ימים אחרים: כתב ידה של ענבר הימן החטופה בעזה על עטיפת הסינגל של הראל סקעת
על ענבר הימן בת ה־27, שנחטפה לעזה מפסטיבל נובה, שמע בן שנפר מנועם אלון, בן זוגה, במטה החטופים. כמי שעד לפני שנתיים היה סטודנט לתקשורת חזותית בשנקר, העובדה שהיימן ואלון סטודנטים במחלקה לתקשורת חזותית בוויצו חיפה, דיברה אליו באופן אישי.
״זה ישר נגע בי״, הוא מספר. ״נועם דיבר על ענבר בעיניים נוצצות, על כמה שהיא מוכשרת וכמה שהיא חסרה לו, ושיתף אותי ברצון שלו לגרום לסיפור של ענבר לצאת החוצה״.
הימן גדלה בפתח תקווה, אחות בכורה לעידו. לאחר טיול ארוך במזרח עברה לחיפה ב־2020, אז החלה בלימודיה בוויצו. ״היא תמיד מחפשת את הנשמה היתרה ביצירה״ – העיד עליה ירון שין, שעמד עד לאחרונה במשך תשע שנים בראשות המחלקה. לדבריו היא ניחנה במגע קסם יצירתי נדיר, המאפשר ״חיבורים בלתי־אפשריים, ההופכים משהו מסטנדרטי, או משונה ומוזר – לקסום״.
נעמי גולדשטיין, חברתה ללימודים, מספרת שהדמיון הוא זה שמוביל את הימן לאתגר את עצמה להתפתחות אמנותית. ״ברגע שיש לה רעיון, גם אם הוא בטכניקה או בפורמט שהיא לא הכירה בכלל, בין אם זה בפיסול או במידול בתלת־ממד, היא תשב ותתחיל ללמוד את התחום מאפס עד מאה, עד שתגיע לתוצאה שהיא רוצה״.
הראל סקעת, ימים אחרים
ענבר הימן. צילום: אלבום משפחתי
שבוע לאחר אותה פגישה מצא את עצמו שנפר, שבימים כתיקונם עובד כמעצב חווית משתמש בקבוצת MSAI של מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, מנסה לפצח בריף מסוג אחר: עיצוב העטיפה לחידוש השיר ״ימים אחרים״ שכתבה יעל טבת ושר הראל סקעת, במטרה להשאיר את החטופות והחטופים בראש סדר היום הציבורי. ״ניסינו לפצח את הקונספט שמצד אחד אמור לשדר אופטימיות, ומצד שני לייצג את הכאב של התקופה שבה שאנחנו נמצאים. והיה לי ברור שענבר צריכה להיות חלק מזה״.
זה בטח היה מוזר להתעסק פתאום בעיצוב למוזיקה?
״כן. מאז השביעי באוקטובר אני בתחושה שלעצב זה פריבילגיה. הרי המדרגה העליונה בפירמידה של מאסלו היא הגשמה עצמית ויצירה, אז איך אפשר בכלל להתעסק בעיצוב בשעה שישראלים רבים מנסים להתאפס על המדרגה הראשונה – קורת גג. הרגשתי שהעיצוב צריך להשתמש בכלים קיימים, פשוטים, בפונטים ותיקים. הרגיש לי מוזר לייצר משהו חדש״.
בן שנפר: ביקשתי מנועם מכתבים שענבר כתבה. דגמנו את המילה ׳אחרים׳, מכתב היד שלה וכך נוצר העיצוב לשם של השיר. זה מה שמופיע על האלבום וזמין בכל הפלטפורמות: ניצחון הרוח
הפיתרון שמצא שנפר היה להשתמש בכתב ידה של הימן, בשילוב פונט חיים הקלאסי. ״ביקשתי מנועם מכתבים שענבר כתבה. דגמנו את המילה ׳אחרים׳, מכתב היד שלה וכך נוצר העיצוב לשם של השיר. זה מה שמופיע על האלבום וזמין בכל הפלטפורמות: ניצחון הרוח.
״הבחירה בכתב היד של ענבר הגיעה מהרצון להגביר את ההיכרות עם הסיפור האישי שלה, וגם כדי להטעין את השיר בעוד אלמנט שקשור לחטופים ולחבר אותו לתקופה הנוכחית. המחשבה על ענבר, שנמצאת ברגעים אלו בעזה, שותפה ליצירה שמדברת על ימים אחרים ואופטימיים, מרגשת אותי״.
בפוסט שפרסם באינסטגרם כתב שנפר: ״ענבר, אני מקווה שתחזרי בקרוב לאהובים שלך יחד עם כל מאות החטופים. מקווה שתאהבי את העטיפה, ושבקרוב מאוד נשב גם אנחנו לקפה ואראה לך מלא סקיצות ונסיונות שכשלו. אמן ויבואו ימים אחרים, עם שמש ועם אלוהים״.
גם סקעת התייחס לעיצוב בעמוד האינסטגרם שלו: ״את המילה ׳אחרים׳ ערכנו בכתב ידה של ענבר היימן, סטודנטית לתקשורת חזותית שנחטפה לעזה. ענבר כתבה: ׳התקופה החדשה מעוררת בי את התשוקה לחופש, ליצור, לצייר ולצאת להסתובב׳.
״אני מחכה ומתפלל לרגע שתחזרי, תהי חופשייה, תטיילי תיצרי ותציירי… כשמדמיינים מספיק חזק זה קורה. עד אז נעשה כל מה שאפשר כדי להחזיר את כולכם הביתה! מחכים לך ענברי, מחכים לכולכם!״.
עוד הוא הוסיף: ״אמן שיבואו ימים אחרים, שעוד נראה את החיוכים שלכם מרוחים על הפנים, אמן שנפריח בלונים ליום ההולדת של כל אחד ואחת מכם, אמן ונמשיך לטייל אתכם בנופי המדינה היפה שלנו, שתניפו את הילדים שלכם באויר, שתחבקו חזק בלי לעזוב את אבא ואמא, שנלווה אתכם לגן, לכיתה א׳ וליום הגיוס, שנשיר לכם כולנו בחופה, בברית ובר המצווה, נרקוד נשמח ונחגוג את החיים.
״עוד תהיה סיבה לחייך, ירגע הייאוש ויחזור הטעם… יבואו ימים אחרים. עם שמש ועם אלוהים, ובוקר בסדר וערב בלי נדר. כולנו מתפללים חזק!
״אמן אמן ואמן!״.
תגובות