כל מה שחשוב ויפה
RE-EDITION במתחם רידיזיין. צילומים - חלל: אורי ישי; עבודות: גיא רשקובן
RE-EDITION במתחם רידיזיין. צילומים - חלל: אורי ישי; עבודות: גיא רשקובן

RE-EDITION: דיזיין־ארט באדום, שחור ולבן

במתחם Redesign בצפון הארץ מוצגת תערוכה ובה עבודות של מעצבים מקומיים שנוצרו כפריטים יחידניים או כסדרות במהדורה מוגבלת, במטרה ״לעודד את קיומה של סצינת דיזיין־ארט מקומית״, אומר האוצר תומר נתנאל לוי

״הכורסה הזאת ׳ישבה׳ אצלי במחברת הסקיצות לפחות שלוש/ארבע שנים״, אומר המעצב־אמן תומר נתנאל לוי – המכונה תומי, כשם הסטודיו שבבעלותו – על הכורסה שהוא מציג בתערוכה שאצר, RE-EDITION, המתקיימת במתחם העיצוב הצפוני Redesign. הכורסה, שנקראת ״כמה נמוכה השמש״, היא מחווה לכורסה איקונית של המעצב היפני שירו קורמטה הקרויה ״כמה גבוה הירח״, ונתנאל לוי מסביר שהרעיון שעומד בבסיסה הוא הניסיון לדמיין מה היה קורה במפגש של קורמטה עם יפו.

הכורסה עוצבה כפריט יחידני מבוסס נרטיב, וככזו היא מספרת את סיפור התערוכה החותרת לקדם תפיסת דיזיין־ארט מקומית. ״המגמה של אספנות עיצוב, שמכירה בערכם של פריטי עיצוב יחידניים, רק הולכת וצוברת עוד ועוד תאוצה בעולם, בעוד שבארץ היא רדומה״, אומר נתנאל לוי. ״השאלה הזו מעסיקה אותי כבר הרבה זמן, ורציתי לברר אם מדובר בעניין תרבותי מקומי או שמא זה עניין של היעדר פלטפורמות ראויות״.

ואמנם, RE-EDITION היא תערוכה המוקדשת לעיצוב פר־סה: 24 מעצבים מובילים מציגים בה 40 אוביקטים מתחומי הריהוט, התאורה, הדקורציה וכלי הבית, שנוצרו כפריטים יחידניים או כסדרות במהדורה מוגבלת, ממוספרת וחתומה. התערוכה, לדברי נתנאל לוי, שואפת לפרוץ את המכנה המשותף הרחב שמאפיין עיצוב המוכתב מטרנדים, ולקדם את המודעות לעיצוב יחידני, מובחן ועל זמני; עיצוב שמביא לידי ביטוי אמירה יצירתית ייחודית של יוצרו, חפה מתכתיבי עכשוויות או ממאפיינים סגנוניים אופנתיים תקופתיים.

התשוקה לכיסאות

נתנאל לוי הוא בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון. כבר מתחילת דרכו כסטודנט הוא נמשך לעיצוב אוביקטים שהערך המרכזי שלהם הוא האסתטיקה ככלי ביטוי אישי, ולא הפונקציה. ״תפיסת העיצוב של קבוצת ממפיס ושל דמויות כמו אטורה סוטסאס, מיקלה דה לוקי או שירו קורמטה, שכיוונה לביטוי עיצובי כזה, שאינו נצמד לחוקים מקובלים ולנורמות שמנסות להגדיר מהו טעם טוב, השפיעה עלי מאוד״, הוא מספר.

הוא עצמו התאהב בכיסאות, שגם כיכבו כנושא בפרויקט הגמר שלו. ״קיבצתי מפה ומשם כמות נכבדה של כיסאות קיימים וביצעתי בהם מניפולציות. קראתי להם ׳החברים שלי׳ והענקתי להם שמות״. הכיסא הראשון שיצר כמעצב (יחד עם האדריכל טל הראל) היה פרשנות מודרנית לכיסא טברנה, והוא הוצג כסדרה של שישה כיסאות בגלריה של רוזנה אורלנדי במילאנו, בשנת 2015.

צילומי חלל: אורי ישי

צילומי חלל: אורי ישי

תומר נתנאל לוי. צילום: שי אלפיה

תומר נתנאל לוי. צילום: שי אלפיה

יש בארץ מעצבים מצוינים עם פוטנציאל רב שחולמים ללכת למקומות אחרים. פלטפורמה כזו, שמוקדשת לדיזיין ארט, מעניקה להם את ההזדמנות לממש זאת וגם תורמת לקידום שיח בנושא והכרה בערכו התרבותי

מאוחר יותר, כשהצורך להתפרנס הכריע, הקים נתנאל לוי את סטודיו ״תומי דיזיין״ לעיצוב רהיטי קאסטם־מייד ממתכת. אבל התשוקה לכיסאות ולעיצוב כביטוי אישי לא דעכה, ובשנה שעברה הוא הציג בטרמינל עיצוב בת ים תערוכת יחיד בשם ״פטיש״ (אצר: גיא מורג צפלביץ), שכללה 18 כיסאות, מהם כאלה שעוצבו מבראשית או מניפולציות על רדי־מייד.

במסגרת קשר ושיח שנוצר עם מתחם Redesign בקרית אתא, עלה רעיון להציג את התערוכה שהציג בחולון. אבל כמי שנושא הדיזיין־ארט בוער בו, העלה נתנאל לוי רעיון לקיים במקום זאת תערוכת עיצוב מסוג אחר. ״יש בארץ מעצבים מצוינים עם פוטנציאל רב שחולמים ללכת עם היכולות שלהם למקומות אחרים. פלטפורמה כזו, שמוקדשת לדיזיין־ארט, מעניקה להם את ההזדמנות לממש זאת וגם תורמת לקידום שיח בנושא והכרה בערכו התרבותי״.

ההיענות של המעצבים שאליהם פנה הייתה, לדבריו, כמו התפרצות לדלת פתוחה, ותהליך האוצרות זרם כדיאלוג פורה ומפרה. ״הצעתי להם לעצב משהו שייצג את מה שהם *באמת* חולמים לעצב; ולהוציא את התנאי שהאוביקט יהיה יחידני או שייך לסדרה מוגבלת, המעצבים קיבלו חופש יצירה מוחלט. גם אני, כאוצר התערוכה, קיבלתי מהמקום קארט־בלנש. אבל, בגלל שהתערוכה מוצגת תחת מטריה מסחרית, גיבשתי יחד עם גיל רויטר, היועץ האמנותי של המתחם, הנחיה תמטית של צבעוניות שתחבור לצבעוניות המאפיינת את המקום – אדום, שחור ולבן״.

קיום תערוכה במתחם מסחרי מבטא את חזונו של Redesign לקדם ולטפח את תרבות העיצוב בארץ, ובצפון בפרט. כמתחם המפגיש צרכנים, מעצבים ואדריכלים, הוא חושף אותה לקהלים רחבים שפוקדים את המקום ונושא עמו ערך מוסף של חיזוק קשר בין יצירה ישראלית מקורית לבין עולם העיצוב המסחרי.

יכולות עיצוב שנמצאות מתחת לאף

הפלטפורמה הייחודית הניעה עשייה מרשימה, מקורית ומגוונת. החלל התעשייתי למראה, שבו מוצגת התערוכה, מעניק רקע הולם לפריטים המוצגים בו ברווחה מושכלת, ובמקוריות שטמונה בהם מגלמים את רוח הדיזיין־ארט: עיצובים שנולדו כסיפורים של השראה, חומר, קראפט וטכנולוגיה, שמטשטשים את הגבול בין עיצוב ואמנות.

כך לדוגמה, ועל קצה המזלג בלבד: המסכות של צחי נבו ״יוצאות״ כאן מהקיר שאותו הן מעטרות בדרך כלל והופכות לשלושה פסלי ברזל עבים (שהוצגו כחלק מהתערוכה שלו ביפו בשנה שעברה) בהצבה עצמאית ובקנה מידה ציבורי; תומר ביסמוט חושף סדרת גופי תאורה ראשונה שיצר, מבוססת עיסת נייר; נועם דובר ומיכל צדרבאום מציגים כלי זכוכית שנופחו בתבניות עץ אלון יבשות, שבמגען עם הזכוכית החמה הפכו לפחם שהותיר את מרקמו על הכלים.

סדרת שולחנות ואלמנט קיר של דניאל אלקיים משמרים בטקסטורה שלהם שינויים שנוצרו בעקבות מניפולציות של שריפה; שי אלפיה, החוקרת השתקפויות, מציגה אוביקט במופע של כתם השתקפות, בעל רקע אדום ורמות אטימות ושקיפות משתנות; גוף התאורה העומד של אסף וינברום מעוצב תוך התכתבות עם האנשה היוצקת ממד של הומור; וממקום שונה בתכלית מציג אוהד בנית עבודה קינטית שפותחה בהשראת טכנולוגיות מתקדמות מתחום הקרדיולוגיה.

אסף וינברום. צילומי עבודות: גיא רשקובן

אסף וינברום. צילומי עבודות: גיא רשקובן

דניאל אלקיים

דניאל אלקיים

שי אלפיה

שי אלפיה

תומר נתנאל לוי

תומר נתנאל לוי

צחי נבו

צחי נבו

נועם דובר ומיכל צדרבאום

נועם דובר ומיכל צדרבאום

התערוכה, אומר נתנאל לוי, פותחת צוהר ״ליכולות עיצוב שנמצאות מתחת לאף״, והוא מקווה שמהלכים דומים יקרמו עור וגידים וייצרו פלטפורמות ייעודיות לדיזיין־ארט. הוא עצמו כבר נמצא ״על זה״, ויחד עם זוגתו שי אלפיה הוא ישיק באביב הקרוב גלריה שתתמקד בכך.

״התערוכה מבקשת להציג עיצובים מובחרים, שמקפלים בתוכם נרטיב ותוכן מובחנים, לציבור הרחב והקהל המקצועי״, מסכם נתנאל לוי. ״כפלטפורמת עיצוב ומכירה היא נועדה להאיר את ערכם האסתטי של פריטים מסוג זה כשהם משולבים בחלל הבית, לעורר שיח אודות אספנות עיצוב כממד תרבותי, ומתוך כל אלה לעודד את קידומה של סצנת דיזיין־ארט מקומית״.


RE-EDITION
אוצר: תומר נתנאל לוי
משתתפים.ות: מיקי מן, תמר ברניצקי, תמר ניקס, צחי נבו, אוהד בנית, אסף וינברום, נעם דובר ומיכל צדרבאום, תומר נתנאל לוי, רועי יהלומי, שי אלפיה, קובי סיבוני, ירדן קולסי ודבורה פישר, תומר ביסמוט, דניאל אלקיים, מאור אהרון, סטודיו ביקאקו, תומר נחשון, אורטל זקס, יואב שביט, אדיר יעקבי, שיר גבע, יוני צ׳צ׳יק, גיא פלומבו, יערה רבינוביץ
מתחם Redesign, דרך חיפה 44 קרית אתא
נעילה: 15.5

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden