כל מה שחשוב ויפה
גילי קוצ׳יק ורן אמיתי לסטרטסיס. צילום: איה וינד
גילי קוצ׳יק ורן אמיתי לסטרטסיס. צילום: איה וינד

הזוכים בפרס אדמונד דה רוטשילד // קוצ׳יק אמיתי

קפליני ״קפץ״ על  גילי קוצ׳יק ורן אמיתי ברחוב במילאנו, מאגיס ביקשו מהם לעצב כיסא קל במיוחד, ולסטרטסיס היה צורך בערכת השראה/מכירה. ״כמו שאומרים שתמונה אחת שווה 1,000 מילים, אנחנו מאמינים שמודל אחד שווה 1,000 תמונות״

פורטפוליו בשיתוף פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב


מה עושים הורים שילדם מסרב לאכול מזון כלשהו שחשוב לבריאותו? יש שנוקטים בטקטיקה של הבטחות מפתות, ויש שלא מהססים להיעזר בסיפורי אימה על ילדים רעבים ואפילו באיומים. אבל כשמדובר בהורים שהם גם מעצבים יצירתיים, כמו גילי קוצ׳יק ורן אמיתי, הם פשוט מנסים לגוון לבתם את מה שהיא כן מסכימה לאכול, מלפפונים במקרה זה. 

״הבת הקטנה שלנו לא הסכימה לאכול עגבניות, רק מלפפונים, אז היינו ׳מעצבים׳ מהם דימויים כדי שלא תמאס גם בהם. הכלל היה להימנע מבזבוז, להשתמש רק במלפפון אחד ובכל חלקיו, הבשר והקליפה״, מספרת קוצ׳יק. עיצובי המלפפונים הפכו לעמוד אינסטגרם חביב עם לא מעט עוקבים, כשהם בעיקר מגלמים את סיפורם של יוצריהם, שעיצוב הוא עולמם; חלק בלתי נפרד מחייהם ומחיי ביתם ומשפחתם. ״אין אצלנו גבול ברור בין השניים״ קוצ׳יק מוסיפה בחיוך. 

גילי קוצ׳יק ורן אמיתי. צילום: אמנון חורש

גילי קוצ׳יק ורן אמיתי. צילום: אמנון חורש

סדרת NOM לקפליני. צילום: מ״ל

סדרת NOM לקפליני. צילום: מ״ל

יאמי לקבוצת תמה. צילומים: איה וינד

בחודש שעבר קוצ׳יק ואמיתי הוכרזו כזוכים בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוצר 2021 בקטגוריית מעצב צעיר (ביחד עם המעצבת טליה מוקמל). בעוד שבדינמיקה המוכרת מעצבים פוזלים לעולם הגדול בשאיפה להכרה בינלאומית, בעבורם הדברים ״עבדו הפוך״; הזכייה בפרס רוטשילד מגיעה אחרי שרשמו לזכותם שיתופי פעולה עם מותגים מובילים בעולם וזכיות בפרסים בינלאומיים נחשבים כמו שני פרסי רד דוט, פרס NYCXDESIGN, ופרסים נוספים.

לדבריהם, זהו ״הפרס המשמעותי הראשון שאנחנו זוכים בו בישראל, ואנחנו מלאי הערכה על האמון שנתנו בנו. ההוקרה המקצועית משמחת ומרגשת אותנו, ועוד יותר מכך כשזה קורה בארץ, כי נראה שכאן פחות מכירים אותנו״. 

ואולם, עשייתם לא נעלמה מהעין המקומית, כפי שעולה מדברי השופטים בנימוקי בחירתם: ״גוף העבודות שמציגים קוצ׳יק ואמיתי בתחומי הריהוט, עיצוב מוצר ופיתוח אבות טיפוס, מציב אותם בחזית העיצוב התעשייתי המקומי והבינלאומי גם יחד״. השופטים הוסיפו וציינו את עבודתם ככזו שמתאפיינת בהתייחסות למסורות עיצוב ולאייקונים תרבותיים ולשילוב חדשנות וטכנולוגיות מגוונות, ״ומתגלמת בפיתוח שפה אסתטית אישית ורעננה״.

פריצתו של הסטודיו לשדה הבינלאומי, נאמר עוד בדבריהם, ״נעשתה תוך שילוב תעוזה יצירתית, הקפדה על סטנדרטים גבוהים ושותפות מקצועית עם החברות היצרניות. בגרות מקצועית זו מהווה סמן למעצבים צעירים המבקשים להשתלב בשדה זה״.

חוליה בשרשרת

קוצ׳יק ואמיתי הם בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל (2009), שהכירו במהלך לימודיהם שם והפכו לזוג בחיים ובעבודה. ״תמיד ידעתי שארצה לעסוק בתחום יצירתי כלשהו, והמחשבה הראשונה שלי הייתה בכלל בכיוון של עיצוב אופנה או עיצוב במה״, אומרת קוצ׳יק. 

אמיתי מספר ש״אמנם תמיד אהבתי לעבוד עם הידיים, אבל לא ממש חשבתי על עיצוב. בדיעבד, מי שזיהתה את המעצב שבי ותמיד עודדה אותי לפנות לכיוון הייתה סבתא שלי, שעסקה ביצירה בעצמה״. וזו לא הייתה ״עוד״ סבתא, שכן סבתו של אמיתי היא אמנית הקרמיקה גדולה עוגן, מי ש־20 שנה בקירוב עמדה בראש המחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל. 

גילי קוצ׳יק: אין לנו העדפה לאוביקטים מסוג מסוים או לחומר כזה או אחר. אנחנו אוהבים טכנולוגיה, חומרים וחדשנות, ומאמינים בניוד של ידע כמה שמסייע לעצב אוביקטים מעולמות תוכן שונים

הבגרות המקצועית שצוינה בין נימוקי בחירתם של השניים לזכייה בפרס ניכרת היטב במהלך השיחה, ואין ספק שאפשר להוסיף לה גם נחישות מרשימה. עם סיום לימודיהם החליטו קוצ׳יק ואמיתי להקים סטודיו משלהם, ואף היו מגובשים לגבי האופי שיישא.

״משלב מוקדם ידענו שאנחנו רוצים שהסטודיו יהיה רב־תחומי מבחינת תחומי העיסוק ושימושי החומריים״, אומר אמיתי, וקוצ׳יק מוסיפה ש״אין לנו העדפה לאוביקטים מסוג מסוים או לחומר כזה או אחר. אנחנו אוהבים טכנולוגיה, חומרים וחדשנות, ומאמינים בניוד של ידע כמה שמסייע לעצב אוביקטים מעולמות תוכן שונים״. 

כשהסטודיו הוקם הם העניקו לו את השם בייקרי (ובאותה עת היה להם שותף שלישי, גיל שפי), אך מאז 2017 הוא נושא את שמות משפחותיהם. ״זה הרגיש נכון יותר״, אומרת קוצ׳יק, ״כי העבודה שלנו מגלמת את תפיסת העולם של שנינו וכך זה משקף אותה נאמנה״. 

הפוכה. צילומים: יוסי סודרי

הפוכה. צילומים: יוסי סודרי

Elastic Hinge. צילומים: מ״ל

Elastic Hinge. צילומים: מ״ל

ואמנם, קוצ׳יק ואמיתי משלימים אחד את השני אפילו באופן שבו השניים מספרים את סיפורם. הם חולקים הסתכלות דומה על דברים, תשוקה ואהבה לתחום עיסוקם; נהנים לעסוק ביצירה גם בבית, עם בנותיהם; וגורסים שמדובר במקצוע שהוא בעבורם גם הובי. 

עד השנה האחרונה הם שימשו במקביל גם כמרצים במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון, אך העומס בסטודיו גרם להם לקחת פסק זמן מההוראה האהובה עליהם. אמיתי: ״בהוראה יש ערך מוסף של תרגול מחשבתי גם למי שמלמד. מה שחשוב לנו זה להנחיל לסטודנטים את חשיבות ההבט האינטגרטיבי של תחום העיצוב, ובשום צורה לא לכפות עליהם אלא לזרום איתם״.  

ההבט האינטגרטיבי, שאמיתי מדבר עליו, מתברר כמה שמוביל במידה רבה את עשייתם, נבט אצלם כבר בתחילת הלימודים, ובהמשך התגבש לתפיסת עולם. קוצ׳יק: ״בשנה א׳ בבצלאל היה לנו קורס מבנה, תפקוד, צורה, שנותר חקוק אצלנו כמקום בסיסי שהתחנכנו עליו. כסטודנטים ירוקים זה היה כמו ללמוד שפה חדשה, שהביאה אותנו להבין בצורה עמוקה את הערכים הבסיסיים של עולם העיצוב. אנחנו חוליה בשרשרת של תחום שהיה קיים לפנינו ומן הסתם ימשיך להתקיים אחרינו, כך שהכרת המקורות של העיצוב והבנת ההיסטוריה שלו הן מבחינתנו בסיס ידע חשוב ומשמעותי לשאוב ממנו כדי ללכת הלאה״. 

לצד זאת, העבודות של הסטודיו משמרות, לדבריהם, חלק מהעקרונות המודרניסטיים שהם מוקירים ולשיטתם רלוונטיים גם היום, כמו פונקציונליות, כנות החומר, או שימוש במינימום כערך. ״לא מדובר בהבט סגנוני, אלא ביישום עכשווי של עקרונות אלה בהתאמה לטכנולוגיות ולחומרים החדשים, ומתוך הבנת העידן של היום מבחינת הצרכים, המוצרים והשמירה על איכות הסביבה״.

רן אמיתי: מפגש בין חומר חדש וטכנולוגיה חדשה תמיד מרתק ומאתגר, ולכל אורך ההיסטוריה של העיצוב אפשר לראות איך מפגשים כאלה הולידו אוביקטים אייקונים

״בעיצוב טוב צריך להתקיים איזון בין מינוני הפרמטרים השונים, וזה גם מה שמייצר את האסתטיקה״, מוסיף אמיתי, וקוצ׳יק מחדדת ש״הדברים צריכים לצמוח בד בבד, להיות שזורים זה בזה ולעבוד ביחד. כשיש הרמוניה בין המרכיבים לעיצוב יש אופי ושם קורה הקסם. אחריותו של מעצב היא ליצור דברים מנומקים, בעלי ערך נכון והגיוני״. 

התכונה החשובה ביותר למעצבים היא לדידם של השניים סקרנות, וכך המקומות שמפעילים אותם מיטבית הם לספק מענה לצורך, כמו גם חומר חדש או טכנולוגיה חדשה. ״מפגש כזה תמיד מרתק ומאתגר, ולכל אורך ההיסטוריה של העיצוב אפשר לראות איך מפגשים כאלה הולידו אוביקטים אייקונים״, מציין אמיתי. 

פינג פונג בין המודל למחשב

לשמחתם, בשנים האחרונות הפרויקטים שבהם הם מעורבים מזמנים להם מפגשים מסוג זה, שהביאו אותם לעסוק יותר ויותר במה שהם מכנים הנגשת חומרים חדשים או טכנולוגיות חדשות. קוצ׳יק: ״הכוונה היא ליכולת להעניק לחומר או לטכנולוגיה פרשנות מחדשת, אם ויזואלית ואם פונקציונלית. זה יכול להיות זיהוי פוטנציאל של חומר/טכנולוגיה ליצירת טיפולוגיות אוביקט חדשות, או מתן ביטוי ויזואלי לטכנולוגיה/חומר באופן שמשדר מיידית ואינטואיטיבית את האיכויות שלהם״ .

גיבוש הקונספט הוא בעבורם לב העניין, השלב היצירתי־אמנותי שבו הם מנהלים דו שיח בין הרעיון שצמח אצלם מהבריף לבין זיהוי כיוון שנכון ליישומו, ואז, אומר אמיתי, ״מתחיל סוג של פינג פונג בין ייצור מודלים לבין המחשב, שכמובן משתנה מפרויקט לפרויקט.

״לא כל מה שהמחשב מאפשר אכן ישים ואפשרי במציאות. הצורניות לא עומדת בפני עצמה אלא תמיד נגזרת מהפונקציונליות, כך שחייבים לעבוד בכל החזיתות. כמו שאומרים שתמונה אחת שווה 1,000 מילים, אנחנו מאמינים שמודל אחד שווה 1,000 תמונות״. 

כסא Vela לקפליני. צילום: איה וינד

כסא Vela לקפליני. צילום: איה וינד

צילום: איה וינד

צילום: איה וינד

קנוואס ל־Mogogo. צילומים: איה וינד

פריצתם לזירה הבינלאומית התרחשה כבר בשנת 2010, שנה בלבד אחרי סיום הלימודים והקמת הסטודיו, כשהשתתפו בסלון הלוויין למעצבים צעירים, המתקיים במסגרת שבוע העיצוב במילאנו. קוצ׳יק ואמיתי, שהגיעו לעיר מספר ימים לפני התערוכה, ביקרו, בין היתר, באולם התצוגה של מותג העיצוב האיטלקי קפליני, והשאירו שם קטלוג של הסטודיו. מה שקרה בהמשך היה כמו סוג של חלום מלבב שמתגשם.

״צעדנו לתומנו ברחוב, ופתאום, כמו משום מקום, ׳קפץ׳ עלינו גבר גדול וגבוה״, מספרת קוצ׳יק, ״שלא היה אלא ג׳וליו קפליני בכבודו בעצמו, שזיהה אותנו לפי תמונה שלנו שהופיעה בקטלוג. הוא ראה בו את סדרת הרהיטים שעמדנו להציג בתערוכה, אהב אותה, ומאז 2012 היא מיוצרת ומשווקת על ידי המותג״. 

הסדרה המדוברת, שגם זכתה בהמשך בדרגה היוקרתית ביותר של פרס הרד דוט (Best of the Best) היא NOM – סדרת רהיטי אלומיניום קלים ונערמים, הכוללת שרפרף, שולחן וכיסא, ומבוססת על פריסה יחידה של פח אלומיניום, שנחתך בחיתוך לייזר וכופף לצורות הסופיות באמצעות תבנית כיפוף. 

שיתוף פעולה נוסף עם קפליני, הניב את כיסא 2, המבוסס על קונספט מקורי שפיתחו השניים בסטודיו. הכיסא, ששואב משתי מסורות עיצוב ומשלב כיפוף מתכת ועץ, עבר המשך מחקר ופיתוח בשיתוף עם המותג, וב־2021 אף זיכה את קוצ׳יק ואמיתי בפרס NYCXDESIGN, המוענק במסגרת פסטיבל העיצוב השנתי ICEF, שמתקיים בניו יורק. 

אתגר מיוחד הניח לפתחם של קוצ׳יק ואמיתי מנהלו האמנותי של המותג הבינלאומי המוביל מאגיס (MAGIS), עם בקשה לעצב בעבורו כיסא קל משקל מבוסס מגנזיום, שמיועד לשימוש ביתי וציבורי אחד. ״שאלנו את עצמנו איך קלות באה לידי ביטוי בכיסא, ואחרי תהליך מחקר מקיף, חומרי וצורני עם התמקדות בפונקצית הערמה, הצגנו לחברה שישה קונספטים שונים״, אומרת קוצ׳יק.

״את האחרון שבהם, שנבחר באחת ללא היסוס, הוספנו רק יומיים לפני הפרזנטציה. הוא אמנם היה רעיון שחשבנו עליו בתחילת התהליך אך זנחנו אותו, וחזרנו אליו רק רגע לפני הגשת ההצעות. כנראה שיש דברים שצריכים את הזמן שלהם כדי להבשיל״. 

ערכת השראה/מכירה לסטרטסיס. צילומים: איה וינד

ערכת השראה/מכירה לסטרטסיס. צילומים: איה וינד

עיצוב מעולם תוכן שונה, שהביא אותם בשנה החולפת לקטוף בשנית את פרס הרד דוט בקטגוריית חומרים ומשטחים, הוא ערכת השראה/מכירה שפיתחו לחברת סטרטסיס (STRATASYS) יצרנית מדפסות תלת־ממד. ״הערכות ששימשו אותה נוצרו ברך כלל על ידי מהנדסי החברה, והיו מושתתות על דימויים של אוביקטים קיימים ודוגמאות טכניות ליכולות הגולמיות של המדפסות, אך הנראות שלהן לא הייתה מסודרת וברורה.

״הצענו להם קונספט בהשראת ממד הגולמיות, שעורר אותנו לחשוב על אבן כחומר הגלם הראשון שעיצב האדם, ולרקום סיפור שבו כל אבן היא ביטוי גולמי של יכולת בטבע של החברה״. בתום תהליך הפיתוח האבנים עטו מופע של חלוקי נחל גיאומטריים משהו, שכל אחד מהם עוצב לגופו כפרויקט בפני עצמו, וביחד הם חוברים לערכה קריאה ואסתטית למראה, הכוללת 12 ״חלוקים״/דוגמאות.

כך, בין אם מדובר בפריטי ריהוט, ובין אם מדובר במכשול צף שמשמש להכלה של דליפות נפט, בכיסא גלגלים רובוטי או במערכת קערות, קוצי׳ק ואמיתי נעים בין עולמות תוכן שונים בתכלית זה מזה, נאמנים להחלטתם לא להגביל את עשייתם לתחום/חומר כלשהו. באותה מידה הם מאמינים בחשיבותו של דיאלוג טוב עם הלקוחות כערך שמאפשר להם להגיע לעיצוב איכותי אליו הם חותרים, ומקווים, לדבריהם, ״להמשיך לעשות טוב את מה שאנחנו עושים ואוהבים מאד לעשות; וגם לעצב ׳משהו׳ לויטרה יהיה נחמד״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden