כל מה שחשוב ויפה
אחורי הקלעים, איתמר פלוג׳ה וליאור (לילי) פלג. צילום: מ״ל
אחורי הקלעים, איתמר פלוג׳ה וליאור (לילי) פלג. צילומים: מ״ל

שבוע העיצוב ירושלים 2021 // הקסם שמאחורי הקלעים

איתמר פלוג׳ה וליאור פלג עיצבו את ״אחורי הקלעים״, מתחם ביתנים ותערוכות בחצר האחורית של בית הנסן, ששואב השראה מאיזור הדמדומים של הקרקס

פורטפוליו בשיתוף שבוע העיצוב ירושלים


אחרי שנה מתעתעת, שעימתה את מציאות החיים עם מצבי קושי מורכבים, נראה שאין מתאימה מ״קרקס הבריחה״, התמה שנבחרה להוביל את שבוע העיצוב ירושלים 2021, שייפתח ביום חמישי הקרוב. חוויה אסקפיסטית, המבקשת להדחיק את מורכבות התקופה ולהתרחק ממנה ולו במעט, למקומות שיש בהם מהפנטזיה, למחוזות אלטרנטיביים או לעולמות וירטואליים.

כך, בשנה העשירית מאז הושק – והתשיעית שבה הוא מתקיים – שבוע העיצוב ירושלים עומד בסימן חקר האסקפיזם הכה־רלוונטי, וההוויה הפסטיבלית של האירוע מקבלת משנה תוקף באמצעות רעיון הקרקס – מופע בידורי המשוייך לאמנויות הבמה ונושא עמו משמעויות מנוגדות. כאלה שלצד הצגת מיומנויות יוצאות דופן וקסם מרתק, מעלות שאלות על אתיקה ומוסר, מפגישות את המופלא עם האפל, את הזוהר והנוצץ עם הארעי והמסוכן, ורגעים של שיא בימתי עם שגרה אפורה.

שבוע העיצוב מקיף שלל תערוכות ופעילויות הנחלקות לקטגוריות ונושאים ששאובים מעולם הקרקס ומגיבים אליו בדרכם. אחת מהן היא ״אחורי הקלעים״ – אותו אזור דמדומים, המהווה חלק משמעותי ובלתי נפרד מעולם אמנויות הבמה; המקום הנסתר מעין הצופים שמאפשר לדברים לקרות, זה שבו האמנים מתארגנים לקראת ההופעה ושבים אליו לאחריה, להשיל מעליהם את הזהות שעטו במסגרתה ולחזור למי שהם ״באמת״ ולמציאות חייהם.

אחורי הקלעים של קרקס הבריחה בבית הנסן ממוקם בחצר האחורית, בגב המבנה ההיסטורי. זהו מיצב גדול־ממדים שמקיף מתחם מוגדר וכולל ביתני תצוגה, שבהם עבודות של מעצבים.

שלומי יוסף

שלומי יוסף

סאלי קריסטל קרומברג

סאלי קריסטל קרומברג

״ההופעות שמוצגות בקרקס הן הופעות ׳קצה וקיצון׳. רחוקות מאוד מחיי השגרה של היום־יום ושהעטיפה החיצונית שלהן אינה משקפת דברים כהווייתם. המתח בין העטיפה הנוצצת־לכאורה לבין המציאות הוא מקור ההשראה לקונספט הרעיוני שטווינו בעבור אזור אחורי הקלעים״, אומר המעצב איתמר פלוג׳ה, שהופקד על עיצוב המתחם יחד עם שותפו ליאור (לילי) פלג.

״את המתח שמתקיים בין קדמת הבמה לאחורי הקלעים הקבלנו למערכות היחסים שיש בין צרכנים ויצרנים בעולם; עולם ראשון אל מול עולם שני ושלישי. בין מי שחייו ׳עטופים׳ באריזות זוהרות של מוצרים חדשים, לבין מי שמייצר את אותם מוצרים וחי את העולם שמאחורי הקלעים של הנוצץ והמפתה״.

פלוג׳ה, בוגר המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל, ופלג, שמגיע מתחומי הבנייה והאדריכלות, חולקים סטודיו שעוסק בעיצוב ובינוי, ומתמקדים בפרויקטים בקנה מידה גדול. בין היתר הם יוצרים פסלי ענק ייעודיים למקום ו/או לאירוע או חללים רחבי ידיים, שהם מעניקים להם מופע פיסולי. השניים (שהם גם גיסים, שגרים דלת מול דלת), אוחזים בתפיסת עולם הדוגלת בשימוש בחומרים ממוחזרים, כאלה שאבד עליהם הכלח או שהושלכו כפסולת ושאריות וברוח זו עיצבו את המיצב מאחורי הקלעים.

המיצב, תחת הכותרת ״הקרקס שהוא העולם של היום״, מורכב משמונה ביתני תצוגה ומוקף בשרשרת תאורה (גרלנדה) המגדירה אותו במרחב כ״מקום״ בפני עצמו. הביתנים נבנו מקרשי־בניין וברזנט, מקורים ברשתות צל משומשות, שאריות מהתעשייה החקלאית. גופי התאורה בגרלנדה אינם אלא ג׳ריקנים ישנים שהוסבו לתפקד כאהילים.

הביתנים אמנם זהים זה לזה, אך מידותיהם הותאמו לעבודות המוצגות בהם וכך גם נגיעות ייחודיות ששולבו בעיצובם. ״ניהלנו שיח עם כל אחד מהמעצבים, על מנת להתחקות אחר אופי העבודות ועל בסיס זה לעצב ולייצר את חללי הביתנים. כך שהעיצוב שלהם נוטל חלק בחוויית המוצג בהם״.

השילוט במתחם עוצב על בסיס מחקר היסטורי של שלטי קרקסים, וגם השלטים, כמו הביתנים, יוצרו תוך שימוש בחומרי שאריות שלוקטו ונאספו, כמו קרשי בניין ופלטות יציקה. ״את החומרים המשומשים, לעתים גם כאלה שניזוקו אחרי כברת חיים שעברו, ניקינו וצבענו בצבעים עזים. את הטיפוגרפיה יצרנו תוך שימוש בקרשים כסרגלים״, אומר פלג.

"את המתח שמתקיים בין קדמת הבמה לאחורי הקלעים הקבלנו למערכות היחסים שיש בין צרכנים ויצרנים בעולם; עולם ראשון אל מול עולם שני ושלישי. בין מי שחייו ׳עטופים׳ באריזות זוהרות של מוצרים חדשים, לבין מי שמייצר את אותם מוצרים וחי את העולם שמאחורי הקלעים של הנוצץ והמפתה"

המתחם כולו, מעבר להיותו פלטפורמה להצגת עבודות המעצבים, מהווה יצירה בפני עצמה ובשטחו, לצד הביתנים, שילבו פלוג׳ה ופלג דימויים מעולם הקרקס עם טוויסט אירוני/אבסורדי. השפה האסתטית של המקום, שמאופיין בנראות צבעונית ובריבוי פרטים, צומחת מתוך דלות החומר, והשראתה מגיעה, לדברי המעצבים ״מאסתטיקה שאפשר לראות במדינות עולם שלישי ובאזורי מגורים ארעיים״.

היקף הפרויקט אינו זר לשניים, שגוף העבודות שלהם כולל פרויקטים בסדרי גודל מרשימים. כך לדוגמה, כאלמנט חזותי מרכזי בעבור אירוע פרטי, הם עיצבו עץ כסימבול לאילן יוחסין. גובהו של העץ, כמו גם מידת רוחבו, מגיעים ל־10 מטרים, ובנייתו נעשתה תוך שימוש בחומרים כמו רטאן, חבלים, קנים ושילוב שרשרת תאורה מהסוג שמעטר עצי כריסמס.

עבודה אחרת, מרגשת במיוחד, היא ארמון החלונות שעיצבו במסגרת פסטיבל מקודשת בשנת 2019. הארמון, מבנה פתוח בן שתי קומות שהוצב בגן הסוס בעיר, מבוסס על אוסף חלונות ישנים שהותיר אחריו הצלם והאקטיביסט המנוח יורם אמיר. לבנייתו שימשו 500 חלונות (מתוך אוסף של 2,500) בעיצובים שונים, שמייצגים עבודות יד טיפוסיות לאוכלוסיות המגוונות של ירושלים, במהלך 150 שנות היסטוריה של העיר.

מבית הנסן למידברן

״כל פרויקט מזמן לנו אתגר, ולו בגלל הממדים יוצאי הדופן שאנו עוסקים בהם. הפעם האתגר היה טמון בעיקר ב׳תכלול׳ של פרויקט רב־משתתפים עם עבודות שונות שדרשו התאמות. אבל לצד האתגר הייתה בכך גם הנאה רבה״, מסכמים פלוג׳ה ופלג את אחורי הקלעים שלהם. על שולחנם כבר מחכה להם הפרויקט הבא: עיצובו של פסל האפיג׳י, אחד מסמלי המידברן, שצפוי להתקיים בספטמבר (גם הוא, כמו שבוע העיצוב ואירועים רבים אחרים, אחרי שנה של היעדרות וגעגוע).

הביתנים במיצב אחורי הקלעים מארחים עיצובים מגוונים המתייחסים להוויה הקרקסית, תוך שימוש במוטיבים ממופעי קרקסים כמו קסמים, לוליינות ומופעי שיווי משקל. ביניהם, לדוגמה, שני פרויקטים מבצלאל: ״כישוף – קסם״ הוא פרויקט אינטראקטיבי של גיא און, בוגר התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי, שעוסק במושגי קסם וכישוף דרך המדיום הצילומי ובאמצעות טכנולוגיות של הדפסה על הגוף ועל תלת־ממד. און מזמין את הצופים לקחת חלק פעיל, לצלם ולהצטלם.

התכנית לתואר השני של המחלקה לתקשורת חזותית מציגה את ״כישופוני״, חנות מיסטיקה המוכרת אשליות, מציעה לקהל טשטוש גבולות ומאפשרת להם לקחת איתם את קסם האשליה חזרה למציאות (אוצרות: רינת הדר וחמוטל אתר).

אמיר צובל

אמיר צובל

רניי מזור, האיש התלוי. שבוע העיצוב ירושלים 2021

רניי מזור, האיש התלוי

birds

המעצב אמיר צובל מציג את ״שרה״, רובוטית לוליינית, במופע של שיווי משקל שבו תאזן על זרועה צלחות וכוסות קרמיקה. ואולם, כשכמות הקהל בחלל תגדל, ייחשף אופיה הביישני של שרה והיא עלולה לאבד את האיזון ואת שיווי המשקל, להפיל את הכלים שערמה על זרועה, ולהתחיל את המהלך מחדש.

המעצבת ים מטרסו מציגה באחורי הקלעים את ״הפנס״ – מיצב שבמרכזו פנס קסם, שבאמצעות שימוש בתאורה ופילטרים מייצר דימוי משתנה תמידית. העבודה נוגעת ליחסינו המשתנים בהדרגתיות חמקמקה עם השמש, מקור האור הראשוני והנצחי. מעצבים נוספים שיתארחו באחורי הקלעים הם רניי מזור, סאלי קריסטל קרמברג, עופר גץ, בוטיק שווארמה ושלומי יוסף. כל אחד מהם יציג פרשנות משלו לקרקס ונפלאותיו.


קרקס הבריחה | שבוע העיצוב ירושלים 2021
בית הנסן, רח׳ גדליהו אלון 14, ירושלים
ניהול כללי: סמדר צוק ורן וולף, חברת רן וולף
מנהלת אמנותית: ענת ספרן; אוצר ראשי: טל ארז
ה׳ 1.7 – 19:30-23:00
ו׳ 2.7 – 16:00-10:00
שבת 3.7 – 23:00-10:00
א׳-ה׳ 4-8.7 – 23:00-16:00
לצד הביקור בתערוכות ובמיצגים יוכלו המבקרים ליהנות במהלך שבוע העיצוב ממתחם אוכל ומשקאות מבית פיצה פלורה, מבית הקפה של משק עפאים ובר הדיר, ולבקר בחנות הפופ־אפ לעיצוב ישראלי של אסופה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden