כל מה שחשוב ויפה

כמעט מפורסמים

הרשימה הבאה מיועדת למעצבים. נכון שגם מי שאינם מעצבים יכולים להשכיל ממנה, אבל היא נכתבה במיוחד בעבור מעצבים, לא רק מכיוון שזה התחום שאני מכיר הכי טוב ושעליו אני כותב, אלא מכיוון שמשום מה מעצבים כמעט ולא מפרסמים או משווקים את עצמם, לפחות לא בדרכים הקונבנציונאליות.

אם תשאלו מעצבים גרפיים למשל אם הם אי פעם פירסמו את עצמם, סביר להניח שהם יסתכלו עליכם ולא ממש יבינו את השאלה. משום מה פרסום עצמי נחשב כפחיתות כבוד, מכיוון שההנחה הסמוייה של המעצבים אומרת שאם אני טוב אז כבר יגיעו אלי. דוגמה אחרת: קחו את משרדי הפרסום. האם ראיתם פעם מודעות שמפרסמות את משרדי הפרסום? כמעט ולא, למרות שבשנים האחרונות יש קצת יותר נוכחות מבעבר.

במה שונה מעצב מנגר, אופטיקאי, מתקן אופניים או אינסטלטור? במה שונה משרד פרסום מחנות גבינות, חנות ספרים או בנק? כולם צריכים לקוחות כדי להתפרנס, אולם בעוד כמעט כל מי שיכול ויש לו כסף מפרסם את עצמו, דווקא מי שפונים אליו על מנת שיפרסם אחרים לא עושה זאת. לא מוזר?

אין בכוונת רשימה זו לספר לכם המעצבים מדוע כדאי לכם לפרסם, איפה, או למי כדאי לפנות. זו בסך הכל סדרה של עצות שיגרמו גם לכם (אולי) להופיע על דפי העיתון (ולא שאני חושב שזו אמורה להיות פסגת שאיפותכם אבל נשמה לי שזה די נחמד, ואפילו די מועיל).

1. הכירו את התחום.
אין המון כתיבה על עיצוב בארץ אבל יש לא מעט עיתונים, מגזינים, אתרי אינטרנט (ואפילו בלוגים…) שכותבים על עיצוב. לפני שאתם פונים כדאי לדעת מה מעניין את מי שפניתם אליו, על מה הוא נוהג לכתוב, איזה סוג של עיצוב תופס אותו, ולא פחות חשוב למי פונה כלי התקשורת שהוא כותב בו. גלריה זה לא דה מארקר, מדור העיצוב של שמנת הוא לא מדור העיצוב של גלובס, וממש אין פה כל יומרה או כוונה לקבוע מה או מי חשוב יותר. כדאי גם להבחין בין עיתון יומי לבין מדור שבועי או חודשי מבחינת מושאי הסיקור. עיתון יומי לא יפרסם בדרך כלל ידיעה על פרס שזכיתם בו לפני שבועיים, מה שמדור שבועי יכול לעשות ביתר קלות. לכן, חשוב שהטיימינג יהיה מדוייק.

2. הכי נוח במייל.
לא קשה למצוא את המייל של כתבי העיצוב. מייל קצר ותמציתי עם הפרטים הרלבנטים יעשו בדרך כלל את העבודה יותר מכל שיחת טלפון. אל תשכחו לצרף תמונות או לינקים. בכל זאת מדובר בעיצוב, ולא משנה כמה תספרו שהמוצר מדהים או מהמם, בלי תמונה אין לכם סיכוי לעבור לשלב הבא. לא כדאי לשלוח מייל ששוקל עשרות מגה, אני לא מכיר אף אחד שאוהב שסותמים לו את תיבת המייל. בנוסף, אל תשכחו לצרף פרטי התקשרות כמו טלפון ומייל, שיהיה איך לחזור אליכם.

3. פנייה אישית.
אל תשלחו מייל בתפוצת נאטו. פנייה אישית תמיד תמשוך תשומת לב ותיצור רושם. הקפידו לא לטעות באיות השם ונסו לזכור האם מדובר בגבר או באשה, זה לא ברור מאליו. ענין נוסף שגם הוא אמור להיות טריוויאלי – הקפידו על עברית נכונה. הסיכוי של מייל עילג להגיע לפח האשפה גדול יותר ממייל שמנוסח כמו שצריך, בכל זאת מדובר במי שהכתיבה היא מקור פרנסתם.

4. בלעדיות או ראשוניות.
סיבה נוספת לא לכתוב מייל בתפוצת נאטו היא כי כתבים (ובמיוחד העורכים שלהם) אוהבים להיות הראשונים שמפרסמים כל ידיעה, ואם אפשר לזכות בבלעדיות זה בכלל טוב. כדאי לדעת רק, שזו לא תמיד ההחלטה של הכתב. לכל כותב יש עורך (או עורכת) שזכות המילה האחרונה ביחס לכל פרסום שמורה להם.

5. אל תשקרו.
הנסיון מראה שלרבים יש נטייה להגזים ולקשור לעצמם כתרים שלא תמיד מגיעים להם (ומעצבים לא יוצאים מהכלל במקרה הזה). לכן, אל תסתירו מידע חשוב. אם אתם טוענים שאתם הראשונים, או היחידים, או שזכיתם בפרס, או לא משנה מה, כדאי שיהיה לזה בסיס, עדיף עם לינק במייל. אם פרסמו עליכם כתבת שער במגזין המתחרה, ציינו את זה. לא חייבים כמובן לספר הכל אבל קחו בחשבון שבמוקדם או במאוחר יעלו עליכם ואז אבוד לכם (כמעט) לתמיד.

6. מה לשלוח?
הכל (כמעט), בארץ ובחו"ל, בהווה ובעתיד. תחרויות ופרסים שזכיתם בהם, קולקציות חדשות שהוצאתם, סטודיואים חדשים שפתחתם, מוצרים חדשים שפיתחתם, תערוכות שהשתתפתם בהם, מגזינים מחו"ל שכתבו עליכם, ספרים שמציגים עבודות שלכם, כנסים שלקחתם בהם חלק, חנויות חדשות שפתחתם, ועוד ועוד ועוד. מצד שני, אל תשלוח הכל בבת אחת, כדאי לנסות לשלוח דיוור תקופתי וכך גם אם לא הצלחתם לעניין מישהו הפעם אולי תמצאו מישהו בעוד שלושה חודשים.

7. לא להתייאש ולא להתבייש.
כל עוד אתם פועלים לפי העצות, אין לכם מה להפסיד, זאת בהנחה שאתם לא שולחים בכל יום הודעה משמימה ולא רלבנטית. במקרה הגרוע המייל יגיע לפח הזבל. במקרה הטוב גם אתם תוכלו לזכות בחיי נצח, ובפעם הבאה שגוגל יחפש אתכם יהיה לו קצת יותר קל. גם משהו, לא ככה?

תגובות, הערות, תובנות, השגות וטענות יתקבלו בברכה (אתם יודעים איפה אפשר למצוא אותי).

בהצלחה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

8 תגובות על הכתבה

  1. ענת

    זה באמת נושא שטוב להעלותו על הכתב ולעשות בו סדר,
    לאורך השנים היתה לי תמיד תחושה שהנושא, עיצוב מיחצן את עצמו, כלומר, בפאראפרזה על "תמונה שוה אלף מילים" אפשר לומר שתמונה טובה של עיצוב לא שגרתי דוחקת הצידה אלף הודעות של יחצנים,
    פעם אחת התפרסמה תמונה של רהיט ילדים שעיצבנו, וקיבלתי פידבק שהסביר הכל: פרסומאית שהכרתי החמיאה" ראיתי את היחצנות שלכם בהארץ".
    לא תיקנתי אותה, מה אכפת לי שתחשוב שאני מעסיקה יחצן?

    אוסיף על דבריו של יובל ואעיד מנסיוני על הקלות היחסית להכניס אייטם של עבודת עיצוב למדור או טור עיצוב בעיתון
    בתנאי, כמובן, כמובן, כמובן, שהתמונה מצויינת, והמוצר- פוטוגני, לא שגרתי ומסקרן,

    וכן, פרסומים בעיתונות יצרו לא אחת קשרים ועוררו לפעולה.

    עם זאת, נראה שבשנים האחרונות
    קצת יותר צפוף על שלחנות עורכי העיצו

    לחגית פלג-רותם עמיתתנו יש בודאי מה לתרום לנושא, אני יודעת שהיא מרצה על פרסום עבודות בתקשורת בפני סטודנטים לעיצוב, שנזמין אותה לדיון?

  2. חגית פלג

    ממש בימים אלה עבדתי על פרויקט גדול מול כמה משרדי עיצוב מהגדולים בארץ. יחסית לתחומי עסקים אחרים המעצבים ב א מ ת לא יודעים מה לעשות עם התקשורת, גם כשהיא באה אליהם מיוזמתה.

    כל מה שצריך הוא קצת פתיחות, קצת ויז'ואל וקצת יכולת ניסוח (תמציתית בבקשה).

    הטור של יובל כאן הוא שרות חשוב למגזר הצנוע.
    גם אם יחסי ציבור זה "מקצוע רשות" בעבודת המעצבים, יש בכך תועלת, וכדאי להכניס את זה כסעיף בסדר היום העסקי.

  3. וינסטון סמית'

    רשימה יפה. תודה!

  4. אייל

    עידכון בלעדי לחברי הפורום בתחילת 2012 תתקיים תחרות פרסום בישראל בו יוכלו ליטול חלק כל המעצבים הישראלים
    התחרות תהיה עיצוב פרסומת לאיזה מותג ישראלי שירצו,
    ובסיום התחרות יבחנו הפרסומות ע"י צוות שופטים ידועים בתחומם,הזוכה הראשון בתחרות יזכה ברכב מנהלים חדיש
    ושאר הפרסומות יפורסמו בקטלוג מהודר שיחולק בעשרות אלפי עותקים בישראל כשעל כל פרסומת מופיעים פרטי המעצב או הסטודיו על כל פרטיו מה שיביא לו גם חשיפה גדולה לעיצוב והסגנון שלו ברחבי הארץ,
    אני מניח שמשרדי פרסום ידוגו משם מעצבים מוצלחים!

  5. martine gabison

    היי יובל היקר, יש לי אתר שבו אני מציגה חלקמהעבודות שלי [בהמשך יעלו עוד] עשרים שנים לוקח זמן, אשמח שתגלוש אליו

    http://martinegabisondesign.com/

    1. yuval saar

      אבקר בשמחה

  6. Lihi

    תודה לך על זה.
    Priceless.

    1. yuval saar

      בכיף!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden