כל מה שחשוב ויפה
יוסי קורי, Talpiot Bay View. צילומים: ליאור אביטן
יוסי קורי, Talpiot Bay View. צילומים: ליאור אביטן

חיפאית ומקיימת: השיפוץ המפתיע של דירה בשוק תלפיות

האדריכל יוסי קורי תכנן ושיפץ דירה ברוח הקיימות במתחם שוק תלפיות המתחדש. עכשיו הוא מייעד אותה לטובת אירוח וגם לטובת תצוגה של תערוכות מתחלפות

תקופת הקורונה הולידה אצל רבים רעיונות לנקוט ביוזמות שקודם לא נכללו בסדר היום שלהם. התופעה לא פסחה על האדריכל יוסי קורי, בעליו של סטודיו גיאוטקטורה, כשהציתה אצלו רצון לקדם פעילות יזמית בעירו חיפה. הרצון שניצת הבשיל לכדי רעיון לרכוש נכס ולהפכו לדירת אירוח Airbnb, אבל לא רק. כאדריכל, שהוא גם מאמין אדוק בערכי קיימות, מטרתו הייתה שאלה יגולמו בה והיא תישא אופי של דירה אקולוגית, על מכלול הערכים הנקשרים לתכנון בר קיימא.

כצעד ראשון יצא קורי למסע שיטוטים, שבמסגרתו ״מדד״ את העיר בהליכות רגליות, כדי לבחון מהן האפשרויות למימוש הרעיון באזוריה השונים. אלה הובילו אותו לאזור שוק תלפיות, שם מצא את מבוקשו – דירה ששוכנת במבנה דו־קומתי משנות ה־30 של המאה הקודמת.

״מדובר בסביבה ותיקה, שבזמנו נחשבה לעוגן עירוני״, מסביר קורי, שבמסגרת מסעו התעמק בחקר ולמידה של היסטוריית האזור והעיר. ״הסבים שלי, שהתגוררו באחד הרחובות הסמוכים לרחוב מאז שעלו לארץ בשנות ה־50 ועד אמצע שנות ה־90, בחרו בזמנו לגור בה בגלל היותה כזו. עם השנים כוכבה דעך, אבל היום היא חווה תנופת התחדשות עם סצנה מתפתחת של תרבות, אמנות וקולינריה, והרבה עניין אנושי של החיים עצמם״.

יוסי קורי. צילום: מ״ל

יוסי קורי. צילום: מ״ל

המבנה ממוקם ברחוב קטן, מרחק שתי פסיעות ממבנה השוק, ומופעו צנוע יחסית למבנים מפוארים המצויים בסביבתו, חלק מהם מגלמים את הסגנון האקלקטי וחלקם מגלמים את הסגנון הבינלאומי. הדירה שוכנת בקומה השנייה ומשקיפה אל נוף המפרץ. שטחה 80 מ״ר וחלוקת החלל שלה הייתה מבוכית משהו – ערוכה כחדרים בתוך חדרים, ללא היררכיה מוגדרת.

״יש בסביבה הרבה בתים שנבנו כ׳בתי ליוואן׳ – בתים שמאופיינים בחלל מרכזי המכיל סלון ומבואה, כשמשני צדדיו ממוקמות כניסות לחדרי הבית האחרים. אבל הדירה הזו הייתה קטנה מדי ופשוטה מדי להיררכיית חללים מהסוג הזה. היה בה חדר כניסה־מבואה ובהמשך לו חדר שינה עם יציאה למרפסת קונזולית קטנה. את שני החללים חיברה דלת צרה, ומימינם שכנו החדרים האחרים״.

מערכת החשמל החכמה מאפשרת לשלוט על פעולות ותרחישים שונים, כמו הדלקת וכיבוי תאורה או מזגן, לדייק את זמני ההפעלה בהתאם לצרכים אמיתיים ולחסוך אנרגיה

הזמן שחלף וגלגולי אכלוס שעבר המבנה נתנו בו את אותותיהם, והשיפוץ הנרחב שנדרש לבצע בדירה כלל גם טיפול במעטפתו, בעיקר ״כדי להסיר ממנה שכבות וספיחים שהתיישבו עליה במהלך השנים – כבלים, אנטנות, מדחסי מזגנים וגרוטאות למיניהן״.

כל בעלי המקצוע שהיו אמונים על ביצוע התהליך הם חיפאים מהסביבה הקרובה, ולא בכדי. ״המקומיות היא חלק בלתי נפרד מהקיימות ומהסיפור של הדירה כחלל מקיים. קיימות לא באה לידי ביטוי רק על ידי שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה או חיסכון במשאבים ואנרגיה. יש לה גם הבטים חברתיים, קהילתיים, מקומיים וכלכליים. החיבור עם הקהילה המקומית היה אחד הערכים שהנחו אותי. בדומה לבעלי המקצוע, עבודות האמנות שבדירה הן של אמנים מקומיים והרבה מהאקססוריז נרכשו בשוק הפשפשים הסמוך״.

המבנה אמנם אינו מוכרז לשימור, אך קורי נהג בו ככזה והקפיד לשמר במופעו החיצוני נאמנות למקור. פתחי החלונות, ובכלל זה הסורגים שהיו מותקנים בהם והחלונות עצמם, נותרו כפי שהיו במקור, ורק טופלו לחידוש חזותם. בתוך הדירה הותקנו תשתיות עכשוויות כמו תקשורת, מיזוג אוויר ומערכת חשמל חכמה, שהיא בעלת יתרונות משמעותיים בתכנון אקולוגי. ״המערכת מאפשרת לשלוט על פעולות ותרחישים שונים, כמו הדלקת וכיבוי תאורה או מזגן, לדייק את זמני ההפעלה בהתאם לצרכים אמיתיים ולחסוך אנרגיה״.

בתהליך התכנון הסתייע קורי בטכנולוגיות מתקדמות כמו סריקות לייזר, סימולציות וצילומים תרמיים. אלה אפשרו לו ליצור מודל ממוחשב ולאמוד במדויק את מצב המבנה, ועל בסיס זה לתכנן את מהלכי השיקום והטיפול שנדרשו כדי להפיח בו חיים חדשים ככלל, ובאוריינטציה אקולוגית בפרט.

כך לדוגמה, הצורך לבצע בידוד היקפי בקירות האבן שמגלמים את שיטת הבנייה שרווחה בזמן שהבית נבנה. ״אבן אינה חומר מבודד. כדי לייצר בחלל נוחות אקלימית ולהפחית ככל האפשר בזבוז אנרגיה יקרה – היה צריך לבודד את הקירות. בפועל, בוצע המהלך על ידי חיפוי קירות הפנים בלוחות גבס עמידים במיוחד, ומילוי המרווח שנוצר ביניהם לבין הקיר בצמר סלעים. לטובת הצללה שלא תייצר עומס על החזית המקורית הותקנו בפתחים צלונים חיצוניים, שמאפשרים אוורור טבעי, ולצד מאווררי תקרה מייצרים נוחות תרמית״.

גלריה אישית־אינטימית 

שער הכניסה לחצרו של הבית מעוטר בציור של אמן הגרפיטי החיפאי בן משיח. עם פתיחתו נגלה שביל מעבר המוליך לכיוון הדירה, שבתכנון של קורי לבש מופע מגונן: חומת המגרש שתוחמת אותו הפכה לקיר ירוק באמצעות חיפויה בתשתית רשת מבוססת על מודולים מפלסטיק ״וכיסים״ מבד גיאו־טכני. הצמחים שנשתלו בתוכם – צמחי נוי ארצישראליים וצמחי תבלין – הם לדבריו צמחי מחקר שנבחרו כדי לבחון את מידת יעילותם של המצעים המנותקים לאפשר את גידולם.

״המחקר הוא של סטודנטית שפגשתי באקראי במשתלה, וכששמעתי עליו הצעתי לה לעשות שימוש בקיר הירוק שתכננתי. יש בזה ממד קהילתי־שיתופי, ועל הדרך הקיר קיבל ערך מוסף מכובד של בסיס מחקרי״. את חלקו התחתון של הקיר מלווים מיכלי שתילה, שאינם אלא ארגזי חלב שחורים שהוסבו לשמש כאדניות. הצמחייה שבתוכם חוברת לצמחיית הקיר, ומייצרת כך חלקת טבע בתוך העיר, על כל היתרונות שהטבע מביא איתו – טיהור האוויר, משיכת בעלי כנף, ומראה ירוק ורענן שלעולם משרה תחושה טובה.

השביל המגונן מסתיים בגרם מדרגות חיצוני, שמגיע למבואה חיצונית קטנה ולדלת הכניסה, שעיצובה משלב זיגוג ופרזול דקורטיבי המתכתב עם עיצובם של סורגי החלונות. בדומה לשימור מעטפת המבנה, כך גם בחלל הפנים הקפיד קורי להיצמד ככל האפשר ללייאאוט המקורי תוך התאמתו לכאן ולעכשיו ולייעודו כדירת אירוח נוחה.

״הרעיון היה לחבר את חלל המבואה ואת חדר השינה שבהמשכו לכדי מרחב פתוח שיחשוף את הנוף, ויאפשר גמישות תפקודית לשימושים שונים ולמספר משתנה של מתארחים״. לטובת העניין, פתח הדלת הצר – 80 ס״מ בלבד – שחיבר בין שני החללים, הורחב לכדי מפתח מלא תוך יצירת חלל גדול וזורם. ״חיבור החללים יצר מרחב מרכזי שמהדהד את בתי הליוואן שבסביבה, גם אם מדובר רק ב׳חצי ליוואן׳, כי הכניסה לחדרים האחרים היא בצד אחד בלבד. הבונוס הגדול הוא כמובן הנוף שנחשף כבר מהכניסה, וביום של ראות טובה מאפשר למבט להרחיק עד החרמון״.

הגמישות מאפשרת להתאים את החלל גם לשימושים נוספים שאינם רק אירוח עם לינה, כמו עריכת אירוע אינטימי עם ארוחת שף או הצגת תערוכות מתחלפות של אמנים מהעיר

בצידי המפתח הותקנו דלתות כנף לבנות עם זכוכית סבתא שזהות לדלתות ולחלונות המקוריים, שבמידת הרצון או הצורך אפשר לסגור אותן לקבלת שני חדרים נפרדים. קורי מסביר כי הגמישות התפקודית גם היא חלק מהקיימות, וזו אכן מתגלה כמוטיב שחוזר בדירה בווריאציות שונות, בפריטים מתקפלים ובאלמנטים דו־תכליתיים: ספת הסלון שנפתחת ומאפשרת שימוש כחדר שינה; שולחן בר צמוד קיר בחדר העבודה שהופך למיטת יחיד; שולחן אוכל שיכול להצטמצם למימדים של קונזולה ולחילופין לגדול ולאפשר ל־12 סועדים להסב סביבו.

״הגמישות מאפשרת להתאים את החלל גם לשימושים נוספים שאינם רק אירוח עם לינה, כמו עריכת אירוע אינטימי עם ארוחת שף או הצגת תערוכות מתחלפות של אמנים מהעיר. אני רואה בכך סוג של גלריה אישית־אינטימית שמנגישה אמנות מקומית. קראתי לה ׳תלפיות ביי ויו׳ ויש לה ערך כפול; הן בהבט החווייתי, והן בחשיפת העשייה האמנותית בעיר ושל האמנים המקומיים״.

birds

לטובת השימוש הבלתי־שגרתי הותקנו על הקיר לוחות פח דקים המייצרים תשתית למגנטים, וכך מאפשרים לחבר אליהם אלמנטים בתלייה קלה שמייתרת את הצורך לקדוח חורים. ״הלוחות מעניקים חופש תלייה ומאפשרים ליצור בקלות כל קומפוזיציה רצויה, ובאותה מידה של קלות לשנות אותה. גימור בשפכטל עדין וצביעתם בגון זהה לגון הקיר מצניע את קיומם עליו והוא אינו מורגש כלל״.

החומרים בדירה, ובכלל זה הצבעים והדבקים, הם ידידותיים לסביבה, ממוחזרים ומתחדשים ונושאים תו תקן ירוק. הצבעוניות בה מאופקת, התאורה נשענת על פסי צבירה עם ספוטים מבוססי תאורת לד חסכונית, ותאורת החוץ היא סולארית. המטבח המאובזר למשעי מעוצב בחיפוי ננו שחור, וחדר הרחצה מסוגנן ומפנק כראוי לדירת אירוח.

כל אלה חוברים לשפת עיצוב עכשווית בעיקרה, ובה בעת שזורה בארומת עבר ובחיפאיות. כך לדוגמה, שלושה שולחנות קטנים שבמשטחי העץ שלהם נחרטה בטכנולוגיית CNC מפה אותנטית המעניקה מבט על של רחובות הסביבה, או קמין ישן שהיה בדירה ושופץ. מטעמים אקולוגיים נוכחותו היא בבחינת הדהוד עבר נוסטלגי, וקמין חשמלי עכשווי עם לשונות אש תופס את תפקידו בחימום החלל ובאווירה שהוא נוסך.

גולת הכותרת של הנרטיב החיפאי היא תערוכת מחווה לחיפה שאצר קורי בגלריה שבחלל המרכזי: צילומי ארכיון ישנים של העיר, חלקם מהשנים שלפני הקמת המדינה, שעברו עיבוד ממחושב, הודפסו על קנבס ונצבעו. הנראות שלהם, כציורים לכל דבר ועניין, מצליחה לתעתע ובעיקר לרגש באופן שבו היא מובילה את הצופים במנהרת עברה של חיפה.

״בשנות ה־50 היתה חיפה עיר חשובה ומשמעותית, ובשנים שלפני כן אפילו עלתה על תל אביב מבחינת תעסוקה ותעשייה, מספר תושבים ותיירים שפקדו אותה״ אומר קורי, שחי את ההתחדשות בעיר כשהתחקה אחר ההיסטוריה שלה. היוזמה שקידם אינה מסתכמת בשיפוץ האקולוגי של הדירה. היא כרוכה בתחושת מחויבות פנימית לעיר ולסביבה, ובמסגרת זו הוא גם מוביל לעיתים סיורים עם דגש על אדריכלות, היסטוריה ואקולוגיה. ״נראה שגם בלי רקע יזמי אפשר לקדם יזמות שתורמת לסביבה, וזה מה שאני משתדל לעשות״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

2 תגובות על הכתבה

  1. דיקלה

    דירה של הביוקר באזור שבשבוע שעבר ניסו להרוג מישהו עם מכות פטיש בראש. במזל, יצא בחיים …עכשיו בטח יש לכם לדבר הזה מחירים מופקעים, הרי שיפצתם….תתעוררו יא מנותקים!

    1. יוסי

      הי דיקלה. תרשי לי לחלוק על התגובה הפסימית שלך וחבל לי שזה הדבר היחידי שמצאת להגיב עליו. לדעתי המנותקים הם האנשים שעומדים מנגד בזמן שמקומות מדרדרים ומוזנחים. בשוק תלפיות יש מגמה חיובית של אנשים אופטימיים שמחזירים את איכות החיים והביטחון האישי לתושבי המקום ולמבקרים בשוק. זה תהליך ארוך ומורכב אבל הוא כבר קורה ומשפר את המצב המוזנח שהיה שם עשרות שנים. מכל הכתבה הזו (כשמטרת הפרויקט היא לייצר שינוי חיובי ולהביא תיירים מחוץ לשכונה שייקנו מהסוחרים המקומיים, יאכלו במסעדות ויכירו את חיפה לעומק ליותר מיום אחד) את מתייחסת לאירוע מסויים שקרה במקרה בשכונה זו ולא בשכונה אחרת (אגב באותו שבוע היו מספר אירועים לא נעימים בחיפה בשכונות אחרות, כולל בכרמל שניגמר בירי, אז מה זה אומר? למה דווקא התיחסת למקרה בודד בשכונה מסויימת שהיא במגמת שיפור יוצא דופן?). התגובה שלך בעצם מציעה אלטרנטיבה עגומה – אל תשקיעו במקומות מסויימים כמו שמשקיעים בכרמל או בתל אביב, תנו לשכונות להמשיך ולהידרדר כפי שקרה עד כה… הרי זה לא יפתור בעיות, רק יחריף אותן… אם את רוצה לראות פחות מקרי אלימות בארץ ופחות עוני וקיטוב תהי חלק מהפתרון, תבואי עם יוזמות חיוביות שיעזרו לשפר ולו במקצת, אבל לפחות אל תקראי מנותקים לאנשים שפעילים בשטח ומכירים את העובדות והאתגרים לעומק… אנחנו לא צריכים להתעורר כפי שכתבת, אנחנו די עירניים, בגלל זה אנחנו פועלים על מנת לשפר את המצב… תהי קצת יותר אופטימית, זה לכשעצמו משנה את העולם לטובה.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden