כל מה שחשוב ויפה
דנה גורן אלמגור. צילום: שני דרשר
דנה גורן אלמגור. צילום: שני דרשר

דנה גורן אלמגור מנקה רעשים כדי שהמעצבים יוכלו לעבוד

מנהלת תהליכי העיצוב במרכז המחקר והפיתוח של מטא (פייסבוק) תל אביב, מקשרת בין הביזנס לדיזיין ואומרת ש״הרבה פעמים מי שצריך את התיווך זה הארגון, לא המעצבים״

״חשבתי על זה הבוקר: אף פעם לא עבדתי בתפקיד שאני כל הזמן צריכה לנסות להבין איך אני מסבירה אותו״, אומרת בפתח השיחה שלנו דנה גורן אלמגור, מנהלת תהליכי עיצוב (Design Program Manager) במרכז המחקר והפיתוח של מטא (לשעבר פייסבוק) תל אביב. ומעבר לתפקיד החדש יחסית – גורן אלמגור היא הראשונה שממלאת אותו בסניף המקומי – התפקיד גם מתחלק לשני תחומי אחראיות עיקריים: ליווי ותמיכה בקהילת המעצבים של מטא בישראל; וניהול אופרטיבי בתוכניות ותהליכי העיצוב של ממשקי ה־Lite (אפליקציות מטא לשווקים מתפתחים כמו פייסבוק לייט ואינסטגרם לייט).

״זו דיסציפלינה שתפקידה להיות גורם מקשר בין הביזנס לדיזיין; להיות הקול של העיצוב בתהליכים העסקיים, ולהיות הקול של הביזנס בתהליכי העיצוב. אנשים שמבינים את שני הצדדים ויכולים לעזור לתווך; מבינים תהליכי עיצוב, פיתוח, תהליכים עסקיים, מוצר, ויודעים להיות גורם מקשר בין השניים״.

האם לא כל מעצב אמור להבין את זה ברמה כזו או אחרת?

״לגמרי. מעצבים מבינים היום יותר את התהליכים ומעורבים בהם. ורוב המעצבים במטא כבר עבדו בחברות מוצר, נחשפו לתהליכים, יש תהליך למידה כמובן.

״כשלמדתי ניהול עיצוב הדיבור היה על לתת לעיצוב מקום ליד השולחן. 11 שנה אחרי, חברות מבינות כמה עיצוב חשוב ורוצות עיצוב בכל צוותי קבלת ההחלטות. זה יכול ליצור עומס על צוותי העיצוב שמוביל לחוסר פניות לתהליך העיצוב עצמו. צריך זמן לעצב, ליצור, לפצח, וצורת העבודה היא כזו שצריך זמן לעבודה פרטנית״.

בנוסף, העבודה היא כלפי שני הצדדים של המשוואה: ״הרבה פעמים מי שצריך את התיווך זה הארגון, לא המעצבים. עיצוב שתופס מקום משמעותי בארגון הוא יחסית דבר חדש, והרבה פעמים המנהלים שעובדים עם צוותי העיצוב לא מספיק בשלים. יש תהליכים שצריך לשנות, או להוסיף, לעשות להם אדפטציה שתתמוך ותאפשר להביא את האינפוטים של צוותי העיצוב.

״האנשים שאני עובדת איתם במטא לא צריכים שאלווה או אסביר. אני בונה תשתיות שעוסקות בלנקות רעשים, לדייק מסרים, לקבל הכרה, להציג את הדברים שעובדים עליהם. אני מנקה הרבה רעשים כדי שהם יוכלו לעבוד״. 

את יכולה לתת דוגמה?

״אחרי כל העניין של עבודה רק מהבית, התחילה החזרה למשרד, אבל רק חלק מהאנשים חזרו והיה צריך להבין איך עובדים ביחד, כשחלק נמצאים פיזית בחדר וחלק לא. פרסמתי מן מסמך המלצות פנימי שרץ לאחר מכן בכל החברה, כי היינו בישראל הראשונים בעולם שנפתחו ככה. יכולנו לתת פרספקטיבה של שני הצדדים, לעצב תהליך לצוות – אם זה איך נותנים פידבק, איך מוודאים שהקול של כולם נשמע וכן הלאה״.

בצבא הייתי תומכת לחימה והיום אני תומכת קריאייטיב

גורן אלמגור, בת 36, היא בוגרת תואר ראשון בתקשורת מהמרכז הבינתחומי (2009). את הקריירה המקצועית שלה החלאה לאחר מכן במשרד הפרסום מקאן אריקסון במגוון תפקידים: עוזרת הפקה, אסטרטגיה דיגיטלית, תקציבאות ועוד.

״תמיד הייתה לי תשוקה לאופנה, כמעט למדתי עיצוב אופנה, אבל תמיד אהבתי גם הפקה וניהול תהליכים, אז בפרסום מצאתי את השילוב ביניהם, הפקה וניהול פרויקטים ותשוקה לקריאייטיביות. כמו שיש בצבא תפקידי תומכי לחימה, אז בצבא הייתי תומכת לחימה והיום אני תומכת קריאייטיב״. משם המשיכה לתואר שני בניהול עיצוב בפראט, ניו יורק, ״וכבר אז החלו הניצנים של מה שאני עושה היום, לגשר בין ניהול לעיצוב.

לאחר עבודה במקאן ניו יורק, בשנת 2014 החלה לעבוד כמנהלת פרויקטים בפרוג דיזיין, חברת ייעוץ ואסטרטגיה שמתמחה בעיצוב וחדשנות. כעבור שנתיים חזרה לארץ וב־2016 החלה לעבוד בדיזייניט. ״התחלתי להיחשף לעולם של ׳דיזיין אופריישנס׳, בעיקר בחברות טכנולוגיות ומוצר, והבנתי שלשם אני רוצה ללכת״.

שלוש שנים לאחר מכן, ב־2019, קיבלה אימייל מפייסבוק שסיפר לה שהחברה מגייסת לתפקיד הראשון של דיזיין אופריישנס בתל אביב ושהם ישמחו לפגוש אותה. היא קיבלה את התפקיד והחלה לעבוד רגע לפני הקורונה.

אינסטגרם לייט

אינסטגרם לייט

פייסבוק לייט

פייסבוק לייט

״מתחילת התפקיד, לאורך כל הזמן הזה, היה לי מאוד חשוב לחבר את כל קהילת העיצוב של מטא בישראל: אנחנו 60 מעצבים ומנהלים ואני מריצה סשן פעם בשבועיים של Show & Tell: לכולנו יש תשוקה לראות, ללמוד, לחוות ולקבל השראה. כל פעם מישהו תורם מעצמו ושומעים תכנים מרתקים שלא בהכרח קשורים לעבודה השוטפת.

״בנוסף אנחנו משתפים פרויקטים. בעבודה השותפת אנחנו לא בהכרח נחשפים לצוותים אחרים – וכל בכל פעם כל צוות משתף פרויקט ומציג מה אפשר ללמוד ממנו. זה החזיק אותנו מאוד מחוברים בתקופת הקורונה בבית, החיבור הזה הוא חשוב״.

וכלפי חוץ? 

״גם, כל מה שקשור לתקשורת חיצונית ופנימית – לדייק את המסר, איך אנחנו מתקשרים את העבודה פנים ארגונית; לעזור לצוותים לארגן ספרינטים של עיצוב בכל מיני סוגים ותרכובות. מהצעד ראשון – מה באמת נכון, לזקק, מה התוצר שהם רוצים לקבל – ומזה לגזור אחורה את אופי הפעילות, סוג האנשים שצריך לשתף. וגם להיות סוג של זיכרון ארגוני כמי שהייתה בכולם, להבין טעויות ולזקק הלאה. 

״אני גם מאוד משתדלת להיות האוזניים הפתוחות ולהתעדכן בכל מה שקשור לכלים – אם יש שינוי בכלים של וידאו קונפרנסינג, איך מקליטים אירוע, להיות הגו־טו פרסון שהצוות תמיד יכול לפנות אליו, איך אני מפרסמת תוכן, מתכננת אירוע. אחד היתרונות הבולטים הוא הנטוורק של אנשים שיודעים להניע, לחבר, לפתור אנשים. הרבה פעמים העזרה תהיה איך לקשר לאנשים אחרים, איך למצוא אותם. 

״אנחנו קוראים לזה Passionate Connectors & Problem Solvers – וזה בדיוק זה: אנשים שנהנים לעזור לצוותים שלהם להזיז דברים יותר מהר ולהיות שם בשבילם. זה דברים שלנו קל לפתור במסגרת הנטוורק שלנו.

״בדיוק עכשיו סיימתי להפיק את הכנס השנתי שלנו, לתקשר לחברה את כל הדברים הנהדרים שאנחנו עושים. בעבר אמרתי שאני סוג של מתורגמנית: זה היה יותר מורגש כשעבדתי מול לקוחות שדיברו בשפה שונה. זה לזקק מה צריכים, איזה מעצב צריך כדי לזקק את הבעיה הזו, האם היא פשוטה באמת או יותר מורכבת״. 

זה לא קצת משיק ל־HR? ולמה עיצוב צריך את זה ולא בעלי תפקידים אחרים?

״יש דברים שאולי איש Hr היה יכול לעשות, אבל יש דברים שלגמרי מצריכים הבנה של תהליכי עיצוב. כפי שציינתי, עיצוב הוא דיסציפלינה יחסית חדשה בשולחן של מקבלי ההחלטות והתהליכים האסטרטגיים, והוא צריך קצת יותר עזרה ותיווך בתהליכי עבודה. 

״כמו שיש אנשים שעובדים חזק על הטמעת מערכות חדשות. זה תפקיד שהסתדרו בלעדיו לפני, אבל המצב לא היה בהכרח מזהיר. זה קרה ביחד, ככל שצוותי עיצוב גדלו. אנחנו מדברים על צוותים עם מאיירים ואנימטורים וספקים חיצוניים ויש גם ניהול של הדבר הזה: איך עובדים עם פידבק, איך להעביר פידבק לספק חיצוני, ואז הניסיון מהעבר תורם לתהליך ועוזר להניע אותו בצורה מהירה ואפקטיבית יותר.

״צברתי הרבה ניסיון בהפקה ובניהול של פרויקטים קריאייטיביים, עם אופי שונה. ולפעמים זה שונה מתהליכי עבודה אחרים, יש שם ערך״

יד על הדופק מסוג אחר

איך את מסכמת את החוויה של להיות הבן האדם הראשון שעושה DPM במטא תל אביב?

״בדיוק עכשיו הבנו שחצינו את הסף של כמה תמיכה מישהי אחת יכולה לתת; הצוות גדל והסתעף. זה מרגש כי הגדילה במטא בצוות של DPM, הרעיון שיהיה עוד מישהו שנוכל לשתף פעולה ביחד ולהוביל יותר תהליכים, הוא מרגש.

״זו פעם ראשונה שאני עובדת בתפקיד שאני צריכה להסביר אותו הרבה, לחשוב עליו, להתייחס למשמעות שלו, למה הוא קיים. גם בפייסבוק היה מקום להבין לחקור לראות, כל DPM עושה תפקיד שונה כי כל צוות עושה דברים אחרים, והיה צריך להבין מה הצוות שלי צריך.

״הייתי צריכה לעשות שיפט מניהול פרויקטים, מאוד הנדס־און, מה קורה בכל רגע בפרויקט. התפיסה של DPM היא שונה: זה לא לנהל את המשימות היומיומיות אלא לייצר תכניות או תשתיות שעוזרות לצוות לעבוד בצורה אפקטיבית, נוחה, קלה, נעימה, מדויקת יותר, וזה שיפט שלוקח זמן. זה יד על הדופק מסוג אחר, זה להבין איזה צרכים יש ולעצב להם פתרונות״. 

מטא ישראל. צילום: מ״ל

מטא ישראל. צילום: מ״ל

מה הכי חשוב בתפקיד שלך?

״דינמיות. להבין ששום דבר לא קבוע והכל יכול להשתנות, ושתהליך שנכון לעכשיו יכול להיות שלא יהיה נכון בעוד חודש. מטא הוא ארגון מאוד דינמי, יש שינויים ארגוניים כדי לייצר מוצרים וחוויות אופטימליות, כל פעם אני עם יד על הדופק מה ועד מתי משרת את הצוות. תמיד להיות מודעת מתי הפיתרון הנוכחי יפסיק לעבוד, למה, ואז לעצב מתוך זה פיתרון רלוונטי לצוות שיעזור לו לנוע קדימה, לייעל את תהליכי העבודה שלו בצורה אופטימלית, גם למעצבים וגם לחברה כולה״. 

מה זה דורש ממך?

״הרבה הקשבה, פתיחות, תקשורת מתמדת עם המעצבים והמנהלים, להיות מחוברת למה שקורה בחברה ובעולם. וזה דורש את אותה פתיחות שנדרשת ממעצבים שהם מקבלים פידבק: אחד הדברים הכי מדהימים אצל מעצבים טובים זה לדעת להתמודד עם פידבק, לא להתנגד ישר״.

אפרופו ארגון דינמי: איך השינוי מפייסבוק למטא משפיע על התפקיד שלך, או איך הוא ישפיע עליו בעתיד?

״המיתוג החדש מסמל פרק חדש ומרגש עבור החברה. הוא גם עונה לצורך צרכני שזיהינו – אנחנו בונים כל כך הרבה פלטפורמות, והשם היה מזוהה רק עם פלטפורמה אחת. החזון של מטא כבר מוביל וימשיך להוביל את החברה למגוון רחב של פיתוחים ויכולות, וכולנו ניקח חלק בצורה זו או אחרת במשימה – לעזור לבנות את המטאוורס והעתיד של האינטרנט. 

״כרגע אין שינוי בתפקיד שלי. הצוות שלי (Lite Interfaces) ממשיך לעזור למאות מיליוני משתמשים להתחבר ולייצר קשרים משמעותיים, ולספק להם חוויית שימוש מהירה, איכותית ואמינה, ללא כל קשר למכשיר או לרשת שבה הם משתמשים.

״כל DPM במטא תומכים בצוות לפי הצרכים הייחודיים של אותו צוות. אם וכאשר צורת העבודה או הצרכים של הצוות ישתנו, אתאים את עצמי למתודולוגיות, הכלים וצורות העבודה החדשות״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

2 תגובות על הכתבה

  1. גיא

    באתי סקרן ופתוח אבל לא הבנתי מה בפרקטיקה היא עושה ולמה צריך את התפקיד שלה. השאלות היו מאוד כלליות והתשובות שהיא סיפקה היו מאוד אמורפיות, מלאות בניסוחים ״הייטקיים״ מכובסים (״ערך, חוויה, תהליכים, לזקק, לדייק מסרים, תוצר, שיתוף, ניקוי רעשים״ – אוקיי אבל מה בתכל׳ס?). חבל שלא שאלתם אותה איך נראה יום עבודה שלה, מה בפרקטיקה היא עושה כולל דוגמאות קונקרטיות לפרוייקט שהיא עובדת עליו, וכיצד היא נמדדת למשל..

  2. יצחק שכטר

    צודק קודמי ..היום כל תפקיד מפרשים באלפי מילים יפות (ההי טקסטים) סיימתי ללמוד הנדסת
    טקסטיל . פעם זה היה טכנולוגיה היום זה חדשנות

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden