כל מה שחשוב ויפה
אנה גינזבורג, What is Beauty
אנה גינזבורג, What is Beauty

האקדמיה של וויקס: מגרש המשחקים של המעצבים הצעירים

מהו יופי, Story Smelling, צילום וארט דיירקשן: נפתח המחזור הראשון בישראל של Wix Playground Academy, תכנית המעצבים הצעירים של וויקס. כתבה שנייה בסדרה

פורטפוליו בשיתוף WIX


כשמעצבים מתחילים בתהליך העבודה על פרויקט חדש, נקודת הפתיחה שלהם בדרך כלל היא חיפוש אחר מקורות השראה בעולמות המוכרים של חומר, צבע וצורה; החושים האחרים כמו שמיעה או ריח נשארים מאחור. אולם, לפי המעצב הישראלי עומר פולק, שפועל בברלין, דווקא המקום הזה – של עיצוב מתוך נקודת מוצא של חושים באופן כללי, ובאופן ספציפי יותר מתוך ריח – פותח אפשרויות חדשות, שלא נלמדות בבתי הספר לעיצוב.

זו הייתה גם נקודת המוצא של Story Smelling, סדנת הפתיחה שהעביר למשתתפים בתכנית המעצבים הצעירים של וויקס, Wix Playground Academy: לפתוח את הראש ולהניע את גלגלי היצירה במחוזות של השראה שמעצבים גרפיים לא בהכרח מכירים. 

״נקודת המוצא הייתה להתחיל לדבר על השינויים שקרו בשנתיים האחרונות, תוך כדי המגיפה״, מספר פולק, ״ולחשוב ביחד איך אפשר למקד חוייה של עיצוב סביב הסיפור הזה. במילים אחרות: איך אפשר לעצב מתוך נקודת מוצא של חושים באופן כללי, ובאופן ספציפי יותר מתוך ריח. חוש הריח קיבל את הפוקוס בתקופה הזה; קרה פה משהו שמצדיק שינוי״.

עומר פולק, Story Smelling

עומר פולק, Story Smelling

עומר פולק, Story Smelling

עומר פולק, Story Smelling

עומר פולק

עומר פולק. צילום: אלה ברק

לפני הסדנה כל אחד מהמשתתפים קיבל לביתו ערכת הרחה, שכללה שישה ריחות מעוררים, ביניהם זיעה, פטריה ואדמה, והתבקשו לייצר חומרים ויזואליים מהאסוציאציות שהריחות העלו בהם. ״ביקשתי מהם להעביר ריח בצורה, להשתמש בריח ככלי לכתיבה, לעורר באמצעותו זכרונות, במגוון רחב של טכניקות: קולאז׳ים, הדמיות תלת־ממד, סקיצות ידניות ועוד״.

למה ריח?

״ככל שאני חוקר את המקום הזה של חושים, אני מבין ששום דבר לא חדש. אבל אם חוש הראייה והשמיעה הם המרכזיים בתרבות (ובעיצוב), והאחרים נדחקו קצת הצידה, המגיפה יצרה נקודת מבט מעניינת על החושים שהזנחנו. פתאום הרגשנו בחוסר שלהם, ונוצרה הזדמנות להשתמש בהם כמו שאנחנו משתמשים בצבע או בצליל.

״כך, באותה מידה כשמעצב בוחר חומר ומתייחס לצבע או לחוזק המבני שלו, אתה יכול להתייחס לריח שלו. זה הבט שלא נמדד מספיק בתהליך העבודה של מעצבים.

״ומעבר לכלים פרקטיים חשובים, הרעיון היה לתת למשתתפים השראה, לפתוח את הגבולות של המוכר, ולהסיט את הפוקוס למקומות אחרים, פחות מוכרים. היה מענין לדבר עם מעצבים גרפיים על קומפוזיציה של ריח. על צבע של ריח. על פטרן ומקצב של ריח. על משקל של ריח. על כל המושגים שמגיעים מדו־ממד וציור קלאסי״.

מה אתם אוהבים? מה מרגש אתכן?

לצד מנעד מקצועי רחב שכולל בין השאר עיצוב, סטיילינג, תלת־ממד, אנימציה, כתיבת קוד, יצירת תוכן ועוד, במשך חמישה שבועות התכנית מפגישה את המשתתפים עם השמות הכי חמים בתעשיית העיצוב הבינלאומית. בעזרת הסיפורים האישיים של יוצרים בינלאומיים, המשתתפים באקדמיה יכולים ללמוד באופן בלתי אמצעי, כיצד האישיות היחודית של כל יוצר מפתחת שפה אישית ומובחנת, שבסופו של דבר מייצרת תיק עבודות עם אמירה יחודית ומקורית.

ההרצאה שהעבירה הבמאית הלונדונית אנה גינזבורג, הייתה דוגמה מובהקת לאופן שבו היא משתמשת בסיפור האישי שלה, ובסוגיות החברתיות שמעניינות אותה, כדי לייצר סרטים עם אמירה חברתית מובהקת לצד שפה אמנותית יוצאת דופן, בין אם מדובר בווידאו קליפים ובין אם בפרויקטים אישיים.

לפני ארבע שנים אחותה של גינזבורג אושפזה בפעם השלישית בעקבות מחלת האנורקסיה. גינזבורג, שבשלב ההוא של הקריירה שלה התפרסמה בתעשיית המוזיקה בזכות הקליפים המונפשים שיצרה, החלה לחשוב על הדימויים שתקשורת ההמונית הזינה את אחותה – ואת העולם כולו – ועל האופן שבו דימויים השפיעו על ויצרו את היחס שלה לגופה.

היא התמקדה בדימוי הגוף הנשי, החל בצלמיות של אלות פוריות קדמוניות ובפסלים הקלאסיים של יוון העתיקה והרנסאנס; המשיכה בשינוי שעבר הגוף הנשי במאות ה־19 וה־20 עם מרלין מונרו, טוויגי, מדונה, פמלה אנדרסון וגרייס ג׳ונס; וסיימה בשינוי שעברו דוגמניות העל משנות ה־90 ועד המאה ה־21, עם דימויי הגוף הנועזים, חסרי הפנים, שחלחלו מעמודי הכרומו של המגזינים לפיד האינסטגרם של נערות צעירות. 

Private Parts

אנה גינזבורג, Private Parts

אנה גינזבורג, פרסומת לסלפרידג׳ס

אנה גינזבורג, פרסומת לסלפרידג׳ס

תוצר המחקר הוא סרט אנימציה אישי בשם ״מהו יופי״ (What is Beauty) באורך כשלוש דקות, שיצא לאור ביום האישה הבינלאומי 2018. הסרט שקצר שבחים היה מועמד לסרט השנה של vimeo באותה שנה, וזכה מאז ללמעלה מ־15 מיליון צפיות ברחבי העולם.

״רציתי לעשות סרט, שגם אם לא חשבתי שישנה את העולם, יציג כמה מהר ההגדרה של יופי השתנתה לאורך השנים״, היא סיפרה בהרצאה. ״רציתי להזכיר לנשים שבשלב מסוים בהיסטוריה הייתה נקודה בזמן שהאופן שבו הגוף שלך נראה היום, היה נחשב כאידיאל של יופי, ושאין סיבה שהוא יגרום לכך כך הרבה סבל וחוסר ביטחון״. 

במהלך ההרצאה גינזבורג התמקדה בפרויקים האישיים שלה, אולם היא הייתה כנה גם לגבי הפרויקטים המסחריים שהיא מעורבת בהם, ״שעוזרים לשלם את החשבונות״, וסיפקה למשתתפים באקדמיה עצות מהקריירה האישית שלה. כך לדוגמה גילתה ש״מהו יופי״ החל כהגשה לרזידנסי שלא התקבלה אליו לבסוף, אבל אז, כשהגיעה הפניה מרשת CNN עם השאלה אם יש לה מה להציע ליום האישה הבין לאומי, הייתה לה תכנית מגירה. זה גם היה המקרה עם Private Parts, סרט אישי מקסים וכנה, שעסק במיניות נשית לא מתנצלת. לאחר שגם הוא לא התקבל לרזידנסי אחר, הוא נכלל לבסוף בפרויקט של מגזין העיצוב It's Nice That ושל Channel 4 הבריטים.

עוד סיפרה גינזבורג על החופש שהיצירה בעולם המוזיקה סיפקה לה (״גם כי לאף אחד לא אכפת אם זה טפשי, כל עוד זה טוב״, היא אמרה בחיוך), והדגישה את היתרונות של עבודה באנימציה לעומת צילום, דווקא בעולם של דוקו (״אפשר להיות מופשטים יותר, וחופשיים יותר, בלי הנוכחות של מצלמה שמייצרת הרבה יותר מודעות אצל המרואיין״).

לבסוף, בתשובה לשאלת אחד המשתתפים איך למצוא את הקול האישי, היא אמרה ש״הכי חשוב שיהיה לך כיף לעשות את מה שאתה עושה. אני אוהבת לעשות דברים שכשאתה רואה אותם אתה לא בטוח איך הם נעשו, דברים שלא נראים הגיונית מבחינה פיזיולוגית, תנועות מצלמה מעניינות, תנועה גופנית אקספרסיבית. אם יראו שנהנית, אנשים אחרים יאהבו ויתחברו למה שאתה עושה. תשאלו את עצמכם מה אתם אוהבים? מה מרגש אתכן? ואת זה תעשו״.

חלק בלתי נפרד מהאמירה

בנוסף לסדנת ההשראה של פולק, ולהרצאה של גינזבורג, המשתתפים בפלייגראונד מקבלים כלים מקצועיים שישמשו אותם ביום־יום המקצועי שלהם. לדוגמה, סדנת הארט־דירקשן והצילום, שמטרתה ״לתת כלים פרקטיים מהעולם האמיתי למי שעד לפני רגע נמצאו באקדמיה״, מספרת המעצבת אביגיל טהורי, האחראית בוויקס על הצוות שאוצר ויוצר את התוכן למדיה־מנג׳ר באדיטור. 

מעבר להבט הפרקטי של סוגי תאורה או רקעים לצילום – הסדנה גם המחישה הבט חשוב נוסף והוא המנעד הרחב של תפקידים שהמעצבים הצעירים יכולים למלא לאחר שהם מסיימים את הלימודים שלהם. אם בדרך כלל הדבר הראשון שעולה לראש הוא מעצבים, הסדנה הראתה כיצד חשיבה עיצובית יכולה לבוא לידי ביטוי גם בצילום, בסטיילינג או בארט דיירקשן.

״לא בכדי התכנית נקראת Wix Playground Academy. אנחנו מאמינים שצריך לבוא ולשחק. זה תהליך: גם אם זה מרתיע או מורכב מבחינה טכנית, פשוט לנסות, לשחק, בצורה כיפית, ולראות אם זה משהו שמתחברים אליו, במקום להימנע ממשהו כי הוא נראה קשה.

״מצד שני, אם אחת המטרות של הפלייגראונד היא לעזור למשתתפים לבנות את הפורטפוליו שלהם, חלק חשוב מכך הוא לתת להם את הכלים לתעד את העבודות שלהם. ארט־דירקשן וצילום הם ידע שאפשר להשתמש בו לא רק כדי להציג את העבודה, אלא ממש ליצור אימג׳ כחלק מתהליך עיצוב של מוצרים אחרים״.

מתוך סדנת הצילום והארט דיירקשן

מתוך סדנת הצילום והארט דיירקשן. צילום: לאה מאסלו, אורי תירוש, יהלי חסון

צילום: דנה ברקאי, דיאנה טטרנקו, עדן גריון, תמר כליף

צילום: אביב כץ, ספיר כהן, שיר דניאל

כך, כל משתתף בסדנה קיבל בתחילתה חפץ – אשכול ענבים, ואזה, גולגולת, פלאפון, ספר ועוד. לאחר מכן הם חולקו לקבוצות בנות שלושה-ארבעה משתתפים, וכל קבוצה הייתה צריכה לצלם את החפצים בארבע עמדות צילום, בתאורה שונה ובאווירה שונה. בנוסף הם נדרשו לעבוד על הארט־דירקשן של הפריים וליצור עם אביזרים נלווים ורקעים קומפוזיציה שונה, אמירה שונה וסיפור אחר בכל פריים. 

במהלך הסדנה ניתן דגש על איך אור יוצר אווירה, על ההבדל בין תאורה טבעית לתאורה מלאכותית, על מחקר והשראות, ותתי נושאים כמו צבע, קומפוזיציה, לוק־אנד־פיל וכן הלאה. ״ממש הרגשנו איך בפריים הראשון הם מאוד התקשו, והייתה עקומת למידה מרשימה מפריים לפריים, שיצא יותר מוצלח, יותר בקלות, שהם הבינו יותר מה צריך לעשות״. 

איך בסופו של דבר זה יבוא לידי ביטוי בתיק העבודות שלהם?

״עד עכשיו רובם חשבו שאם הם עיצבו מגזין או אריזה, הם יצלמו אותם על רקע לבן בצורה הכי בסיסית. אני מקווה שהסדנה גרמה להם להבין שצילום וארט־דיירקשן הם חלק בלתי נפרד מהאמירה של הפורטפוליו שלך: איך הוא צריך להיראות, מה השפה הגרפית שלו, ושהצילומים שאתה מציג הם חלק מהדבר הזה.

״זה לא בהכרח צריך להיות צילום הכי פשוט, אפשר ורצוי להכניס משחקים של תאורה, צבעים, משחק עם הדבר עצמו, משהו שמרחף פתאום באוויר. אני מקווה שזה מה שהם יקחו מזה״.


תכנית המעצבים Wix Playground Academy של חברת וויקס – המובילה בפלטפורמת בניית אתרים וכלים לניהול העסק אונליין – מעניקה בשנים האחרונות קרש קפיצה מקצועי לסטודנטים לעיצוב ועצמאיים בתחילת דרכם. המחזור הראשון של התכנית התקיים בניו יורק ב־2018, מתוך רצון להעשיר את קהילת המעצבים המקומית שהשתמשה במוצרים של וויקס.

שלוש שנים ו־150 בוגרים לאחר מכן, אחרי תוכניות מוצלחות בניו יורק ובאירופה עם למעלה מ־150 בוגרים שחלקם כבר השתלבו בתעשייה בחברות כמו גוגל, סוכנות העיצוב הבינלאומית פנטגרם ועוד, התכנית הגיעה גם לישראל. עם מעל 5,000 עובדים בעולם, מתוכם כ־2,600 בסניפיה בישראל, מהם 250 מעצבים, זה רק התבקש.

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden