כל מה שחשוב ויפה
ספר אמן של גרי גולדשטיין. צילומים: מדף - ספרים שהם אמנות
ספר אמן של גרי גולדשטיין. צילומים: מדף - ספרים שהם אמנות

מעלעלת x מדף: העולם המופלא של ספרי אמן - אונליין

בלוג ספרי האמן ״מעלעלת״ שהקימו שירז גרינבאום ויאיר מיוחס זוכה לבית בדמות אתר חדש ומושקע בשיתוף פעולה עם ארטפורט, תחת השם ״מדף״ - שמטרתו לאגד כמה שיותר ספרי אמן אונליין ולאפשר לדפדף בהם וירטואלית, כמעט כמו במקור

הכניסה למגזין ״מעלעלת״ בתוך אתר האב שלה ״מדף״, מזמינה צלילה לתוך מאורת הארנב של ספרי האמן הישראלים, צלילה שרוחו של לואיס קרול שורה עליה. אין לדעת את מי נפגוש במסע, ואם נתרחב או נתארך.

את מתחילה מלחיצה מקרית על ספר אמן של אמנית ששמה קורץ אלייך, קוראת את הראיון איתה על תהליך היצירה, מדפדפת בספר, ובסוף מחליקה באופן טבעי להמלצה הבאה (כל מרואיינת ממליצה על ספר חדש עבור המגזין). הולכת, מדפדפת, מתקדמת פנימה עוד אל העולם המופלא והיצירתי של ספרי אמן.

מאיר אגסי

מאיר אגסי

הילה לולו לין פרח כפר בירעים

הילה לולו לין פרח כפר בירעים

אלעד לרום

אלעד לרום

״מעלעלת״ נולדה כפרויקט אישי של שירז גרינבאום ויאיר מיוחס, כבלוג ספרי אמן. כל ספר לווה בראיון עם האמן ובצילומים מעולים של מיוחס, שמאפשרים הצצה לתוך הספרים וחווית העלעול בהם. ״יאיר ואני חברים טובים הרבה שנים, ושנינו התעניינו בספרי אמן״, מספרת גרינבאום. ״אני מגיעה מתחום העריכה ויאיר הוא צלם שצילם הרבה ספרים במסגרת עבודתו.

״שנינו התעניינו בשאלה איך קורה ספר אמן, וראינו שאין מקום שמדבר על התהליכים של יצירת ספר – מי עשה, מתי, מה המוטיבציה, איך זה התבצע. רצינו ליצור חוויה ויזואלית שדומה כמה שאפשר לחוויה החושית של עלעול בספר אמן, ולכן בחלק מצילומי הספרים מופיעה גם היד המעלעלת״.

התוכן הלך והצטבר

מאז שנת 2015 מתקיים בכל שנה יריד ספרי אמן בארטפורט. היריד הראשון נולד מתוך היצע וצורך, מספרת ורדית גרוס, מנהלת ארטפורט. ״יש ספרי אמן אבל לא כולם יודעים היכן הם, ומנגד, האמנים תקועים עם ערמות של ספרים שהדפיסו בהשקעה ניכרת ועומדים אצלם כמעצור לדלת. רצינו מקום שמאפשר לראות את הספרים כל הזמן״.

בשנת 2020, שנת הקורונה, הבינו בארטפורט שלא יוכלו לקיים את היריד השנתי, והחליטו להגשים חלום – ליצור אתר אינדקס של ספרי אמן ישראלים. מתוך העניין המשותף נולד מפגש בין גרינבאום ומיוחס שרצו להרחיב את ״מעלעלת״ גם לאנגלית, ובין ארטפורט, וביחד הגו את ״מדף״, האינדקס הראשון והארכיון היחיד לספרי אמן בארץ.

שירז גרינבאום: ״הלכנו לאנשים הביתה וצילמנו שם ספרים. נסענו למשכן בעין חרוד לצלם את הספרים של מאיר אגסי. צילמנו גם אצל יאיר גרבוז, ופנינו גם דרך האמנים של ארטפורט כדי להגיע לעוד חומרים. לכל ספר יש טקסט מלווה שנכתב יחד עם האמנים, לתת קונטקסט והיסטוריה״

התשוקה הייתה משותפת והכימיה הייתה מיידית, אבל קצב העבודה של ארטפורט כארגון היה שונה. גרינבאום ומיוחס התקדמו והעלו את ״מעלעלת״ כאתר באמצעות פלטפורמת וויקס – ללא תקצוב אבל בעיצוב מהוקצע ומקצועי, והתוכן הלך והצטבר.

במקביל קיבלה גרינבאום תפקיד בקרן מבואות על שם יואב בראל, שתומכת בפרויקטים דיגיטליים בתחום האמנות. ״מעלעלת״ הוצע כפרויקט לקרן, וקל היה לה להחליט לתמוך בפרויקט, מאחר וגם יואב בראל יצר ספרי אמן, והדבר התחבר עם החזון – ליצור אינדקס אמנים ישראלי.

מימין: שירז גרינבאום, יאיר מיוחס, ורדית גרוס

מימין: שירז גרינבאום, יאיר מיוחס, ורדית גרוס

צילומסך: מדף ספרים שהם אמנות

צילומסך: מדף ספרים שהם אמנות

ארטפורט הצטרפו לפרויקט, וכך גם משרד החוץ שתמיכתו מאפשרת לתרגם את כל החומרים לאנגלית – כך שהאתר ״מדף״ קיים במקביל בשתי השפות. כל החומרים מ״מעלעלת״ הועלו לאתר ״מדף״, וכיום יש בו כ־50 ראיונות, מסות והמלצות, וכ־350 ספרים שצולמו לפרויקט (ובקרוב 400).

״הלכנו לאנשים הביתה וצילמנו שם ספרים״, מספרת גרינבאום. ״נסענו למשכן בעין חרוד לצלם את הספרים של מאיר אגסי. צילמנו גם אצל יאיר גרבוז, ופנינו גם דרך האמנים של ארטפורט כדי להגיע לעוד חומרים. לכל ספר יש טקסט מלווה שנכתב יחד עם האמנים, לתת קונטקסט והיסטוריה״.

״חלק מימי הצילום היו ממוקדים באמן/אמנית שמפעל חייהם כולל ספרים רבים, לפעמים ספרים יחידניים״, מוסיף מיוחס. ״מעבר לתיעוד והשימור יש ערך נוסף – אפשרות ראשונה מסוגה של להציג מפעל חיים דרך ספרים״. הוא עצמו מקווה להעביר את הלפיד כשיגיעו ל־2,000 ספרי אמן, אבל גרוס מפקפקת באפשרות שנוצרו בארץ מספר כזה של ספרים. ״לא כל דבר דפוס שיצא לתערוכה הוא רלוונטי, היא אומרת. ״אנחנו לא מתעדים קטלוגים של תערוכות״.

לא כל סקצ׳בוק צריך להגיע ל״מדף״

בין ספרי האמן יש ספרים יחידניים (שנוצר רק אחד מהם בעבודה ידנית), ומנגד, יש גם מחברות – סקצ׳בוקים של האמנים, ולעיתים לא ברור מה הוא מה. ״יש יוצרים שהכניסה לתוך אותם סקצ׳בוקים יחד עם ספרי האמן שהוציאו, מאפשרת יריעה רחבה של תהליכי העבודה שלהם, ההתפתחות האמנותית שלהם״, אומר מיוחס. ״למשל אצל גרי גולדשטיין – הסקצ׳בוק עובר התמרה והופך לספר אמן. אבל לא תמיד זה רלוונטי, לא כל סקצ׳בוק צריך להגיע ל׳מדף׳״.

״אנחנו מתעניינים בעיקר בספרים שנועדו להיות פומביים״, אומרת גרינבאום. ״סקצ׳בוק או יומן ויזואלי לפעמים נועדו להישאר פרטיים״. ״אנחנו לומדים לסמן לעצמנו מהו ספר אמן״, אומר מיוחס: ״ספר שהוא יחיד מסוגו נוצר הרבה פעמים ללא תכנון ועריכה, תובע את מקומו ומגדיר את עצמו תוך כדי היצירה״. עוד סוג של ספרי אמן קיים כשאמנים מתערבים בספרים קיימים – וכך יוצרים ספר אמן ייחודי.

יריד הספרים של ארטפורט. צילום: ארקדי ספיבק

יריד הספרים של ארטפורט. צילום: ארקדי ספיבק

בארץ, רוב ספרי האמן יוצאים במהדורות של בין 100 ל־1,000 עותקים, כשהסטנדרט הוא 500. הכמות היא לרוב בגלל אילוצים – דרישות התמיכה של מפעל הפיס ומספר המינימום של עותקים לדפוס אופסט (דפוס דיגיטלי מתאים פחות להדפסת אמנות). מבחר המקומות שאפשר להדפיס בהם ספרי אמן מצומצם, ואילוצי ההדפסה והעלות מאלצים את האמנים להתפשר על מורכבות ההדפסה. לעומת זאת, בחו״ל יש מו״לים שממליצים להדפיס מראש רק 100 עותקים, כדי ליצור עניין ונדירות, ואפשרות למהדורה נוספת. יש גם אירועי חתימות על ספרי אמן, שמוסיפים יוקרה וערך לספרים.

״היריד שייסדה ארטפורט יצר חשיפה ראשונה לספרי אמן וקשר בין ספרי אמן לקהל הרחב״, אומר מיוחס. ״רכישת ספר אמן היא דרך נגישה לקהל לקנות אמנות. כמו לקנות הדפס, רק שרוב העלות מסובסדת. נוצר אקו־סיסטם שמאפשר לקהילה של יוצרים להגיע לקהל הרחב, שבתורו מאפשר לדבר לשגשג ולהתפתח, גם בהעדר תמיכה חיצונית. לא כל ספר יכול לקבל את תמיכת מפעל הפיס״.

ורדית גרוס: ״יש אנשים שיוצאים עם שקים מהיריד. בתור מי שיש לה הרבה ספרי אמן, יוצא שאני פותחת ספר אמן ומתאהבת מחדש. זה הקסם של האמנות שיכול לקרות אצלך בבית״

ביריד ספרי האמן האחרון בארטפורט ביקרו כ־5,000 אנשים ונמכרו ספרים בכ־100,000 שקלים, סכום מרשים בהתחשב בכך שהספרים עולים בממוצע 60-200 שקלים. ״יש אנשים שיוצאים עם שקים מהיריד. בתור מי שיש לה הרבה ספרי אמן, יוצא שאני פותחת ספר אמן ומתאהבת מחדש. זה הקסם של האמנות שיכול לקרות אצלך בבית״, אומרת גרוס.

״גדלתי בבית שיש בו המון כבוד לספרים והספרייה מוצגת בסלון, אבל לאט לאט שחררו את האנציקלופדיה העברית ועלתה שאלה לגבי מקומו של הספר״, מספר מיוחס. ״ספר האמן נתן לי תשובה. זהו ספר שאני מרגיש את המשקל שלו ואת החומריות שלו, את המרקם של הנייר, כזה שאי אפשר לשחזר אותו דיגיטלית. הוא גרם לי להתאהב מחדש בספרייה״.

״בדיוק בגלל זה היה לנו חשוב שיאיר יצלם״, מסבירה גרוס. ״אנחנו משקיעים הרבה באופן הצילום, כי לכאורה יכולנו לסרוק או לבקש מכל אחד לצלם. היה לנו חשוב לשמר משהו מהתחושה של הספר, להעביר משהו מהחומריות של הספר״. ״היה חשוב גם לשמר את השפה שנוצרת בעלעול בספר בתוך האתר״, מוסיפה גרינבאום. ״המעצבים נעמי גייגר (סטודיו ג2) שעיצבה מאות ספרי אמן ואמיתי גלעד עשו עבודה נהדרת, והמתכנים המדהימים, מאיר סדן וניר שקד, הוציאו את החזון של נעמי ואמיתי לפועל. אפשר לעלעל באתר גם מימין לשמאל – מימין המגזין ומשמאל הארכיון, והמעבר ביניהם יוצר את חווית העלעול״.

״יש משהו בעולם ספרי האמן שהוא עדיין נישתי, ועם זה מכיל המון חסד ונדיבות״, אומר מיוחס. ״ספרים שכוללים כתיבה, עיצוב ועבודה ידנית שמוגשת בנדיבות ובלי ציפייה לתמורה חומרית. זה עולם שבו אנשים עושים מתוך תשוקה. יצירה של ספר אמן היא לא רווחית. היא נעשית בגלל רצון וצורך בהבעה. זו זכות להיות חלק ממרחב שאנשים פועלים בו בלי עניין מסחרי״.

גל וינשטיין

גל וינשטיין

יאיר גרבוז

יאיר גרבוז

birds

גם עבור צלמים שמוציאים ספרי צילום, ההזדמנות להיכנס תחת הכנף של ספרי אמן היא אופציה להרחבת הראייה על הספר כיצירה שלמה ולא כאלבום תמונות. בנוסף, בהרבה ספרי אמן יש טקסטים, שלא יגיעו לעיתון או ילוו תערוכה. זו הזדמנות עבור האמנים לבקש מסופרים או אנשים שעבדו איתם בעבר טקסט – שיאפשר סוג של העמקה בעבודה מזווית אחרת.

אחת התכונות היפות באתר היא שכל ראיון עם אמן על ספר, מוביל להמלצה על ספר נוסף. המחשבה היא על יצירת קהילה, דרך הקשרים והחיבורים האלה, בתוך קהילה שאין לה עדיין זהות ברורה. ״במקרה זה זו קהילת האמנות, וזה עוזר לבנות אותה באמצעות הקשרים״, אומרת גרוס. ״גם לפורטפוליו יש מקום במארג הזה, שבו כל דבר מוביל לכל דבר. יש מקום לכל הדברים האלה, ספר אחד הוא לא על חשבון ספר אחר״.

הישיבה בחדר עם שלושת היוצרים של האתר היא חוויה מרעננת בימים הקשים האלה. גם ביום של גשם שוטף, ההתמסרות והתשוקה שבה הם ניגשים לפרויקט, כל אחד דרך הסיפור האישי שלו, היא קרן אור שמאירה מבין העננים. או כפי שאומר מיוחס: ״בתקופה החשוכה הזו אני מוצא המון אור ותקווה בעבודה על ׳מדף׳, שיש בו את החסד של שימור, יצירה ובנייה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden