כל מה שחשוב ויפה
קוראל מסיקה, סטודיו קוקו אטלייה. צילומים: עודד סמדר
קוראל מסיקה, סטודיו קוקו אטלייה. צילומים: עודד סמדר

כמה קטנה ככה גדולה: המהפך שעברה דירה במגדל מגורים בתל אביב

מעצבת הפנים קוראל מסיקה יצרה מרחב אוורירי, נטול מחיצות, עם חלוקה יוצאת דופן לחללים ועיצוב דרמטי, אבל כזה ששומר על איזון

הכניסה אל הדירה ששוכנת בקומה גבוהה במגדל מגורים יוקרתי בתל אביב, חושפת חלל מרשים שנפרש כמעין סוויטה גדולה, מלווה ברצף ויטרינות המשקיפות אל נוף העיר. מופעה הלופטי־אוורירי נוצר בתום תהליך שיפוץ מקיף שביצעה בה מעצבת הפנים קוראל מסיקה, בעלת סטודיו קוקו אטלייה – כשנתוני החלל שקיבלה לידיה היו שונים בתכלית. ״הדירה, ששטחה 70 מ״ר לא נרכשה כחדשה״, היא מספרת על גלגולו הקודם של המרחב הפתוח.

״מתארה המלבני היה מאופיין בחלוקה סטנדרטית לסלון, חדר שינה, חדר נוסף לא גדול שהוא גם ממ״ד, מטבח ושירותים. בעל הבית, שמתוקף עבודתו מרבה לנסוע בעולם ולשהות בבתי מלון, הגדיר בפרוגרמה את רצונו בחלל מסוגנן ומפנק שיעניק לו תחושה דומה שמזכירה דירת נופש. הוא גם הביא איתו שלושה פריטים אהובים, שמבחינתו היו חייבים להשתלב בעיצוב: ספרייה פיסולית, ציור צבעוני גדול של האמן והמאייר תמיר שפר, ושעון דיגיטלי מיוחד שנרכש בחנות של המוזיאון לאמנות מודרנית (MoMA) בניו יורק״.

על מנת לממש את דרישות הפרוגרמה הסירה מסיקה את כל מחיצות החלוקה המקוריות והפכה את החלל למרחב אחד שזורם כציר אורכי פתוח ונטול קירות. גם מיקומי הפונקציות שונו ודלת הכניסה הממוקמת בקו האמצע של החלל מסמנת את החלוקה החדשה

על מנת לממש את דרישות הפרוגרמה הסירה מסיקה את כל מחיצות החלוקה המקוריות והפכה את החלל למרחב אחד שזורם כציר אורכי פתוח ונטול קירות. בתוך כך גם מיקומי הפונקציות שונו ודלת הכניסה הממוקמת בקו האמצע של החלל מסמנת את החלוקה החדשה. המטבח הועתק ממיקומו הקודם לקצה אחד של הציר; הסלון מוקם במרכזו וחדר השינה חותם אותו; הממ״ד הגובל בחדר השינה הוסב לשמש כחדר ארונות; אזור הרחצה מוקם לצד אזור הכניסה ותא השירותים שממשיך אותו הוא החלל הסגור היחיד בדירה.

את אהבתה הרבה לחומרים החילה מסיקה על קונספט העיצובי שגיבשה, שנועד לדבריה ״ליצור דרמה ואיזון בעת ובעונה אחת״. התאורה המעודנת ופלטת הצבעים הסולידית, שנרקמת מגווני שחור (האהוב על בעל הבית) אפור ולבן הם הגורם המאזן. מנגד – הקירות, הריצוף והתקרה ואלמנטים כמו משטחים הם אלה שמספקים את הדרמה ומשווים לחלל מופע שכבתי עשיר ומגוון.

״עם כל הזרימה הפתוחה וקשרי המבט הישירים שהחלל מזמן, הכוונה הייתה לייצר היררכיית אזורים״, מסבירה מסיקה, ״שכל אזור בו יוגדר בבירור ושהמעברים ביניהם יהיו מודגשים ומורגשים. כאן נכנסו לתמונה החומרים השונים ככלי שנועד ליישם את הרעיון״.

קוראל מסיקה. צילום: ליאור נורדמן

קוראל מסיקה. צילום: ליאור נורדמן

הגדרת אזורי החלל הפתוח נעשתה באמצעות ריצופים שונים, שהשוני ביניהם כמו מטפס ומקבל הד בתקרה שמעליהם, שהונמכה בהתאמה מדויקת לאזור או הריצוף שתחתיה. כך, היא אינה זורמת כמקשת מסה אחידה, אלא נחלקת לשדות המופרדים זה מזה באמצעות ניתוקים ו/או צבע שונה. הקירות, שמצניעים בתוכם את התשתיות והמערכות הטכניות, טופלו באופן דומה באמצעות חיפויי נגרות שנוצרו ייעודית למקום שבו שולבו, ועוטים טקסטורות שונות וצבעים שונים.

באזור הכניסה בוצע הריצוף באריחי גרניט פורצלן מרובעים בגווני שחור ולבן שנחתמו בבורדר פרקט עץ. האריחים הונחו בפריסה חופשית ולא בשיבוץ השחמט הקלאסי – מהלך שהוא מעין קריצה למרצפות המצוירות של הבאוהאוס התל אביבי. לאזורים הרטובים נבחרו אריחי גרניט פורצלן בגוון המדמה מתכת, ויתר אזורי הדירה רוצפו בפרקט אלון מושחר במופעים משתנים. ״בכל אזור שרוצף בפרקט הנחתו בוצעה בכיוון שונה, והוא מוסגר בבורדר המדגיש את התיחום ואת היותו נפרד מהאזור הגובל בו״ מסבירה מסיקה.

מרבית תאורת החלל נשענת על ספוטים שקועים בתוך הנמכות התקרה ועל גופים נסתרים, שהותקנו מעליהן או הוטמעו בתוך הנגרות ומשטחי השיש. גופי תאורה דקורטיביים שולבו בחלל במינון מדוד ובעיצוב מעודן שאינו מפר את הרצף הנקי: שני גופים גליליים קבועי תקרה מעל יחידת האי שבמטבח, מנורה עומדת בעיצוב מינימליסטי בסלון, מנורה עומדת נוספת ושני גופים תלויים משני עברי המיטה באזור השינה.

דירת אקסטרה לארג׳

המטבח הוא לבו של החלל ובעיצובו משתלבים הפריטים האהובים על בעל הבית, שוחר בישול ואירוח. ״בהתחשב בגודל של הדירה ובעובדה שאין בה קירות, הייתי צריכה לחשב היטב איפה ואיך לשלב אותם כך שיהיו נוכחים כמו שצריך״.

במרכז שטחו של המטבח ניצבת יחידת אי גדולה, והקיר שבעומקו הוא קיר נגרות עשוי עץ אלון שנצבע בשחור. לצד מערכות טכניות שהותקנו מאחוריו, הקיר שתוכנן בקפידה מכיל בתוכו ארון אחסון נסתר, שני מקררי יין גלויים וגדולים שמעליהם נקבע השעון הדיגיטלי, וכן נישות ייעודיות ליצירת האמנות הגדולה ולרהיט הספרייה.

יחידת האי מעוצבת כשילוב של גוף עשוי עץ במרקם מחורץ ומשטח שיש, שגולש ומחפה את דפנותיה. הכיור והכיריים מוטמעים בתוכו, ובמופעו הציורי למראה, שנרקם מריבוי גוונים ועורקים, הוא שובר את המארג המונוכרומטי שמוביל את החלל.

birds

כיסאות הבר שצוותו ליחידת האי עשויים מחבלים, ובקיר הסמוך אליה (הקיר שניצב לקיר הנגרות) הותקנה מראה גדולה המכסה את מרבית פני שטחו, מקנה תחושת מרחב ומתנהגת כמו חלון – מחדירה פנימה עוד מבט של נוף חוץ שמשתקף דרכה. כך, לצד חיבורים חומריים מגוונים, מתקיים במטבח גם חיבור בין אלמנטים שאינם מטבחיים במהותם שמייצרים אסתטיקה מפתיעה ומלאת עניין, והופכת את חללו ל״פוקאל פוינט״ במרחב הפתוח.

אזור הסלון מינימליסטי למראה, משלב בעיצובו שזלונג שמזמין להתרווח בתוכו, כורסה מעודנת, שני שולחנות צד מעוצבים מברזל ויחידת נגרות שמכילה מסך טלוויזיה ומערכת סאונד. היחידה עוצבה כאלמנט מסתובב, עם מסך שממוקם בתוך מסגרת עבה המכילה את חיווט החשמל, ובמיקומה על קו התפר שבין הסלון ואזור השינה – היא משרתת את שניהם.

חיבור חומרים נכון הוא אתגר שדורש מציאת פתרונות יצירתיים, שכוללים פרטים מורכבים. גם השטח המצומצם יחסית היה מאתגר, ועם זאת, כל הפונקציות שנדרשות למרחב מגורים נוח ומפנק נכללות בו

אזור הרחצה, שממוקם כמו מול הסלון, מפתיע כשהוא נחשף כבר מאזור הכניסה ומופרד ממנו באמצעות מחיצת זכוכית שקופה ולייסטים מעץ בהיר שנמשכים מהרצפה לתקרה. המקלחון התחום במחיצת הזכוכית גלוי לחלוטין, ועמדת הכיור נגלית מאחורי הלייסטים. לאזור זה נבחר שיש המדמה אבן בגווני כחלחל וצהוב, שמחפה את קיר המקלחון, משתלב בעמדת הכיור, ומכניס עניין שונה לסקאלת צבעי החלל, וכך גם גם הידיות האדומות בעלות המראה התעשייתי של הברזים המסוגננים.

המנעד החומרי של מסיקה והצבע השחור שחביב על בעל הבית מוצאים ביטוי מודגש בחלל השירותים. יש בו קיר מראה שחור, קיר מחופה באריחי גרניט פורצלן שחורים ותקרה בחיפוי לייסטים שחורים. רק קיר בחיפוי שיש כחלחל־צהבהב, זהה לזה שבאזור הרחצה, מרכך מעט את הדרמטיות.

באזור השינה בחרה מסיקה להלביש את קירות הנגרות בלבן רך ורגוע, עם טקסטורת פסים אנכיים המעניקה תחושת גובה. מעל המיטה שולבה בחזות הלבנה נישה קטנה בחיפוי עץ טבעי להנחת ספרים או חפצים זמינים. ״חיבור חומרים נכון הוא סוג של אתגר, שהרבה פעמים דורש מציאת פתרונות יצירתיים שכוללים פרטים מורכבים״, מסכמת מסיקה את המטמורפוזה שביצעה בחלל. ״גם השטח המצומצם יחסית היה מאתגר, ועם זאת, כל הפונקציות שנדרשות למרחב מגורים נוח ומפנק נכללות בו. לכן, כסוג של הפוך על הפוך, אני קוראת לפרויקט דירת אקסטרה לארג. כמה שהיא קטנה ככה היא גדולה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden