כל מה שחשוב ויפה
בועז נוי במשכן לאמנות עין חרוד. צילומים: יגאל פליקס
בועז נוי במשכן לאמנות עין חרוד. צילומים: יגאל פליקס

הרשימה המשותפת // 28.3.24

מאיר אגסי, בעז נוי ורלי דה פריס במשכן לאמנות עין חרוד; שבט אחים בבית קלנג; יוסף הוכמן בגלריה מנשר; יעל אורן־סופר בגלריה מזו; מרינה מוחין בגלריה פריסקופ; דינה ניר אבן־טוב בגלריה העמקים; בצלמי במרכזי עמותת הלל

מאיר אגסי, בעז נוי ורלי דה פריס במשכן לאמנות עין חרוד

שלוש תערוכות ייפתחו מחר (29.3) במשכן לאמנות עין חרוד. הראשונה, ״חלון לחלום על יופי״, תערוכה מעבודותיו של האמן המנוח מאיר אגסי (אוצר: יניב שפירא). התערוכה הרטרוספקטיבית פורשת סקירה כרונולוגית של פרקים ביצירתו של אגסי ומזמנת הכרות עם תכנים אוטוביוגרפיים והייצוגיים העצמיים השזורים בעבודותיו לצד המתח שבין דימוי לטקסט המהותי ליצירתו ומדגיש את חיפושו המתמיד אחר זהות אמנותית. התערוכה השנייה, ״שומר הגן״, תערוכת יחיד לבעז נוי (אוצר: אבי לובין). הציור של בעז נוי מתחיל בחוויה פרטית, רגע של מפגש אקראי ולא מתוכנן שמתרחש תוך כדי שוטטות בעיר. זהו שיטוט במקומות שמוכרים לו, ובכל זאת הוא מזמן הפתעות. נוי מאפשר לעצמו לגלות את העיר שוב ושוב ולפגוש אותה כל פעם מחדש.

השלישית, ״הקונצרט במחצבה ומישורי אי התאמה״, תערוכת יחיד לרלי דה פריס (אוצרת: גליה בר אור). נקודת המוצא של התערוכה היא קונצרט תחת כיפת השמיים שערך הכנר יאשה חפץ במחצבת הגלבוע. בתצלומים שנותרו מן הקונצרט, מופיע חפץ על בימה ארעית שהתארגנה מחומרים מזדמנים. בעקבות המפגש של דה פריס עם אירוע הקונצרט בתצלום היא יזמה שיתוף פעולה עם המוזיקאים יעל ברולסקי ואילן וולקוב בכינור ורם גבאי בתופים ליצירת קונצרט עכשווי, כמחווה לאותו קונצרט שנחרט בזיכרון והיה למיתולוגי.

רלי דה פריס

רלי דה פריס

בועז נוי. צילומים: יגאל פליקס

בועז נוי. צילומים: יגאל פליקס

מאיר אגסי. צילומים: מ"ל

מאיר אגסי. צילומים: מ״ל


שבט אחים בבית קלנג

בתערוכה ״שבט אחים״ שמוצגת בבית קלנג באשדוד (אוצרת: מיכל קרסני) מוצגות למעלה מ־40 יצירות אמנות המבטאות את קולות האחדות, התקווה והעוצמה החברתית שצמחו מתוך השבר. התערוכה מבקשת להדהד את קולותיהם של האמנים.ות והמעצבים.ות לאחדות העם, לאחווה, להתגייסות, להושטת היד, לסיוע ולעזרה, ומעל הכל התערוכה מביעה את יכולתה של האמנות לתת ביטוי למהלכים שנעשו ונעשים על ידינו כפרט וכקבוצה בצמצום הפערים החברתיים וביצירת חברה חומלת ותומכת המנכיחה את ערכה הייחודי של התקווה, כמנגנון המסייע לשפר את חייו של האדם בהתמודדות עם משימות, קשיים ומכשולים.

גיא שמואלי

יותם גולן

פיני סילוק

פיני סילוק


יוסף הוכמן בגלריה מנשר

״צלם, מצלמה, היסטוריה מקוטעת״, תערוכת יחיד ליוסף הוכמן תפתח בשבת (30.3) בגלריה מנשר (אוצר: עודד ידעיה, אוצרת שותפה: טלי תמיר). הוכמן, צלם עיתונות (על המשמר) ואירועים ישראלי מגיש לנו היסטוריה מקוטעת – פאזל ענק שנע בין המצחיק לעצוב, בין החומל למרושע, הרגוע לסוער, החשוב למשני.

אצל הוכמן אנחנו עוקבים אחרי שיבושים של המצלמה שנוצרו כתוצאה של תחושה מול האירוע: כהנא נואם על גג מכונית בפלאש שורף, משפחה מגורשת מכפר באזור לטרון בטשטוש תנועה, מחנות הכנה באירופה לקראת עליה ועוד. בהגדלות לתערוכה נעשה ניסיון לתקן פגמים ולעטוף את הצילומים בפטינה אסתטית שנוספת לכל צילום כעבור עשורים. למה? – כדי לרכך את המציאות שנדמה ונהיית רק יותר קשה.

יוסף הוכמן

יוסף הוכמן


birds

יעל אורן־סופר בגלריה מזו

״ילד, סנדוויץ׳״, תערוכת יחיד ליעל אורן־סופר מוצגת בגלריה מזו בחיפה (אוצרות: גל אמויאל ויעל סעדי). ״העבודות שלי עוסקות בנקודת ממשק של חסד וחרדה״, מסבירה אורן־סופר. ״רגעים שבהם השניים חיים זה לצד זה בשהות מסוימת. לרוב הדימויים המופיעים בעבודות לא ניתנים לשיוך לתקופת זמן מסוימת, אך ניכרת בהם היאחזות בממשי ובעולם פשוט של עמל, יחסי משפחה, ואובייקטים מהיומיום. היאחזות זו מפורקת באמצעי חשיבה ומתודות עכשוויות של גזור־הדבק, מאגרי דימויים וקפיצות אסוציאטיביות.

״בשנים האחרונות אני עוסקת רבות בבית הפיזי, מחד בפעולות בנייה, חומרי בנייה, מבנים ותשתיות, ומאידך במשפחה שבתוך הבית. הבית כמקום פיזי בעולם, וכמקום שמתחוללים בו יחסים עמוקים בין אנשים, שנשזרים למי שהם הופכים להיות. פעולות הבנייה מספקות לי פריזמה לבחון את הזוגיות, יחסי מגדר, הורות ופחד מכליון״.

יעל אורן־סופר

יעל אורן־סופר. צילום: מ"ל


מרינה מוחין בגלריה פריסקופ

CAMOUFLAGE, תערוכת יחיד לאמנית מרינה מוחין, מוצגת בגלריה פריסקופ (אוצר: עומרי גורן). מוחין נעה ביצירתה במתח בין שייכות לזרות, בין תחושת נחיתות והכרה. בעבודותיה היא בודקת את האמביוולנטיות הקיימת ברצון להשתייך לבין הנאמנות לעצמה וזהותה. בתערוכה זו החליטה להתמקד ביצירה כביטוי עצמי אותנטי וכמחאה נגד הסטראוטיפים המוטלים עליה. התערוכה שהיא מקיימת, מתמקדת בזהות כבחירה, מהווה אתגר לקונספציות קיימות על זהות ושייכות. באמצעותה, היא שואלת עד כמה החברה הישראלית מאפשרת לה, לבטא את המורכבות שלה לקבל אותה כחלק ממנה.


דינה ניר אבן־טוב בגלריה העמקים

״חוזרת הביתה״, תערוכת יחיד לדינה ניר אבן־טוב, תפתח בשבת (30.3) בגלריה העמקים בקיבוץ שער העמקים (אוצרת: עינת סיני פסטרנק). הזמנים המשמעותיים בפועלה של ניר אבן־טוב, ילידת הקיבוץ, כיוצרת בקדמת הבמה היו בשנות ה־60, ה־70 וראשית שנות ה־80 של המאה העשרים. בשנים אלה היא ״סומנה״ בשדה האמנות הישראלית כפסלת מחוננת, בעלת מיומנויות גבוהות בשלל טכניקות פיסוליות ובמגוון חומרים המבטאות איכויות אמנותיות שיש בהן מעברים חכמים בין הריאלי למופשט, עדינות מאופקת ופשטות נכונה.

שדה נוסף שבו פעלה בפנומנליות היה במרחבים הציבוריים, להם הוזמנה לייצר פסלים סביבתיים וקירות דקורטיביים. מגוון מקומות כמו מבנים ממשלתיים, בסיסים צבאיים, קיבוצים ובתי עסק בלא מעט אזורים פריפריאליים כמו כרמיאל, אור עקיבא וקריית גת, זכו להתפאר בפסליה מהדהדי העוצמה החומרית והצורנית.

דינה ניר אבן־טוב בגלריה העמקים. צילום: אבי אמסלם

דינה ניר אבן־טוב בגלריה העמקים. צילום: אבי אמסלם

צילום: אבי אמסלם

צילום: אבי אמסלם

צילום: שחר וזיו כץ

צילום: שחר וזיו כץ


בצלמי במרכזי עמותת הלל

תערוכת צילום של 17 יוצרים ויוצרות, יוצאי ויוצאות החברה החרדית, חברים וחברות ב״הלל – יוצאים בשאלה״, תפתח ביום שלישי (2.4) במרכזים של הלל בתל אביב (המסגר 72), ירושלים (הלל 19) וחיפה (מעלות הנביאים 21). התערוכה התגבשה כחלק מתהליך שכלל מספר מפגשים בין יוצאים ויוצאות בשאלה, לבין מנחים מטעם PHOTO IS:REAL – פסטיבל הצילום הבינלאומי.

המשתתפים נחלקו לארבע קבוצות, ובכל מפגש נלמד תחום מסוים הקשור לצילום. בסופו קיבלו המשתתפים מטלות צילום הקשורות לתחום שנלמד. בסוף הקורס התבקש כל משתתף לבחור צילום אחד שצולם במסגרת התהליך, להצגה בתערוכה. הצלמים בחרו יחד עם המנחה משפט מייצג הקשור ביציאה בשאלה וגם כזה שמשתקף בעבודות הצילום של כל אחת ואחד.

ליה שטרן

ליה שטרן

שרית נח חממה

שי בוכניק

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden