כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021
קיאן פרנקפורט. צילומים: אסף עיני
קיאן פרנקפורט. צילומים: אסף עיני

שפת אם: קיאן פרנקפורט עושה אופנה משלה

קולקציית הביכורים של קיאן פרנקפורט לא מתכחשת למקורות ההשראה והבטחון המקצועי שלה, ועושה כבוד לאמא דורין (שגם מייצרת ומשווקת את הקולקציה)

״שפת אם״ – השם שבחרה קיאן פרנקפורט לקולקציית הקפסולה הראשונה בעיצובה – מעיד על המעצבת ועל מקורותיה, לא פחות משהוא מתלבש על הקולקציה. עם הצגת השם לראשונה, היא הדגישה בציטוט מספרה של וירג׳יניה וולף ״חדר משלך״, שאומר: ״כנשים אנחנו מחפשות השראה אצל אימהותינו״. קל למצוא את החיבור בין מעצבת האופנה הצעירה לאמה, המעצבת הידועה דורין פרנקפורט. אך זו תהיה פרשנות מצמצמת של היחסים המקצועיים והמשפחתיים בין השתיים.

״ההשראה לקולקציה שאובה מאימהות גשמיות ורוחניות, והמובילות שבהן הן שלוש הדמויות המכוננות בחיי״. היא מדברת על אמה, סבתה ואם סבתה. במהלך גיבוש הקולקציה התבוננה קיאן בתצלומי פורטרטים של דורין לאורך השנים, שבהם לבשה פריטים שעיצבה, המתאפיינים בסגנון מינימליסטי ועשיר בעת ובעונה אחת.

דמות האם השנייה היא סבתה, נאוה פרנקפורט, שניחנה באלגנטיות שלווה, עם ביטחון שקט וגאווה של אישה שחשה בנוח בתוך עורה שלה. לדבריה, נאוה הבינה את המשמעות שיש לבגדים, את הרושם שהם יכולים ליצור ואת האופן שבו הם יכולים להשפיע על הלך הרוח של הלובשת – גישה שלמדה מאמה שלה, סבתא רבתא של קיאן, לאה בית־אלי, שאף היא האמינה בכוחם של בגדים לעורר שיח.

קולקציית שפת אם

קולקציית שפת אם

הקולקציה ״שפת אם״ כוללת 16 פריטים שניתן לשלב ביניהם, מעוצבים בסגנון אורבני ועשויים מחומרים טבעיים. שמלות, חולצות ומכנסיים בגזרות רפויות ורחוקות מהגוף, ולצדם אביזרים משלימים: נעלי עקב, תיקים ותכשיטים שנוצרו במיוחד עבור ״שפת אם״. הקולקציה ממזגת בין בגדי יום לערב, במגוון פריטים נינוחים שמאפשרים לנוע בחופשיות בתוכם.

פרנקפורט מדגישה שהקולקציה עוצבה מתוך מחשבה על בגדים שמיועדים ללבישה בנוחיות בשגרת היום, ובעיקר כאלו שניתן להמשיך וללבוש לאורך זמן ללא תלות בטרנדים חולפים. הפריטים נמכרים באתר הבית של דורין פרנקפורט ובמספר נקודות מכירה בחנויות הרשת.

כשהיא מציגה בפני את הפריטים קיאן אינה מסתירה את התרגשותה מקולקציית הבכורה. ובמילותיה שלה: ״איזה כיף לי!״. היא מציינת במיוחד את חולצות הבייסיק, שלדבריה עשויה ״מהבד הנעים בתבל״, לטובתו ״שיגעתי  לחצי מדינה את השכל״ וכמעט נסעה עד פורטוגל כדי למצוא אותו. זו רק דוגמה אחת לדרך שעברה בגיבוש השפה והסגנון הפרטיים שלה, לצד דבר או שניים שלמדה מאמה.

יש משהו בעיצוב הקולקציה שלך שלקחת מאמא?

״ברור. לדוגמה את הגישה העיצובית של דורין (כך היא קוראת לה) – להציע ללקוחותיה בגדים נינוחים שניתן ללבוש לאורך כל היום. דורין מתייחסת ובודקת לפני הכול מי הן הנשים שעבורן היא מעצבת. כך גם אני״.

אם כי נראה שאת פונה יותר לקהל צעיר, של בנות גילך. האם המטרה היא להצעיר את המותג?

קיאן צוחקת ואומרת, שהיא מעולם לא התלבשה כצעירה וגם כיום, כשהיא בת 30, היא לא ממש רואה הבדלים סגנוניים בולטים בינה לבין נשים מבוגרות ממנה. ״סגנון הלבוש שאני מציעה מתאים לאישיות של הלובשת אותו, ואין פה שום כוונות מעבר לכך״, היא מדגישה.

להתעלם מהרעשים הלבנים

היא החלה ללמוד עיצוב אופנה בשנקר לפני שש שנים, במקביל לעבודתה במפעל של דורין פרנקפורט. לשנקר הגיעה אחרי לבטים רבים, אם זה באמת הכיוון שלה. ״ידעתי שזה יהיה משהו בתחום האמנות, אבל ממש לא היה לי ברור שיהיה אופנה.

״ההורים שלנו הם ההורים הכי מכילים שיש בעולם. הם מתפוצצים מגאווה נוכח ארבעתנו. הם מרוצים מאיתנו ולא ממש משנה להם במה נבחר״. היא מדברת על דורין פרנקפורט ומיקי קרצמן, שמנהלים זוגיות רבת שנים ויחד גידלו מגיל צעיר את שתי בנותיה של דורין, קיאן ואחותה התאומה קמע סמית, ושתי בנותיו של מיקי, נטע וקרן, מנישואיהם הקודמים.

חשוב לי להבהיר נקודה עקרונית. דורין היא המוקד לקולקציה החדשה שלי. היא ההשראה הכי גדולה שלי. והכוונה שלי היא לא למעצבת האופנה ״דורין פרנקפורט״ אלא לאישיות

״גדלנו בבית עם הורים מעורבים מאוד מבחינה אומנותית וחברתית, בבית הכי מאפשר ומכיל שרק אפשר לדמיין. קמע, אחותי התאומה, למדה בבצלאל (במחלקה לאמנות), אבל נטע, הבת של מיקי (צלם ואקטיביסט חברתי, בעבר ראש המחלקה לצילום בבצלאל) עובדת בחברת תרופות. הכי לא אמנות. למרות שאני תמיד אומרת: שאני עושה אנשים יפים והיא עושה אנשים בריאים.

״אני חושבת שלקח לי זמן ולהפנים שעיצוב אופנה זה העולם שבו אני רוצה להיות ולעסוק. החלטתי ׳לנקות׳ ולא להתייחס לביקורת שתבוא מבחוץ, והייתה כזו כמובן. להתעלם מהרעשים הלבנים שיהיו והיו לאורך הדרך, והתקבלתי לשנקר״.

קיאן ודורין פרנקפורט. צילום: אסף עיני

קיאן ודורין פרנקפורט. צילום: אסף עיני

אז איך היה בשנקר?

״מדהים. למרות שבהתחלה ברור שהייתה הרמת גבות, אבל מהר מאוד הבינו שאני עובדת קשה ונמצאת שם בזכות עצמי. כנראה שגם רציתי להוכיח לעצמי שאני יכולה לבד. בדיעבד, לא הייתי עושה אותו דבר היום כי זה די מטומטם. בפרויקט הגמר שלי, בהנחיית מאיה ארזי, כבר שיתפתי את אימא בתהליך״.

מה זה עובדת קשה?

״תמיד עבדתי קשה. כבר בגיל 14 דגמנתי בהפקת צילומים של רוני כנעני (כשרוני מבקשת לא אומרים לא). מאז המשכתי בכיוונים האלו, עבדתי עם מעין גולדמן (סטייליסטית ומעצבת בעבר וכיום כותבת). עבדתי במקצועות האלו בהחלט גם בגלל שהיה לי נח, יותר נוח מלמלצר. אבל עבדתי, ולא קל״.

כשראיינתי את דורין לפני מספר חודשים, נכנסת לחדר ושאלתי אותך אם יש לך כוונה להמשיך את העסק הזה. אז ענית בנחרצות שלא. בואי נדבר על זה קצת.

״אני לא יכולה לנתק את המותג דורין פרנקפורט מדורין פרנקפורט האישה. האנשים שעובדים עם דורין כבר 30 שנה הם שותפים לדרך, שהולכים אחריה ואחרי מרגיט סגל, השותפה שלה. עם האישיות של שתיהן ומה שהן מביאות למותג. זה גדול עלי להפוך לדורין. זה כרוך בהמון מטען רגשי״.

זה בכלל עלה לדיון משפחתי?

״מעולם לא. תמיד היה ברור שאני לא אהיה מי שתמשיך את המותג ואת מפעל החיים הזה״.

דורין הייתה רוצה את זה?

״לא״, היא עונה בנחרצות.

אבל היא הייתה נותנת לך לעשות מה שאת רוצה. היא הרי האמא הכי מאפשרת בעולם?

״נכון, אבל דורין היא גם אמא־דובה. היא עוטפת, היא לא מערימה קשיים, היא הכי טובה בעולם כלפי האנשים שהיא אוהבת. ולכן אני מניחה שהיא פשוט לא היתה רוצה שיהיה לי קשה״.

במה אתן שונות זו מזו?

״חשוב לי להבהיר נקודה עקרונית: דורין היא המוקד לקולקציה החדשה שלי. היא ההשראה הכי גדולה שלי. והכוונה שלי היא לא למעצבת האופנה ׳דורין פרנקפורט׳ אלא לאישיות. דורין בשלב מוקדם של הקריירה שלה, הבינה באופן ברור מי ומה היא, נתנה לזה מקום והלכה עם זה עד הסוף, בכל מובן ועניין. גם כפעילה חברתית. אני מנסה להתאים את עצמי להלך הרוח הזה״.

birds

אז את יודעת מי שאת?

״כן, אני יודעת מי אני. יחד עם זאת זה ממשיך כל הזמן ומתגבש. תמיד היתה לי משנה סדורה וברורה. אני ג׳ינג׳ית״, היא צוחקת, ״אני מרגישה ומבינה מה אני רוצה עבור עצמי ומיישמת את זה.

״אני יודעת שאם אני רוצה משהו, אף אחד לא יעשה את זה בשבילי, ובטח שלא הממשלה הנוכחית. זה משהו שקיבלתי מאימא שלי, ופוליטיקה חייבת להיות על סדר היום בכל בית. אנחנו משפחה עם אוריינטציה חברתית וזהות פוליטית ברורה. במדינת ישראל צריך לדבר על פוליטיקה, ובהתאם גם לפעול. יש כאן המון בעיות והמצב מדאיג״, היא אומרת, כיאה למי שגדלה בבית של פרנקפורט וקרצמן.

מה את חושבת על ייצור אופנה מקומית, אופנה מהירה וכל מה שכרוך בכך?

״גם כאן אמא שלי היא מקור להשראה, ואני ממשיכה את מה שחונכתי לפיו. אני מאמינה בעשייה מקומית, וחושבת שהיום התהליך הלך לגמרי לאיבוד, בעיקר בגלל רשתות האופנה המהירות והגדולות שפועלות כאן (ובעולם).

אני מאמינה שלבגדים שאנחנו לובשים יש משמעות בגלל האנשים שעושים אותם ולא אחרת. מי שלא עוסק בתחום הזה, לא מסוגל להבין כמה שזה קשה להיות יצרן אופנה בארץ

״אני כמו דורין, מאמינה שלבגדים שאנחנו לובשים יש משמעות בגלל האנשים שעושים אותם ולא אחרת. מי שלא עוסק בתחום הזה, לא מסוגל להבין כמה שזה קשה להיות יצרן אופנה בארץ. דורין פרנקפורט לא מוותרת, וממשיכה לייצר מקומות עבודה הוגנים למאות עובדים מקומיים. זה לא מובן מאליו. אני ממש מקווה שיהיה לי את הכח והיכולת לעשות בעתיד כמוה – אבל בדרכי״.

לקראת סוף שיחתנו דורין נכנסת לחדר אחרי בוקר שבו ניסתה לעשות יש מאין, ולהרים קמפיין תרומה לטובת יום סחר הוגן הבינלאומי. אני לא מתאפקת ושואלת אותה: אז מה את אומרת על ״שפת אם״?

ודורין עונה כמו דורין: ״יושר, רגש והרבה חלומות, באים לידי ביטוי בעיצוב אופנה. מעצב חייב שיהיה לו את המעוף והחלום, אבל אנחנו, המעצבים, לא בהכרח יודעים לבדוק את ההיתכנות של מימוש החלומות שלנו. לכן נדרשת עבודת צוות, שתאפשר לנו לממש את חלומותינו וגם את עצמנו.

״הלימודים העניקו לקיאן הרבה. אבל מכאן ועד לפיתוח כתב יד עיצובי משל עצמה זה עניין של זמן. את זה לא עושים בלימודים. על מנת לדייק מחשבה, כיוון ואמירה משלך חייבים לעבור מסלול ארוך. קיאן עשתה כאן את כל אלו, וכעת הגיעה לבשלות, להציג את השפה שלה בקולקציה משלה״.

אבל אז היא מוסיפה בגאווה: ״אבל רגע. בואו לא נשכח שעד עכשיו קיאן הייתה חתומה על קולקציית האביזרים שלנו ותרמה רבות במגוון עולמות התוכן של המותג״.

לשאלתי, אם היא כבר עובדת על הקולקציה הבאה, קיאן משיבה בכנות: ״אני לא ממהרת, אני מאמינה בתהליך. גם לקולקציה הזו לקח זמן עד שנולדה. לכל אחד ואחת יש הדרך והקצב שלו וזה מה שהרגיש לי נכון. זה שסיימתי שנקר זה לא אומר שיום אחרי כבר ניתן היה להשיק קולקציה ולכן גם עכשיו אני נותנת לעצמי את הזמן״.

ומה את רוצה לעשות כשתהיי גדולה?

היא צוחקת ואומרת: ״עורכת דין שעוסקת בזכויות אדם. אבל אני מבינה שזה לא יקרה. אני עושה הרבה פעילות חברתית לאורך כל השנים וכנראה שאמשיך בכך. אני מניחה שלפרנסתי אמשיך לעסוק באופנה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden