כל מה שחשוב ויפה

עם כל הכבוד למחשב, פשוט אין תחליף לעבודה ידנית קשה

הפעם הראשונה שבה נתקלתי בסדנת עיצוב ללא מחשב, שהעבירה מיכל צדרבאום במחלקה לתקשורת חזותית בוויצו חיפה, הייתה לפני שלוש שנים. האתגר המרכזי בסדנה, כפי שהסבירה צדרבאום, היה להציע שיטות עבודה אלטרנטיביות לעיצוב מבוסס מחשב. הפרוייקטים בסדנה החלו כולם מטקסטים קיימים, שאליהם התבקשו הסטודנטים להגיב בתהליך שכלל מחקר, ניסוח אמירה והבעה אישית. במקביל התבצע חיפוש אחר טכניקות מעורבות ושכלול האפשרויות הידניות תוך דגש טיפוגרפי.

אחד התוצרים שתפסו את עיני השנה, היה הפרויקט של רעות (הולדנגרבר) פינס ויקיר נפתלי, בני 26, סטודנטים בשנה ד' במחלקה. הפרוייקט נעשה במסגרת קורס ״טיפוגרפיה ללא מחשב״ שהנחתה צדרבאום ביחד עם פרופ' טרי שרויאר. הסטודנטים התבקשו להתחלק לזוגות וכל זוג קיבל באופן אקראי מושג מתוך הספר ״אנציקלופדיה של הרעיונות״. מהשלב הזה ניתנה להם יד חופשית ליצור פרויקט טיפוגרפי עם פרשנות אישית לנושא, כשהדגש היה על התנסות בטכניקות ידניות, בדיקת כלים וחומרים חדשים וחשיבה מחוץ לאזורים הבטוחים שהסטודנטים רגילים אליו. כך, ביום הההגשה היה אפשר לראות עבודות טיפוגרפיה מחרסינה מקושטת, מקוביות גבס, מחוטים, סיכות, עץ, סבון, פאזל ועוד.

stamps

הערך שקיבלו רעות ויקיר היה ״מוזיקת טראנס״. הם חקרו את הנושא וגילו ש:

  • תרבות הטראנס נולדה מתוך אמונות ומסורות עתיקות המגיעות ברובן מהמזרח הרחוק, ובעיקר מדתות ההינדואיזם והבודהיזם, שמהוות לה השראה רוחנית, ויזואלית ומוזיקלית.
  • ישנן הרבה סתירות פנימיות בתרבות הטראנס, לדוגמה הרצון להתחבר אל הטבע דרך מוזיקה אלקטרונית שנוצרת במחשב.
  • לפי אמונות הבודהיזם וההינדואיזם אדם נדרש לעבור תהליך רוחני ארוך ועמוק כדי להגיע ל״הארה״ ולנשגבות, ומהרגע שהוא מגיע לשם הוא נשאר ״מואר״ לנצח. לעומת זאת, בתרבות הטראנס המערבית, שמנסה לחקות את התהליך הזה, האדם מגיע במהירות ל״הארה״ דרך המוזיקה. כמו כן, ההארה הזאת היא זמנית ונעלמת כבר בסוף המסיבה (רייב), וניתן להגיע אליה שוב במסיבה הבאה.

מתוך כך הם ביססו את העבודה שלהם על סמך שני מושגים עיקריים – מיידיות וזמניות. ״כדי לבטא את עקרון המיידיות ניסינו לחקות טכניקה הודית מסורתית של גילוף חותמות עץ, שעוצבו בהשראת הטבע ושימשו להדפסי טקסטיל. על מנת לבטא את עקרון הזמניות השתמשנו בצבע שזוהר בחושך, שהייחודיות שלו היא באופן הפעולה שלו – ׳נטען, מאיר ודועך׳ – כשהתהליך הזה חוזר על עצמו שוב ושוב (כמו ההארה במסיבות הטאנס).

stamps2 stamps1

״בשלב הראשון של העבודה, החלטנו להשתמש בגופן דרוגולין בגלל הצורניות שלו ובגלל ההקשרים שלו למסורת הדפוס העברי. פירקנו את כל האותיות לצורות בסיסיות שמרכיבות אותן – גג, סריף, רגל, בסיס וכו׳. ולבסוף הצלחנו לצמצם את מספר הצורות ל-13 חלקי יסוד שמהם ניתן להרכיב מחדש את כל האותיות. בשלב הבא התחלנו לעבוד על סקיצות של עיטורים בסגנון הודי מסורתי ל-13 חלקי האותיות. כל אחד עיצב סגנון עיטור באופי שונה: סגנון אחד סכמטי ונוקשה יותר, וסגנון שני חופשי, טבעי ורך.

"כשסיימנו את העיצוב הסופי עברנו לתהליך ייצור החותמות להדפס. את החותמות יצרנו על-ידי גילוף ידני בשני סוגי חומרים: לינולאום וגומי מיוחד של חברת speedball. כל אחד מאיתנו גילף סדרה של 13 חותמות בסגנון שהוא עיצב, וכך יצרנו שני סטים של חותמות המבוססות על אותו עיקרון, ושמהן אפשר לבנות שני גופנים (ויש אפשרות לשלב בין החותמות וכך ליצור גופן שלישי).

״לבסוף היינו צריכים להדפיס את האותיות שלנו ולהתכונן להגשה (לילה לבן…). לקחנו נייר בערך בגודל של 2.5*6 מטר, ועליו הדפסנו את כל האלפבית העברי באמצעות תבנית מיוחדת שהכנו ושאליה הצמדנו את החותמות. אחרי שסיימנו את ההדפסות תלינו את הנייר על הקיר, כיבינו את האור וראינו את התוצאה הסופית. היה קורס מדהים ואנחנו רוצים גם למסור תודה אישית לאורית חופשי המקסימה על הייעוץ המקצועי שהיא נתנה לנו, לטרי ומיכל על ההנחיה בקורס, ותודה כמובן לכל מי שעזר לנו במהלך העבודה״.

פונט 1 פונט 2

מה הרלבנטיות של עבודה ללא מחשב בעידן הדיגיטלי?

רעות: ״יש משהו נוסף, אישי, בעבודה ללא מחשב. מוד נהניתי מהעשייה הידנית: זה מאתגר, לוקח זמן, אבל התוצאה הסופית מהנה ומספקת, ומלמדת משהו חדש, טכניקה חדשה. כמובן שיש חשיבות גם לעבודה במחשב, אבל זה עוד כלי, שנעזרנו בו על מנת להגיע לדיוק ולמדידות״.

יקיר: ״אני חושב שבעבודה ידנית אפשר להבין הרבה דברים שהיו מפוספסים בעבודה על מחשב. לדומה, רעות ואני מעולם לא עבדנו בטכניקת גילוף ושנינו גילנו שאנחנו מאוד נהנים ממנה (מסתבר שאנחנו מגלפים לא רע בכלל…). חוץ מזה אני מאמין שלאנשים קל יותר להתחבר לחומר פיזי מאשר לקובץ דיגיטלי – יש בחומר משהו יותר אנושי וחם, אפשר לגעת בו, אפשר לראות את הטעויות הקטנות. אני חושב שבגלל זה אפשר לראות בשנים האחרונות מגמה של חזרה לקראפט ולחומר. עם כל הכבוד למחשב, פשוט אין תחליף לעבודה ידנית קשה״.

font1takriv

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden