלוסיביים לאתר, פריטי אופנה, צעצועי מעצבים, פריטים לבית, הדפסים וכן הלאה; מגוון גדול של פריטים מתקופת הילדות שכיף לפגוש שוב בפורמטים שונים. 

בין הפריטים יוצאי הדופן אפשר למצוא פלאיירים מקוריים ביפנית של סדרת אסקימו לימון, שמסתבר שהייתה הצלחה מסחררת לא רק בישראל אלא גם במדינות אחרות כמו גרמניה, ארגנטינה ויפן. לקרטה קיד, הבוטלג טוי הראשון שהוצע למכירה באתר, יצטרפו בעתיד גם בוטלגים של גרמלינס, טוויסטר, מלחמת הכוכבים ודנוור הדינוזאור (למי שאוהב הפתעות השניים מבטיחים שבשישי בערב יתווספו שני בוטלגי־הפתעה שהוכנו במיוחד להאלווין).

אסקימו לימון, ביפנית

פוסטרים יפנים מקוריים

חן מכבי, הצלצול הגואל

חן מכבי, הנסיך המדליק מבל אייר

הפריטים האקסקלוסיביים באתר הם פרי שיתוף פעולה עם מעצבים בתחום, ולאחרונה הציגו שיתוף פעולה ראשון כזה עם חמישה אמנים. חן מכבי – מעצב גרפי וטיפוגרף – עיצב סדרה של חולצות טי עם סמלי תוכניות טלוויזיה איקוניות משנות ה־80 וה־90, כמו הצלצול הגואל והנסיך המדליק מבל אייר.

מהעיצובים של אלון ברייאר, מאייר ואנימטור, השניים ייצרו תחתיות לכוסות, חולצות ופרינטים; טאסקוש (Taskush), אמן גרפיטי ומאייר, מציע פרינטים ייחודיים; עם אדיר ואן דר לוכט (אחיו של אוריאל), מאייר ואמן תלת־ממד, ייצרו ליין של תחתיות לכוסות; ועמרי אברהם הוא מעצב גרפי וטיפוגרף שיצירותיו צפויות לעלות לאתר בימים הקרובים.

בנפרד הם מציעים מבצעים ספציפיים בהתאמה ללוח השנה והתקופה. לדוגמה, לכבוד האלווין ייערך מבצע על כל הפריטים שקשורים לאימה באתר: פלאיירים יפנים מקוריים, צעצועי מעצבים ועוד.

כדי להבין את הפופולריות של התחום, נעים מדגיש שמספר לא מבוטל מהאמנים, מהגלריות ומהסטודיואים הבולטים ביותר בתחום הזה בעולם, מציגים כיום בעולם במוזיאונים ובגלריות מובילים, החל מטקאשי מורקאמי ובנקסי, ועד שמות פחות מוכרים לקהל הרחב כמו בן פרוסט (איז דד), רון אינגליש, מאט גונדק, גלריית בוטל נק, האטי סטיוארט, פרנק קוזיק, סאקלורד וקוז ועוד. 

לשניים היתה כוונה שטרם מומשה, לפתוח גם חנות פיזית של המוצרים. עניין הקרונה עיכב את הפתיחה, אבל הם עוד שוקלים לעשות את זה בעתיד. עד אז הם פועלים במרץ ומדווחים על מכירות גלובליות ללקוחות מברזיל, מארצות הברית, מהולנד ועוד, כשטווח המחירים מתחיל בעשרה שקלים לקלפי אספנות ועד 359 שקלים לצעצוע המעצבים היקר ביותר.

אלון ברייאר, Falafel Guernica

אלון ברייאר,הדלוריאן (מימין), חורף 91׳

אלון ברייאר, First Timers

Medicom VCD, Artoyz

Coarse, Artoyz

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. ירונימוס

    אני ממש אוהב שהם משתפים פעולה עם מעצבים ישראלים שיוצרים תגובות מעוצבות לתרבות הפופ – בעברית. מבחינתי זה הקטע המרגש.

  2. יהודית אסרף

    כתבה מעניינת ,נחשפתי לדברים שאני אוהבת .אסקימו לימון ביפן זה מוזר,חדשני ומסקרן,מטורף.מחכה לחנות…..אחרי הקורונה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden