כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

גוף התאורה Lighto. צילומים: אורי גרון

דקה יותר מאייפון: התאורה החדשנית של רונה מיוחס קובלנץ

בפרויקט ראשון מסוגו בארץ פיתחה המעצבת רונה מיוחס קובלנץ 400 גופי תאורה ביחד עם חברת LG, בטכנולוגיית OLEDS חדשנית. ״אני מאמינה שהטכנולוגיה הזו תהווה תפנית עצומה בתכנון הוליסטי, אקולוגי ונכון של חללים״, היא אומרת

Yuval:

הי רונה, בוקר טוב. מה קורה?

Rona:

אצלי טוב. ואתה?

Yuval:

גם, לא רע בכלל! בואי נדבר על הפרויקט האחרון שלך בביו האוס בירושלים. אולי נתחיל ממה זה הביו־האוס?

Rona:

ביו־האוס היא חברה המאפשרת לאנשים בתחום הביו־טכנולוגיה לעבוד ולפתח מוצרים במתחם של חללי עבודה משותפים. המרכז הראשון נפתח ליד הדסה, וצפויים להיפתח עוד כארבעה מרכזים

Yuval:

איך נוצר הקשר ביניכם, ומה התבקשת לעשות שם?

Rona:

יצרתי קשר עם מנכ״ל החברה ועניינתי אותו בשיתוף פעולה שזכיתי בו עם LG. ל־LG יש תוכנית שבה היא קוראת למעצבי מוצר לפתח מוצרים, במקרה זה מתאורת ה־OLED שלהם. הם אהבו את מה שהצעתי, וזכיתי בפרויקט איתם

Yuval:

סתם כך פנית אליהם? הכרת אותם קודם? למה חשבת שזה יעניין אותם?

Rona:

זו חברה חדשה. לא הכרתי אותם קודם, אבל ידעתי מה הם הולכים לעשות. אני פונה לחברות (כמו להרבה חברות שאיתם אני עובדת) כשאני רואה פוטנציאל עבודה משותף. אחרי ש־LG פנו אלי, כמו לעוד הרבה מעצבים אחרים, חשבתי שהביו־האוס יהיה אידיאלי ליישום התאורה שהם רצו. זהו גם פרויקט ראשון מסוגו בארץ. השימוש ב־OLEDS הוא עדיין חדש, ואין הרבה פרויקטים בשימוש ה־OLEDS בעולם. לכן LG מעוניינים לחשוף את המוצר החדש שלהם כמה שיותר

Yuval:

אז זה הזמן ל־60 שניות על תאורת OLED לטובת מי שלא בקיא בהתפתחויות התאורה של השנים האחרונות

Rona:

יש הרבה שטוענים ש־OLED זו תאורת העתיד. יש לה הרבה יתרונות שאין ללדים: אין לה את אפקט האור הכחול (האור המזיק במסכים שכולם מדברים עליו) וקל לעבוד עם הפאנלים – הם דקיקים, לא דורשים גוף קירור כמו לדים, לא מתחממים, יש להם חיים ארוכים כמו ללדים והם מייצרים אור בריא

Yuval:

בת כמה הטכנולוגיה הזו?

Rona:

היא קיימת כשנתיים

Yuval:

ורגע לפני שנדבר על הפרויקט עצמו, ספרי: במה בעצם זכית מ־LG?

Rona:

אז לאחר ש־LG אהבו את הרעיון העיצובי של המנורות שעשיתי, הם שלחו לנו 3,000 פאנלים של OLED ועזרו בתמיכה טכנית ובפרסום של שיתוף הפעולה. בביו־האוס הראשון בהדסה התקנו 400 יחידות ראשונות

Yuval:

ספרי יותר על התהליך: מה עיצבת, מה היה לך בראש, מה מיוחד בגוף התאורה הזה וכן הלאה

Rona:

בהתחלה עיצבתי הרבה קונספטים שעובדים עם הפאנל שלהם בגודל 20 על 5 ס״מ. עניינו אותי הדקיקות של המוצר וגם הפשטות שבו. לכן יכולתי לזקק את הקונספטים למודול, והמוצר יכול היה להשתלב כמנורה דקורטיבית ואדריכלית כאחד. התחלנו עוד לפני שהיה תקציב, במנורה שקראנו לה VOLA, מנורת תליה ושולחן שעובדת עם מנגנון של משקל; אבל בסוף זה היה יקר לייצור, וכשנחשף התקציב הבנתי שאני צריכה להוריד הרבה מהמוצר.

תכננו קולקציה של מנורות שולחן, קיר ותליה, וכמו כן בשלב מסוים נתבקשנו לייצר מייצב כך שהיו הרבה קונספטים לאורך הדרך. בסופו של דבר, ביחד עם האדריכל (אופן מינד ארט) והמעצבת אורלי אברון אלקבס שתיכננה את התאורה, הצלחנו לשלב את LIGHTO בתכנית התאורה של החלל. מה שמיוחד ב־LIGHTO זה שהוא מודולרי: כלומר, גם יכול להשתלב בכל סיסטמה של תאורה וגם משמש כתאורה ארכיטקטונית ודקורטיבית

הביו־האוס בירושלים. צילומים: תומר פדר

Yuval:

תגידי, מי שמבקר במקום ולא מגיע מרקע של תאורה ידע להגיד שיש שם משהו חדש? הטכנולוגיה מאפשרת לעשות משהו שאי אפשר היה לעשות קודם?

Rona:

אני לא מצפה ממי שלא מבין בתאורה וטכנולוגיה שיבין בדיוק מה יש שם, אבל אני בטוחה שההשפעה של התאורה – תאורה נכונה, בריאה ואקולוגית בחללי עבודה – תהיה בעלת משמעות ותורגש ביום־יום. מבחינה טכנולוגית, ייצרנו את המוצר בעובי 5 מ״מ – דק יותר מאייפון, ואני מניחה שיהיו כאלה שיתרשמו מזה 🙂

Yuval:

אני מתרשם!

Rona:

תודה, כיף לשמוע 🙂

Yuval:

בכיף. תגידי, איפה הפרויקט הזה ממשיך את ההיסטוריה שלך בעיצוב גופי תאורה? בעיצוב בכלל? ואיפה את מזהה בו משהו חדש?

Rona:

אני עובדת עם תאורה כל כך הרבה שנים. אני זוכרת שכשעבדתי באיטליה הבוס שלי הביא נורה קטנטונת מהתערוכה בפרנקפורט, והציג את היתרונות של הנורה הקטנה; זה היה בסוף שנות ה־90. בדיעבד, זו היתה נורת לד. הוא ביקש שנייצר קונספטים לקולקציה הבאה של החברה בשימוש הלד. מאז הלדים רק הולכים ומתפתחים, ומבחינה טכנולוגית זה אחד התחומים המעניינים. אם אני חושבת על פרויקטים קודמים שעשיתי, כולל תעשיית הרכב והיאכטות, אני מאמינה שה־OLEDS יהוו תפנית עצומה בתכנון הוליסטי ונכון של חללים. ואקולוגי כמובן

Yuval:

באיזה מובן?

Rona:

מבחינת התכנון של גוף התאורה עצמו, שאינו מסובך כמו תכנון של גוף תאורה עם לדים, ובעיקר משום שבזכות זאת הוא יכול להשתלב בקלות בפרויקטים אדריכליים. יש לו את כל היתרונות שיש ללדים, ונוסף על כך האור שלו בריא, הוא דקיק, ולכן אפשר לשלב אותו בקלות בתקרות וקירות

Yuval:

הבנתי. אם אני זוכר נכון יש במקום גם ספסלים שעיצבת?

Rona:

נכון. עיצבנו ספסלים מעץ אלון (240 ס״מ אורך) וספת ישיבה גדולה (340 ס״מ). האדריכלים עבדו עם בטון, עץ וברזל שחור. החלל מאוד מינימליסטי ונקי. הספסלים עומדים לאורך המסדרון הרחב, ומהווים סוג של קשר בין שני צידי המסדרון. לגבי הספה שאותה ביקש במיוחד המנכ״ל – מדובר בספת ישיבה אלטרנטיבית סגולה מפני שמיתוג החברה הוא סגול. גם במקרה הזה יצרנו הרבה קונספטים, ובסופו של דבר החברה בחרה ברעיון של שלושה עיגולים שמתנתקים ונכנסים אחד לשני

צילום: מ״ל

צילומים: סטודיו kukka

Yuval:

ממה מורכבת הקולקציה? מה ההבדל בין הגופים השונים?

Rona:

זה אותו גוף שרץ על הפרופילים בתקרה ועל הקירות. הייתי חייבת לתכנן את המוצר לייצור תעשייתי. 2,500 גופי תאורה בסופו של דבר

Yuval:

יפה. מה עוד איתך בימים אלו? מה עוד מעניין על הפרק?

Rona:

יש דברים על הפרק, אבל לא משהו קונקרטי שאוכל לשתף כרגע 🙂

Yuval:

נמתין בסבלנות! 

תגובה אחת

  1. בני מיוחס

    אין מה להוסיף למעט שפו!!!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden