כל מה שחשוב ויפה
לילך הברמן // צעד קט
לילך הברמן, צעד קט. צילום: מ״ל

לילך הברמן // צעד קט

לילך הברמן איירה את ספר השירים לפעוטות ״צעד קט״ בהשראת ספרי הילדות שלה עם האיורים של אלזה קנטור, איזה הרשקוביץ וארי רון

הכל התחיל עם הולדתה של ביתי הבכורה, איילה, כשבין ההנקות וערמות הכביסה הרגשתי שממש מדגדג לי באצבעות לאייר בהשראת הסטטוס החדש. איירתי על גבי צילומים של איילה מתוך נסיון להתחקות אחר עולמה הפנימי, כפי שדמיינתי אותו בעיני רוחי: על מה היא חושבת? על מה היא חולמת? מה היא מרגישה?

הסופרת והמשוררת איריס אליה כהן נתקלה באיורים, והפתיעה אותי כשהחלה לשלוח לי שירים פעוטים, מחורזים, שכתבה בהשראתם. ככה נולד הרעיון לספר משותף. התחלנו לעבוד יחד, בהתלהבות ובהתרגשות, אבל כששלחנו את הסקיצות להוצאות, קיבלנו בעיקר דחיות מנומסות בנוסח: ״הספר נפלא, אבל לא קונים היום ספרים כאלה״, או ״הורים לפעוטות מעדיפים לרכוש את הספרים שהם כבר מכירים״. זה היה קצת מאכזב, אבל די מהר החלטנו שאם אף הוצאה לא מאמינה בנו, אנחנו נאמין בנו ונוציא את הספר לבד. כלומר, לבד, אבל ביחד.

בשלב הזה נכנסה לתמונה ורד אמר, שנדבקה בהתלהבות שלנו, אבל הציעה חזון אחר, שאפתני. ורד חשבה שהשירים של איריס מזכירים לה שירים ישנים נושנים, כשל פניה ברגשטיין, לאה גולדברג, מרים ילן שטקליס ועוד. ״הספר הזה צריך לשבת על מדף אחד עם ספרי הילדות הקלאסיים ולהיות ספר חובה בכל בית״, היא קבעה. התחברנו אל החזון הזה והבנו שגם השירים וגם הקונספט האיורי יצטרכו להשתנות.

לילך הברמן // צעד קט לילך הברמן // צעד קט לילך הברמן // צעד קט לילך הברמן // צעד קט לילך הברמן // צעד קט

חזרנו לשולחן העבודה ובשלב ראשון קיבלנו כמה החלטות חשובות: הספר יעסוק בחוויות החקר והגילוי של הפעוט בשנות חייו הראשונות, כשכל רגע מביא איתו פלא חדש וכל טיול הוא מסע לארץ לא נודעת. כך משחקי דמיון, עונות השנה, חפצי מעבר, טיולי בוקר ושעת הערש, הפכו לשירים קצרים וקצביים. כל שיר שוכתב שוב ושוב עד שתפס את הריתמוס המדויק והחרוז הנכון – מתוך אהבה גדולה לעברית ומבלי לוותר על העושר והיופי שלה.

במקביל ניגשתי לארון הספרים בבית הוריי ושלפתי ממנו את ספרי הילדות שלי – ספרים בני יותר מ־30 שנה, שדפיהם מקומטים ובלויים מרוב שימוש. הפעם התבוננתי בספרים הללו בעין של מאיירת וחקרתי לעומק את השפה שלהם. איריס רצתה גיבורה־ילדה, ו״עדיף שתהיה מתולתלת״. ורד ואני הסכמנו מיד: שתינו מתולתלות גאות ושמחנו להעניק מודל מתולתל, שמנרמל את המראה. שתינו זכרנו את ילדותינו שלא השתלבה במודל השיער החלק, הגולש. 

איריס רצתה גיבורה־ילדה, ו״עדיף שתהיה מתולתלת״. ורד ואני הסכמנו מיד: שתינו מתולתלות גאות ושמחנו להעניק מודל מתולתל, שמנרמל את המראה. שתינו זכרנו את ילדותינו שלא השתלבה במודל השיער החלק, הגולש

החלטה נוספת הייתה לוותר על הייצוג ההורי בספר, כך שילדים מכל סוג של משפחה יכולים להזדהות ולמצוא את עצמם בתוכו; במקום זה הענקנו לפעוטה שלנו אח קטן. לאורך כל הספר השניים משחקים, רבים, משלימים ועוזרים זה לזה. חשוב היה לי להציג את שני האחים כעצמאיים, אחראים ואכפתיים אחד כלפי השני וגם כלפי בעלי החיים והבובות שסביבם.

כפי שאיוריה של אלזה קנטור ב״בוא אליי פרפר נחמד״ מתארים את החיים בקיבוץ, רצינו גם אנחנו לתת בספר ביטוי למקום מגורינו ולסביבת המשחק של הפעוטות. האיורים מתארים את הבית המשמש כבסיס יציאה לטיולים ומשחקים בחיק הטבע. שלושתינו מתגוררות בצפון, כך שטבעי היה לנו לעטוף את הדמויות שלנו בסביבה ירוקה, גלילית.

את האיורים, שמתכתבים באופן מודע, כאמור, עם האיורים של אלזה קנטור, איזה הרשקוביץ וארי רון, רשמתי בעיפרון וצבעתי באופן דיגיטלי בטכניקה המדמה צבעי מים. אחת ההחלטות שאני שמחה בה היא הבחירה בבגדים בגוונים אדמדמים לילדה, ובגוונים צהובים לאחיה הצעיר. כלומר, צבעים ניטרליים שאינם תורמים להסללה מגדרית ובכל זאת מחמיאים לשיער הכחלחל־ירקרק שלהם. עד עכשיו קיבלתי תגובות מחזקות רבות על ההחלטה הבלתי שגרתית הזאת.

תהליך העבודה, לילך הברמן // צעד קט

תהליך העבודה

לילך הברמן // צעד קט לילך הברמן // צעד קט

פלטת הצבעים התעצבה תוך כדי תנועה. במהלך העבודה עברתי מאיור לאיור, צימצמתי גוונים והרחבתי. קו הקונטור הרישומי עבר גם הוא שינויים. רק כשכבר כמעט סיימתי לאייר הכל בקו ״עט״ נקי ועגלגל ובצבעוניות פסטלית מתוקה, החלטנו לחזור אחורה לקו רישומי משוחרר יותר בעיפרון (שהוסיף רגש ואופי לאיורים) ולצבעוניות אורגנית נעימה. 

למסקנות האלו עזרה לי להגיע מיכל מגן, מעצבת הספרים המקצועית והנפלאה, שהסכימה לתת לי את חוות דעתה ועזרה לספר להגיע ליעדו. ועל כך אני מודה לה. בשלב העיצוב הסופי התייחסנו למידותיו של הספר, משקלו וסוג הנייר. רצינו ספר נוח לאחיזה בידיים קטנות, מדיף ריח של ספר, לכן בחרנו בנייר נטול עץ. 

 כעת, כשאני אוחזת את הספר ביד, מרגש אותי להיזכר היכן הספר התחיל ומסקרן לדעת לאן הוא עוד יגיע. אני מאחלת לו שידיים רבות – קטנטנות וגדולות – ידפדפו בו, שיחזרו ויקראו בו שוב ושוב ושיחקרו את האיורים עד שהדפים יתקמטו ויתבלו. אולי בעוד 30 שנה תשלוף מאיירת אחרת את הספר הזה מארון הספרים בבית והוריה, ותגיד לעצמה, וואו, איזה נוסטלגיה! נראה לי שהגיע הזמן ל…

– – –

צעד קט – ספר שירים לפעוטות
פעם – הוצאה לאור
מאת: איריס אליה כהן; איורים: לילך הברמן; עריכה: ורד אמר


*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden