כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

צילומים: סטודיו מרסל וונדרס

סטודיו מרסל וונדרס: 50 אנשי קריאייטיב שמייצרים כאוס ועוד 25 עושים סדר בבלגן

המעצב האיטלקי גבריאלה קיאבה, המנהל האמנותי של סטודיו מרסל וונדרס, מאמין שוונדרס הוא האיש עם הראש הכי יצירתי בעולם. בביקור בארץ כאורח חברת אלוני קיאבה סיפר על מקורות ההשראה ודרכי העבודה של הסטודיו המצליח, והבטיח להפתיע (כצפוי) בשבוע העיצוב במילאנו באפריל

״מרסל וונדרס הוא אולי לא המעצב הכי טוב בעולם, אבל הוא כנראה הראש הכי יצירתי בעולם״ – כך סבור גבריאלה קיאבה (Gabriele Chiave), יד ימינו של מעצב־העל הסוער והאקזוטי מרסל וונדרס, שעובד איתו כבר 11 שנה. בשלוש השנים האחרונות קיאבה משמש כמנהל אמנותי לצד וונדרס, בסטודיו שמעסיק 75 מעצבים (״50 מאיתנו עובדים בצד הקריאייטיב ומייצרים כאוס ו־25 שעושים סדר בבלגן״) ושחתום על כ־2,000 פרויקטים. הסטודיו עוסק בעיצוב תעשייתי – מוצרים שפיתוחם נעשה בדרך כלל בשיתוף עם חברות מסחריות ובהזמנתן; בעיצוב אמנותי (Personal Edition) של פרויקטים ופריטים ביוזמת הסטודיו והראש היצירתי של וונדרס; ובעיצוב פנים – של בתי מלון וחללים מסחריים בעיקר.

הסטודיו והעומד בראשו ממותגים היטב בעולם כבעלי פילוסופיית עיצוב פרועה וחסרת גבולות. את הדימוי הזה הם מקדמים בעזרת שליטה בהבטים רבים של המוצרים שיוצאים תחת ידם – מהפונקציה ועד האריזה – וגם הנראות של הסטודיו עצמו, שמגיעה לציבור באמצעות הפקות צילום אמנותיות ומאופיינות היטב. על פי וונדרס, עיצוב טוב מושרש ברגש – ״להעז, לרגש להפתיע ולגרות, ליצור פרויקטים שנוגעים באנשים באופן מאוד עמוק. ליצור פרויקטים חדשניים ועמידים בזמן. הרגע שבו הדמיון הפואטי נפגש עם הצורך של האנשים״.

Moooi הפך עם השנים למותג מוצרי מעצבים (שונים, שוונדרס ביניהם) הנחשב לסמן קיצוני של תעוזה עיצובית: ״יותר משהיא חברת עיצוב, Moooi הוא הצהרה של לייפסטייל״

צילום: Erwin Olaf

קיאבה ביקר בארץ בהזמנת חברת אלוני, והרצה באירוע שנערך לרגל השקת תוכנית שנתית לאדריכלים תחת הכותרת אלוני culture, בהובלת האדריכל גל גאון והמעצבת הילה נבו. בהרצאה הציג מבחר מהפרויקטים של סטודיו מרסל וונדרס, לצד מקורות ההשראה והחשיבה היצירתית שמאחוריהם. בין אלה כלי אוכל שהוטבעו בדוגמאות תחרה או סכו״ם מרוקע בהשראת תרבות הקעקועים. סדרת כלי קרמיקה בכחול ולבן בהשראת מוצרי דלפט הולנדיים קלאסיים ועוד.

לדבריו, צריך להבחין בין סטודיו מרסל וונדרס לבין החברה האחות Moooi, שהקים וונדרס לפני 15 שנה, ״בעיקר כדי להוציא לפועל פרויקטים מטורפים, שהוא לא הצליח למצוא חברות נועזות מספיק כדי להגשימם״. Moooi הפך עם השנים למותג מוצרי מעצבים (שונים, שוונדרס ביניהם) הנחשב לסמן קיצוני של תעוזה עיצובית: ״יותר משהיא חברת עיצוב Moooi הוא הצהרה של לייפסטייל״, מנסח זאת קיאבה. במקביל, סטודיו מרסל וונדרס המשיך לגדול ולספק שירותי עיצוב ללקוחות שונים, ביניהם אלסי, בקארה, הביטאט, KLM לואי ויטון.

״בדרך כלל הסטודיו משתף פעולה עם מותגים ידועים ושואף לדחוק את הגבולות המקובלים, תוך חיפוש מתמיד אחר סיפורים, חומרים וטכניקות חדשניות. אנחנו שואפים לעורר התרגשות ושמחה וליצור עניין בסביבת החיים המקיפה אותנו״, הוא אומר. 

״על פרויקט ׳הקרקס׳ שעיצבנו עבור אלסי עבדנו כמעט ארבע שנים. בסופו של דבר פיתחנו טכניקה חדשה של הדפסת צבע על פלדת אלחלד. לצד סדרת הסירים וכלי הבישול יצרנו מספר פריטים בעקבות דמויות מעולם הקרקס. הליצן המוכר (האוחז בפיו קערה אדומה) ולצידו פיגורינות בהשראת איש השרירים המקועקע (מפצח אגוזים), הבלרינה או הפיל על הכדור – פריטי עיצוב המיועדים לאספנים ולבעלי סנטימנטים, שאפשר להעבירם מדור לדור והם מעבר לפונקציונלי״, הוא מסביר. אחרי שעבדו בקרמיקה, בזכוכית ובנירוסטה החליטו להכניס לראשונה סדרת מוצרי עץ למגוון של אלסי, והפעם גייסו לצידם את דמותו של פינוקיו המוכר והטוב.

רבים מהעיצובים בסדרות האמנותיות של הסטודיו אינם פונקציונליים בהכרח – יש ביניהם פריטי נוי כמו סדרת ידיים עשויות קרמיקה לבנה מעוטרות כקעקוע בכחול, בעקבות קרמיקת דלפט, שנעשו בהשראת ידיה של פסנתרנית הולנדית. סדרת פסלונים שהחלה במשחק של מרסל וונדרס עם בתו – הוא עיצב בחימר פסלוני חיות בדקה אחת, ולאחר מכן יצק אותם בזהב – כך שנוצרה סדרה של פריטים יחידניים (One of a kind) ״וונדרס נהנה לראות את עצמו כסוג של פס ייצור־עיצוב״, אומר קיאבה.

 ״בעיצוב מוצר, כמו בנגינה בכינור, צריך לשלוט בכלי, אבל כשמעצבים מלון המעצב צריך להיות המנצח על התזמורת ולשלוט בכל ההבטים״

בבתי המלון שעיצב הסטודיו – בעבור רשתות הייאט, מורגן ועוד, הם משתדלים ללמוד את הסביבה שבה נמצא המלון ולשלב בעיצוב מוטיבים מקומיים. ״בעיצוב מוצר, כמו בנגינה בכינור, צריך לשלוט בכלי, אבל כשמעצבים מלון המעצב צריך להיות המנצח על התזמורת ולשלוט בכל ההבטים״. זה כנראה מה שהניע את וונדרס לרכוש בניין ולהקים את מלון Andaz באמסטרדם ולשמש גם כיזם וגם כמעצב. הטוטאל דיזיין מתחיל בסכו״ם של אלסי במסעדה, הכורסאות של קפליני והמנורות של Moooi בלובי, ועד הדקורציה על הקירות בחדרי האורחים – שמורכבת מסימבולים של העיר אמסטרדם וממוטיבים המזוהים עם וונדרס, שכבר הפכו בעצמם לאייקונים בעולם העיצוב.

לסיום הרצאתו, קיאבה מבקש לא לגלות, אבל חושף הצצה לפרויקט חדשני בתחום הבישום לבית, שעליו עובד הסטודיו, שוב בשיתוף עם חברת אלסי, ושייחשף לראשונה בשבוע העיצוב במילאנו 2017. נאמר רק שהעבודה אינה מתמצה באבייקטים ובעיצוב בלבד, אלא גולשת למיתוג כולו ואפילו לתחום הקופירייטינג ושמות המוצרים.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden