כל מה שחשוב ויפה
בית בהרצליה. תכנון: ירון אלדד; צילומים: עודד סמדר
בית בהרצליה. תכנון: ירון אלדד; צילומים: עודד סמדר

להתחיל מחדש: השיפוץ המסיבי של בית בהרצליה

את התכנון והשיפוץ של בית בהרצליה ביצע האדריכל ירון אלדד כך שיתאים לדייריו החדשים - בעלת בית שהיא אמנית ובשלנית ובני משפחתה. הוא עבד בו על פי קונספט ״מונו מטריאלי״ - צמצום חומרי הנשען על שימוש בחומר אחד לריצוף ולחיפויי הקירות והתקרה

״למעט המעטפת, שרק חופתה מחדש בטיח לבן, כלום לא נשאר כשהיה בבית שלפני השיפוץ״, מספר האדריכל ירון אלדד על פרויקט התכנון־שיפוץ שביצע בבית בן ארבע קומות בהרצליה. הבית נרכש על ידי משפחה עם שני ילדים, והתהליך שעבר היה לדברי אלדד ״כולל ומסיבי. כל חלל הפנים גולח והתחלנו את הסיפור שלו מחדש״.

בעלת הבית עוסקת בציור והיא גם חובבת בישול, כך ששתיים מהבקשות העיקריות שהוצבו לאלדד היו לספק לכך מענה: לשלב בתכנון אטלייה שבו תוכל לעסוק באמנותה, וכן לייצר מטבח מרווח ונוח שיענה על אהבת הבישול שלה. בקשה נוספת הייתה להפוך את הגינה למרחב נעים, שלצד אירוח יאפשר לילדים לשחק ולבלות בו בכיף.

שטחו הבנוי של הבית הוא כ־250 מ״ר, וחלוקת חלליו אחרי המהפך שבוצע בו כוללת קומה קרקע ציבורית, שהכניסה אליה עוברת דרך מבואה קטנה והיא מרכזת בשטחה סלון, פינת אוכל ומטבח. הקומה הראשונה מכילה את חדרי הילדים, את יחידת השינה של ההורים וכן חלל מבואה משותף המשמש כפינת טלוויזיה קטנה. הקומה העליונה היא קומת האטלייה של בעלת הבית, המכילה גם חלל אירוח נוח. קומת המרתף מכילה פונקציות משותפות כחדר קולנוע ופינת משחקים, ויציאה לחצר אנגלית.

אלדד, שנוהג לגבש קונספט מוגדר וברור לכל פרויקט, הגה עבור הבית קונספט ״מונו מטריאלי״ – צמצום חומרי הנשען על שימוש בחומר אחד לריצוף ולחיפויי הקירות והתקרה. החומר שנבחר לכך הוא רזינה – חומר גמיש שניחן בעמידות גבוהה ומתאים ליישום בכל סוגי המשטחים, ובכלל זה בחללים רטובים.

״ההתקנה של רזינה נעשית ללא תפרים, ומייצרת מסגרת חלל נקייה וקוהרנטית, שמקנה תחושת מרחב ושקט בעיניים״, מסביר אלדד. ״גם הגון שנבחר הוא גון חול ניטרלי, שאינו משתלט ומשתלב היטב עם תכני צבע וחומר אחרים. הוא מעניק להם נוכחות ומקום ראוי, ובה בעת משמר את איכויות מופעה האחיד והנקי של מסגרת החלל״.

ירון אלדד: ״מחיצת הזכוכית מצוידת במנגנון המאפשר לשנות את מופעה משקוף לאטום לפי הרצון והצורך. כשמתבקשת אינטימיות בחדר הרחצה אפשר להפוך אותה לחלבית־אטומה, וכשהיא במצב שקוף היא מייצרת פתיחות ומתקבלת אשליית מרחב שמגדילה את חללו״

בכניסה לבית מקבלת את פני הבאים מבואה קטנה, שצידה האחד מוגדר באמצעות ארון מלתחה נוח, וצידה השני באמצעות מחיצה מעוצבת מפליז מושחר, כעין ספרייה רנדומלית שהמרווחים בין מדפיה מאפשרים הצצה ראשונה פנימה לתוך החלל. מיקום המבואה מסמן את פרישת אזורי הקומה – סלון מעברה האחד, מטבח ופינת אוכל מעברה השני, ושני גרמי מדרגות שממוקמים מולה. גרם אחד בנוי מחופה בעץ שמוליך מטה לקומת המרתף, והשני מוביל לקומות העליונות ומבוסס על מדרכים מרחפים מברזל המעוגנים לקיר הצמוד אליו, ומלווה במעקה מעוצב כמערך של מוטות אנכיים. בין השניים מיקם אלדד את שירותי האורחים, שהכניסה אליהם נעשית דרך פודסט בגרם העץ התחתון.

חלל הסלון נחשף כמרחב עטוף בנוף צמחייה ירוק הנוסך נועם ומדגיש קשרי חוץ פנים. נוף הגינה חודר אליו מבעד ויטרינות גדולות בצדדיו, וקיר צמחייה המטפס מעלה מהחצר האנגלית של המרתף אל מאחורי גב הספה מוסיף עוד דופן ירוקה למראה.

עיצוב הסלון מגלם את שפת הבית כולו כמארג מינימליסטי אנין, אם בחומרים הנוספים שנבחרו בעבורו, ואם במינון המדוד של הפריטים ששולבו בו. פינת הישיבה נרקמת מספה מזמינה בתצורת ר׳, שולחן קפה בעיצוב קליל המשלב רגלי ברזל דקות ומשטחי עץ בצביעה מיוחדת וציפוי אפוקסי, ושתי כורסאות – כורסה מודרנית־עכשווית בפינה אחת, והכורסה האיקונית עם ההדום בעיצובם של צ׳ארלס וריי אימס בפינה שנייה.

מול פינת הישיבה מיקם אלדד יחידת קמין שעוצבה ייעודית מברזל ומכילה בתוכה קמין הפועל על גז, כשמעליה הותקן מסך הטלוויזיה. לצד יחידת הקמין ניצבת מנורת עמידה דקורטיבית־מודרנית, ושטיח בגוונים תואמים משלים את החזות המסוגננת של החלל.

אזור פעיל בביתה של חובבת בישול

בין הסלון לבין המטבח שמולו נשמר מבט ישיר ופתוח, ותכנונו הותאם להיותו אזור פעיל בביתה של חובבת בישול. ככזה הוא משלב יחידה גבוהה המכילה בתוכה חללי אחסון, מכשירי חשמל ומקרר יינות, ושתי יחידות אי שניצבות זו לזו, אחת מהן כוללת דלפק אכילה. היחידה הגבוהה ויחידת מדפים נוספת עשויות מעץ בהיר, ואילו יחידות האי מנירוסטה שנוכחותה מודגשת על רקע השימוש ברזינה, וכך גם יחידת קולט האדים והתאורה שמותקנת מעליה. לצד המטבח, כשהיא חולקת עמו את אותו מרחב, ממוקמת פינת האוכל, המדברת בשפת העיצוב המהוקצעת של חלל הפנים.

חריג בעיצובו בקומה זו הוא חלל שירותי האורחים הדרמטי, שמבוסס על צבע שחור, בגונה של התקרה ובאבן טבעית שחורה שמחפה את הקיר כרקע לכיור פרי סטנדינג פיסולי ולמראה מוארת שמעליו.

ירון אלדד. צילום: גיא כושי

ירון אלדד. צילום: גיא כושי

בקומה הראשונה, הקומה הפרטית, משמשת מבואה קטנה שבקדמתה פינת טלוויזיה, שבדומה למבואת הכניסה גם בשטחה משתלבת מחיצת־ספריית ברזל. את ריצוף הרזינה של הבית המיר כאן אלדד בריצוף פרקט, היות ולדבריו ״החמימות שלו נכונה יותר לחללים הפרטיים, אבל הדלתות שלהם כן חופו ברזינה״.

סוויטת ההורים נהנית מהמרפסת שבחזית הבית, ונחלקת לאזור שינה משולב עם פינת איפור, ולאזור חדר ארונות ורחצה. חזיתות חדר הארונות האורכי שקופות לחלוטין מרצפה לתקרה, ואחת מהן מתגלה ככניסה לחדר רחצה, שחללו המוקפד למשעי כולל יחידת כיור כפולה, מקלחון, חיפוי קיר באבן טבעית שחורה ואמבט פרי סטנדינג אובאלי.

האמבט ניצב בצמוד למחיצת קיר שקופה הגובלת עם אזור השינה, וככזה הוא מתעתע משהו לגבי מיקומו. ״מחיצת הזכוכית מצוידת במנגנון המאפשר לשנות את מופעה משקוף לאטום לפי הרצון והצורך. כשמתבקשת אינטימיות בחדר הרחצה אפשר להפוך אותה לחלבית־אטומה, וכשהיא במצב שקוף היא מייצרת פתיחות, תחושה שהאמבט נמצא בחלל החדר ומתקבלת אשליית מרחב שמגדילה את חללו״. חדרי הילדים שבקומה תוכננו כסוויטות מותאמות לגילי הילדים עם חדרי רחצה צמודים, ובדומה לסוויטת ההורים, אחד מהם פונה אף הוא למרפסת הקדמית.

birds

גרם מדרגות הברזל ממשיך ומוביל מעלה לאטלייה שבקומה העליונה, המספר סיפור שונה עם תקרתו המשופעת שנגזרה מגג הרעפים המקורי של הבית. התכנון של אלדד חשף את קורות העץ שלה, פרץ בה פתחי סקיילייט. כל המערך נצבע בלבן המייצר מרחב מואר, המאפיין גם את חדר האירוח שבקומה, שבו הוצב אמבט פרי סטנדינג גדול מתחת לפתח סקיילייט. קומת המרתף מכילה חדרי משחקים וקולנוע ומעוצבת בהתאם עם מערכת ישיבה שמזמינה להתרווח בתוכה ופינת קפה. מחללה ישנה יציאה לחצר אנגלית מטופחת, הכוללת קיר ירוק העולה ומטפס מעלה עד הקומה הראשונה.

בחזית הקדמית ניצבים שני דקלים גבוהים שנותרו מגלגולו הקודם של הבית, והגינה הסובבת אותו היא מרחב מלא כל טוב, שאינו מחסיר דבר לשהייה מהנה בחוץ. בשטחו משתלבים מדשאה, דק עץ בדיגום סרגלים עצמאיים, ג׳קוזי שמעטפתו החיצונית מחופה בסרגלי עץ זהים לאלה של הדק, פינת ישיבה מסוגננת, מטבח חוץ מאובזר, אזור אכילה ושפע של עצים וצמחייה עשירה, ובכלל זה עץ זית ותיק כקול מן העבר. ״הגינה הייתה גם אחת מהבקשות שהועלו בפרוגרמה״, מסכם אלדד את תהליך השיפוץ שביצע, ״ושטחה טופל בקפידה שאינה נופלת מזו של חלל הפנים, כפרק משמעותי בסיפור החדש שנכתב עבורו״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden