כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל

טמפרמנט סנגוויני, כולרי, מלנכולי, פלגמטי

ביום חמישי הקרוב תיפתח בגלריה חנינא תפתח תערוכת האיור ״טמפרמנט – מאיירים חושפים רגשות״. 23 מאיירים, 60 עבודות, שם מסקרן, מה צריך יותר מזה?

״הטמפרמנט, מכלול הגורמים הביולוגיים והפסיכולוגיים של האדם, העסיק את האדם משחר ההיסטוריה״, כותבות אוצרות התערוכה, לולה וילנקין ודניאלה קופלר (שהאיור בראש הפוסט הוא שלה). ״כבר ביוון העתיקה היפוקרטס הניח את קיומו של איזון בין גוף לנפש, שהעדרו מסביר את מקורן של המחלות. להיפוקרטס מיוחסת תיאורית ארבע הליחות, המחברת בין ארבעה ארכיטיפים של טמפרמנטים אנושיים, לבין מצבו הפיזי של אדם, עונות השנה וארבעת היסודות. מאז יוון העתיקה התיאוריה עברה גילגולים רבים ואף השאירה את חותמה על תולדות האמנות. ארבעת הטמפרמנטים היו לאורך השנים תמה נפוצה בתחריטים של אמנים כאלברכט דירר, רמברנדט ורבים אחרים".

ארבעת הטמפרמנטים, הבסיס לתערוכה, הם:

טמפרמנט סנגוויני – בוטח, חברותי וחובב תענוגות, אימפולסיבי ואופטימי. קשור לכבד, מזוהה עם אלמנט האוויר, האביב והצבע האדום.

טמפרמנט  כולרי – מלא אמביציה וכושר מנהיגות. אמיץ, אנרגטי ודומיננטי. קשור לכיס המרה ומזוהה עם הקיץ, אלמנט האש והצבע הצהוב.

טמפרמנט מלנכולי – מופנם, מהורהר וזהיר. מזג יצירתי ונוטה לדיכאונות. קשור לטחול, מזוהה עם אלמנט האדמה, הסתיו, והצבע השחור.

טמפרמנט פלגמטי – בלתי אמוציונלי, רגוע ושקט. נמנע מעימותים ומעשיה. קשור למוח ולריאות, מזוהה עם החורף, אלמנט המים והצבע הלבן.

קרן תגר. קץ כל האשליות

קרן תגר. קץ כל האשליות

Yuval Saar: שלום

Daniella k: הי

Lola Vilenkin: מה נשמע?

Yuval Saar: מעולה. בואו ספרו קצת על עצמכן, לפני שנדבר על התערוכה.

Daniella k: אני אתחיל? דניאלה קופלר, מאיירת ואנימטורית, בוגרת בצלאל, וגם האוניברסיטה עברית, בעבר הרחוק יותר.

Yuval Saar: אולי תפרטי קצת יותר?

Daniella k: סיימתי את המחלקה לאמנויות המסך בבצלאל, אנימציה, לפני שנתיים, והסתננתי סדרתית למחלקה לתקשורת חזותית כדי לקחת קורסי איור ואינטראקטיב. מאז שסיימתי אני מאיירת ועובדת בתעשיית האנימציה הישראלית. במקביל אני עובדת על קופרודוקציית אנימציה עם שותף גרמני ושותפה הולנדית, והשנה גם עבדתי על משחק לאייפד שעניינו היה תולדות האמנות.

Lola Vilenkin: אצלי אין יותר מדי מה לספר. התחלתי את הדרך כאוצרת, אחרי כמה פרוייקטים ועם הרבה התלהבות, עכשיו מסיימת את לימודי ה־MA במדיניות ותיאוריה בבצלאל במסלול אוצרות, אנחנו המחזור הראשון וזאת תכנית מעניינת מאוד. עובדת כעוזרת אוצרת באגף לאמנויות במוזיאון ישראל. בוגרת תולדות האמנות מהאוניברסיטה העברית 2007.

Yuval Saar: מה זאת אומרת התחלתי את הדרך כאוצרת? מה למדת? מה אצרת?

Lola Vilenkin: יצא לי לעבוד על תערוכה ביד ושם לפני כמה שנים, אצרתי תערוכת חוצות נודדת בפולין על ישראלים ילידי פולין. לפני כמה ימים נפתחה במוזיאון ישראל תערוכת נופים שעזרתי לאצור, וכמובן יש את "טמפרמנט" שנפתחת ביום חמישי

Yuval Saar: ומה למדת לתואר ראשון? ואיפה?

Lola Vilenkin: תולדות האמנות באוניברסיטה העברית

Daniella k: כנ״ל, סיימתי לפניה. ואת התואר השני עשיתי באוניברסיטה העברית בפורום אירופה כדי להתמחות באמנות ישראלית וגרמנית

Yuval Saar: איפה הכרתן? בלימודים? עשיתם ביחד דברים לפני טמפרמנט?

Lola Vilenkin: האמת שהכרנו בחטיבת הביניים, שתינו ירושלמיות, ודרכינו נפגשו פעמים רבות במהלך השנים. תחומי העניין שלנו קרובים ושיתוף הפעולה היה טבעי

Daniella k: זה הפרויקט המקצועי הראשון שלנו. דיברנו כבר שנה ויותר על לעשות משהו ביחד שישלב את היכולות שלנו וזו התוצאה.

רונית מירסקי. ועוד לא קל לנשום

רונית מירסקי. ועוד לא קל לנשום

Yuval Saar: למה אם כן בחרתן בתערוכת איור? מה מעניין אתכן לבדוק? או להציג?

Lola Vilenkin: זה התחיל מתוך איזו הבנה שיש בעיה רצינית עם הסטטוס של איור בארץ, בשילוב עם העניין הגדול של שתינו בנושא. אין התייחסות רצינית לתחום, אין מוסד שעושה תיעוד ומחקר של איור, אין תערוכות איור כמעט

Daniella k: אני כמובן, בתור מי שעמוק בתחום תהיתי איך זה שהניראות של איור בארץ שואפת לאפס. מבחינה מוזיאלית ואחרת.

Yuval Saar: ואז מה? מה באיור? כי זה הרי תחום נורא גדול ורחב

Lola Vilenkin: מעניין אותנו להציג איור שאינו מסחרי, פרוייקטים אישיים אמנותיים של מאיירים. לא ספרים שהוזמנו על ידי לקוח

Daniella k: או בכלל משהו שהוזמן על ידי לקוח. אותי תמיד הכי מענין לראות מה נובע מתוך המאייר בעצמו, לא מה ביקשו ממנו לעשות

Lola Vilenkin: איור כאמצעי לביטוי עצמי והתמודדות

Yuval Saar: ומכאן כותרת המשנה של מאיירים חושפים רגשות?

Lola Vilenkin: משהו כזה, חשבנו מה מאפיין איור, ובין השאר הגענו לזה שהוא מתוך הגדרתו מתייחס לטקסט חיצוני ואם אין לקוח או מזמין שנותן את הטקסט אז האיור מתייחס לנפשו או מזגו הפנימי של המאייר. מצאנו תיאוריה שמקורה עוד ביוון העתיקה על ארבעת הטמפרמנטים

Daniella k: זו תיאוריה ממקור רפואי בכלל, תיאוריה של היפוקרטס שניסתה להסביר את מקור המחלות ולתת סימנים בטיפוסים שונים של אנשים ורגשות

Lola Vilenkin: האיור מלנכוליה II של דירר (אחד מגדולי המאיירים של כל הזמנים) עוסקת בטמפרמנט המלנכולי למשל

Yuval Saar: מעניין!

Daniella k: הנה, דוגמה לאמן שהיה מאייר. מה זוכרים לו בסוף? את טייטל האמן….

Lola Vilenkin: והאיור איננו נכלל היום בין האמנויות היפות

הדר ראובן. בטן העיר

הדר ראובן. בטן העיר

Yuval Saar: היה קול קורא? או שפניתן למאיירים שאתן מכירות?

Lola Vilenkin: היה קול קורא שביקש ממאיירים לשלוח עבודות הקשורות לרגשות, וגם פנינו למאיירים שאת עבודותיהם רצינו להציג. במקביל היה תהליך מחקרי כמובן

Daniella k: היתה הענות גדולה מעל ומעבר לציפיות שלנו, אגב. ברור היה שקהל היעד, המאיירים, היה צמא להזמנה.

Yuval Saar: ברור. מה כלל התהליך המחקרי?

Lola Vilenkin: המחקר כלל מצד אחד את פיתוחה של התיאוריה העתיקה שניסינו להתאים לאיור העכשווי, וגם ניתוח של העבודות שהתקבלו על פיה, מחקר שמתאים יותר למחקר בשדה האמנות, וחבל שלא עושים יותר בתחום האיור. ההפרדה לא באמת מובנת לנו

Daniella k: אם כותבים על איור בכלל, כותבים על איור ספרי ילדים ועל התפקוד שלהם בתוך השוק הזה. אין דיון בשדה של איור כאמנות או עיצוב

Yuval Saar: אני מבין ולא מבין את ההפרדה. מצד אחד איור זה לא אמנות. או לא תמיד אמנות. או לפעמים אמנות. מצד שני אני לא מבין את ההתעלמות, וגם כשכותבים על ספרי ילדים לפעמים רק מציינים שהאיורים יפים. או לא לא יפים. או מתאימים או לא מתאימים לילדים. בכל זאת יש אישהו הבדל בין איור לאמנות, לפעמים. לא?

Lola Vilenkin: תראה, בעידן הנוכחי, הזליגה של התרבות לכלכלה ושל הכלכלה לתרבות היא כזאת שההפרדות האלו לא באמת רלוונטיות. אפשר לדבר על איור מסחרי ואיור לא מסחרי, אבל אם מסתכלים כמה מאות שנים אחורה השאלה הזאת בכלל לא עולה. מיכלאנג'לו צייר על קירות על פי הזמנה – מסחרי, האם זאת אמנות?

Daniella k: האם הוא אמן או שאולי הוא מאייר בכלל?

Yuval Saar: זה שהשאלה לא עלתה בעבר זה לא בהכרח רלבנטי. יש הרבה דברים שפעם לא דיברנו עליהם והיום כן כי אנחנו מבינים דברים אחרת, כי נכנסו פקטורים אחרים. בהקשר הזה, מה המשותף בין העבודות שמוצגות בתערוכה? וכמה עבודות ומאיירים מציגים בה?

Lola Vilenkin: מציגים 23 מאיירים, שזאת כמות מכובדת

Yuval Saar: לגמרי

Lola Vilenkin: ומוצגות כ־60 עבודות, ביניהם תלת מימד, הדפסים, רישומי מקור, הרבה מדיה דיגיטלית, אנימציה וכו..

Yuval Saar: השארתן מקום בגלריה?…

Daniella k: בקושי… (:

Lola Vilenkin: יש פחד קל מחלל ריק בגלריה:) אנחנו מקוות שהתערוכה תצליח וזה ישכנע גלריות אחרות להציג איור

Yuval Saar: מה זה אומר תצליח?

Daniella k: יגרום לקהל הישראלי לראות איור בעיניים אחרות. יגרום להם לחשוב על איור כמשהו שאמנם נמצא להם מתחת לידיים אם יש להם ילדים או לחילופין מחשב מאיזשהו סוג, אבל שזה תחום אמנותי לגמרי לגיטימי, חי ובועט.

Lola Vilenkin: מבחינתי הצלחה תהיה התעוררות של דיון סביב איור, ואולי הבנה שזה לא רק לילדים ולא רק מסחרי. הכי חשוב בעיניי זה באמת אם תהיה לזה המשכיות

Daniella k: יובל דואג לזה… (-:

Yuval Saar: הו… אני לא רוצה להשבית שמחה אבל זו לא תערוכה במוזיאון תל אביב או משהו כזה…

Lola Vilenkin: השינוי מתחיל מלמטה. חנינא זאת גלריה שיתופית שפועלת ללא מטרת רווח על מנת להשפיע על שדה האמנות בארץ ולקדם אותו. זה המקום ההגיוני ביותר להתחיל בו מבחינתנו

Yuval Saar: לגמרי. אני חוזר רגע לשאלה מקודם – מה המשותף בין העבודות שמוצגות בתערוכה?

Daniella k: מעבר לזה שכולן נבחרו כעבודות שמייצגות רגש או state of mind שקשור לטמפרמנטים, אני מרגישה שהלכנו על קווים יותר אמנותיים של איור. פחות מה שרואים באותם ספרי ילדים שדיברנו עליהם קודם. הדגש היה להציג מה שפחות רואים גם בעיתונות, מה שלא מקבל במה טבעית

Yuval Saar: יש משהו משותף בטכניקה? בטכניקות?

Lola Vilenkin: בחרנו מגוון טכניקות רב ועדיין לא הצלחנו להציג את כל העושר של המדיום.

Yuval Saar: ברור. ולגבי המשתתפים – יש כאלו מאד מוכרים ויש כאלו שאני לא מכיר את השמות שלהם (אני לא אגיד מי…). גם אתן הכרתן שמות חדשים?

Lola Vilenkin: כשעשינו את המיון למה נכנס ומה לא השמות לא היו חלק מהמשוואה. העבודות הן העיקר.

Yuval Saar: זו לא הייתה השאלה… מעניין אותי לדעת האם הכרתן את כל המשתתפים בתערוכה קודם לכן או שגם גיליתן מאיירים חדשים שלא הכרתן

Daniella k: ממש לא הכרנו את כולם. יש הרבה אנשים שאני לא הכרתי ושהפתיע אותי שהגיבו לקול הקורא. ויש כאלה שהפתיעו אותי בעוצמה של הדימויים שהם הציעו ששונים ממה שהם עושים לשוק המסחרי זו באמת היתה ההפתעה הכי גדולה מבחינתי

יעל אלברט. Upside Down

יעל אלברט. Upside Down

Yuval Saar: מה עוד חשוב להגיד ולא אמרנו?

Lola Vilenkin: קודם כל להזכיר שביום חמישי בשעה 20:00 הפתיחה, גלריה חנינא, רח׳ י.ל. פרץ תל אביב ושהתערוכה תהיה פתוחה חודש, תבוא!

Yuval Saar: אני בטוח אבוא לתערוכה, לא בטוח שאצליח להגיע לפתיחה כי ביום שלישי יש לי פורטפוליו לייב בבית העיר וביום רביעי פתיחה של תערוכת עטיפות הספרים שאני אוצר בטרמינל עיצוב בת ים של עמותת לצאת מהקופסא… שבוע לא קל

Daniella k: חשוב להגיד שהגיע הזמן לפרוץ את הסכר הזה של רק להגיד מה יפה או לא או מתאים לילדים או לא בענין האיור. יש עוד פרמטרים ויש בארץ המון מה לראות.

Lola Vilenkin: שיש מקום להציג איור בגלריות ומוזיאונים, שצריך לתעד את השדה הבאמת פורח הזה בארץ, שיש צורךבמחקר על איור, וגם בעיתונאים שיכתבו ביקורות על איור

Yuval Saar: טוב, אני חושב שאותי קשה להאשים…

Daniella k: (: בחו״ל נותנים במה מאד מכובדת לאיור. למה שאנחנו לא? בחו״ל נותנים במה מכובדת גם לאיור ישראלי. אין סיבה שאנחנו לא נעשה אותו הדבר.

Yuval Saar: חותם על כל מילה!

ובהזדמנות זו נציין גם את שמות כל המשתתפים:  יעל אלברט, נעמה בנזימן, אלון ברייאר, אסיא וילנקין, ינון זינגר, יותם כהן, דן לוי, תהל מאור, שחף מנאפוב, ג'ני מייליכוב, ריקי מוספי, רונית מירסקי, שלומית סאור, אורן סומך, יוליה סמלנסקי, אמיר פולק, ענת קוסטי, דניאלה קופלר, סלעית קרץ, הדר ראובן, לימור שנורמכר, קרן תגר, ניב תשבי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. ציונה רז

    כתבה מעניינת. גיא, נעמה אני וחברה מתכוונים לבוא

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden