כל מה שחשוב ויפה
בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון
בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון. צילומים: שי גיל

בלומנפלד מור: סדר ושפה

האדריכליות תמר בלומנפלד ויהודית מור נשארו נאמנות למעטפת המקורית וחלוקת הפנים במהלך שיפוץ קוטג׳ עירוני בשרון. חפצי האמנות והעיצוב הרבים של הדיירים קיבלו ביטוי הולם באמצעות תכנון שהדגיש את נוכחותם

"ביצוע שיפוץ מסיבי הוא תהליך שלא פעם כרוך בתהליכי רישוי וקבלת היתרים. במקרה של שיפוץ הבית בשרון, הוחלט לייתר אותם ובכך אף להיצמד לתקציב נתון ונוח יותר״, אומרת האדריכלית תמר בלומנפלד, שיחד עם האדריכלית יהודית מור – שותפתה למשרד בלומנפלד מור אדריכלים – היו אמונות על הפרויקט.

במסגרת זו, התכנון שנטווה בעבור הבית נותר נאמן למעטפת המקורית, כמו גם לחלוקת הפנים, ותהליכי השיפוץ שבוצעו לא היו בבחינת מהפכים מבניים. עיקרם, לדברי בלומנפלד ומור, ״נשען על קריאת הקיים וזיהוי הזדמנויות שזימן, שנוצלו יצירתית באמצעות מהלכים פשוטים לכאורה, כמו גריעה/הסרה ועיטוף״.

הבית הוא קוטג׳ עירוני, קיצוני במבנה טורי, שנבנה במסגרת פרויקט קבלני במחצית שנות ה־70. שטחו של המגרש שעליו הוא ניצב כ־225 מ״ר, וחלל הפנים משתרע על כ־210 מ״ר, הנחלקים לשתי קומות בנות 100 מ״ר כל אחת + עליית גג קטנה ששטחה 10 מ״ר.

״במהלך השנים בוצעו בבית מספר שיפוצים, אך למרות זאת ולמרות שהחללים היו שימושיים, עדיין חסרו בו סדר ושפה, שהובילו אותנו לגיבוש קונספט תכנוני שתכליתו הייתה לייצר אותם״, מוסיפה בלומנפלד. 

בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון

בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון

מור: ״אופן העמדת הבית על המגרש מיקם את הכניסה לחצרו בסמוך לגינה המרכזית שבחזיתו הקדמית, והפרדה בין שני האזורים הייתה מהלך מתבקש כדי לייצר את הסדר שאליו חתרנו״.

לצורך כך הוגבהה רחבת הישיבה שביציאה מחדר המגורים אל הגינה ונתחמה בערוגה היקפית משופעת בצמחייה, תוך יצירת שני מפלסים המגדירים אותה כנפרדת משביל הכניסה. בשביל שולבו מדרכי בטון מוחלק בינות לצמחייה משתרעת, כך, שלמרות המפלסים והפרשי הגובה, המראה שנחשף לעין משער הכניסה לחצר מעניק תחושה של מרחב גדול הטובל בירוק.

צבעה של מעטפת הבית חודש, במבואת הכניסה החיצונית חופה הקיר שבו קבועה הדלת בעץ, ושינוי קל בוצע בשלוש מדרגות המובילות אליה. ״אמנם מדובר בשינויים קטנים, אבל כאלה ששינו את חזותה ושיוו לה מראה ׳מסודר׳, ההולם את מעמדה כפרק החיבור בין החוץ לפנים״, מציינת בלומנפלד. 

הכניסה לחלל הפנים עוברת דרך מבואה פנימית, שטרום השיפוץ נכללה בשטחה גומחה עמוקה למדי. ממד העומק של הגומחה והסרת הדופן שלה בתפר עם מרחב המגורים נוצלו לשילוב ומיקום פונקציות שירות שונות; ארון מלתחה, דלת שמובילה למבואת שירותי אורחים וארון נוסף שנפחו ״גולש״ לאזור פינת האוכל, כיחידה פינתית משולבת עם ויטרינה. כל אלה חופו בלוחות MDF בצבע הקיר, תוך יצירת מראה המשכי, הומוגני ונקי, כשרק הידיות מרמזות משהו על המוצנע מאחוריו. 

בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון

כשממשיכים ופוסעים פנימה נפרש מרחב הקומה כולה, שרוצף בפרקט אלון רב־שכבתי בגימור לכה ובמיון בינוני, החושף את מרקמו ואת עיניו של העץ ומקנה מראה טבעי, עשיר ושקט כאחד. את חלוקתו לאזורים מסמן קיר שניצב במרכזו ומתפקד כמחיצת הפרדה; מצדו האחד ממוקם חדר המגורים שפונה אל הגינה הקדמית, ומצדו השני ממוקמים המטבח ופינת האוכל, שפונים אל גינה קטנה נוספת בחזית האחורית.

״הקיר, שהיה קיים בחלל ותמך בגרם המדרגות, עובה להגדלת נפחו, חופה בלוחות MDF והפך לאלמנט המארגן את התנועה בו ואת זרימת מופעו החדש״, אומרת מור. כך, דופן אחת של הקיר משרתת את המטבח להכלת ארונות, דופן נוספת משתלבת כקיר טלוויזיה בסלון, והדופן התומכת בגרם המדרגות עברה מתיחת פנים; מהלך המדרגות שהיה ״מסובב״ משהו יושר והחלל המת תחתיו חופה בלוחות MDF ונוצל לשילוב מגירות אחסון. המדרגות חופו בפרקט והמעקה הוחלף במעקה מינימליסטי עשוי ברזל עם מאחז יד מעץ. 

מיון של העבר לעולם אינו פשוט 

הסלון ממוקם מהלך שלוש מדרגות נמוך ממפלס הקומה, וקיר הטלוויזיה מייצר שני צירי כניסה לחללו; ציר שמוביל מהמטבח, וציר מאזור פינת האוכל. עיצובו המהודק והאוורירי ופלטת צבעיו המאופקת משרתים את אחת ההגדרות המרכזיות של הפרוגרמה, שנועדה להעניק במה נכונה לחפצי האמנות והעיצוב הרבים שהיו ברשות הדיירים.

״בני הזוג הם שוחרי תרבות בעלי טעם אנין ומודעות גבוהה לאסתטיקה, ומדובר בפריטים איכותיים שנאספו על ידם במהלך השנים״, מספרת בלומנפלד. ״עם זאת, צריך היה למיין מתוכם את הנבחרים ביותר, את אלה שנשאו ערך רגשי ועיצובי מיוחד. המהלך היה מאתגר, כי מיון כזה של העבר לעולם אינו פשוט, אך בשל הריבוי לא היה מנוס מכך. הרעיון היה להביא את חפצי האמנות והעיצוב לידי ביטוי הולם באמצעות תכנון שידגיש את נוכחותם ושהם לא יתקבלו כנזם זהב באף חזיר״.

בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון

תמר בלומנפלד ויהודית מור

תמר בלומנפלד ויהודית מור. צילום: גלעד רדט

כך, מינון מדויק של פריטי ריהוט מסוגננים מבית מותגים מובילים מייצר בסלון רקע הולם המחמיא לשכיות החמדה של דייריו; לאמנות מובחרת שנתלתה על הקירות, לפסל פנתר של דימיטרי צ׳יפרוס, לכלי קריסטל של המותג הצרפתי לליק, למערכות כלים קלאסיות מבית רוזנטל שמוצגות בתוך ויטרינה ביחידת קיר גדולה, או למנורה שעל עיצובה חתום הצלם והמעצב הנודע ווילי ריזו.

״כל פריט או יצירה נאספו באהבה ויש מאחוריהם סיפור״, מציינת מור. ״לדוגמה, המנורה שעיצב ריזו נרכשה בציריך במקום שנקרא Zurich Brokenhaus, שמופעל על ידי עמותה לארגונים חברתיים של העירייה. העמותה אוספת תכולות בתים מכל הסוגים ומוכרת אותם לציבור, כשהרווח מהמכירות מיועד לצרכים של שכבות מעוטות יכולת בעיר״. 

בפינת האוכל מייצגים את חיבתם של בעלי הבית לפריטי איכות מובחרים שלושה גופי תאורה קלאסיים מזכוכית מורנו שעברו חידוש ורסטורציה, וציור של מיכאל גורבן שמעטר את הקיר. המטבח, לעומת זאת, עוצב בשפה אורבנית־עכשווית המשלבת חזיתות בגון ברונזה בגימור מתכתי ביחידות התחתונות, וחזיתות לבנות ביחידות העליונות והגבוהות.

משטח העבודה וחיפוי הקיר הממשיך אותו עשויים מדקטון בגון חום מתכתי מעונן משהו, ובעומק החלל ניצבת פינת ישיבה/אוכל אינטימית לשניים. ציור של סמדר כץ על הקיר ופתח הצופה על הגינה האחורית משלימים את חזותה הנעימה, ופינה נוספת מסוגה מזומנת לדיירים גם בחוץ, כשהיא ממוקמת על דק מוקף צמחייה, שבמסגרת השיפוץ פורק והותקן מחדש. 

הקומה העליונה מכילה חדר אירוח, חדר עבודה, חדר שינה וחדר טלוויזיה, ובין מהלכי המדרגות לבין המבואה שבשטחה חוצץ סורג ברזל מעוצב כמוטות אנכיים במרווחים המשמרים אווריריות וקשרי עין ישירים. בחדר העבודה הממוקם מול מהלך המדרגות הורחב פתח הכניסה לחללו על חשבון ״פתיחת״ חלק מהקיר, והדלת שהותקנה בו כוללת כנף קבועה ומשלבת מסגרת עץ וזיגוג שקוף.

בחלל החדר ותוך שילוב חומרי זהה, הורחב גם פתח החלון שפונה אל הגינה הדרומית לכדי ויטרינה גדולה עם מעקה שקוף שנוכחותו אינה מורגשת. בתוך כך, נוף צמרות העצים הנשקף בעדה ממלא בנוכחותו הירוקה את חלל החדר וממשיך וחודר דרך דלתו הרחבה־שקופה גם למבואה, כשהוא נגלה לעין כבר בעת העלייה במדרגות.

בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון

בלומנפלד מור אדריכלים, קוטג׳ בשרון

בחדר השינה הועתקה הכניסה לחדר הרחצה הצמוד לאזור חדר הארונות, מיקום שלשיטתן של בלומנפלד ומור הוא נכון ומתבקש יותר. פתח הדלת שנותר לאחר ההעתקה הורחב לכדי פתח רבוע גדול שבו הותקנה מחיצת עץ בחלוקה לריבועים מזוגגים (צרובים בחלקה התחתון ושקופים בחלקה העליון), שנוסכת עניין אסתטי בחלל החדר, כמו גם בחדר הרחצה שמעברו השני; חלל מרווח המשלב חיפוי קיר מזכוכית לבנה, יחידת כיור מסוגננת בקווים נקיים שעוצבה ייעודית, ויחידה עליונה שמתיישרת במדויק עם קו החלון תוך הידוק המראה הנקי.

כמו בקומת הקרקע הציבורית, כך גם בקומה הפרטית בביתם של שוחרי עיצוב ואמנות משובצים פריטים נחשקים ויצירות משובחות. כך לדוגמה, מנורה מבית ורסצ׳ה על שולחן עבודה בסגנון סקרטר כשאת הקיר בחדר מעטר ציור של יובל מלר; מנורות לילה של פיליפ סטארק וציור של נחום גוטמן בחדר השינה; ואפילו סל הכביסה שבחדר הרחצה עוטה מראה מסוגנן של פריט דקורטיבי.

״אין ספק שלהתנהל מול אנשים עם אהבה גדולה לאסתטיקה, לעיצוב ולאמנות זו הנאה, מה גם שהסיפורים המעניינים שנלוו לפריטים שנאספו על ידם תיבלו את כל התהליך בטעם מיוחד מאד״, מסכמות בלומנפלד ומור את מלאכת השיפוץ, שארכה מספר חודשים וזיכתה את הדיירים בחוויית מגורים חדשה בעליל, גם ללא ביצוע אקטים מבניים מסיביים. ״הגברת היא אולי אותה הגברת, אך האדרת שהיא לובשת שונה בתכלית״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden