כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על עטיפות

אחד המשתתפים בפורטפוליו לייב בשבוע הבא שיוקדש לתערוכה 100 ספרים. 200 עטיפות, הוא עופר שדמי, שעורך וכותב את בלוג עטיפות התקליטים הנהדר סיפור, כיסוי. ביקשתי מעופר שיכתוב כמה מילים מהפרספקטיבה שלו על עטיפות ספרים. מבלי לתכנן, יצא שעופר מזכיר בטקסט שלו את אחת העטיפות שמוצגת בתערוכה, עטיפת ספרו האחרון של הסופר האמריקאי נתן אנגלנדר, "על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אנה פרנק", שעיצבה לירון לביא טורקניץ'.

הנה מה שכתב עופר:

– – –

לאדם מערבי שנכנס לחנות ספרים ביפן צפויה חוויה משונה למדי. התחושה הכללית בכל הקשור לספרים המסודרים על המדף היא שמניעים פונקציונליים בלבד הכתיבו את החזות החיצונית שלהם: מימדיהם הפיזיים מותאמים היטב למידותיו של כיס מכנס אחורי; ספרים עבי כרס מחולקים למספר כרכים, המאפשרים לשמר את אותו גודל אחיד; והנייר איכותי מאוד, חביקת הדפים יציבה ביותר, ולכריכה מחוברת סימניה באופן אינהרנטי.

אולם, על אף האמור לעיל, הפלא המרתק ביותר הינו בדמות העטיפה החיצונית. במידות אחידות, כמו אלפי לבני בניין קטנות, מרפדים הספרים את קירות החנות. בניגוד לעושר הצבעוני והצעקני שכה מזוהה עם היפנים, את עטיפות הספרים המקומיות מאפיין מינימליזם מובהק: צבע אחד, שניים לכל היותר, שמותירים רושם של רכישת כבוד לתוכן הספר שאותו הם מציגים. מאחר וקשה להאשים את היפנים בהיעדר מודעות לעיצוב ולחשיבותו, אין ספק שכעם וכתרבות הם קיבלו את ההחלטה הזו באופן ער ומושכל. את עיקר תשומת הלב מקבל כעת ההיבט הפונקציונלי של העטיפה – כלי קיבול שמאגד בתוכו את הספר. בכך נדחק לשוליים האלמנט החזותי הנלווה לטקסט.

בשנה שעברה דיווחה החנות המקוונת אמאזון שלראשונה עקפו בבריטניה מכירות הספרים בפורמט דיגיטלי את אלה המודפסים. בעידן שבו חנויות הספרים נאבקות על עתידן ומפנות את מקומן לטובת קוראי הדיגיטל, זה צעד שמלווה בסימני שאלה רבים. בארץ המדפים בחנויות הספרים עדין נראים כרעש כאוטי מרובה צבעים ומידות, כשכל ספר מנסה לרכוש את תשומת ליבו של הצרכן. האבחנה כי זו מלחמה על עינו של הצרכן היא ראייה צרה של תפקיד העטיפה. עטיפת ספר מעניקה מימד נוסף משלים לספר שבידי הקורא. סוג החומר, מידות הספר, חיספוס החומר, הצבעים השונים, הגופן הנבחר וכמובן הדימוי שמעטר את העטיפה – כל אלה מעניקים לאובייקט שבידי הקורא יחס ייחודי ליצירה.

כך, לא ניתן להשוות בין מגע של כרך אנציקלופדי לרומן, כשם שספר קודש שונה במאפיינו החיצוניים מזה של אלבום צילום או של ספר ילדים. ביכולתה של העטיפה ליצוק תוכן נוסף, שאינו מסתכם בשכנוע ויזואלי של הצרכן לקחת לידיו את הספר. מעצב שמשכיל לייצר עטיפה טובה מסוגל להעניק לספר נופך עמוק יותר.

הסקיצה בעיצוב לירון לביא טורקניץ'

הסקיצה בעיצוב לירון לביא טורקניץ'

הכריכה המקורית בעיצוב לירון לביא טורקניץ'. עיצוב הכריכה המקורית: ברברה דה–וילד

הכריכה המקורית בעיצוב לירון לביא טורקניץ'. עיצוב הכריכה המקורית: ברברה דה–וילד

לדוגמה, ספרו האחרון של הסופר האמריקאי נתן אנגלנדר, "על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אנה פרנק", זכה להצלחה רבה ואף תורגם למספר רב של שפות. לכל אחת מהשפות עוצבה עטיפה משלה, כמקובל בספרות העולמית. זאת, בניגוד למקובל בעולם המוסיקה, עולם תרבותי שמשמר את אותו המארז בכל מקום שבו הוא נמכר ברחבי העולם.

עטיפת המהדורה העברית היא הראשונה של הספר המקורי שתואמת את זו של שפת המקור באנגלית. אנגלנדר טוען שהעטיפה היא דוגמה מושלמת לאופן שבו הספר נקרא ונכנס לתרבות באותה מדינה: "אתה צריך לסמוך שמישהו קיבל החלטה מתאימה למקום שבו הספר יצא. העצה לפיה לא צריך לשפוט ספר לפי העטיפה שלו היא אולי העצה הגרועה בעולם. כאדם מבוגר, כשאתה מסתכל על אנשים אתה חושב לעצמך, הנה ההוא חכם, וההוא מצחיק, וזה נחמד, וכמעט תמיד אנחנו צודקים בזה. לכן אני מתערב בשיקולי בחירת העטיפה רק כשאני רואה שהמעצב לא התחבר לספר".

התפקיד שממלאת העטיפה אינו רק פונקציונלי ומאגד את תכולת הספר כפי שהיפנים מקפידים לשמר. העשרת תוכן הספר צריכה גם לבוא לידי ביטוי בערוץ החזותי, ולהעצים את המפגש התרבותי הנוצר בלב הקורא. התעלמות מערוץ זה מחלישה את היצירה הכתובה ופוגמת בשלמות החוויה.

– – –

ושוב תזכורת: יום שלישי ה-18/6 בשעה 20:30, בית העיר (ביאליק 27 תל אביב). בנוסף לדשמי ישתתפו במפגש גם המעצבות טליה בר ועדה רוטנברג, ועליזה ציגלר, העורכת הראשית לשעבר של הוצאת ידיעות ספרים.

תגובה אחת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden